Te, joilla on kokemuksia Scottoilerista, kertokaa plussia ja miinuksia laitteesta. Oma CBR1000RR meni talvitalliin viikonloppuna. Ketjua huoltaessani tuli taasen mieleen em ketjunvoitelulaite.
Minkalainen laite se käytännössä on? Toimintaperiaate on tuttu, mutta käytännön kokemukset kiinnostavat. Pysyykö takavanne puhtaana, piteneekö ketju/rataspaketin ikä ymym.
Lyhyesti; kannattaako laitteen hankinta ja asennus?
.
Itsellä ollut kyseinen kapistus menneen kesän ajan ja tyytyväinen olen ollut. Ketjut ja rattaat pysyvät hyvässä "rasvassa" kokoajan ja ovat puhtaat minkä luulisi lisäävän niiden ikää. Asennus on helppoa ja kun kerran on säätänyt tiputuksen kunnolla niin ei tarvitse huolehtia kuin siitä että säiliössä riittää öljyä.
Takavannetta aparaatti tuppaa sotkemaan oikein reilusti mutta mielestäni vanteen puhdistus on pienempi vaiva kuin vanhojen ketjuvahojen yms. irti liottaminen.
Mielestäni laitteen hankinta kannattaa vaikka hinta onkin hiukan suolainen![]()
Juuri tuo ketjuspray möhnän irroittaminen vanteesta sai harkitsemaan tuota Scottia.(Riku @ Loka. 10 2005,12:30) kirjoitti
Jos laitteen hankkii, ja pyörän sitten jossain vaiheessa vaihtaa, saako tuon oilerin otettua vanhasta irti ja uuteen mukaan vai onko asennus kovinkin pyöräkohtainen ja "kiinteä"?
.
Tässä on se halvempi ratkaisu:(Riku @ Loka. 10 2005,12:30) kirjoitti
Kuva-löytyy-tämän-linkin-takaa...
Ja lisätietoa täältä:
http://www.chainoiler.co.uk/
(Tosin Scottoilerinkin hinnan säästää kyllä ketjujen vaihtovälin pidentyessä - jos ajaa vähänkin enemmän.)
ZZR 1200
Hyviä kokemuksia aineesta Profi Dry Lube...ei sottaa.(vma @ Loka. 10 2005,13:18) kirjoitti
Profi
Sama juttu täällä. Loistavaa tavaraa!! Ketjut ja vanne pysyneet puhtaana.(Köpi @ Loka. 10 2005,13:45) kirjoitti
CBR1000F -87/90 -> CBR1100XX -99-> VTR1000F -05-> CBR1000RR Repsol -05 -> CB 350 -72
Moi. Scottoiler on yleisin, muitakin ketjun voitelijoita on. Valitsin itselleni CLS200:n, koska se tuntui scottia helpommalta asentaa ja se on hieman pitemmälle automatisoitu. Voitelijan tehtävänä on tiputtaa tietyn kokoinen tippa öljyä tietyin aikavälein. Ongelmana on mm. lämpötilan aiheuttama voiteluöjyn viskositeetin muutos. Ulkolämpötilan muuttuessa 10:stä 30:en asteeseen, öljy notkistuu 300%.
Scottissa öljyn valumista pitäisi asetella lämpötilaa vastaavasti, muuten ylimäärä roiskuu mm. vanteelle. Säätöä varten pyörä on pysäytettävä, poistettava satula jne. Scottin öjyn saannissa lienee vaikeuksia, siihen suositellaan vain omaa erityisöljyä.
CLS200:ssa öljyn viskositeetin lämpötilakompensoinnin hoitaa mikroprosessori. Voiteluun voidaan tarvittaessa vaikuttaa ajon aikana. Väännetään pulpettiin asennetusta napista lisää tiputusta ketjulle esim. moottoritienopeuksissa tai sateessa. CLS200:an sopii mm. Stihl-sahan puolisynteettinen öljy.
Olen CLS200:n kanssa ajellut vasta 500 km, mutta säädöt alkavat olla paikallaan. Ketjuvälitys näyttää sellaiselta kuin korkealuokkaisen koneenelimen tuleekin: puhdas, voideltu, roiskiminen hallinnassa. Jonkin verran öljy liuottaa esiin vielä vanhoja rasvakökkäreitä, joita tulee eturattaasta (en päässyt sitä asennusvaiheessa kunnolla puhdistamaan) ja O-renkaiden ulkopinnoista. Ketjun ääni on soljuvaa, tehoa häviää vähemmän. Suosittelen automaattisita voitelijaa. Ainakaan itselläni entiseen aikaan ei ole enää paluuta.
Minun kokemukseni on tavallisesta streetistä tai ns. sport touring pyörästä (TDM900). Kovat kilokyykyt ja ratakäyttö ovat oma lukunsa. Ne asettevat automaattisten voitelijoiden asennukselle erityisvaatimuksia. Rahaa palaa ainakin enemmän, jos onnistuu sittenkään. Satulan alle asennetut putket supistavat laitteiden tarvitsemaa tilaa, ketjujen kuumeneminen nopeassa ajossa vaatii erityisöljyä jne.
Kts. http://www.ta-deti.de/ta/scott.html ja http://www.crossipyora.fi/tuotteet.php
Vielä kun sitä saisi jostakin. Kävin taannoin Moposportissa kysymässä, mutta oli loppu eikä kuulemma tule lisää.(teme77 @ Loka. 10 2005,13:58) kirjoitti
Louisilta tuota voi tilata, mutta Suomessa ei taideta myydä missään?![]()
Kai sitä maahantuojalta sentään saa:(Wasserschwein @ Loka. 10 2005,17:02) kirjoitti
http://www.scottoiler.com/finland.asp
Honda VTR 1000F
Moto-Seinäjoki ainakin myy...(Wasserschwein @ Loka. 10 2005,17:02) kirjoitti
Edit. Schwasser; kaapistani löytyy vajaa pullo, jonka voit hakea vapaasti milloin vain koekäyttöön...
Tämä vaikuttaa mielenkiintoiselta vermeeltä, yksinkertainen = toimintavarma?(Ripley @ Loka. 10 2005,13:30) kirjoitti
Onkohan kukaan tilannut tuolta? Mulla kun ei ole luottokorttia eikä edes PayPal toimi ilman sitä niin mitenkähän tuo rahan lähettäminen mahtaa toimia? Jos raha menee perille niin lähettävätkö ne vermeen?
P.S. Sori Köpi ja muut: Vaha yms keskustelut voitaisiin käydä muualla vaikka olisivat miten hyviä kamoja kun ei niitä yksin reissussa saa levitettyä ilman keskitukea.
Tohonkin on olemassa lääke. Kun on mukana sopiva peltiputken pätkä (tai vaikka koivuhalko) jonka saa swingin ja maan väliin vastakkaiselle puolelle kuin sivutuen, niin jo vaan nousee takarengas maasta omin voimin.(Simbad @ Loka. 10 2005,18:55) kirjoitti
Edit: ja näitä on nähty käytössä melkoisen pieneen pakettiin menevinä, ettei ne ole edes välttämättä sitä koivuhalon kokoluokkaa...
Häh, ei oo keskitukea?(Simbad @ Loka. 10 2005,18:55) kirjoitti
Simbad, tämä threadi lähti liikkeelle käsittääkseni siitä, että vma on kyllästynyt putsaamaan vannettaan möhnästäSiihen vaivaan auttaa tuo Profi Dry Lube.
Mutta joo, ilman keskitukea rasvaaminen on aina työlästä.
Noh, jos aiheeseen palataan, niin täällähän on tästä puhuttu enemmänkin. Muistelen ainakin jonkun raportoineen että scottoilerille kelpaa valllan mainiosti tavallinen vaihteistoöljy, joten sitä niiden omaa ei ole mikään pakko käyttää. Miksei?
Uusimmassa PB:ssä, mitä vilkaisin paikallisessa kirjakaupassa, oli myös ylistetty noita vehkeitä. Ja kyseisessä lehdessähän ei muusta puhutakaan kuin kyykyistä. Oikeasti, keksiikö kukaan yhtään hyvää syytä, miksi tuo voisi olla missään ketjuvetoisessa pyörässä spraymöhniä huonompi?
(ja haulla varmaan löytyy niitä vanhoja juttuja)
Oikeasti keppiveto voisi kyllä yleistyä.
Tälläinen se vasta näppärältä vaikuttaa...Pro-Oiler
RD 125 LC-82 -> FJ 1200-88 -> YZF 1000 R-00 -> YZF R1-06
My Yamaha is mine.
Jos en keksisi niin olisin jo hankkinut ja asentanut sellaisen. Mutta ei se nyt niin autuaaksi tekevä laite ole.(ajf @ Loka. 10 2005,21:12) kirjoitti
Tätä asiaa on tullut pohdittua pitkään ja hartaasti kun Wee-Stromissa ei ole keskitukea vakiovarusteena, joten tarve jonkinlaiselle öljyvimpaimelle tai keskituelle on jokseenkin akuutti. Talven aikana pitäisi jokin ratkaisu keksiä, mutta valinta on vaikea kun Scottoiler ja keskituki maksavat jokseenkin saman verran ja molemmissa on puolensa.
Suurin epäkohta Scottoilerissa on siitä aiheutuva ylimääräisen tilpehöörin määrä. Kun katsoo netistä kuvia Stromeista joihin on asennettu Scottoiler tms. niin ei juuri houkuttele. Joka paikassa on letkua, nippeliä, öljypulloa jne. ja henk. koht. mua ärsyttää kaikki ylimääräinen roina. Ja sitten kun on niitä letkuja sun muita vipstaakeja pyörä täynnä niin taas on enemmän paikkoja mitä joutuu säätelemään, korjailemaan ja pitämään puhtaana.
Ja onhan siinäkin oma hommansa kun seurailee miten hyvin ketjut saavat rasvarilta ainetta itseensä ja säätelee sen tuloa tarpeen mukaan. Lisäksi se rajoittaa huomattavasti käytettävissä olevia voiteluvaihtoehtoja koska valitsemaasi rasvaussysteemiin voi laittaa vain siihen tarkoitettua ainetta. Jos se sattuu olemaan sotkevaa laatua niin siinähän sitten hinkkaat vannetta jatkuvasti puhtaaksi.
Kun ottaa nämä asiat huomioon niin keskituki alkaa kuulostaa hyvältä vaihtoehdolta. Sen avulla ketjujen rasvaaminen on kuitenkin aika helppoa. Pyörä keskituelle, halutunlaista rasvaa haluttu määrä ketjuihin rengasta pyörittäen ja se on siinä. Ei kestä kauaa. Kun miettii kuinka kauan Scottoilerin asennus kestäisi niin samassa ajassa hoitaisi kymmenen vuoden rasvailut perinteisellä tavalla.
Keskituen ongelmana taas on se, että maavara laskee ja Stromissa se voi joidenkin kommenttien mukaan ottaa jopa maahan kiinni kantatessa. Ei hyvä.
Uutena vaihtoehtona olen keksinyt LiftStickin (-klik-). Tuollainen maksaa Louisilla vain 24.95 € ja ulkomaanelävien foorumeilla sitä on kehuttu kovasti. Sinällään voisi olla varteenotettava vaihtoehto koska silloin pyörään ei tarvitsisi asentaa kiinteästi yhtään mitään, mutta voisi tuollaisen rimpulan kanssa mennä hermo pidemmän päälle. Vähän epäilyttää sekin, että mitä tapahtuu kun se joku kerta lipeääkin kesken kaiken.
Näistä lähtökohdista pitäisi kuitenkin joku päätös tehdä koska nykyisellään tilanne ei voi enää ensi kesää jatkua. Nyt homma toimii niin, että minä istun pyörän päällä ja liikutan sitä tarpeen mukaan muijan kykkiessä ketjujen luona vahapurkin kanssa.![]()
Tarkoitin tuota Köpin mainitsemaa rasvaa. Scottoilereita tai kilpailevia tuotteita saa varmaan jokaisesta alan liikkeestä.(domus @ Loka. 10 2005,17:22) kirjoitti
Köpille kiitokset koekäyttötarjouksesta, mutta valitettavasti koekäytölle ei ole tarvetta koska ketjut taitaa olla jo rasvailtu tältä kesältä.![]()
Joo tommonen liftstick tuli hommattua keväällä ja ihan kätevä vehje reissussa! *(Wasserschwein @ Loka. 10 2005,22:24) kirjoitti
Ei sen kanssa hermot ole vielä menneet, hyvin se toimii, ei ole pettänyt mopon alta. Sen mukana tulee semmonen pieni nahkanen vyö, minkä vaan laittaa etujarrukahvan ympäri niin ettei pääse mopo liikkumaan eteenpäin, kun alkaa nostamaan takarengasta ilmaan.
Kotona tulee kyllä käytettyä huoltopukkia... *![]()
"Suddenly, everything else, looks like prey, Hayabusa"
Mulla ollu Scottoiler kaksi kesää(27 000km) kiinni kyykkypyörässä. Ei valittamista. Itse tehty kaksoissyöttöpää on käytössä. Tänä kesänä en kiristänyt ketjuja kertaakaan. Takavanne tosin likaantuu, mutta pesen mopon kummiskin niin usein ettei haittaa. Ja tuo Scottoilerin oma öljy lähtee Autoglymin shampoolla hyvin.
On ajettu sateessa ja kylmällä, hyvin toimii. Säätöön ei ole tarvinnut koskea sen jälkeen kun sain sen kohdalleen. Ratakäytössä laitan säädön minimiin, se ei paljoa aikaa vie. Suomessa noi lämpötilat ei niin paljoa heittele, että pitäs koko ajan olla säätöpyörää ruuvaamassa. Kesäksi vähän pienemmälle ja alkukeväällä ja loppusyksystä vähän isommalle.
Eikä niitä letkuja montaa ole. Kaikki kolme, ja ne saa asennettua nätisti kun vaan malttaa paneutua asiaan.
Ducati Diavel Dark
Viime talvena tuli Scottoiler laitettua R1:een ja ihan ok tuntuu pelittävän. Ketju pysyy ikäänkuin tuoreempana kun se öljy samalla voitelee ja puhdistaa.
Vanteen pikku sotkeutuminen ei kyllä haittaa, helposti tosiaan lähtee ihan perusshampoolla ja vedellä.
Ainoa pikku miinus tuosta peruspaketin mukana tulevasta ykspuoleisesta "syöttöpäästä". Ei oikeen ketjun toinen puoli saa öljyä vaikka asennettu ohjeen mukaan takarattaan "iholle" siihen ketjun viereen. Tuo tuplasuutin kannattaa mielestäni ehdottomasti investoida, voitelee varmasti paremmin ketjun molemmat puolet.
Kaikenkaikkiaan positiiviset kokemukset varsinkin pidemmillä reissulla, säästää hermoja kummasti. Ei oikeen innosta mitään koivuhalkoja raahata mukana
Tulee varmaan laitettua seuraavaankin pyörään.
Tämä alkaa kuulostaa parhaalta vaihtoehdolta. Loobman olisi aika hyvä kompromissi eri vaihtoehtojen väliltä eikä hintakaan päätä huimaa. Jos tuollaisen tilaisi eikä se toimisikaan toivotulla tavalla niin ei siinä paljoa häviäisikään. Muistaako joku Loobmanin tilannut paljonko siitä kynitään postikuluja?(Ripley @ Loka. 10 2005,13:30) kirjoitti
Tässähän voisi muuten olla Orgin shopilla maahantuonnin paikka.![]()
Käännytys on tapahtunut, Halleluja(Wasserschwein @ Loka. 11 2005,19:30) kirjoitti
Tilataanko kimpassa?
Kesä ajettu ja huolia ei ollut kun scotoileria käyttää..
Honda xl varadero alla ja laite asennettu etukatteen sisäpuolelle helppo säätää ajossa ja öljyä helppo tarkkailla..
hyvä peli paljon ajavalle ja huoletonta matkaa ajatellen![]()
![]()
![]()
Reissut mielessä........
Jos meitä on vain kaksi niin sitten ei tarvitse tilata kimpassa koska postikulut sisältyvät näköjään hintaan eli emme säästä siinä yhtään mitään. Yksittäiskappaleelle tulee hintaa noin 27.60 €.(Simbad @ Loka. 11 2005,19:49) kirjoitti
Jos meitä sen sijaan olisi neljä niin saisimme neljä kolmen hinnalla (-klik-) eli jokainen maksaisi Loobmanistaan n. 20,70 €.
Tätä ehditään kyllä pohtimaan vielä kaikessa rauhassa kun sivuilla sanotaan "please allow 28 days for delivery" eli tälle kaudelle ei enää ehdi millään.
Pitää suorittaa käännytyshommaa että saadaan isompi kimppa.(Wasserschwein @ Loka. 11 2005,21:08) kirjoitti
Miten niin ei ehdi tälle kaudelle? Hyvin ehtii jo ennen joulua
Talven aikanahan sitä on hyvä vetää letkuja piiloon ja suunnitella putelille hyvä koti, eli ei hössötetä vielä.
21e Loobmanista? Okei, mä olen mukana. jos ei toimi tarpeeksi niin leikitään sitten joskus insinööriä[tm] vaikka tuollaisen pro oilerin kanssa.
Mikä on Loobmanin toimintaperiaate? Netissä kehutaan etuja, mutta käyttö jää arvailuksi. Laite näyttää kivan yksinkertaiselta, mutta mitenkähän säädetään virtausta eli tippojen kokoa ja väliä? Miten tiputtelu käynnistetään ja lopetetaan? Laskeekohan se alleen parkissakin? Varmaankin suttaava systeemi, jos virtausta ei pääse säätämään. Onkohan kellään kokemuksia käytöstä?
Mulla on Loobmanista jo kahden kesän ja +40tkm kokemukset. Härveli tekee sen minkä lupaa, eli pitää ketjun öljyisenä helposti ja halvalla. Tänä kesänä säädin ketjua viimeksi toukokuussa 13tkm sitten (samalla kun vaihdoin uuden renkaan) ja ketju on vieläkin lähestulkoon oikealla kireydellä, joten ketju ei ole paljoa kulunut. Laitteen toimintaperiaate on seuraava:
Pulloa puristetaan hieman, jolloin öljyä valuu letkussa olevaan paksummasta letkusta tehtyyn "väliasemaan". Väliasemaan menevän öljyn määrää voi säädellä puristamalla pulloa lyhemmän aikaa tai kevyemmin. Tästä väliasemasta öljy valuu painovoiman ansiosta alas ketjulle. Valuminen kestää kylmällä useita minuutteja ja helteellä vähemmän. Jos pulloa puristaa viimeistään 15 minuuttia ennen kuin jättää pyörän parkkiin ei öljyä yleensä tipu asvaltille, eli väliaseman jälkeinen letku on ehtinyt tiputella viimeisenkin tippansa ketjulle asti. Puristamisen jälkeen ensimmäinen tippa ehtii alas ketjulle aikaisintaan n. puolen minuutin kuluttua, joten on hyvää aikaa lähteä liikkeelle puristamisen jälkeen ennen kuin asvaltti sottaantuu.
Toiminta riippuu tietenkin paitsi lämpötilasta myös käytetyn öljyn viskositeetista, letkun asennuksen jyrkkyydestä, pullossa olevan öljyn määrästä ja ilmanpaineesta. Itse käytän tavallista moottoriöjlyä (sitä mikä jää yli kun vaitaa öljyt koneeseen), mitä laitteen valmistajakin suosittelee. Lisäksi olen tehnyt väliaseman yläpuoliseen syöttöletkuun neulalla reiän pullon sisäpuolelle, mikä eliminoi ilmanpaineen vaihtelun aiheuttaman "automaattisen" öljyn syötön esimerkiksi Alpeilta laskeutuessa pullon ollessa täysi.
Kaksihaarainen syöttöpää toimi todella hyvin ja takavanne pysyi puhtaana, mutta se meni rikki oman asennusmokan vuoksi. Valitin loobmanille sähköpostitse ("juksasin" heitä hieman ja väitin, että eturenkaan nostama irtosora oli hajoittanut syöttöpään) ja sieltä lähetettiin uusi, veloituksetta. Uusikin syöttöpää sitten irtosi ja putosi jonnekin viime kesänä. Tein kotitekoisen syöttöpään rautalangasta, mutta sekin irtosi jonkin ajan kuluttua. Nyt öljy tippuu suoraan tippoina ketjulle, mistä se tietenkin roiskuu vähän enemmän, mutta voitelee ihan yhtä hyvin.
Pulloa puristan (eli syötän yhden "väliasemallisen" öljyä ketjulle) keskimäärin ehkä kerran tankkausväliä kohden. Kuivalla kelillä harvemmin, sateella useammin. Tunnen kuivan ketjun rutinan selvästi jalkatapeissa tietyissä nopeuksissa, ja se poistuu heti kun pulloa on puristanut kertaalleen. Jos ei poistu, on aika vaihtaa ketju ja rattaat.
ZZR 1200
en tiedä toimiiko raskaammissa pyörissä mutta ainakin omaa voi kallistaa jalan päälle samalla tapaa kuin tuo LiftStick ihan omin käsinkin ja antaa koneen pyörittää ketjua samalla kun ruiskii pullosta öljyä ketjulle. älkää kokeilko tätä kotona![]()
Loistavaa kun tällä lailla karkaa off topicciin ihan kaikki jutut tällä foorumilla. Aivan sama mistä joku kaipaa tietoa tai keskustelua, aina se karkaa ihan muille radoille. Pitäkää mielipiteenne per***![]()