Tulokset 1:stä 13:een 13:sta
    Pyörä tuli huollosta kuukausi sitten. Huollossahan mitataan rengaspaineet, eikö. Talvisäilöön laittaessani mittasin paineet omalla mittarillani. Oli 0,5 "kiloa" liian vähän Hondan ilmoittamiin arvoihin verrattuna.
    Siis: mistä tiedän, kenen mittari näyttää oikein, vai pitääkö käyttää monen mittarin keskiarvoa? Voisiko oman mittarin jossain kohtuuhinnalla tarkistaa tai jopa kalibroida?

Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
    Lainaa (Skeleton @ Loka. 22 2005,13:38) kirjoitti
    Huollossahan mitataan rengaspaineet, eikö.
    Varmasti mitataan

Kauan sitten joku TM testasi huoltoasemien mittareita ja tulos oli kauhea, mikään ei näyttänyt lähellekään oikein eikä kaksi mittaria samaa.

Hyvä (kallis) mittari on varmasti oikea ratkaisu mutta kalibroinnista en osaa sanoa kuka suorittaisi.

Lämpötila, leveysaste ja epäilemättä kuun asento vaikuttavat asiaan myös.
    Kyllä ne mittarit tahtoo näyttää vähän mitä sattuu mutta joskus kyllä renkaistakin ilmanpaine laskee aika nopeasti.

Itse olen kyllä luottanut huoltoasemien mittareihin huolimatta TM:n testistä. Pikkuisen yli olen aina paineen pistänyt.
    <br /><br type="_moz" />
    Mulla kulkee mukana n.15€ arvoinen digitaalimittari kävin kalibroimassa (tarkastamassa) mitä näyttää verrattuna Valtarenkaan kalibrointi mittariin. Heittoa oli kaikki 0.05 bar. Huoltamoiden mittarit heittää n. 0.2 - jopa 1 bar verran. Noin pienissä ilmatilavuuksissa mitkä pyörissä on, niin tuollainen 0.2 bar heittoa on paljon!
    Fun is not a straight line
    jos kotota löytyy kompura niin siihen kun ostaa sen pistoolin jolla laitetaan ilmaa niin hyvä tullee, uutena nuo ovat melkosen tarkkoja ja kun jokanen pallopää ei pääse räpläämään sitä niin se pysyy kunnossa...
    Lainaa (Sebu @ Loka. 22 2005,16:32) kirjoitti
    Mulla kulkee mukana n.15€ arvoinen digitaalimittari kävin kalibroimassa (tarkastamassa) mitä näyttää verrattuna Valtarenkaan kalibrointi mittariin. Heittoa oli kaikki 0.05 bar. Huoltamoiden mittarit heittää n. 0.2 - jopa 1 bar verran. Noin pienissä ilmatilavuuksissa mitkä pyörissä on, niin tuollainen 0.2 bar heittoa on paljon!
    Noin pienissä ilmatilavuuksissa ei 0,2 bar erolla ole mitään merkitystä... Jos laitat matalamman renkaan pyörääsi, niin tilavuus pienenee entisestään, vaikka paine olisi sama... Ei pidä sekoittaa tilavuuksia (l) ja painetta (bar) keskenään...
    Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
    Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
    Kawasaki Gpz1000RX
    Kawasaki ZG 1200
    Olisiko myös syytä huomioida rengas valmistajien antamat ohjeet?
    Tarkoitan että jos pyöräsi ei ole aivan uusi, on saattanut rengas valmistajan ohje muuttua paineiden suhteen.

Eli kumpaa kuunnella, pyörän valmistajaa, joka ei tee renkaita, mutta käskee paineet x bar:iin vai renkaan valmistajaa, joka ei tee pyöriä, mutta käskee paineet x bar:iin?
    olen uskonut pyörän valmistajaa kun rengaskoko on alkuperäinen
    renkaat kannattaa aina täyttää ylipaineeseen ja sit mittarilla laskea ohjearvoon tarkasti
    ainakin ajokilometrien mukaan hyvin on onnistunnu
    tietty savua ei saa koskaan löytyä
    muutaman euron mittarilla olen pärjännyt , en huoltiksien
    Triumph Tiger 800 XRX

Lämpötilakin vaikuttaa yllättävän paljon paineisiin. Paineethan katsotaan yleensä kylmästä renkaasta. Autossa ainakin neuvotaan, että ei saisi ajaa yli kilometrin matkaa ennen paineiden mittausta.
    Kun lähdin itse jokunen vuosi sitten yli 20 asteen pakkasessa polkupyörällä töihin huomasin matkalla, että renkaat on hiukan tyhjät... Noh, kävin matkan varrella olevalla huoltoasemalla täyttämässä renkaat. Työpaikalla vein pyörän lämpimään varastoon. Kun olin iltapäivällä lähdössä kotiin ja menin hakemaan pyörää varastosta niin kuinka ollakkaan olivat molemmat päälikumit revenneet kun oli sisäkumi "hiukan" laajentunut lämpimässä.... Ei auttanut muu kuin soittaa emännälle jos viittisi tulla hakemaan.
    Alku aina kankeaa, lopussa kiitos jos seisoo...
    oletteko koskaa mitaneet paineita esim. 2-viikon välein
    olen tämän loppu kauden käynyt n:2-viikon välein tarkistamassa
    samalla mittarilla paineet,ja tässä tulos JOKA kerta paineet
    laskeneet eikä mitään vähän vaan aivan tuntuvasti,pyysin
    kavereita tekemään myös piste tarkastuksia,ja aivan sama juttu.

eli missä vika vuotaako tubeles renkaat vai mikä tässä nyt oikein
    häikkää,onko muut tehneet vastaavaa havaintoa,tietysti
    tämä ajankohta ei ole aivan paras mutta ensi kesänä sitten.

kävin perjantaina eräässä m-pyörä liikkessä/korjaamossa ja juttelin tämän homman ja eipä sieltä mitään se valaisevampaa kommenttia tullt meni vaan käsi päähän.
    Lainaa (jarijii @ Loka. 23 2005,08:19) kirjoitti
    Tarkastan aina kun lähden vähänkin pidemmälle ajolle. 2 viikkoa on jo turhan pitkä aika.
    Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
    digitaalimittari kulkee taskus tai repus tai satulan alla ja tarkastettua tulee aika usein....
    samalla sen tekee kun tankkaa ja rasvaa ketjut...
    KÄRPÄT KIITTÄÄ....
  13.  
    Lainaa (jarijii @ Loka. 23 2005,08:19) kirjoitti
    olen tämän loppu kauden käynyt n:2-viikon välein tarkistamassa
    samalla mittarilla paineet,ja tässä tulos JOKA kerta paineet
    laskeneet eikä mitään vähän vaan aivan tuntuvasti,pyysin
    kavereita tekemään myös piste tarkastuksia,ja aivan sama juttu.

eli missä vika vuotaako tubeles renkaat vai mikä tässä nyt oikein
    häikkää,onko muut tehneet vastaavaa havaintoa,tietysti
    tämä ajankohta ei ole aivan paras mutta ensi kesänä sitten.

kävin perjantaina eräässä m-pyörä liikkessä/korjaamossa ja juttelin tämän homman ja eipä sieltä mitään se valaisevampaa kommenttia tullt meni vaan käsi päähän.
    Saman jutun olen huomannut.
    Ein Volk, Ein Reich, Ein Cartman
    Motorismi on perseestä, kuten kaikki muukin aatteellinen toiminta.
    Vain köyhillä on kiire.