Kyseessä on siis tuntematonta aluseosta oleva kohtuu kriittinen kikkare (moottorin kannake), joka on paljaan alun värinen.
Miten tuo kannattaisi hoitaa mustaksi ilman, että osan lujuusominaisuudet heikkenevät? Osa lähtee kyllä nätisti irti ja voidaan siis heittää helposti myrkkyammeisiin tai uuneihin.
Vaikuttaako pulverimaalauksen paistolämpö tai anodisoinnin myrkyt missä määrin alun lujuuteen? Kannattaako läpi menevien pulttien kantojen kohdat jättää paljaaksi vai onko ihan sama?
tietääkseni anodisointi ei ainakaan heikennä palikkaa, vaan ennemminkin parantaa pinnan kulutuskestoa ja kait lujuuttakin?
No juu, tosin jos metallin lujuus paranee liikaa, niin se ei enää jousta ollenkaan ja säröytyy kuin lasi. Ehkä tässä ollaan hieman vainoharhaisena liikenteessä, mutta en kuitenkaan välttämättä haluaisi ajaessa epäillä pysyykö se motti kyydissä vai ei eli jos jollakulla on ihan faktaa aiheesta niin kiinnostaisi kovasti.(Rubberduck @ Loka. 22 2005,18:00) kirjoitti
Jossakin jenkkimetallurgien sivuilla näkyivät ainakin lentokoneiden rakentelijat välttävät pulverimaalausta, koska uunitus heikentää palikoiden lujuutta.
Eloksointi lisää kappaleen pintajännitystä ja oksidikerroksen kovuutta mutta muuten ei vaikuta kappaleen mekaanisiin ominaisuuksiin.
Ja toinen juttu,et seostettujen alumiiniosien eloksointi ei onnistu ihan noin vain,joten kannattaa maalata ihan suosiolla.
Joo, joku syy siellä tehtaalla varmaan on ollut jättää tuo palikka alun väriseksi alkujaankin eli syy voi hyvinkin olla se että kyseessä on niin tiukka aluseos, että se ei suosiolla värjäydy kunnolla.(Kawamasa @ Loka. 22 2005,22:00) kirjoitti
Vaikutat oleva asioista perillä, joten mitähän maalia tuollaisen mystisen alupalan maalaukseen kannattaisi käyttää, jos tuota ylimääräistä uunitusta olisi myös tarkoitus samalla välttää?
Automaalilla,ellei ole liian kuuma paikka.Kuumankestoa ei oikein löydy sävytettyinä mut normaali maalikin kestää kohtuullisen korkeita lämpötiloja.
Yleisisti ottaen kappaleita ei kannata kuumentaa juuri yli 150 astetta muuttamatta kappaleen ominaisuuksia (Yleisohje maallikolta...jouset 200astetta).
Muista et alumiini tarttee oikeanlaisen pohjamaalin (wash primer oli sen valmistajan aine jota käytin). ja tosi hyvän puhdistuksen rasvanpoistoaineella.
Oksidipinta alukappaleessa (muodostuu itsekseen jo hetkessä lman hapen ja kosteuden vaikutuksesta) on sen verran huokoinen et pitää puhdistaa muutaman kerran.
Tuon päälle automaali, *kovetteen kans. Mä laitoin spray pulloon tehtynä. Niin ainakin takalinkuissa oli vielä n10tkm jälkeen tiukasti kiinni ja kohtuu siisti.
<"I needed a clue and a drink, one of them I knew where to find">
McJäykät