Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
    .. Oulusta? Tai vaihtoehtoisesti liikkeestä joka toimii myös postimyynnillä.
    Itse olen sekoituttanut 5% mustaa ja loput kirkasta lakkaa maaleja myyvässä autotarvikeliikkeessä. Kaikki muovilaadut eivät kuitenkaan kestä liuottimia, joten homma ei välttämättä onnistu. Kannattaa ensin kokeilla vaikka tinnerillä johonkin huomaamattomaan paikkaan, että meneekö muovi pehmeäksi ja sameaksi.
    Lainaa (Ytsför @ Loka. 22 2005,16:17) kirjoitti
    Itse olen sekoituttanut 5% mustaa ja loput kirkasta lakkaa maaleja myyvässä autotarvikeliikkeessä. Kaikki muovilaadut eivät kuitenkaan kestä liuottimia, joten homma ei välttämättä onnistu. Kannattaa ensin kokeilla vaikka tinnerillä johonkin huomaamattomaan paikkaan, että meneekö muovi pehmeäksi ja sameaksi.
    Tinneri ei oo todellakaan ainoa liuotin ja eikä monesti edes suotava.Tinneri pehmentää lähes kaikki muovilaadut,joten ei kannata käyttää vertailupohjana.Ei oo pakko käyttää mitään mahtimyrkkyjä kun markkinoilta löytyy vaikka vesiliukoisia litkuja jos haluaa.
    Markkinoilla on ollut sellaista autojen laseihin tarkoitettua tummennus sprayta, saattaapa olla myynnissä vieläkin.
    Akryyli ei kestä asetonia, sitten siellä saattaa olla tolueenia ja ksyleeniä ja näiden sekoituksia sanotaan tinneriksi.
    Jos kuitenkin päädyt lakkaamiseen niin pinta kannattaa karhentaa että lakka myös pysyy kiinni, maalikaupassa osataan myydä kyllä oikea villa sulle.
    Olen itse lakannut autojen vilkkuja ja takavaloja (autovanhuksista) kun uusia kirkkaita ei enää ole saannut, kaikki on onnistuneet tähän asti.
    Purkaan sen joutuu kumminkin...
    Ite onnistui yhen pleksin sulattamaan tolla lasi spraylla..
    Meni melko kauheesee kuntoon.
    Lakkaa en ole vielä mistään bongannut, mutta jos löytyy niin täytyy ilmeisesti kokeilla sitä johonkin muuhun kuin pleksiin ensin. Kätevintä ois tietenkin ostaa suosiolla tumma pleksi mutta ovat vaan aika kalliita
    kysäiseppäs semmoselta firmalta kuin at-plexi tuota tummennettua pleksiä, piikkiin ainakin sai kohtuu hintaan tummennetun (savunharmaa) ja hintaa tuolla oli 70e+pk eli ei paha ollenkaan...
    Lainaa (Rubberduck @ Loka. 24 2005,19:30) kirjoitti
    kysäiseppäs semmoselta firmalta kuin at-plexi tuota tummennettua pleksiä, piikkiin ainakin sai kohtuu hintaan tummennetun (savunharmaa) ja hintaa tuolla oli 70e+pk eli ei paha ollenkaan...
    Meikäläisen opiskelijabudjettiin tuo 70e on sellainen lovi, että jatkan mieluiten tummenuslakan metsästystä
    Lainaa (Jartsi @ Loka. 24 2005,19:37) kirjoitti
    Lainaa (Rubberduck @ Loka. 24 2005,19:30) kirjoitti
    Meikäläisen opiskelijabudjettiin tuo 70e on sellainen lovi, että jatkan mieluiten tummenuslakan metsästystä
    ja sitten ostat uuden pleksin kun se lakka tummensi vanhan paskaksi
    Joskus aikoinaan ostin "tummennus-sprayn" jostain maaliliikkeestä. Oli oikein tarkoitettu lasien/pleksien yms. tummennukseen. Itse tummensin autosta valot, vilkut ja takalasin sillä ja hyvä tuli. Näki vielä läpikin. Tuo maali/lakka yhditelmä on kanssa hyvä, sitäkin on tullu käytettyä.
    Nothing beats cubic inches. Except turbo.
    Olisko tummennuskalvo sit toimiva, eli jos ei hirmu kupera jokasuuntaan niin plexi irti ja kalvo sisäpuolelle.... niitäkin saa nykyään vaikka minkä värisinä....
    Mennään aamulla aikasempaan töihin niin voidaan olla sitten illalla pidempään....
    Lainaa (Rubberduck @ Loka. 24 2005,20:27) kirjoitti
    ja sitten ostat uuden pleksin kun se lakka tummensi vanhan paskaksi
    No sitten ostetaan uusi. Mutta kuten sanoin, tarkoitus ei ole heti lakata pleksiä vaan koittaa sitä johonkin muuhun ensin.

Lainaa (gold @ Loka. 24 2005,20:35) kirjoitti
    Joskus aikoinaan ostin "tummennus-sprayn" jostain maaliliikkeestä. Oli oikein tarkoitettu lasien/pleksien yms. tummennukseen. Itse tummensin autosta valot, vilkut ja takalasin sillä ja hyvä tuli. Näki vielä läpikin. Tuo maali/lakka yhditelmä on kanssa hyvä, sitäkin on tullu käytettyä.
    Kävikin mielessä että kyllä purkissa varmasti lukee jos käy/ei käy pleksien ym. tummennukseen. No, täytyy katella lähin maaliliike, myyjä varmasti osaa myydä oikeaa tavaraa.

Lainaa (mikatossa @ Loka. 24 2005,21:59) kirjoitti
    Olisko tummennuskalvo sit toimiva, eli jos ei hirmu kupera jokasuuntaan niin plexi irti ja kalvo sisäpuolelle.... niitäkin saa nykyään vaikka minkä värisinä....
    En tiedä miten kalvo sitten taittuisi, taitaa olla aika jäykkää tavaraa ja kohtuu kupera pleksikin kyseessä. Joku viisaampi varmasti tietäisi enemmän?
    Musta/lakka-sprayllä olen monet auton takavalot tummentanut onnistuneesti, mutta pyörän vilkut meni sameiksi, joten pleksiin en uskaltanut laittaa. Bilteman kalvoa laitoin, ja ulkopuolelle laitettuna siitä tuli varsin siisti. Sisäpuolella ei näyttänyt siistiltä, koska samean himmeän kirkas pleksi näkyy siinä päällä. Louisista sai kuitenkin sen verran edullisesti oikean tumman, että kestotestit kalvopleksillä jäi suorittamatta. Ihan siististi sen kuitenkin sai siihen istumaan.
    Mää kuljailin kans pleksin maalauksen kans ja maalasin AT:n alkuperäisen pleksin siniseksi. Tai ensin hopeaksi ja sitten sinistä candyä päälle. Lakkaus vielä uupuu siittä. Ei mitään ongelmaa ettei ois kestäny. Tosin se oli kokeilu koska pleksi oli niin naarmuinen että ei sitä siihen kehtaa panna, ehkä. Ne naarmut siihen tuliki just siittä ko mulla oli rasvis loppunu ja tinnerillä puhdistin sitä muovia.

Kyllä sitä löytyy vaikka mistä semmosta. Ainaki VHT
    tekee. Ei tosin oo tietoa muoville laitosta nuilla.

Joissaki autotarvike liikkeissä on Motipin tekemää tuommosta. Ainaki punasta, voi olla muitaki värejä. Välivainiolta Oulun Automaaleista pitäs löytyä tuommosta VHT tekemää.
    Jep, pitääpä käydä Automaaleista kyseleen, josko löytys sopivaa tavaraa.
  16.  
    ja kaikkeen tähän kikkailuun oikea vastaus on motonetistä löytyvä transparent "lakka" saa monta eri sävyä!!!

Helpoin on ensin puhdistaa pleksi vaikkapa mäntysuovalla ja sit suihkii tota TASAISEN kerroksen sisä/ulkopuolelle oman maun mukaan jos tummentaa/värjää lamppuja kannattaa sipaista esim.1200 vesipaperilla isoimmat naarmut pois ja suihkia tuota pintaan ja siihen vielä kirkas/puolikirkas lakka pääkke ja avot!!
    R1 -05