Saako tuossa mun pärrässä jäähdyttimen korkkia irti? Pikaisen vilkaisun perusteella näytti siltä, että se korkki on vain syylerin tyhjennyksen jouduttamista varten. Tarkoituksena olisi puhdistaa talvea varten jäähdytysjärjestelmä ja puhdistusaine tulisi ohjeen mukaan kaataa suoraan jäähdyttimeen. Mistä muuten jäähdytysvesi kannattaa valuttaa ulos? Manuaalista ei ole tässäkään asiassa hyötyä.
Entäpä onko jäähdyttimen irroittamisessa mitään jippoa mikä tulisi tietää vai lähteekö se vain irroittamalla letkut ja ruuvit?
Totta ihmeessä saa. Pyörän oikealta puolen jäähdyttimen yläkulmastahan se korkki löytyy.
Osaatko mahdollisesti kertoa miten? Korkkia saa käännettyä sen varttikierroksen aukipäin ja se löystyy, mutta mitä sitten? En viitsi käydä repimään, kun se ei ainakaan ihan pienellä voimalla lähde tuossa vaiheessa irti. Pitääkö vielä jotain tehdä?
Lähtee irti ihan samalla tavalla kuin autossakin. Pyöräytys ja nosto.
Varmista ettei siellä korkin reunan alla ole mitään ruuvia tai muuta estettä sen korkin aukaisemiselle, toisissa korkeissa on estämässä vahingossa aukeamista.
Myöskin sen korkin kumiset tiivisteet saattaa pistää hanttiin oikeen kunnolla, mutta kyllä sen pitäisi silti käsivoimin auki lähteä.
Jäähdytysnesteiden pois ottamista varten oli ainakin mun edellisessä (Honda) oma ruuvi siellä vesipumpussa, mutta jos ei löydy niin alavesiletku vaan irti, eikä sitten kuumasta koneesta...
Purkaan sen joutuu kumminkin...
Kyllä mulla (gsxr600 -97) ainakin aukee kääntämällä ja nostamalla.
Oli siinä pieni kikka mikä piti tajuta ennen kuin sen korkin sai irti. Sen jälkeen kun korkkia kiersi auki sen varttikierroksen, sitä piti painaa alaspäin ja kääntää vielä lisää. Tämän jälkeen korkki lähti helposti irti.