Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Morske.

    Niinkö tuota huomasin seuraavaa:
    Mopo (xjr1200) oli keskituella takapyörä ilmassa kun käynnistelin sitä. Kun alko käymään, niin takapyöräpä lähti pyörimään. Ja vaihde oli vapaalla.
    Toki ymmärrän, että jos vaihde on silmässä, niin kytkin ei yleensä niin täysin vapauta, etteikö vähän kontaktia olisi. Mutta kun vaihde oli vapaalla.

    Valaiskaa tyhmää, miten se sen vedon sinne rattaalle ottaa? Onko tuo jotenkin normaalia? Onko laatikko paukahtamassa vai onko kyseessä tyyppiominaisuus?
    Hajaantukaa. Täällä ei ole mitään nähtävää.
  2. #2
    Etenkin kylmänä moni mopo tekee samaa, älä huoli...
  3. #3
    Normaalia kaikissa mopoissa ja syykin on muistaakseni tarkoituksellinen... Insinöörit!
    Desmo Jugend
  4. #4
    Normaalia se on..vaihteistoölyt ja öljykylvyssä oleva kytkin sitä pyörittää, vaikka vaihde on vapaalla... mut ei siinä paljoa "vetoa" ole...paitsi joskus täytyy kytkin irroittaa takajarrua apuna käyttäen...eli vaihde vapaalla, kytkin pohjaan ja takajarrua...
    "Mies ilman Ducatia on kuin pilvinen päivä"
  5. #5
    Juu..
    eipä ollut aiemmin moista ilmiötä vastaan tullut. No eipä siitä sitten huolta sen enempää.

    Kiitos vastauksista.
    Hajaantukaa. Täällä ei ole mitään nähtävää.
  6. #6
    Selventävää tarinaa voimansiirrosta tuolla: * klik *
    Ihan hyvä selitys myös välivapaista.
    Levyjen irrotus ennen starttia (kakkonen silmään, kytkin pohjaan, pieni pyörän siirto työntämällä) säästää starttia vähänkin pitemmän (>1vk) seisotuksen jälkeen, ja vaihde silmässä ei kannattaisi starttailla kuin kone lämpimänä jos hifistellä haluaa.
    Edit: ^ tämäkin tietysti vain märkäkytkimillä ^



  7. #7
    Lainaa (Foto @ Loka. 18 2005,11:43) kirjoitti
    Morske.

    Niinkö tuota huomasin seuraavaa:
    Mopo (xjr1200) oli keskituella takapyörä ilmassa kun käynnistelin sitä. Kun alko käymään, niin takapyöräpä lähti pyörimään. Ja vaihde oli vapaalla.
    Toki ymmärrän, että jos vaihde on silmässä, niin kytkin ei yleensä niin täysin vapauta, etteikö vähän kontaktia olisi. Mutta kun vaihde oli vapaalla.

    Valaiskaa tyhmää, miten se sen vedon sinne rattaalle ottaa? Onko tuo jotenkin normaalia? Onko laatikko paukahtamassa vai onko kyseessä tyyppiominaisuus?
    Tuo takarenkaan pyöriminen sen ollessa vapaana koneen käydessä vapaalla johtuu puhtaasti öljykalvon tarraavasta vaikutuksesta. Öljy vaihteiston akselin ja rattaiden välissä muodostaa tarttuvan kalvon niiden väliin, aiheuttaen pyörivän voiman osittaisen siirtymisen akselilta rattaalle, joka muuten pyörisi vapaana akselin päällä. Vaihteistossa kytkinakseli pyörii koko ajan käyvässä koneessa, ellei ole kytkinkahva painettuna, pyörittäen hammasrattaita, jotka vaihteen olleessa vapaalla on kytkettyinä pois vetoakselia pyörittämästä.
    Liike lakkaa jos takarengas pysäytetään jarrulla, kengällä painaen tai laskemalla rengas maahan, eikä koneen käynti siitä muutu. Ilmiö kertoo vain siitä että voimansiirto on kunnossa, eikä jarruttavia tekijöitä, kuten likaiset ketjut tms. ole pysäyttämässä tuota liikettä. Kylmillä ja jäykillä öljyillä ilmiö tapahtuu herkemmin. Joskus tuo ilmiö tapahtuu myös keppivetoissakin pyörissä joissa toisiovedon pyörimisvastusvastus on kovempi.
    Kytkimen irroittamattomus ei tuota ilmiötä tee. Se tekee kytkimen levyjen irtoamisen estymisen välilevyistä, eli voima välittyy kytkimen kehältä edelleen kytkinakselille kytkinkahvan painamisesta huolimatta. Yleensä se ilmiö taas johtuu levyjen ja välilevyjen liimaantumisesta toisiinsa. Ne saa irti toisistaan yleensä liikkuvien ja liikkumattomien massojen äkillisellä liikkeellä toisiinsa nähden.
    Nykyiset Kawat tallissa:
    KLX 250 B1 - 81
    Z 1000 ST E1 -79
    Z 1000 ST E2 -80
    Mean Streak 1600 -07
    Z 1000 Special Edition -14
    GTR 1400 -08
    Spectre 1100 D1 -82
    KX 250 XC KL Enduro -21
    KLE 500 -91
  8. #8
    constant mesh(jatkuvasti sekaisin vaihteisto) vaihteiston ominaisuus. Jokainen vaihderatas pari on aina hampaat yhdessä. Se pari kytketään akseliin joka antaa halutun vaihteen. juuri öljy siellä (varsinkin kylmä ja paksu öljy) välittää sitä tehoa vaikka rattaita ei ole kytketty akseleihin.

    JT
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  9.  
  10. #9
    Senpä takia joskus neuvovat käynnistämään talvella pakkasessa autoakin kytkin pohjassa, tällöin ei tarvi starttimoottorilla pyörittää sekä konetta että vaihteistoa, siellä kun rattaat pyörii kytkimen ylhäällä ollessa ja moottorin käydessä, mutta voiman kytkentä kytkentärattaiden kautta ulostuloakselille (joka on kiinteässä yhteydessä vetopyöriin) ei ole käytössä.

    Tossa on selventävä animaatio asiasta: vaihteisto
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.