Eli pitäis katteet maalata.
Katteet on tällä hetkellä jo maalattu ja tarrojakin löytyy, joten
millä sais helpoiten tarrat irti ja mitä
tuolla maalatulle pinnalle kannattaa tehdä ennen
uutta pohjamaalia?
Riittääkö pelkkä vesihionta maalipinnan hajoitukseen?
Entä sopiiko muoviin samat maalit kuin esim.
autonpeltien maalaamiseen?
Muita vinkkejä/sivustoja aiheesta?
Suzuki GSXR 600 L1
Tarrat on varmaan helpoin irrottaa kuumailmapuhaltimella. Jos katteet on ehjät eli tarkoitus pelkästään uudelleenmaalata niin ekaksi vanhan maalipinnan hionta karkeaksi esim. 240-320 hiomapaperilla (ei tarvitse vesihiontaa) ja pohjamaalia päälle. Muovipintoihin käy ihan perus automaalit, kantsii kuitenkin laittaa muovi primer ennen maalia, sitä saa spraypurkeissa automaalamoista.
edit. haulla löytyy tästäki aiheesta aika paljon juttua
Kawasaki ZX7R -01
* * * * "everyone loves you when you are dead..."
Itse en haulla kauheasti löytänyt apua.(jukepoksi @ Loka. 16 2005,21:09) kirjoitti
Mitäs ainetta tuo muovi primer on?
Entä miten noi normi maalit kestää kun katteista
pitää kuitenkin irroitella ketjurasvaa, ym. liuottimilla?
Suzuki GSXR 600 L1
Siis se primer on muovipinnoille laitettavaa tartunta ainetta. Kyllä kestää oikeat automaalit (en tiedä jostain miranol litkuista) siinä missä alkuperäinen maalipintakin.
Kawasaki ZX7R -01
* * * * "everyone loves you when you are dead..."
Itse en kyllä hiois noin karheella? Vähintään 600:sta käsinhiontaan ja 400 koneelliseen hiontaan, muuten näkyy naarmut maalin alta.(jukepoksi @ Loka. 16 2005,21:09) kirjoitti
Jos tarkoituksena pelkkä vanhan maalin karhentaminen siihen käy mainiosti ns. karhunkieli.
Pohjamaalikaan ei kait välttämätön mutta voi olla hyväksi ettei vanha maali ala "kiehumaan" tms. uuden maalin alta.
Kannattaa kysyä maalimyyjältä tai tulevalta maalarilta ohjeita niin ei mee homma metsään...
*Mielipiteeni on voinut muuttua, mutta ei se tosiasia, että olen oikeassa*
*Jättäydy ajoissa jälkeen, niin sinulle jää enemmän aikaa ottaa muut kiinni*
No siis juurikin pohjamaalin vuoksi 320:llä, tai max 400:lla. Hienomalla hiominen on turhaa työtä, pohjamaali peittää ton karkuisilla tulleet naarmut. Itse käyttäisin ehdottomasti pohjamaalia.
Edit. pohjamaalin voi sitten hioa esim. 500-600 karkuisella paprulla niin ei jää naarmuja.
Kawasaki ZX7R -01
* * * * "everyone loves you when you are dead..."
320 aina hiottu pohjat!eikä mitään näy läpi! mut ei se hienonpikaan pahaa tee
*vituiks män* !prkl!
-> -03 Bandit 600s <-
Meilkein aiheeseen liittyvää:
Tarviiko poistaa noita merkkejä (yamaha logo) maalatessa vai voike ne vain teipata huolellisesti? Taitaa olla liimattu paikoilleen, joten jos se tarttee kammeta irti, niin millä liimalla se sitten pysyy siinä?
Kysyin tätä automaalaamosta, ja sanoivat että kannattais irrottaa ja sitten laittaa takaisin kakspuoleisella teipillä. Näytti sitten siinä esimerkki autosta (ei se oikeasti ollut auto, vaan ford) mallimerkin, niin sehän nousee monta milliä ylöspäin ja teippi näkyy alkta -> en halua tämmöstä koroketta siihen alle..
eli olisko teillä ketkä olette maalailleet näitä kokemuksia asiasta(parempia kuin tällä automaalaajalla)?
-
Exät:
Ducati Monster 1000S DS '05
Yamaha V-max 1200
Suzuki XN85 Turbo
Siis ne on sellaiset metalliset logot? Kyllähän se onnistuu teippaamallakin mutta maalaus on helpompaa ja jälki parempaa (ei jää mitään maalirajoja yms.) jos ne irrottaa. Luulis jotain liimaakin löytyvän jolla ne saa takaisin...
Kawasaki ZX7R -01
* * * * "everyone loves you when you are dead..."
Niinnojoo.. Emmä tiijä onko se metallia vai muovia, mutta kuitenkin semmonen pyöreä jammulogo-lätkä joka on ilmeisesti liimattu siihen (ei siis teippi logo).(jukepoksi @ Loka. 18 2005,12:46) kirjoitti
Eli siitä vain kampeaa meisselillä tai jollakin millä sais otettua ilman tankin lommottamista pois, ja maalauksen jälkeen lujin mahdollinen liima siihen (ja kattoo että tulee suunnilleen oikeinpäin)?
-
Exät:
Ducati Monster 1000S DS '05
Yamaha V-max 1200
Suzuki XN85 Turbo
Elikkäs tämmöisetkö äänirautalogot kyseessä?:(Jazu79 @ Loka. 18 2005,13:06) kirjoitti
Moisia saa kohtuuhintaan Yamaha-myyjiltä (edelliseen Yamahaan ostin muutama vuosi sitten - tarkkaa hintaa nyt ei tule mieleen, mutta ei mitenkään kauhistuttavasti) tai netin kautta maailmalta (nuo nimenomaiset eBaysta tänä syksynä kulunkeineen viisi, kuusi puntaa / pari). Rinkulat ovat alkuperäiset "kohotarrat" ja mukana liimatausta eli ei tule liikaa irti pinnasta.
Jos noita alkaa teipillä suojailemaan, on helppo saada rajakohdasta ruman näköinen. Entiset vaan irti ja uutta tarraa valmiiseen pintaan. Ei tuon tarran hinta maalaustyöhön suhteutettuna enää niin paha ole.
Kannattaa varoa, maalasin Hondan etulokarin automaalilla ja(jukepoksi @ Loka. 16 2005,21:09) kirjoitti
hups 10 minuutin päästä kaikki maalit, niin vanhat kuin uudetkin, vetivät kasaan paljastaen maalamattoman pinnan. Tuli mustasta lokarista valkoinen.![]()
Tulee aika jolloin p.....t tervataan! Ja niin tosiaan, asiantuntijalausuntoja aiheesta riippumatta. Takuu!
Jepå.. Suunnilleen tuommoset joo.. Mutta nuo näyttää melko littanoilta (tarra/kangasmerkki)? Voipi olla että kuva vääristää..(heikkil @ Loka. 18 2005,13:20) kirjoitti
Mutta jos niitä kerta ihan helpolla saapi, niin repäsen irti millä saan, ja jos särkyy niin tilataan uudet.. Vai tartteekohan niitä edes -> ilmanvastus vähenee kun jättää ne pois ja kulkee vieläkin nopeempaa![]()
-
Exät:
Ducati Monster 1000S DS '05
Yamaha V-max 1200
Suzuki XN85 Turbo
Juu, huono oli kuvatus, mutta tarroja ovat ja semmoiset "paksupintaiset" eli tulevat koholle pinnasta.(Jazu79 @ Loka. 18 2005,13:44) kirjoitti
Tässä parempi otos:
EDIT: Noita löytyy sitten sekä hopean- että kullanvärisinä ja ainakin 35mm ja 58mm kokoja.
Juu, no nuo alkuperäiset on paljo paksummat ja "hienommat". Ne on joko metallia tai kovaa muovia, mutta jos ne menee tuossa rikki, niin saapi kyllä tuommoset paksut tarrat luottaa..(heikkil @ Loka. 18 2005,13:48) kirjoitti
Kiitoksia infosta!
-
Exät:
Ducati Monster 1000S DS '05
Yamaha V-max 1200
Suzuki XN85 Turbo
Löytyy myös sellaista hyvin ohutta kaksipuoleista teippiä joka tarttuu aivan stanan tiukkaan... Joskus autoon laittanut kerkit takas eikä edes harjakone (pesuri) niitä irroittanut...(Jazu79 @ Loka. 19 2005,08:05) kirjoitti
Tarkoituksena olisi maalata pyöräni matkustajan teline(mistä matkustaja pitää kiinni) mustaksi.
Tallista löytyy mastonin kiiltävän mustaa harrastemaalia, löytyy myös mastonin kiiltolakkaa.
Soveltuuko harrastemaali hyvin tarkoitukseen ja kestääkö lakattuna lievää hinkkaamista?
Entä kestääkö pesua?
Itse oon maalannut kromattuja pikkukilkkeitä "kili-kali"-maaleilla mustaksi ja ihan hyvin on maalit pysyneet kesän kiinni(mm. sissybarissa eli selkänoja) ja ovat ihan hyviltä näyttäneetkin. Tee huolella pohjat ja maalaa myös pohjaväri. Hosuminen pilaa tässä(kin) tapauksessa lopputuloksen. Eli maalaa useita ohuita kerroksia ja anna välillä kuivua kunnolla. Varsinkin pohjavärin kannattaa antaa hyvin kuivua...
Joko löydän tien tai teen sen...
-Hannibal-
H-D Road King Custom 2004
Okei, eli käytän harrastemaalia. Kysyin vain varmistuksena ettei tarvitse käydä ostamassa mustaa spray automaalia.
Aionkin tehdä homman itse ,koska itse tekeminen on mukavampaa kuin katsella kun ammattilainen tekee työn.
Musta on lempivärini, toinen lempivärini on punainen. Tummina tietysti.
Välttämättä tämä kovetteeton maali/lakka ei kestä auringon uv-säteilyä vaan voi alkaa halkeileen jonkin ajan kuluttua. Itellä kokemusta kevarin katteista kun maalasin mastonin maalilla ja siihen lakka päälle niin hämähäkin seitti kuvio niihin ilmestyipi. Myöskin autopuolelta vastaavia kokemuksia kovetteettomista maaleista.
Onhan siinä tietenkin se hyvä puoli kun näitä halpoja maaleja käyttää että ei harrastaminen ainakaan lopu kun kerran vuoteen tai pariin noita maalailee.![]()