Kysyisinpäs vähän apua alkuunpääsemiseksi. Kypärän maalaus himottaa mutta tarvikkeet ovat vajaat...
Eli tuolta autotallista löytyy tuollainen halpa kompressori, joten ajattelin että olisi viisasta hommata maaliruisku ettei tarvitse leikkiä spray-pullojen kanssa. Mistä näitä maaliruiskuja saa, onko niitä erilaisia? Ja sekin olisi kiva tietää miten näillä ns. kynäruiskuilla maalataan, vedetäänkö vaan vapaalta kädeltä vai kuinka nuo hienot kuviot oikein syntyvät? Mistä saa maalia ruiskuun, millaista sen pitää olla? Jotain yleisiä käyttö-ja huolto-ohjeita?
Ja tarviiko ruiskulla maalattu kypärä vielä lakkauksen, ja voiko lakan ruiskuttaa ruiskulla myös?
youtube.com/user/mototuomas
Ruiskuja saa varmaan autotarvikeliikkeistäkin, itse olen käyttänyt Tempera oy:n palveluja (HKI, uudenmaankatu) Sieltä on tuulut hommattua sekä ruskut että värit. Ruiskuja on kaksi -ja yksitoimisia. Suosittelen kaksitoimista, siinä värin ja ilmamäärän saa säädettyä erikseen. Yksitoimisessa väriä tulee heti kun liipasinta painaa...Kynäruiskulla voi maalata sekä vapaalla kädellä että sapluunoita käyttäen. Sapluunana voi toimia vaikka joku kuva josta leikellään palasia pois ja ruiskutetaan leikatusta "aukosta" väri pintaan. Sapluunan leikkaamiseen kannattaa käyttää veitseä mielummin kuin saksia sillä veitsellä saa paremman rajauksen. Em liikkeestä voi hommata taittoveitsiä joihin tulee irtiterä. Terä nro7# on aika pätevä...tosin ohutteräinen "mattoveitsi" (katkoteräveitsi) toimii kanssa ihan hyvin. Sapluuna kiinnitetään maalattavaan pintaan ruiskutuksen ajaksi vaikka maalarinteipillä niin ettei se levitoi kattoon kun väriä aletaan ruiskuttaa, mtä tiukemmin sapluuna painautuu pintaan sitä terävämpi raja jää.
Ruisku kannattaa puhdistaa kunnolla värinvaihtojen yhteydessä, väriä ei yleensä tarvita ruiskussa kuin joitain tippoja, koppaa ei kannata täyttää piripintaa, menee vain väriä hukkaan. Veriohenteisilla maalatessa ruiskun puhdistus on helppoa, kannattaa varata joku suti joka mahtuu ruiskun koppaan puhdistamista varten. Maalaussession päätyttyä ruiskun puhdistukseen soveltuu esim. aeroclean rapid jota saa myös em. liikkeestä (lähettävät tavaraa myös postiennakolla ympäri pitjiä) Ruiskusta kannattaa puhdistaa neula ja suutin huolella jotta se toimisi myöhemminkin ja tämä tarkoittaa ruiskun purkamista mutta se ei ole kummonen operaatio
Jos kypärä on maalattu vesiohenteisilla se on lakattava. Lakan voi ruiskuttaa myös kynäruiskulla mutta... siitä tulee väriä niin vähän kerrallaan että lakkaus todennäköisesti menee vituiks. Jos haluaa itse lakata niin kannattaa hommata lakkausta varten isompi ruisku jolla vaan lakkaa...
TIEMASSAAREN MP-LUPI, RANTASALMI KINGDOM
Maalausohjeitahan täältä jo löytyykin varsin kiitettävästi joten uskallan kysyä noista kypärän kilkkeiden irroittelusta. Uskaltaako niitä yrittää "vääntää" irti ihan kylmiltään eli onko ne yleensä painamalla kiinnitettäviä vaiko liimattuja? Oma potta (Shark RSR2) tulee saamaan viikon sisällä mattamustan pinnan joten erityisesti mainitun kypärämerkin kiinnitykset kiinnostaa. Etukäteen kiittäen, KV *![]()
Tärkeintä on lähteminen, jäitten lähteminen.
Honda CBR 600RR -03 (gone)
Honda CBR 600F -03 (gone)
Honda CBR 600F -00 (gone)
Kuukausi takaperin maalasin lopulta oman kypäräni. Mulla tosin on Arai, mutta siinä ainakin kaikki romppeet visiirimekanismia lukuunottamatta on liimalla kiinni. Melko kivuttomasti lähti irti ja jopa ehjänä, vaikken niitä pitkäpinnaisimpia kavereita olekaan.(KapteeniValpas @ Kesä. 09 2008,08:50) kirjoitti
Maalauksen jälkeen liimasin palikat kiinni Bilteman "superliimalla". Ei tarvii kuin muutaman tipan, tarttuu heti ja on väritöntä. Tuntui tosin tarttuvan vähän turhankin kovaan, kun yksi päälaen ilmaventtiileistä taisi jäädä lopullisesti kiinni-asentoon![]()
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
joo kato. eilen vähä kokeilin ja liimallahan noi taitaa tossaki olla kiinni. en kyl uskalla rueta ainakaan kylmänä repimään ja konnatperkeleet vei häkkivarastosta jouluna kuumailmapistoolin. enkä toisaalta tiedä miten paljo noi kuitupotat kuumuutta kestää. jos ei föönin lämmöt riitä ni menee teippihommiks. siinä vaan taitaa jäädä noi rajakohdat sit vähä heikommalle karheuttamiselle. mut pääasia et kypärän isoimmat pinnat ois mattaa. noi bilteman tuotteet on siitä jänniä et osa toimii hjälveten surkeesti ja toiset taas liianki hyvin. toivotaan et helteet on jo ohi ettet aivojas sulata kypärän sisällä![]()
Tärkeintä on lähteminen, jäitten lähteminen.
Honda CBR 600RR -03 (gone)
Honda CBR 600F -03 (gone)
Honda CBR 600F -00 (gone)
Ehkä sen jo joku edellä toikin esiin, mutta se kypärän sisäosuus on paljolti styroksin tapaista ainetta, joka ei sitten kestä liuottimia yhtään, eli (liuotin-)maalia tai liuotinhöyryjä ei saa päästä kypärän sisuksiin, tai kasvaa kypärän koko kummasti.
Harkitsin ittekin maalausta, mutta en sitten viittinyt ehkä pilata kallista Araita, ja tyydyin teippauksiin. Siinä meni vaan ulkonäkö...
"If you think you can do a thing or think you can't do a thing, you're probably right..."
aijjperkele. en ainakaa huomannu tollasesta midn varotuksia noissa aiemmissa vaikka muka tarkasti luin kaiken. tattis tosta. nyt osaa sit teipata tarkemmin joka paikan umpeen mihin ei maalia tarvita. tehää umpipotasta nimensä veroinen ennen maalitouhuja![]()
Tärkeintä on lähteminen, jäitten lähteminen.
Honda CBR 600RR -03 (gone)
Honda CBR 600F -03 (gone)
Honda CBR 600F -00 (gone)
Muttapa mutta. Minulla on kysymys mattapintaisen kypärän lakkaamisesta. Yritin lueskella edellisiä viestejä, mutta en löytänyt äkkiä apua.
Minulla on mattapintainen kypärä, jossa on huippujen nimmareita: Agostini, Guy Martin, Reeves jne. Ne on kirjoitettu permanentti tussilla, mutta haluan varmistaa nimmareiden pysymisen kypärässä. Missä saisin kypärän lakattua tai miten se kannattaisi lakata ilman vaaraa nimmareiden tuhoutumisesta?
Unohda se lakkaus, käy huonosti kuitenkin. Pistät sen kypärän vitriiniin ja et anna kenenkään siihen koskea. Säilyy nimmarit parhaiten. Jos se on sun käyttö kypäräs, niin vaihda se mun xr tonniin niin ei mene kulttuurihistoria hukkaan.![]()
Tai sitten täytyy ostaa <a href="http://cgi.ebay.co.uk/2008-ISLE-OF-MAN-TT-Nitro-Helmet-LIMITED-EDITION-M_W0QQitemZ150278453398QQcmdZViewItem?has
h=item150278453398&_trkparms=72%3A988%7C39%3A1%7C6 6%3A2%7C65%3A12&_trksid=p3286.c0.m14.l1318" target="_blank">tällainen</a> sen kunniaksi, että nimmarikypärä on hankittu sieltä. Sillä kuuluisalla reissulla, jossa liki pääsin hengestäni.
Tietäiskö joku NZI -kypärän maahantuojaa tai jotaki muuta tahoa, josta voisi kysellä sopivista maaleista? Tuo kypärän kuviointi tuo mieleen jonku elävän tykinkuulan, mut hemmetin kapistus oli ainoa hintaluokassaan koko kaupungissa, joka istui mun päähän ku nenä naamaan![]()
Kiitoksia ketjun fakiireille neuvoista.
On jäänyt yksi umpipotta (sinisenkirkuvankirjava Bieffe) vähän kuin ylimääräiseksi Arain umpipotan ja G-Macin avopotan lisäksi, mutta nyt kun ilmat on viilenneet on käynyt kiusallisen selväksi nuo umpipotan edut avomalliin verraten kylmällä kelilllä. Tyylisyistä ei tuo Bieffe päässä kehdannut kustomilla ajella, joten päätin maalata sen mattamustaksi, jolloin homma menettelee. *
Purin tänään visiirin ja ilmanottoaukot pois, hain mattamustaa spraytä purkin ja 600:sta vesihiomapaperia. Hioin potan ja puhdistin huolella, sekä peittelin (johon meni eniten aikaa, reipas tunti...) huolella. Eli en purkanut sisäosia pois. Kaksi kerrosta on nyt päällä ja alkaa pikkuhiljaa näyttämään mustalta. Ainakin kolmas kerros on tarkoitus vielä vetää, ehkä neljäskin.
Ainakin toistaiseksi vaikuttaisi onnistuneen oikein hyvin.
EDIT: Juu, riittävän hyvä tuli 1. kypärämaalaukseksi. Neljään kertaan maalasin lopulta ja valumia en saanut aikaiseksi, eikä roskiakaan tarttunut pintaan.Purkin ohjeen mukaisesti 15min. välein maalasin ja potta oli sekä maalauksen ajan, että yön yli pannuhuoneessa kuivumassa. *Tarkkaan kun katsoo näkee vanhojen kuvioiden rajoja läpi maalipinnan ja kypärän alaosassa ennen alamuovin alkua näkee paikoitellen vanhaa maalia 1-1,5mm korkeudelta, kun en päässyt vetämään oikein alhaalta ylöspäin. Illalla kun pääsee töistä pitää vielä kasata tuo.
KUVA: http://irc-galleria.net/view.php?nic...ge_id=91676538
Retired
Tekis kanssa mieli maalata kypärä, mutta kun ei tiedä millä maalilla sen uskaltaa tehdä. Kypäräni om KBC:n tk-8 ja sen kuori on powercore polycarbonaatti- seosta. Maahantuojalta sai huonoa suomea olevan vastauksen, jonka mukaan eivät suosittele kypärän maalaamista, mutta yleensä siinä ei ole ongelmaa riippuen maalista. Otan nyt siitäkin sitten selvää.
Onko kenelläkään tietoa, saisiko ko. kypärää maalata?
Polycarbonate kuulostaa muoville. En maalaisi.(peku6 @ Helmi. 24 2009,21:22) kirjoitti
A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
http://en.wikipedia.org/wiki/Polycarbonate(peku6 @ Helmi. 24 2009,21:22) kirjoitti
Hyvä sivu, jos englanti taittuu.
Kysy jostain maalaamosta, mitä ovat mieltä. Ammattimies kyllä tietää, millä se maalataan. Muoviahan tuo on, ja herkkä erinäisille maaleistakin löytyville aineille.
Ja sama suomeksi "tynkä"...(Le Motard @ Helmi. 24 2009,22:14) kirjoitti
Polykarbonaatti
Kawasaki 550 -83 Limited Edition
Grumpy Old Fart
"Si vis pacem, para bellum"
Joskus kakarana, kun maalattiin radio-ohjattavien autojen koreja jatkuvasti, oli korit muistaakseni läpinäkyvää polykarbonaattia ja ne maalattiin sisäpuolelta ja avot, jälki mitä mainioin.
Kypärän maalaaminen sisäpuolelta ei liene järkevää, mutta muuten en voi ymmärtää, miksi muovia ei voisi maalata, kun ei vaan käytä kovin kovia liuttimia, kuten tuolla Wikipediassakin sanotaan??
Esim. maahantuojan kanta on ymmärrettävää, koska onnettomuuden jälkeen voi jäljet johtaa sylttytehtaalle, vaikka käyttäjä olisi itse vedellyt kypärän pinnan pehmeeksi juurikin jollain liuottimella tms.
Triumph Thunderbird 1700 -10
Yamaha FJR 1300 -13
Suzuki "SolluSuitsa" PV 50 -86
mitäs olisitte mieltä bayard gravity lasikuitu kypärän maalaamisesta? Suositteletteko vai pitäisikö hylätä koko ajatus?
Jos pelkää kypärän materiaalin herkkyyden puolesta, on syytä kypärän maalajaalle ilmoittaa että pohjiksi vedetään ns "sealer" pohjamaali, joka on juurikin suositeltu suojaamaan herkästi reagoivia pintoja.
Vielä lisävarmuudeksi pyytää että itse maalaus tehdään vesiohenteisella värillä, niin ei tarvi yöuniaan menettää. Käytännössä kuitenkin herkillekin pinnoille voidaan vetää liukkarivärit, jos sealer on ruiskutettu pohjaksi suojaamaan.
ok, ajattelinkin hioa talven aikana varovasti ja sit vois laittaa pohjamaalin eli varmaan tollanen "sealer" justiinsa.
että saisi kevääksi valmiiksi ja ensi kaudella käyttöön.
Kaikilla pohjamaaleilla ei ole liuottimen vaikutuksilta eristävää ominaisuutta, yleensä kuitenkin sopiviin pohjamaaleihin viitataan juurikin "sealer" nimellä.(pviittala @ Syys. 06 2010,10:24) kirjoitti
Asiallinen metodi olisi siis hionta -> huolellinen puhdistus asianmukaisella puhdistusnesteellä -> muovitartunta -> sealer -> pintamaali -> lakka (jos basecoat väri).
Tämä onpi ehkä tärkeimpiä pointteja, että ei päästä sitä spraymaalia styroksipinnalle eli kypärän iskunvaimentavaan sisukseen, se tosiaan syö ja sulattaa sitä riemulla. Syy onpi juuri spraymaalin liuotinpohjaisuudessa ja siinä että styroksihan on täynnä ilmarakkulaa jonka ohuesta seinämästä liuotin menee hetkessä läpi kupla kerrallaan. Vesiohenteinen maali ei tee tätä, esim. Mastonilla näyttäisi nyt olevan H2O-sarja joka on spraypurkissa mutta ei syö käsittääkseni styroksia, ja on varmaan hieman "turvallisempi" eli ei tarvi hermoilla että meneekö muovi pilalle.(Utah @ Kesä. 10 2008,10:49) kirjoitti
Mulla olis tällä hetkellä yksi halpa kypärä tulollaan postitse talvialennuksista, sattumoisin rumin grafiikka oli myös halvinTarkoitus olisi vähän testailla millaista jälkeä kynäruiskulla saa, käytän lie pienoismalleille tarkoitettuja Vallejon vesipohjaisia akryylivärejä (mm. Hobby Point Helsingissä myypi miniputeleissa) sekä pienoismallimaaleille tarkoitettua spraylakkaa jota saa pienoismallikaupoista ja Fantasiapelit-myymälöistä.
Kahvilasta kahvilaan..
Päivitetään tätä kun tuli kypäräkin valmiiksi. Tarpeina käytin Auto-Airin vesiohenteisia maaleja sekä lakkana Carsystemin 2-komponenttiuretaania jota saa spraypurkissa, kiillotukseen Fareclan tuotteita. Lopputulos ihan hyvä, tai ainakin rajoittava tekijä löytyy maaliruiskun takaa eikä materiaaleista.
Työn suoritus suunnilleen näin:
-Muoviosien teippaus Scotch Fine Line -teipillä ja maalarinteipillä, 400 ja 600 vesihiomapaperilla suurin osa lakasta pois, pohjaksi Auto-Airin sealer ja siihen päälle ruutailua Auto-Aireilla jotka laimennettu AA Reducerilla suhteeseen 2 maalia ja 1 thinneriä kynäruiskua varten.
-Lakkausta varten putsaus rasvanpoistoaineella ja pinnan putsaus tack clothilla pölyhitusista. 2-komponenttilakka ohjeen mukaan pintaan eli ekana tosi kevyesti sumutus ja sitten parin minsan päästä seuraava vähän paksumpi kerros, pari lisäkerrosta sen jälkeen.
-Seuraavana päivänä vesihionta käsin 1200->1500 ja kiillotus Farecla g3 ja G10 -tököteillä (Motonetistä) käsin.
Opittua:
-Kiillota hiomapaperilla 2000 asti. Valoa vasten näkyy vielä pientä naarmua 1500 jäljiltä, mitä Farecla G3 ei täysin poista, ainakaan käsin tehtynä.
-Lakkaa varten kannattaa huolehtia että tila on pölytön perusteellisella imuroinnilla tai lakaisulla ja lattian kastelulla ennen lakkausta pölyn sitomiseksi, ja siivoustoimi ja muu pölynnostatus kannattaa tehdä edeltävänä päivänä. Kaikki ilmassa leijuva laskeutuu ja jää märkään lakkapintaan kiinni. Onneksi suurin osa lähtee hionnassa pois.
-Jos meinaa tehdä kuviointia maalilla, kaikkien tekniikoiden toimivuus kannattaa perusteellisesti testata paperille ensin. Ei sitten tarvi korjailla omia jälkiään montaa tuntia ja keksiä miten saman kuvion olisi saanut eri kikalla aikaan varttitunnissa..
-Hengityksensuojain on hyvä juttu. Vesipohjainen maali menee P3-suodattimella koska tuottaa lähinnä mikrokokoista pölyä ilmaan, liuotinpohjaiseen ja lakkaan tarvii A2P3-luokan suodattimen eli spraymaalaussuodattimen.
Kahvilasta kahvilaan..
Mie mänin siitä, missä ei ole aitaa ollenkaan.
uusi AGV avokypärä (hopeanharmaa) suoraan ammattimaalarille ja tuli muuten hyvä.
Maalauksesta on ainakin neljä vuotta ja itikoita on siihen kerätty yli 10 000km matkalta.
Maalaus maksoi 50,00e. Sillä hinnalla ei ollut järkeä alkaa itse puuhastelemaan, kun ei ole vehkeitä, tarpeita ja kaikkein vähiten tietotaitoa.
Kysymys asiaan liittyen. Mistä saisi tietää kypärän värin värikoodin? Kypärä on Arai Chaser Jolly Roger. Aikeena olisi maalata takana oleva kuvio piiloon, ja erilainen teippaus päälle + lakka. Koska kypärästä ajattelin maalata vaan osan, niin värin olisi hyvä olla edes vähän sinne päin mikä alkuperäinen.
Tuono 1000 R -07
Ex S3 -05
Ex S4 -04
Kawasaki W650
JP paintshop Lohjalla
Kuvat omasta potasta
http://www.jppaintshop.fi/albumi/maalauksia/641370
http://www.jppaintshop.fi/albumi/maa...album_selector
Myös seuraavan kypärän kuviot tulen hänellä maalauttamaan.
KTM SMR 450 2013 #168
Tarkoitus olisi maalauttaa kypärä yksilölliseksi.
Itsellä on jo idea mutta vaatii hieman taiteelista näkemystäkin maalarilta
Onko kenelläkään kokemusta asiasta tai antaa vinkiä hyvästä maalarista Pääkaupunkiseudulla?
Ducati Monster 1200S vm 2014
Ex Triumph Speed Triple vm 2011
Ex Condor A350 vm 1975
Ex Aasiassa Honda mopo/kevari
Ex Solifer SM
"The only easy day was yesterday."
2012 S1000RR
GSX-R 750 K8 (ex)