Hei
Pari viikkoa sitten huomasin bensa hajua pyörässä ja tutkiskelun jälkeen huomasin tankin alapinnan olevan kostea![]()
Laitoin uudet bensa letkunpuristimet ja uuden bensa letkun (oho!8mm sisähalkaisija). Kuitenkin viikon sisällä samat ongelmat ilmestyivät uudelleen. Taas tankin alapinta märkä.
En oikeastaan enään keksi paikkaa mistä se voisi vuotaa. Miten saisin sen helpoiten selville? Bensa hana ei näytä vuotavan. Bensa letkukaan ei mielestäni vuoda. Kuitenkin ongelman kaipantaminen on vaikeaa koska vuoto sotkee niin laajan alueen. Pyörässäni (fzr600, 94) on bensahana ja pumppukin pultattu kiinni kupariseen levyyn joka on kiinnitetty tankin alapintaan. Bensa pumppu on ilmeisesti tankin sisällä? Ilmeisesti tankin ja kuparilevyn välissä on jokin tiiviste. Voisiko tämä tiiviste mahdollisesti vuotaa?
Otin nyt tankin irti ja se on makaa kyljellään tuolla tallissa. Katsotaan mistä kohtaa vuotoja ilmenee. Onko kokemusta vastaavasta tai ehdotuksia missä vika voisi olla. Alkaa pikkuhiljaa ottamaan aivoon.
Ehkä syy on siinä etten vaan osaa![]()
![]()
Ettei vaan olisi koorrosio iskenyt kyntensä. esimekiksi XJ900:sen yksi ongelma on ollut tankinpohjan ruostuminen. Tarkista varovasti ettei tankinpohja ole huokoinen.
Hei
Kiitos vastauksesta. Kävin katsomassa uudelleen ja maalipinta on kyllä ihan sileä. En ollut huomaavinani tankin pohjasta mitään ruostetta. Tankin pohja on mielestäni uuden mallinen jota ei ole FZR600R:rissä ollut 89-93. Ehkäpä YZF600R:ssa on samanlaine tankki kuin FZR600R 05:ssä.
katsoppa ne kupit johon kumi tyyny kulee tankin etupäässä
jos on ko:kiinnitys itellä "hikoili" pistehitseistä mulla syynä oli tärinä
koska oli v2 joka täristi melkoisesti.
Katsastin tuon kumitassujen paikat jä lähiympäristöt johonka varassa tankki lepää. Tankin alaosissa on hieman ruostetta, niissä kohdin jossa tankki on naarmuttunut. Hioin ruosteen pois ja paikkamaalasin sen.
Onko mahdollista että aivan sileillä kohdilla voisi olla ruostetta "piilossa maalin alla". Tömä selittäisi edellä arvaillut "hikoilut". En kyllä ymmärrä miten se olisi sinne joutunut, koska nykyiset ruoste kohdat ovat todella pieniä.
Kokemusta??
Kannattaisiko muuten huoltaa nytten vai ajokauden jälkeen. Esim yön aikana bensaa ei ollut tullut tankin pintaan juuri lisää?
Yleensä noi vuotaa siitä pumpun tiivisteestä.
Mutta olenpa nähnyt lähes ruosteettoman tankin, josta tuli ehjästä maalipinnasta bensaa läpi. Ruoste/syöpyminen oli tehnyt ohuen pin holen, josta bensaa tuli läpi, eli ehjälle maalipinnalle ilmestyy tippa, pyyhkäisee pois, niin tulee uus taas hitaasti.
On olemassa aineita, joilla tankin voi vuorata pitäväksi
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
voin luvata että vuotaa tankin ja bensapumpun välistä. kaikki yamahat sieltä pissii.
siellä on sellainen iso kahdella "huulella" varustettu tiiviste joka maksaa mansikoita varaosana... useamman kympin muistaakseni. voit korjata Loctite 511 vaaleanpunaisella 200C kestävällä tiivistesilikoonilla (kestää kemikaaleja lähes äärettömästi, myös bensaa).
ota tankki pois, ruuvaa ruuvit pohjasta auki, putsaa huolellisesti kaikki pinnat niin tiivisteestä kuin tankista, levitä loctiteä palkona molemmin puolin tiivistettä ja pulttaa kiinni.
ainiin... osta valmiiksi 5mm kuusiokoloruuveja sillä orgikset menee pyöreiksi eikä saa tarpeeksi kireälle.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
aarrggghh.. muistutit tuosta(jaket @ Elo. 14 2005,16:59) kirjoitti
sitä otsakyrvän määrää ei voi sanoin kuvailla joka aiheutui siitä että mun juuri hiekkapuhallettu ja maalattu tankki oli saanut pin holen vasempaan kylkeen
korjasin juottamalla... jonka jälkeen tietenkin uusi maali uusiksi. fug
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Kiitos vastauksista. Tuli oikein täsmä apua ja korjausaine ehdotuksia, mikä on aina loistavaa. Tuo pinole pitää jotenkin tutkia. Laitoin nyt yöksi tankin paikalleen. Jos huomis ammulla on bensaa muualla kuin bensa pumpun kohalla niin se todennäköisesti hikoilee. Tämä taas tarkoittaa sitä että tankki vaatii sitten hiomisen, tiivistäminsen ja maalaamisen. Pintaan vaikka jotain nestemäistä metallia?! Tätä ilmeisesti Jaket tarkoitti. (loctite teräsepoksi).
Jos tankki ruosteen takia vuotaa (pin hole), menee sen korjauksessa aika kauani. Näin ollen pyörä on pois ajosta pitkään, koska olen hidas korjaamaan (ja laiska). Onko bensan hikoilu miten kriittinen korjata. Ei huvittaisi vielä pistää pyörää "seisomaan", kun ajokautta vielä on. Ostin juuei uudet nahkareleetkin perk***.
Jos taas tiiviste vuotaa niin se taitaa olla nopeampi korjata.
Siinä tankin pohjassa on sellainen 10cm halkaisija kuparlevy joka
on heiman kohollaan. Ilmeisesti siinä on jokin tiiviste joka voi mahdollisesti vuotaa??!!. Jos se vuotaa niin pitää se pitää tiivistää tällä loctiten aineella. Käykö siihen esim tuo loctiten kirkas moottori silikoni (595). Se on kyllä liimatiiviste. Ei ainakaan kuvastoista mitään pinkkiä löytynyt. Löysin loctiten 510.
Niin ja kiitos vielä vastauksista. Cterror1: Mahtoi todella ottaa aivoon, kun koko homman joutui aloittamaan alusta.![]()
juu eiköhän tuo 510 käy ihan hyvin. moottorisilikoonikin käy, varsinkin jos luvataan sen kestävän nimenomaan bensaa mutta voit kyllä sen sillä tiivistää jos sellaista on valmiiksi olemassa. liimaus ei haittaa tuossa kohdassa. sen saa kyllä auki tarvittaessa.
Jaket tarkoitti kai sellaista sisäpuolelta pinnoitusta josta jossain täälläkin foorumilla on ollut juttua. hae vaikka haussa "tankki vuotaa" tms.
uskon kuitenkin että se on se nimenomaan 10cm halkaisijalla oleva kuparin värinen levy jonka alla oleva tiiviste on kovettunut ja alkanut hikoilla läpi.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Hei
Eipä tuota 510:ä tai 511:ä löyynytkään mistään. Kyselin kaikki auto-, MP- sekä rautatarvike liikkeet. Lisäksi paikallisessa Yamaha myyjällä sanottiin, ettei suosittele mitään ainetta, jos se tekemisissä bensan kanssa. Sanoivat että on hyvä ettei pistä mitään koska sitä voi joutua bensan joukkoon. (mielestäni siinä on kyllä se bensa suodatinkin, mutta.. Lisäksi tuo loctiten 510 ja 511 on anairobisia, joten ne kuivuu ilman ilmaakin. Näin ollen ne olisivat kovaa tavaraa bensan joukossa) Tarjosivat minulle uutta tiivistettä (tietenkin). Hintaa eivät sille osanneet sanoa, koska tietokoneet oltiin jo pistetty kiinni tältä päivää (niinpä niin).
En valitettavasti kysellyt ja etsinyt tuota moottori silikoonia 595 tai 5699. Kaikissa autoliikkeissä tuota taisi ollakin. Myyjä (AD varaosa) tosin epäili sen bensan kestävyyttä.
Kävin katsomassa tankkia. Eikä siinä kyllä mitään vuotoa ollut näkyvissä.Huomasin kuitenkin että kun tankin alapintaan hönkää niin osa siitä muuttu sinivihreäksi (samoin kuin olisi öljyä laineilla). En sitten tiedä onko siinä pieni reikä pohjassa (pin-hole). Oli miten oli, niin vuoto on pientä. Päätin pistää takin huomenna kiinni pyörään (paikkamaalasin runkoa hieman, joten se kuivuu tänään). Jos se bensa jostain vielä vuotaa, niin se on sitten tankin hionta, nestemäisellä metallilla tasoittelu, pohjamaalaus + maalaus AJOKAUDEN JÄLKEEN
![]()
. Vaihdan varmuudeksi vielä tiivisteen ja pistän sitten ne uudet pultitkin kiinni. Jos ei sitten toimi, niin vaihtoon menee pyörä ja sitten ensikaudeksi thunderacea tilalle
Joku tuossa taisi viitatakin jo mahdollisuuteen, että tankki on ruostunut sisältä käsin. Tankkiin jos on tiivistynyt vettä, niin se tietty hakeutuu pohjalle. Omassa FJ-vainaassa oli tankin alareunoissa sellaiset "siivet" joissa kondenssivesi ilmeisesti muhi. Eräänä päivänä nuo sitten alkoivat henkiä bensaa läpi. Neulalla koettaessa löytyi molemmilta puolilta pienet reiät. Tankki irti ja juotettavaksi jäähdytinkorjaamoon. HYvä tuli, mutta siitä pitäen muistin aina joskus sujauttaa tankkiin Masinolia... Tapa, jota olen jatkanut siitä pitäen - varsinkin syksyllä.
<p>2002-2014</p>
Hyvä vikki. Itsellä on ollut tapana pistää aina talveksi mopottimeen fuelstabiliseria. Ilmeisesti fuel stabiliser estää sakkautumat, muttei estä veden erottautumista (estääköhän hyytymät en muista että purkissa lukisi). Ilmeisesti masinolissa on jään esto, karstautumisen esto ja joku korroosion esto. ?En sitten tiedä mikä on parempaa masinoli, tuo minun autoliikkeestä ostellu sininen fuel stabilizer tai joku muu litku. Stormissa myyvät kahta ainetta. Sakkautumisen estävää ja kondenssi vettä estävää ainetta (moto fueal stabiliser ja moto power plus)
Jos tuo tankki nyt sitten on ruosteessa, niin se pitää tosiaan korjata jossan. Jos en saa itsestäni sen vertaa irti niin pitää korjauttaa esim vaikka sitten jossain jäähdytin korjaamossa. Jäähdytinkorjaamoja tosin lähin on Tuusulassa. Missäköhän muualla tulisi pätevää jälkeä? En tiedä mitä korjaus menetelmiä tuolla jäähdytin korjaamoissa käytetään. Itse käyttäisin varmaan aivan eri keinoja kuin ammattilaiset
Juuri tuota edellä mainittua kemiallista metallia. No eihän se ihan mäntysaippuaa ole, mutta ei varmaan ihan Pr0 tapakaan.
Tankki on nyt kiinni pyörässä. En ollut ainakaan nyt huomaaminaan mitään vuotoa. Jos tässä tulee myöhemmin vuotoa, niin se pitää sitten korjata talviseisokin aikana.
Toivottavasti toi mopo nyt ainakin tulevan viron reissun kestää.![]()
Jos ei ole katti pyörä, niin tankkiin voi laittaa kaksitahtiöljyä lorauksen syksyllä ja ajaa vähän sillä. kone voideltuu talvisäilöön, pakari voideltuu sisältä ja bensatankki ei ruostu.
Kesällä semmoisen 1% seoksen voi ajaa ihan huoletta pois, laittaa masinolia vielä, niin lähtee vedet mäkeen.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Wurthin kemiallisella metallilla olen paikkaillut aikoinaan zetorin tankkia ja hyvin kesti. Tosin tuppasi alkaa vuotaa paikan vierestä seuraavaksi...
Kaikki on mahdollista, paitsi pyörö-ovesta hiihtäminen
Eilen olin lähdossä suvirantaan ajelemaan ja ans ollakkaan kun huomasin tuon vian uusiutuneen. Olin nääs tankannut eilen pyörän täyteen ajelun jälkeen ja jättänyt pukille huilaamaan yöksi.
Töistä tultuani autotallissa oli taas tuttu bensan käry. Katsoin tankin alle ja se oli ihan bensasta märkä. Bensa pumppu ja letkut olivat melko kuivat. Bensa oli tullut juuri sen kupari kiekon alta, joten 95% varmuudella se tiiviste vuotaa, eikä vuoto johtu ruosteesta.
En kyllä rupea nyt tiivistettä vaihtamaan, kun ajokauttakin on vielä jäljellä. Ajattelin samalla hioa ja maalata sen tankin alapuolen, koska siinä on muutenkin ruostetta. Ei kai tässä muu auta, kun pitää tankki vaikka puolillaan, näin ei se paine siellä tiivisteessä pääse niin isoksi. Jospa se tankki vaikka vuotaisi sitten vähemmän. Silloin kun olin sitä korjaamassa sitä vuotoa ei oikeastaan ollut nimeksikään. Vuodon syytä oli tosi vaikea pähkäillä, kun tankki ei näyttänyt vuotavan ollenkaan. Järkeilin sen johtuvan siitä että bensaakin oli tankissä vähemmän. *
p.s. Vituttaa koko paska, että tekisi mieli vaihtaa pyörä. Toisaalta nuo yhteiset vastoinkäymiset ja hinkkaamiset vaan syventää suhdetta
. ....
Älä vaivu synkkyyteen!!
Koko ketjua en ole lukenut, mutta:
Itselläni oli juuri Kawassani vuoto tankin huohotinputken (eli tinaamalla laitettu "pilli") juuressa. Vuotokohtaa ei havainnut kovin helposti. Välillä bensaa kertyi tipoittain tankin alalaitaan..
Plastic paddingita löytyy nimen omaan bensatankin korjaukseen soveltuva aine. (Nyt en muista tarkkaa nimeä..- palaan asiaan )
Hioin huolella maalit pois, siten että tinauksen "sauma" oli paljas.
Mönjää huolellisesti päälle reilu 2mm:n kerros. Mönjä koostui kahdesta aineesta - itse mönjä ja kovetin aine.
Annoin kuivua noin tunnin.
Homma toimi!! Ei vuoda enää.
Tärkeää on tietenkin saada paikannettua vuotokohta mahdollisimman tarkasti.
Plastic Padding Leak Fix.(J©NE @ Elo. 24 2005,00:31) kirjoitti
Hei
Kiitos hyvistä neuvoista. Hieman on veilä kautta jälkellä joten ajan loppuun.
Sitten kun mopo tulee tallille nukkumaan hyvin ansaittua talvi horrostaan niin vaihdan tuon tiivisteen ja katson nuo vuotokohdat.
![]()
Nonnih. Nyt on tankki purettu ja bensapumppu irroitettu. Otin sen tiivisteenkin pois. Tiiviste oli kuitenkin kivikova, ihan kuin metallia?!!![]()
Onko mahdollista että tuo tiiviste on näin kova? Ajattelin marssia osan kanssa lähimpään MP liikkeeseen, joka saa tilata uuden osan.
Tietääkö kukaan paljonko tankin uudelleen maalaaminen maksaa?
- Jaska
Nyt on osa tullut ja se pitäisi pultata kiinni. Onko mitenkään mahdollista nussia tuota tiivistettä rikki/väärin? Ajattelin vetää sen tiivisteen niillä kuusiokolo ruuveilla mahdollisimman kireälle. Ei huvittaisi tuota tiivestettä enään "ikinä" vaihtaa, kun tilaus kesti 3 viikkoa ja maksoi tietysti mukavasti.
Kannattaa varmaan testata tankki ensin vaikka vedellä, niin tietää että vuotaako se vielä? En tiedä käyttäytyykö bensa jotenkin eritavalla kuin vesi. Onko mahdollista ettei vesi vuotaisi niin helposti kuin bensa? No fiksummat tietää.