Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 42:sta
  1. #1
    Manushkan mukaan öljyt vaihdetaan sekä syksyllä että keväällä. Isäpappa sanoi, ettei niitä oikeasti tarvitse vaihtaa kuin kerran vuodessa, keväisin. Kun ovat niin kalliitakin, kuului perustelu. Edellinen omistaja vaihtoi öljyt ja huollatti 18 000km asiat, ensimmäinen siis elokuussa. Minä olen tuolla ajellut tuhannen kilometria sen jälkeen.

    Kannattaisiko öljyt taas vaihtaa, vai vasta keväällä, vai pitääkö tuo "kerran vuoteen ja silti lähtee käyntiin" ( ) paikkansa?
    --
    " Joka ei ole kuullut banaanikotkan villia kutsuhuutoa, ei voi koskaan ymmartää Kaplan-turbiinin horisontaalisen sijoittamisen etuja kehitysmaiden kouluttamattomien naisten tasa-arvon kannalta!" -RV, va K:joki Oy-
  2. #2
    se miksi ne pitäisi vaihtaa kevisin ja syksysin on rikki. Rikki kun saostuu öljyn joukkoon, ja tekee tuhojansa, seisonnassakin...
    Kawasaki GPX 750R -89
    Kawasaki ZZR 1100 -95
  3. #3
    Vaihda pois vaan, niin ei tarvi silmäterän maistella vanhoja öljyjä koko talvea. Ei se mopo ainakaan huonoa tykkää, jos öljyt vaihtaa. Ja vaihda suodatinkin samalla. Eikä sitten enää välttämättä tarvi vaihtaa keväällä.
    Voit itse kokeilla pitämällä paskasia kalsareita pari viikkoa, niin tiedät miltä moposta tuntuu, jos et vaihda öljyjä ja suodatinta...

    Joku viisaampi voi sitten kertoa, miksi teknisesti kannattaa vaihtaa öljyt ennen talvea vai kannattaako...

    Hauskaa viikonloppua toivotteleepi
    JK
    Yamaha FZR 600 -89 -->
    Yamaha YZF 750 R -95
  4. #4
    Eikö tämä aihe luulisi olevan käyty näillä foorumeilla aika tyhjentävästi läpi....
    Liv to Raid! Raid to liv!
  5. #5
    Syksyllä kun vaihtaa niin en näe syytä taas vaihtaa keväällä.
    Ja syksyllä siks eittei paskat öljyt syövytä mitää talvenaikana.
    KTM 690SM
  6. #6
    Mutta jos bensa on rikitöntä, mistä sinne tulee rikkiä? Vähän on sellainen kutina, että tuo tieto on vanhentunutta, siltä ajalta kun bensiinissä vielä oli rikkiä seassa.



    --
    " Joka ei ole kuullut banaanikotkan villia kutsuhuutoa, ei voi koskaan ymmartää Kaplan-turbiinin horisontaalisen sijoittamisen etuja kehitysmaiden kouluttamattomien naisten tasa-arvon kannalta!" -RV, va K:joki Oy-
  7. #7
    Mutta jos bensa on rikitöntä, mistä sinne tulee rikkiä?

    Niin se rikkihän on siis siinä öljyssä!
    "Soratie on parasta huumetta!" 1200 GSA
  8. #8
    Ah! Niinpä tietenkin. Entä miksi ne öljyt syövyttäisivät talven aikana enemmän kuin kesäisin? Tai siis kun täällä tuntuvat vaihtavan jotkut vain syksyisin öljyt, niin mikseivät ne öljyt kesän aikana sitten syövyttele mitään..?
    --
    " Joka ei ole kuullut banaanikotkan villia kutsuhuutoa, ei voi koskaan ymmartää Kaplan-turbiinin horisontaalisen sijoittamisen etuja kehitysmaiden kouluttamattomien naisten tasa-arvon kannalta!" -RV, va K:joki Oy-
  9. #9
    No kun sä kesäisin ajat niillä ja ne kulkee silloin öljyn suodattimen läpi. Talvella mopos ei käy ja kuluneet öljyt alkavat erittää sitä rikkiä jne. epäpuhtauksia sinne lootaan. Voipi sitten märkäkytkimissä aiheuttaa jumi-ilmiötä.

    Itellä kuivakytkin niin ei mitään väliä. Ei jumiudu.
    "Soratie on parasta huumetta!" 1200 GSA
  10. #10
    itseä kyllä kiinnostaisi tietää että onko kellään kokemusta että syksyllä vaihtomattomat öljyt joitain tuhoja olisivat aiheuttaneet?
    aina vaan puhutaan että laitetaan uutta laittaessa seisontaan ja vaihdetaan taas otettaessa ajoon. kuulostaa niin paljon öljyntuhlaukselta.

    onko todellakin sattunut pyörän moottori tuntuvasti syöpymään vanhojen öljyjen takia, itselläni ei yhtään tapausta ole tullut tietoon että näin olisi joskus käynyt.
  11. #11
    Lainaa (hooJii @ Loka. 14 2005,15:03) kirjoitti
    itseä kyllä kiinnostaisi tietää että onko kellään kokemusta että syksyllä vaihtomattomat öljyt joitain tuhoja olisivat aiheuttaneet?
    Tämän minäkin haluaisin tietää. Koko asia tuntuu öljykauppiaiden keksinnöltä.

    Ja eikös tuo rikkiongelma ratkea jo sillä, että käyttää koneen lämpimäksi muutaman kerran talven aikana? Maalaisjärjellä ajateltuna rikki tarttuu silloin suodattimeen ja ongelma poistuu.
  12. #12
    Ei kai sitä suoraan voi osoittaa, mutta sitten kun tiivisteet/stefat alkaa hikoilla/tippasta niin osansa on tuollakin asialla. Ja ei se pelkkä rikki, vaan ne öljyt happamoituu kaikista epäpuhtauksista, joita sinne kuitenkin koneen käydessä kulkeutuu, ja sekin syövyttää sisuksia, jopa alumiinia.

    Noiden välikäyttöjen sanotaan olevan huonoja sen takia, että vaatii pitkähkön käynnin, ennen kuin kondenssivedet haihtuu sisuksista, ja paikallaan tuskin tulee niin paljon käyteltyä. Niinpä kosteudet leviää joka sopukkaan syövyttelemään.

    Näistä on tosiaan väännetty ihan tarpeeksi, ja jokainen kuitenkin tekee niin kuin haluaa eikä välttämättä ikinä huomaa minkään vian tai vuodon johtuvan öljyhommista.
  13. #13
    Lainaa (Katsuri @ Loka. 14 2005,13:58) kirjoitti
    Manushkan mukaan öljyt vaihdetaan sekä syksyllä että keväällä. Isäpappa sanoi, ettei niitä oikeasti tarvitse vaihtaa kuin kerran vuodessa, keväisin. Kun ovat niin kalliitakin, kuului perustelu. Edellinen omistaja vaihtoi öljyt ja huollatti 18 000km asiat, ensimmäinen siis elokuussa. Minä olen tuolla ajellut tuhannen kilometria sen jälkeen.

    Kannattaisiko öljyt taas vaihtaa, vai vasta keväällä, vai pitääkö tuo "kerran vuoteen ja silti lähtee käyntiin" ( ) paikkansa?
    EI TARVI VAIHTAA !!!! noin vähän ajettuja.Sitten vaihdat,kun ajokilometrit sitä vaatii.
  14. #14
    Kun laitat autosi seisontaan joksikin aikaa,vaihdatko siihen öljyt ennen seisottamista,ja vielä kertaalleen heti kun otat pois seisonnasta?? niin,ja nyt ei tarvitse tunkea sitä märkäkytkin selitystä se on jo aika loppuun kulunut.

    Yamaha FZS 600 -02
    "Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
  15. #15
    Myös tosi motoristi vaihtaa venttiilitkin
    Hattussani ei ole kukkia.
  16. #16
    Jos pyörää säilytetään lämpimässä, kuivassa tallissa, mistä silloin ilmestyy kondenssivettä koneeseen? Olisko säilytyspaikka ratkaiseva tekijä? En ole koskaan vaihtanut syksyllä öljyjä ja olen käyttänyt mopoa muutaman kerran talvessa vanhoilla bensoilla ja jopa ajanut eka ajon keväällä ennen tankkausta eikä ole mopotin vielä ainakaan poksahtanut. Samoin tulpat on kestäneet talvikäynnistykset hyvin. Jokainen tietenkin tekee niinkuin parhaaksi näkee ja into riittää. Minulle moottoripyörä on vaan kulkuneuvo siinä kuin kotilokin(tosin huomattavasti mukavampi sellainen * ) ja teen huoltoja silloin kun ehdin,viitsin tai kun on rahaa. Vaikka niitä vehkeitä miten huoltaisi, ne ei oo koskaan ikuisia ja vaihtaessa niitä huoltoja ei paljon rahallisesti huomioida, joten kyllä kaikki ylimääräiset öljynvaihdot on pelkkää turhaa rahanmenoa ellei aio ajaa pyörällään viittäkymmentä vuotta. Jos omistaa hirmupaksun lompakon tai pappa betalar, ni sittenhän kannattaa vaihtaa öljyt vaikka aina tankatessa. *
  17. #17
    Lainaa (kale @ Loka. 14 2005,22:19) kirjoitti
    Jos pyörää säilytetään lämpimässä, kuivassa tallissa, mistä silloin ilmestyy kondenssivettä koneeseen? Olisko säilytyspaikka ratkaiseva tekijä? En ole koskaan vaihtanut syksyllä öljyjä ja olen käyttänyt mopoa muutaman kerran talvessa vanhoilla bensoilla ja jopa ajanut eka ajon keväällä ennen tankkausta eikä ole mopotin vielä ainakaan poksahtanut. Samoin tulpat on kestäneet talvikäynnistykset hyvin. Jokainen tietenkin tekee niinkuin parhaaksi näkee ja into riittää. Minulle moottoripyörä on vaan kulkuneuvo siinä kuin kotilokin(tosin huomattavasti mukavampi sellainen ) ja teen huoltoja silloin kun ehdin,viitsin tai kun on rahaa. Vaikka niitä vehkeitä miten huoltaisi, ne ei oo koskaan ikuisia ja vaihtaessa niitä huoltoja ei paljon rahallisesti huomioida, joten kyllä kaikki ylimääräiset öljynvaihdot on pelkkää turhaa rahanmenoa ellei aio ajaa pyörällään viittäkymmentä vuotta. Jos omistaa hirmupaksun lompakon tai pappa betalar, ni sittenhän kannattaa vaihtaa öljyt vaikka aina tankatessa.
    Amen
    Oi tätä urhojen kalevalaa...
  18. #18
    Eihän tuo nyt mitenkään mahdoton rahanmeno ole. Turhempaankin voisi rahat laittaa.

    Jos autoa laittaisin seisomaan, vaihtaisin toki siihenkin puhtaat öljyt ennen seisomaan laittoa. Jokainen tekee kuitenkin niin kuin lystää.
    - Engine MC -
  19. #19
    Niin..uskontoja on monenlaisia...
    Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
    Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
    Kawasaki Gpz1000RX
    Kawasaki ZG 1200
  20. #20
    Talveksi tuonne voi pistää vaikka ne parin euron Delvacit, jotka mukamas ovat liian huonot jatkuvaan ajoon.

    TAI JÄTTÄKÄÄ NE ÖLJYT SINNE SISÄÄN. TURHAAHAN NOITA ON VAIHTAA! eikö tää aihe nyt oo aika vanha ja kaluttu...
    <p>2002-2014</p>
  21. #21
    Keväällä ainakin kannattaa vaihtaa. Saattaapi leikata muuten kiinni. nimim. kokemusta on.
    Hiljaiseloa.
  22. #22
    Jaa, meinaatko että talven aikana öljyt meni niin huonoiksi että ne ei voidelleet enään yhtään ja pärrä leikkas kiinni ? Yeah, right.



    Ainut heikkous on äärimmäinen tarkkuus
  23. #23
    Mä en ainakaan vaihda öljyjä/suodatinta taas keväällä, koska mopo viettää talven lämpimässä tallissa. Kerran kuussa käyn käyttämässä koneen lämpimäksi...
    Eli syksyllä ennen talviseisontaa koneeseen uudet öljyt/suodatin ja keväällä heti kovaa ajoa! *
    "Suddenly, everything else, looks like prey, Hayabusa"
  24. #24
    Itse vaihdan nyt talven tuntumassa ja se riittääkin sit seuraavaan talven tuntumaan, moottori se on eikä mikään alkkareita pitävä vauva.
    Ihme uskomuksia porukalla, mutta mikäs sen hienompaa.
    CBR 600F -98 --> CBR 1100 XX -99 --> CBR 929 RR01 -->Busa 2000 --> SV650S -02 -->CBR 1100 XX -99 --> ZX9R -98 --> Yamaha XJ 650 1981 kahvilakilpuri--> Yamaha TY 250 -82-->Honda SS125A 1969 + ZX9R -96.
  25. #25
    Öljyillä ajettu 6 tonnin huollon jälkeen 500 kilsaa.
    Jossain luki että ei sais ajaa kun alle 100 kilsaa
    ennen seisontaan laittoa. En todellakaan vaihtele öljyjä
    ennen seuraavaa huoltoa.
    Suitsuki on lämpimässä tallissa koko ajan.
    Saatan jopa käynnistellä silloin tällöin.
    Näin toimien ei ole koskaan ennenkään ollut mitään
    ongelmia.
  26. #26
    Lainaa (gixeri @ Loka. 20 2005,16:03) kirjoitti
    Jaa, meinaatko että talven aikana öljyt meni niin huonoiksi että ne ei voidelleet enään yhtään ja pärrä leikkas kiinni ? Yeah, right.
    Kyllä. Öljyillä oli ajettu ennen talvea n.100km ja keväällä en vaihtanut. Sitten kun leikkasi (tai melkein leikkasi, kaikki vähäisetkin tehot hävisi ja ei pysymyt lämpimänä käynnissä) Oli menny männänrenkaat ja kiertokangen alapään laakerit. Öljyn seassa oli silloin myös metallisiruja eli huonosti oli voidellut se vanha öljy. Rikki menneitä osia voi halutessaan tulla vaikka katsomaan. Pistää vaikka privaa.
    Hiljaiseloa.
  27. #27
    Noh, tämän visaisen onkelman olen ratkaissut niin, että vaihdan öljyt mieluummin syksyllä.......
    Enkä sitten vaihda niitä heti perään keväällä.
  28. #28
    Lainaa (s-saasko @ Loka. 20 2005,20:25) kirjoitti
    Lainaa (gixeri @ Loka. 20 2005,16:03) kirjoitti
    Jaa, meinaatko että talven aikana öljyt meni niin huonoiksi että ne ei voidelleet enään yhtään ja pärrä leikkas kiinni ? Yeah, right.
    Kyllä. Öljyillä oli ajettu ennen talvea n.100km ja keväällä en vaihtanut. Sitten kun leikkasi (tai melkein leikkasi, kaikki vähäisetkin tehot hävisi ja ei pysymyt lämpimänä käynnissä) Oli menny männänrenkaat ja kiertokangen alapään laakerit. Öljyn seassa oli silloin myös metallisiruja eli huonosti oli voidellut se vanha öljy. Rikki menneitä osia voi halutessaan tulla vaikka katsomaan. Pistää vaikka privaa.
    oliko se leikannu mopo joku cagiva mito 125cc. tai joku ducati?




    Yamaha FZS 600 -02
    "Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
  29. #29
    Lainaa (Artsi @ Loka. 14 2005,22:39) kirjoitti
    Eihän tuo nyt mitenkään mahdoton rahanmeno ole. Turhempaankin voisi rahat laittaa.

    Jos autoa laittaisin seisomaan, vaihtaisin toki siihenkin puhtaat öljyt ennen seisomaan laittoa. Jokainen tekee kuitenkin niin kuin lystää.
    yeah good for you,exxon mobil lähettää sulle varmaan jouluna lahjan (litran pönttö ylikäynyttä delvacia)

    Yamaha FZS 600 -02
    "Ajokausi" 12kk/vuosi ;)
  30.  
  31. #30
    Lainaa (Katsuri @ Loka. 14 2005,13:58) kirjoitti
    Manushkan mukaan öljyt vaihdetaan sekä syksyllä että keväällä. Isäpappa sanoi, ettei niitä oikeasti tarvitse vaihtaa kuin kerran vuodessa, keväisin. Kun ovat niin kalliitakin, kuului perustelu. Edellinen omistaja vaihtoi öljyt ja huollatti 18 000km asiat, ensimmäinen siis elokuussa. Minä olen tuolla ajellut tuhannen kilometria sen jälkeen.

    Kannattaisiko öljyt taas vaihtaa, vai vasta keväällä, vai pitääkö tuo "kerran vuoteen ja silti lähtee käyntiin" ( ) paikkansa?
    Moro vaan.............

    Tää on nyt kyllä vihonviimeinen paikka kysellä oman pyörän öljynvaihdosta.Ei oon kun yksi ja oikea tapa .Jos haluat perehtyä teemaan, aiheesta löytyy kyllä legendaa"sähköisiltä sivuilta".

    En jaksa ruveta taivuttelee rautalangasta vastausta.
    Voihan sitä käyttää vaikka munkkirasvaa ja ei vaihda sitä konsanaan................

    PS. Ei isäpappa aina ole oikeassa
    Tulevaisuus edessä-tukka takana................
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen