Katso äänestykset tulokset: Moottoritien nopeusrajoitus - Mikä sopisi mielestäsi Suomeen?

Äänestäjät
622. Et voi äänestää tässä kyselyssä
  • 80 km/h

    8 1,29%
  • 100 km/h

    5 0,80%
  • 120 km/h

    52 8,36%
  • 130 km/h

    64 10,29%
  • 140 km/h

    252 40,51%
  • 150 km/h

    113 18,17%
  • 180 km/h

    25 4,02%
  • 200 km/h

    16 2,57%
  • ei rajoituksia (vapaa nopeus, vain kalusto rajana)

    81 13,02%
  • evvk (ihan sama siis)

    6 0,96%
Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 107:sta
  1. #1
    Paljon on viiime aikoina puhuttu noepusrajoitusten nostamisesta 130 km/h moottoriteillä. Mikä olisi mielestäsi sopivin kattonopeus Suomen moottoritielle?
    Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
    Lady, Sexy Lady.
  2. #2
    Kalusto ja tiet on kyllä sitä luokkaa ettei 140 olisi yhtään liikaa.
    Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.

    * Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
  3. #3
    Tuppaa jo nykyäänkin olla käytännössä 140 km/h
  4. #4
    Äänestin 150, vaikka mulle se toisaalta onkin aikalailla ihan sama Diesel-autossa jolla ajellaan nuo pitemmät reissut on 100km/h rakenteellinen katto ja mopetilla tulee jo mukavuusssyistä aina haeskeltua noita 80-100km/h teitä = motarit eivät kuulu valikoimiini
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  5. #5
    140 mittarissa kun ajelee niin ohi menee porukkaa aikaslailla jo nykyään. Eli toi 140 vois olla ihan paikallaan... Tietty sit jengi vetää 160 lasissa, mut elämä on
  6. #6
    Se pitäisi saada muuttuvaksi välille 130 - 150 ja prätkille tietty 10 km siihen päälle
    ... jotain piti muistaa
  7. #7
    Lainaa (HiTec @ Loka. 10 2005,14:11) kirjoitti
    Äänestin 150, vaikka mulle se toisaalta onkin aikalailla ihan sama... ...mopetilla tulee jo mukavuusssyistä aina haeskeltua noita 80-100km/h teitä = motarit eivät kuulu valikoimiini
    Olen ihan samassa jamassa, ja harrastuksen kannalta olisikin hyödyllisempää nostaa 80km/h -rajoitettujen teiden nopeusrajoitusta esimerkiksi 90 kilometriin tunnissa

    Tosin noistakin osa alkaa olla jo todella surkeassa kunnossa. Juuri Pirkanmaalta Itä-Suomeen muuttaneena on ero pikkuteiden kunnossa suorastaan karmaiseva...
    Edit: Oho, sadas paskanjauhantaviesti!



    Try again. Fail again. Fail better.
  8. #8
    140km/t tietysti kun kaikkihan sitä ajaa..
  9. #9
    150 km/h... vois joskus ajaa rajotusten mukaankin.
  10. #10
    Mikäli ajosuunnat erotetaan rakenteellisesti kaikilla moottoritiejaksoilla esim. kaiteilla tai maavallilla sekä rampeilta väärään suuntaan autoilevien määrää saadaan vähennettyä niin voisi aivain hyvin siirtyä 140 km/h nopeusrajoitukseen. Vakavimmat onnettomuudet moottoriteillä johtuvat vastaan tulevan kaistalle suistumisesta tai väärään suuntaan ajamisesta.
    ratapäiviin liittyvät kysymykset osoitteeseen ratavastaavat@moottoripyora.org
  11. #11
    Pari markkaa, täyty jättää hiukan tinkivaraa.Kuka sitä nyt ovh:lla?
    Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
    ”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
  12. #12
    140 vois hyvissä oloissa olla ihan toimiva ratkasu, sitten huonommassa kelissä vois tiputtaa
    V60
  13. #13
    Mielestän TURKIN malli sopisi Suomeenkin...
  14. #14
    Äänestin 140, koska kotilolla ajaessa tuo nopeus on melkeinpä maksimi, mitä laiska dieselkotilo jaksaa kulkea( jos ei ole vastatuulta tai ylämäkeä) mopo saattaa ottaa vähän enempi, mutta ajo-ominaisuudet on muutenkin +100 nopeuksissa melko * joten mielellään tulee kierrettyä moottoritiet. *
  15. #15
    kylhän sitä kovempaakin vois mennä mut toi 140 tuntus aika sopivalta
    -- Kyllä sen kestää, kun tietää miten hyvää se mulle tekee

    <s>Pappa Tunturi -76 -> Yamaha DT 125LC -84 -> Honda CB 500 -01 -> Honda CB 600F Hornet -06</s> -> Kawasaki Z1000 -09
  16. #16
    nykyautoilla voisi hyvinkin olla tuo 140-150km/h kunhan saisi suomen autokantaa uudistettua kymmenellä vuodella... elikkä ensin autoveroa pitäisi saada reilusti alas
    Don't hate the player, Hate the game
  17. #17
    140 olis sopiva aika monelle motarille
  18. #18
    140-150km/h olisi ihan jees hyvällä kelillä valoisaan aikaan. Sateella sitten vaikkapa 80km/h. Ei nää urpot osaa höllentää yhtään, kun sataa vettä, räntää tai lunta. Saati osaa pitää turvaväliä...
    <p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
  19. #19
    Tuli kirjoitettua 150 km /h, härmän tie niin surkeita kuin olla voi. Tosin onhan noita pätkiä joissa voi paahtaa kahtasataa eli voitaisiin olla samassa systeemissä kuin Saksassa. Ruuhka-alueiden ulkopuolella suositus 130 km/h joka käytännössä pitäisi tarkoittaa vapaata nopeutta seuraavaan rajoitukseen saakka. Suositus pitäisi ymmärtää kuten Saksassa, annetaan moottorille ruokaa niin johan liikennekin toimii. Tien liikennekapasiteetit lisääntyisivät kummasti.
    Mutta se iso mutta. Suomen ropposkanta on sitä luokkaa, että vapaan nopeuden systeemillä täällä olosi liikaa vaaratekijöitä liikenteessä. Olisi liikaa hidastelijoita.
    Moottoritiet liikennerakenteellisesti täysin susia, kaikki pitäisi rakentaa vähintään kolmikaistaisiksi suuntaansa. Liityntärampit sellaisiksi, että raskas kalusto pystyisi nostamaan nopeutensa heille suurimpaan sallittuun ennen tuloa varsinaiselle ajokaistalle, sama ulosmentäessä.
    Ja "etanat" uudelleen koulutukseen. Näkee turhan paljon näitä jotka hiipivät moottoritielle ja vasta siellä tajuavat nostaa tehoja. Tulee jäjettömiä kolmion takaa tulevan väistöliikkeitä ja johan taas pelti kolisee eikä kukaan opi mitään.
    Tuo äänestämäni 150km/h vähentäisi jo tuntuvasti Poliisin tuloja ja olisi hyvä alku kouluttaa kansaa parempaan ajokulttuuriin. Lopuksi suositukseni: kaikki liikennekoululaiset 1/2 vuoden pakko-opille Saksaan.
    Troppasie pitin tulimma, tukkusissa on vesselämbi matata.
  20. #20
    Kyllä tuo 140km/h tuntuisi nykykalustolla aika sopivalta valtaosaan moottoriteitä.
  21. #21
    äänestin 150
    Sukisukimies
  22. #22
    Hehheh! Vai sataneljäkymmentä? Ja mitä sitten tehdään kun siellä tulee joku täti yllättäin seitsemääkymppiä vastaan perä edellä? Mitä olisi miniminopeus myös.
    Vanha äijä, mutta aina yhtä lapsellinen.
  23. #23
    Lainaa kirjoitti
    Moottoritiet liikennerakenteellisesti täysin susia, kaikki pitäisi rakentaa vähintään kolmikaistaisiksi suuntaansa. Liityntärampit sellaisiksi, että raskas kalusto pystyisi nostamaan nopeutensa heille suurimpaan sallittuun ennen tuloa varsinaiselle ajokaistalle, sama ulosmentäessä.
    Äänestin 140 km/h.
    Enempi toisi ongelmia nopeus erojen vuoksi
    Leuka rintaan ja kohti uusia tappioita.
    Tallissa 600 RR -04 ja Z 1100 st -82
  24. #24
    Hehheh! Vai sataneljäkymmentä? Ja mitä sitten tehdään kun siellä tulee joku täti yllättäin seitsemääkymppiä vastaan perä edellä? Mitä olisi miniminopeus myös.


    Mites olis vaikka ohitus???
    -Ilo ilman viinaa on teeskentelyä-
  25. #25
    Lainaa (Länskäri @ Loka. 10 2005,21:15) kirjoitti
    Mitä olisi miniminopeus myös.
    Moottoritiet taitaa olla niitä ainoita väyliä suomessa jossa ON jo myös tuo miniminopeusrajoitus - 40km/h Tosin aika yllärin jo tuo 120 paahtava varmasti kokee jos joku kökkii 40 edessä Mutta onneksi sentään mopoautolla ei motarille ole mitään asiaa
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  26. #26
    Laitoin ruksin kohdalle 140 km/h, sillä pitäisi pärjätä Suomessa ihan hyvin. Kesällä käväisin Tanskassa ja Saksassa ja tuli tietenkin liikuttua myös moottoriteillä; vertailu kotimaahan ei kylläkään ole helppoa. Liikennettä on todella paljon, joten sujuvampi nopeus on tarpeen: onhan esim. Tanska juuri läpikulkumaa Pohjois-Euroopan liikennevirroille. Silti pääsääntöisesti henkilöautojen nopeus oli luokkaa 120-130 km/h eli Sevenfiftyn tarkan nopeusmittarin pitäminen 140:n kohdalla riitti jatkuvasti ohituskaistalla käväisemiseen. Toki niitä nopeampia aina silloin tällöin pyyhälsi ohi, olivat kuitenkin marginaaliryhmä... Mutta niitä satasen köröttelijöitä ei sitten ollut ollenkaan, jopa perävaunulla varustetut autot liikkuivat melko ripeästi.
    Suomessa motarit ovat melko lyhyitä pätkiä, ei siellä tarvita yli tuplanopeuksia rekkoihin verrattuna. Valvonta ja puuttumiskynnys rikkeisiin ovat sitten taas eri asia, sillä on jopa suurempi merkitys. Näinhän "suuressa maailmassa" homma hoidetaan, vain selvä muun liikenteen häiritseminen/vaarantaminen palkitaan pikavoitolla.

    Perusnopeuden nostaminen 80 -> 90 km/h olisi järkevämpää ja niille vaarallisille pätkille 60:n sijaan 70 km/h kuten Ruotsissa. Tiemäärärahojen niukkuus estää tämän tehokkaasti, liikennemerkki on halvempi ratkaisu kuin esim. tien uusi päällyste
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
  27. #27
    Hiukan epäiltyttää tuo nopeuden nosto. 140-rajoitus tarkoittaa käytännössä 160:n, jopa 170:n mittarinopeutta ja siinä alkaa jo ajoneuvojen nopeuserot olla melkoisia.

    Nykyrajoituksilla 140 km/h mittarinnäytöllä ei vielä ole koskaan kiinnostanut poliisia ja vauhti on aivan riittävä. Vähemmän melua, vähemmän kulutusta - 120 on aivan hyvä.
    Desmo Jugend
  28. #28
    Moottoriteillä saisi olla vapaan nopeus. Liikennemäärän kasvaessa käyttökelpoinen nopeus säätyy automaattisesti. Saksassakaan ei kauhean pitkiä spurtteja pääse ottamaan, kun tuppaavat jäämään siihen vasemmalle kaistalle itsepäisesti köröttelemään, vaikka oikeallakin olisi tilaa.
    Dixi et animam levavi
  29. #29
    Nykykalustolla ja -teillä 140 km/h on sopiva vauhti.

    Lisäksi mittava tiedotus/valistuskampanja siitä, ettei hitaammilla ole asiaa vasemmalle kaistalle. Sen kun ajat hiljempaa, mutta älä tule tukoksi ohituskaistalle ...
    Miten ihmiset voivat olla niin tyhmiä ...
  30.  
  31. #30
    Suomen tiet on kyllä aivan huippukuntoisia. Turhaan valitatte. Käykää välillä ajamassa vähän ulkomailla niin tulee perspektiiviä.

    Suomessa ongelmana on talvi sekä muuttuvat keliolosuhteet. Kesänopeudet jää kuskeille päälle kun talvi tulee ja niin vähän aikaa rytisee. Sitten taas keväällä kestää pitkään ennenkuin uskalletaan liukkaiden jälkeen ajaa taas kesänopeuksia.

    Joku neropatti keksi muutama vuosi sitten alentaa nopeuksia talveksi. Sinänsä fiksu veto mutta kun talvellakin voi tiet olla sulia ja keli hyvä. Varsinkin keväällä on pitkiä jaksoja että tiet on täysin paljaita lumesta. Samaa nopeutta täytyy silti ajaa. Muuttuvat nopeudet olisi kaikkein paras vaihtoehto mutta järjestelmän kalleus estää tämän. Joka paikkaan pitäisi vetää sähköt + datayhteys ja lisäksi pitäisi olla joku joka katsoisi tien kunnon ja päättäisi nopeudesta.

    Mielestäni halvempi järjestelmä (tätä olen ehdottanut jopa kansanedustajille) on poliisien koulutus. Heillähän on mahdollisuus alentaa sakkoa taulukkosummaan verrattuna tai jättää harkintansa mukaan sakottamattakin. Eli koulutusta heille aiheesta; mitä on liikenteen vaarantaminen. Ja sitten toimintaohjeeksi että vain liikenteen vaarantamisesta annetaan sakot.

    Tällöin voisi hyvällä kelillä ja sulalla tiellä ajaa esim. 80 alueella 100km/h eikä tulisi sakkoja. Jos taas saman tekisi lumimyrskyssä auraamattomalla tiellä niin olisi poliisilla mielestäni oikeus jopa korottaa sakkoa.
Sivu: 1 / 4:sta 123 ... ViimeinenViimeinen