Nyt pitäis juipit & juipittaret saada jo apua tuon hankkimani pärrän (Suzuki GSX1100 vm. -80) vajaaseen lataukseen. Latausjännite kierroksilla on yleensä alle 13 voltin joka ei riitä pitämään latinkia akussa (lopulta ei jaksa startata itse). Hankin pyörään uuden jännitteensäätimen mutta vika ei korjaantunut silläkään. Laturista tulevista kolmesta piuhastakin kukin pukkaa tasaisesti vaihtovirtaa abaut 60-70 volttia 5000 kierroksella joten vika on nyt jossain kytkennöissä/maadoituksissa jossain päin pyörää - Kunnolla kun kiekottaa niin tulee 80 volttia.. Luulisihan tuon riittävän, perkele.
ONGELMA: Sanokaapa miten etsitään pyörästä maihin ottava virtapiiri tai ylettömästi virtaa hukkaava varuste/lamppu. Pitäisi saada mitattua minne piuhaan hukkuu liikaa virtaa niin että jännite laskee? Auttakee hyvät ihmiset kun en ossaa mitata... mulla on uusi yleismittari mutta kun osaisimpa hyödyntää sitäSanokaapa muutenkin mikä sähkövika laskee jännitettä helposti..? Valojen päälle kytkeminen kyllä laskee jännitettä mutta valojen ollessa sammutettunakin jännite on turhan matalalla? Kaikki faultfindingchartit on kokeiltu ja vikaa ei ole (vissiinkään) laturissa ja sen johdoissa, Jännitteensäätimessa & sen johdoissa eikä akussa.
Kertokaapas täällä sähkönerot mulle mitenkä tuo vika löytyy helpoiten ennenkuin pitää ruveta kiroamaan perkele sentään?![]()
-H-D FXDX Dyna Super Glide Sport -99
-Suzuki GSX 1100 -80
-Suzuki TS125ER -80
Ensimmäisenä kokeilisin kytkeä virtamittarin sarjaan akkukaapelin kanssa ja katsoa vuotaako virtaa ihan itsekseen. Jos niin on, irrottele sulakkeita yksitellen ja kun vuoto lakkaa, on vika rajoittunut huomattavasti. Jos ei vuoda, virrat päälle (ÄLÄ STARTTAA, mittari kosahtaa) ja sama juttu, jollakin sulakkeella voi kulutus tipahtaa roimasti, jolloin kannattaa tutkia siihen liittyvä piiri.
Edit: muista käyttää mittarin karkeinta virta-asetusta ensin.
Jep, virtamittausta tarvitaan kun sitä jonnekkin häviääLiitokset, sulakkeiden pohjat, hapettumia on varmasti.. jossain.
Tahi akku vaan purkaa/ei ota latausta niin hyvin kun pitäs? Jos akulla alkaa ikää olla se kannattaa vaihtaa heti alkutöikseen. Jos ei ole varma niin vaikka bilteman tjs halpa akku.
Ja on uusi jännit. säädin niin ei ole kun yksinkertasia vikoja jäljellä
juu, ja virtaa Ei mitata niin kun jännitettä, piuhat sarjaan+ johtoon mitä mitataan ja maihin ei mitään. Muuten räpsähtää...
<p>I/ö- got the Feeling</p>
Ei ymmärrä?(mkoo @ Loka. 05 2005,11:40) kirjoitti
Mut mä käytänki pihtivirtamittarii..
Elämä oli loppua niin kuin se alkoikin-reikä kumissa.
Naisten suusta sen totuuden kuulee!!!
Kawasaki ZR-7 ----> BMW R1100S ----> Moto Guzzi V11 Le Mans ----> KTM 950 SE ----> BMW R1200GSA
Pihtivirtamittarin kyllä pitäisi kuulua jokaisen tämän tyyppisten asioiden kanssa ropaavien pakkiin, on se niin näppärä. Tavallisella (ei pihti-) mittarilla siis mittausproseduuri virtaa mitattaessa on erilainen kuin silloin kun mitataan jännitettä, tästä oli kysymys!(pikkupeka @ Loka. 05 2005,15:14) kirjoitti
Power is nothing without mojo!
Joo sen kyllä tiedän, mut miten virtaa mitataan, sarjassa kyllä, mut jos se ei saa maita mistään (ns. avoin virtapiiri)?? Ymmärsin varmaan taas väärin.(makemich @ Loka. 05 2005,15:43) kirjoitti
No tän voi unohtaa (tiedän miten homma toimii).Meni vähä off topic!
Elämä oli loppua niin kuin se alkoikin-reikä kumissa.
Naisten suusta sen totuuden kuulee!!!
Kawasaki ZR-7 ----> BMW R1100S ----> Moto Guzzi V11 Le Mans ----> KTM 950 SE ----> BMW R1200GSA
Taisi tarkoittaa ihan sitä, että ei esim. laiteta virtamittarin toista johtoa akun plus-napaan ja toista miinukseen, vaan otetaan plus-johto irti, kytketään mittarin toinen johto akun plus-napaan ja toinen juuri irrotettuun johtoon (= sarjaan virtapiirin kanssa).
jep, noin sen ajattelin menevän kuten HarriS "suomentikin"
Taka-ajatuksena että kuten tiedetään ajoneuvon runko toimii maana joten jos tällää virtamittarin punaisen mittatikun akun plussaan ja com:n mustan mittatikun maahan niin tulee aijai. Virtamittauksessa mittari vastaa johdinta.
Esimerkiksi vastuksen R läpi kulkeva virta mitataan seuraavasti:
![]()
<p>I/ö- got the Feeling</p>
Akku ja jännitteensäädin ovat jo uusia (jänniteensäädin kylläkin Motocliniciltä) ja laturilta tulee virtaa. Perkele jos vika onkin tuossa Motoclinicin kamppeessa, mistä helvetistä sen saa tietää kun tuota on vissiin mahdotonta mitata millään mittarilla sataprosenttisen varmasti!?!
Tuo mittarin sarjaan kytkeminen eli hukkuvan virran metsästys: tapahtuuko siis amppeerialuella ja otan esim plusjohdon irti akusta ja mittarin tuohon piuhan ja akunnavan väliin? toimiikos tuo kun mulla en semmonen tavallinen 15 egen piuhamittari jonka johdot nyt eivät kovin paksut ole. Pitäiskö mulla olla joku tuommonen pihtivirtamittari -onkos nuo kapineet *mitenkä kalliita ja saako niistä ihan jostain halpahallista?
Ääh, sähkö on perseestä!!!
-H-D FXDX Dyna Super Glide Sport -99
-Suzuki GSX 1100 -80
-Suzuki TS125ER -80
Kyllä siihen riittää ihan normaali mittari, ei mitään hifisti-laitteita tarvita! eihän siellä pitäisi kulkea juuri mitään, ja jos jossain on pieni "maavuoto" niin silloinkin puhutaan varmaankin milliampeereista... Laitat yleismittarin ampeerialueelle ja ne johdot kytket siihen yleismittariin niin että punanen piuha reikään missä lukee A ja musta siihe missä lukee COM. Sitte vaan mittailemaan ihan niiku itse kirjoitit, eli piuha irti ja mittari väliin...(Pulukka @ Loka. 05 2005,20:38) kirjoitti
PS. Sähkö ei ole, tule, tai mene perseeseen...
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR
Kiitokset ValeRossille hyvistä & tarkoista ohjeista, pitää tulostaa ja käydä kattomassa pyörää kun kerkeän!
Entäs tömmönen neronleimaus - Mulla kun on nyt kaksi (tietääkseni) hyväkuntoista akkua niin voisinkos kokeilla rajata vian näin: jätän toisen akun paikalleen mutta irrotan jänniteensäätimeltä tulevat plussa- ja miinusjohdot pyörän akusta ja liitän ne tähän toiseen akkuun mikä on irti pyörästä. Eikös tuolloin voi mitata tästä irti olevasta akusta latausjänniteen ja jos se on kunnossa/korkeammalla, vikaa on jossain pyörän johdotuksissa. Jos ei edelleenkään nouse tarpeeksi ylös, vikaa on joko laturissa/jännitteensäätimessä. Toimiiko tämä? Ja jos toimii niin olempa nero *
-H-D FXDX Dyna Super Glide Sport -99
-Suzuki GSX 1100 -80
-Suzuki TS125ER -80
Veikkaisin laturin kypsyneen. Oma 750 ef teki täsmälleen samoin. Kunnossa oleva laturi antaa ulos lähemmäs 200v muistaakseni. Tuo on Vanhojen suzukien helmasynti. Huonosti toteutettu jännitteensäädin syö laturin. Jos tarvittavaa sorminäppäryyttä (ei tarvita kovin paljoa edes) löytyy, helpoiun ja halvin ratkaisu on käämiä laturi itse uudelleen. Latausjännite pitäisi olla yli 14v
Triumph Bonneville Bobber Black -18
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Pistetääs vielä perusteita, vaikka tuo tilanne on aika harvassa paikassa moottorivehkeissä (että tiedetään joku vastusarvo mitattavassa kohdassa). Helpommin vastuksen läpi kulkevan virran saa kun mittaa jännitteen sen yli (jännitemittarin piuhat vastuksen päihin) ja laskee sitten Ohmin lailla I = U/R eli virta on mitattu jännite jaettuna vastusarvolla. Tällä tavalla ei tarvitse katkaista/irrottaa piuhoja mittausta varten.(mkoo @ Loka. 05 2005,20:33) kirjoitti
Kyllä sen latausjännitteen pitäisi olla ihan sama molemmille akuille, koska latausjännite ei riipu akusta(tietääkseni)...eli ei pitäsi olla mahdollista.(Pulukka @ Loka. 06 2005,10:38) kirjoitti
kokeile ja kerro...
Now riding:
* KTM 690 Enduro R
Past ones:
* KTM EXC 300
* KTM 250 EXC Racing
* CBR 600 F4
* CBR 954 RR