Kun talvi lähestyy niin pitäisi keksiä jotain mihinkä tuhlata kaikki ylimääräiset rahat. Sellaisen asian olen pyörässä huomannut (zx-6r '96), että kaasukahvan liike on ärsyttävän suuri joten tekisi mieli hommata jostain sellainen pikakaasukahva tai joku säädettävä kaasukahva. Tuolta löytyisi joku mutta käyköhän tuo kyseiseen prätkään? Ja mitenkähän tuollaiset ylipäätänsä sopii kun siihen clipariin jää kuitenkin ne nappien kuoret yms. paikoilleen. Kellään ylipäätänsä kokemusta noista?
Ja koska ei ole rahaa vaihtaa pyörää niin tarttisi vähän lisätä pyörän hauskuuskerrointa vaihtelemalla rattaita. Joten onko joku löytänyt tuohon vanhaan 6r:ään jostakin pienempää eturatasta tai suurempaa takaratasta? Tai jos löytyy omakohtaista kokemusta noiden rattaiden vaihtelusta tuohon malliin niin mielelläni kuuntelisin niitä (minkälainen vaikutus oli, miten pitkät ketjut tarvitsee yms.). Tarkoitus ei ole kuitenkaan hommata mitään vanteen kokoista takaratasta.
Ja kai sitä täytyy jossakin vaiheessa alkaa suunnittelemaan kaatumatatteja tuohon![]()
Red Meat
Terve!
Omaan -95 malliin oon tänä kesänä muutaman kerran vaihdellu välityksiä. Lomareissun ajan oli vakio, mutta muuten on ollu 15-44 välitykset. Vaatii 2 lenkkiä pitemmän ketjun. Kierrokset suurimmalla vaihteella satasessa nousee noin 600 kierrosta. Kiihtyvyydessä on iso ero. Kun vaihdoin vakiovälit, tuntu että on jotain vikaa tullu kun kaasua kääntäessä ei tapahdu mitään. Vaihteita joutuu kaupunkiajossa vaihteleen vähän tiheämmin jos ei halua vinguttaa
. Huippunopeus tietenkin kärsii hieman
![]()
Tuon kaasukahvahomman oon itsekin huomannut, vois olla vähän kyllä nopeampi.
Mistäs hommasit näitä rattaita? Itse ajattelin jotain vastaavia välityksiä tai sitten joku 14/44 välitys. Voikohan noita vanhoja ketju jatkaa? Kun ei huvittaisi ostaa taas uusia ketjuja kun on melkein uudet did:n ketjut alla.
Näytti olevan muuten Stormissakin myynnissä noita kaasukahvoja vähän halvemmalla. Joku 25 € taisi olla joten kai sitä täytyy ruveta suunnittelemaan sellasen laittoa. Mistähän siihen vaan löytäisi sitten vaijerit kun nuo alkuperäiset ei kyllä varmaan sovi siihen.
Red Meat
Mitenkäs piukalla sulla ne ketjut on sillä 15/44 välityksellä? Ajattelin vaan jos hommaisi 14/45 välityksen niin meneeköhän se 110-lenkkisellä ketjulla vai tarviiko 112-lenkkisen? En ole vielä onnistunut löytämään noita "virallisia" rattaita kuin täältä, mutta olisi kiva jos löytyisi jostakin vähän lähempää kun ei ne tuollakaan kovin halpoja ole.
Red Meat
Jos kadulla meinaat ajaa niin henkisesti valmistaudu siihen että se pikakaasukahva on turha ostos.
Energy of the gods, adrenalin surge
Wont stop til I hit the ground, I'm on my way for sure
Up here in the air, this will never hurt
I'm on my way to impact, taste the high speed dirt.
15/44 menee 110 lenkkisellä ketjulla hyvin. Kokeilin ensin vakio 108 mutta oli niukasti liian lyhyt eikä joustoo olis jääny yhtäänKuinkahan paljon tuo 14 eturatas sitte vaikuttaa ketjun pituuteen jos takana on 44. Mahtasko vakioketju riittää? Voi olla siinä ja siinä
![]()
Eli todennäköisesti 110-lenkkinen ketju riittää hyvin 14/45-välitykselle?kirjoitti
Eli on siis on/off-kaasu ja ei pysty ajamaan välikaasulla?kirjoitti
Onkohan niitä olemassa sellaisia säädettäviä kaasuja? Nykyisellään vaan tekee tiukkaa saada kaasu täysin auki nopeasti jos ei ole muistanut "optimoida" ranteen asentoa ennen kiihdytystä. Ja välikaasun kanssa saa olla myös aika letkuranne. Tosin siihen auttaa jos nostaa jarrukahvaa ylemmäksi mutta se taas häiritsee sitten normaalia jarruttamista. Suzukiin olen nähnyt myytävän sellasia kaasukahvoja mihinkä saa vaihdettua niitä "keloja" astettain suuremmaksi mutta omaan vanhaan kwaakkuun ei ole ilmeisesti saatavilla sellaisia. Sitä varten tarttis jonkun toisenlaisen kahvan mikä olisi vähän äkäisempi. Mitenkäs uudemmissa Ninjoissa? Onko niissä yhtä suuri kaasukahvan liike varustettuna yhtä suurella klapilla? Jos ei, niin sopiikohan ne tuohon vanhempaan malliin?
Red Meat
Muutaman kerran oon kesken ohituksen joutunu muuttamaan kaasukäden asentoa kun kaasua ei olekkaan saanut käännettyä tarpeeksi kun on ollut vähän väärä ote kahvasta. Sais olla semmonen kahva joka tavallaan nopeutus, mitä enemmän kääntää. Hidasajo onnistuis kun ei olis alussa niin herkkä.
Onnistuisikohan sinne kaasukahvaan tehdä tuollaisen? En ainakaan löytänyt mistään tuota Hairy R's hommaa valmiina tuohon Kawaan. Ei olisi kyllä vaikea homma valmistaa tuollaista jos sinne vaan sopii. Täytyypä tutkia asiaa kun saa pyörän tallille.
Red Meat
pikakaasua....
Redracingpartsilta (www.redracingparts.it) löytyy Dominon valmistama kaasukahva(osa nro.1469.03) joka on progressiivinen, eli sillä on helppo ajaa myös tasakaasulla siviilissä. Samasta paikkaa löytyy myös välityksiä.
Kai sen välyksen saa pois vakiokahvastakin?? onhan siinä säädöt sitä varten....
Vaijeriksi käy todennäköisesti se oma kaasuvaijeri(näin ainakin R6 ja 600rr honda) josta vain poistaa sen metallisen alkupalan. Palautus vaijerihan jääkin sitten ylimääräiseksi.
Itse olen tilannut paikasta jos jotakin, toimitukset on nopeita ja edullisia.
Aprilia RSV4-R
Niinhän sitä luuli aluksi mutta jos välyksen säätää minimaaliseksi niin kaasukahva ei palauta enää kunnolla kaikissa sarvien asennoissa. Toki voihan näinkin ajaa mutta itse tykkään ajaa sellaisella missä kaasu palautuu kunnolla joka tilanteessa. Tai itse en ainakaan ole saanut sitä täysin pois vaikka kokeiltu on useampiakin vaijereiden reittiä yms (Kawasaki laatua).kirjoitti
En kyllä onnistunut vieläkään löytämään tuolta progressiivista kaasukahvaa tai sitten vaan mun kielipää ei taivu siihen. Tosin itselle nyt ei niin väliä ole vaikka ei olekaan progressiivinen ja taidan kyllä kokeilla tehdä tuollaset Hairy R's tyylisen jutun eka. Rattaat kyllä joudun varmaan tilaamaan tuolta kun ei ainakaan vielä ole löytynyt haluamiani lähempää.kirjoitti
Red Meat