Tollainen termi, Contra-rotating crankshaft. Tuli vastaan kun tutkiskelin Petronas FP1 pyörän teknisiätietoja. Osaako joku kertoa millainen keksintö se on. Googlesta löysin kyseisillä sanoilla tietoa lentokoneista ja torpedoista yms. Mutta en oikeen saanut selvää millainen järjestelmä se on. Tuolla pn jonkunlainen Contra-rotating valve assembly mutta eikai tollasta moottoripyörässä ole?
dazuissi.kuvat.fi
GSX-R750, GSX-R 1000, Ducati ST2
Pyöriikö veivi vastapäivään?
Voin ajaa kuten tahdon kunhan pysyn varuillaan
Se ketään ei vie väkisin saa kukin valita
Vaan hankalaa on aika-ajoin mieli hallita
Itsemurhalentäjää ei ruusuin palkita
contra = vasta-
rotating = kierto, kiertää
crankshaft = kampiakseli
****************
VT750C2 -2000
Aivan... Eli se oli niin yksin kertaista. Ajattelin vaan kun kaikissa lentokoneiden moottoreissa näytti olevan kaksi potkuria peräkkäin. Niin luulin että se jotenkin siihen liittyy.
dazuissi.kuvat.fi
GSX-R750, GSX-R 1000, Ducati ST2
Minäkö tyhmä, näkisittepä veljeni.
Tukka putkella pitkin baanaa,
kyllä vauhti korjaa virheet.
...tarkoittaa kahdella, vastakkaisiin suuntiin pyörivillä kampiakseleilla varustettua pataa.(-DaZuissi- @ Loka. 03 2005,19:50) kirjoitti
Itse asiassa ei kovin yleinen ratkaisu.kirjoitti
Ei jummarra... * *kirjoitti
Tuollaista vähän epäilinkin. Mitenkä tuo toimii käytännössä? Toinen vetää etupyörää eteenpäin ja toinen takapyörää taaksepäin?(kaasunalle @ Loka. 07 2005,09:28) kirjoitti
![]()
Jotain tän suuntaista?
dazuissi.kuvat.fi
GSX-R750, GSX-R 1000, Ducati ST2
Tuo vaikuttaa kyllä aika erikoiselta...kirjoitti
Voisikohan se tarkoittaa sitä, että tuossa pyörässä kampiakseli pyörii "normaaleihin" pyöriin verrattuna päinvastaiseen suuntaan??
Tuossa pyörässä kun koko mylly on käännetty normaaliin rivikoneeseen verrattuna "takaperin", elikkäs siis pakosarja on koneen takana.
Täällä yksi maininta ko. tekniikasta.
Juu, tämä on "contra-rotating crankshaftS", eli monikossa, kun taas tämä(-DaZuissi- @ Loka. 07 2005,09:41) kirjoitti
on sama yksikössä. Eli sijamuoto ratkaisee.kirjoitti
Homma viittais justiinsa siihen että jos tavallinen kampura pyörii syttöpyörästä katsoen kellon suuntaan niin tämä singeri käynnistyykin siihen toiseen. Olettekos muuten potkineet vehkeitänne käyntiin eri suuntaan jos vaikka tulis lisää tehoo
Se miks näin tehdään liittyy hyrrävoimiin ja pyörän käyttäytymiseen mutkissa.
Mä mitään näistä tiedä![]()
Honda XL600V Transalp -88 > Yamaha XTZ750 Super Tenere -89 > Kawasaki ZX-10 -88 > Honda VTR1000F -97 > Yamaha FZS1000 -03 > Yamaha FZS1000 -04 & Aprilia RSV Mille -03
Myynnissä FZS1000 koiranluita -5mm, Rizomat, Autocom Super Pro Avi
Käsittämätön uber-hypetys tuolla sivuilla tosta moposta. Jotenkin 127 hepoa ei oo mitenkään ihmeellisen paljon nykyaikaisesta 900cc sporttipyörästä, olkoonkin 3/4-moottorinen.Eikös jostain nykykusiaisista revitä samoja lukemia? Eikä 181kg nyt oo niin kevyt että se mistään magnesiumista olis tehty...
"An ultimate race-derived road machine, the PETRONAS FP1 will help some to relearn what they once thought was performance in a superbike."
Nii, ja joskus oon PV:n käynnistäny väärään suuntaan mäkistartillaEi se kai kovin hyvä idis ollu, mutta lähti käyntiin kumminkin.
MC Mankkaan Peruuttajat
Olen todistanut kun maantiivistäjä eli täry hatz-diesel käynistettiin vahingossa sen käynistys kammella väärään suuntaan. No, kyllä se lähti käyntiin ja huonosti ja jumalattomasti savuten sytkytti pyöriä.
999cc rivikolmonen 2T ja heppoja 167 Arctic Cat Thundercat:ssa
Leikkisä ajatus jos olis Rg999
![]()
<p>I/ö- got the Feeling</p>
(mkoo @ Loka. 07 2005,20:37) kirjoitti
Itselle on käynyt samoin ja toimii väärinpäin
oli vaikea sammutella, kun se kampi jäi siihen jumiin
![]()
Se liikkuu sittenkin!
Joillakin kavereillani oli mopo-dt:t ja kun ne käynnistivät taaksepäin mäkistartilla, niin he pystyivät "peruuttelemaan" pyörillään.![]()
Kör som du kan, om du kan inte köra som du vill.
Puhun usein - mutta paskaa.