Mitä lainsäädäntö sanoo moottoripyörällä kyydittävän ikärajaksi?
Tuli vaan mieleen kun tytär vonkaa jatkuvasti päästä kyytiin.
Oon mä sitä siinä nurkissa kuskannut, mutta sitä vois joskus ihan heittää esim harrastuksiin.
Täällä foorumeissa kun tuntuu olevan nopeasti saatavilla lakitietoutta.![]()
Mielestäni kyytiläisen ikää ei ole rajattu MP:ssä vain mopoissa... Tämäkin on taas tätä mutu tietoa, mitä et pyytänyt...
But Officer....I wasn't speeding....I was QUALIFYING!
Mullakin on ollut se käsitys että ei ole ikärajaa. Omassa korvienvälissä pitää olla sen verran pururataa, että osaa päätellä kenet uskaltaa ottaa kyytiin.
Ei ole ikärajaa, ja nykyään on kypärä pakko vaikka olisi kuinka pienestä kyytiläisestä kyse (kypärä pakko ei koske eläimiä).
Lääkärit voivat kirjoittaa vapauttavan päätöksen kypärän käytöstä jos lääketieteellesiä perusteita on. Pienelle lapsellehan kypärän paino voi olla vahingollinen kun tulee äkki nykäisyjä, mutta niin on haitallinen äkkipysäys ilman kypärääkin.
,
Hmm...(Guugel @ Syys. 19 2005,20:13) kirjoitti
Entinen naapurini, erittäin kokenut motoristi, ajoi kolmevuotiaan poikansa kanssa muutama kesä sitten yhdessä muistaakseni 8tkm. Ei muuta kun kypäräpuhelimet päähän ja takapenkille sopivat kaiteet mistä nappula voi pitää kiinni ja mitkä estää putoamisen! Kävivät ajelemassa myös radalla!
Ei kuulemma ollut mitään ongelmia!
On meitä motoristeja ja sitten näitä tosimotoristeja!!![]()
The Lakkivaari
Yamaha ei pamaha
(GFS @ Syys. 20 2005,08:38) kirjoitti
![]()
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
Yep, alaikärajaa ei ole ja ylärajakin on vain 50cc mopossa 10vKypärä on nykyisin aina pakollinen, ennen ei ollut alle 15v kyytiläiselle
Myöskään kuskin ja kyytiläisen keskinäisestä asemasta ei ole laissa sanottu mitään => ihan pikkanen totuttelee menoon hyvin tankin päällä tms, kuskin valvovan silmän alla
Ja vaikka se kuinka turvalliselta sillä hetkellä tuntuisikin, älkää sitoko kyytiläistä mihinkään kiinni. Tuollainen pieni kyytiläinen 200kg raudan tai 100kg lihan kanssa asfaltilla pyöriessä on jo aika varmakun "omillaan" pyöriessään on hälläkin vielä edes pienet mahikset. Tuollaiset kyynärnojat tms. voisi tosiaan olla aika kowa sana - kyytiläinen ei ole mihinkään sidottu, mutta ei myöskään pääse vahingossakaan tippumaan. Myös takalaukku toimii jo aika hyvänä selkänojana
Moisia rakennelmia ei kovinkaan moni halua/kykene mopoonsa rakentamaan, niin kuskin ympäri kietastu kiinnipitovyö josta kyytiläinen pitää kiinni omilla käsillään on myös ihan toimiva ratkaisu. Joissain ajopuvuissa oleva lantiovyö ajaa aika usein jo saman asian
![]()
- Pyörä myyty jo pois -
Muistelisin jonkun joskus sanoneen että omat jalkatapit pitäis olla eli jos on tankin päällä niin siihen pitäis värkätä jotkut tapit ja takana tappeja pitäis nostaa. Saatan olla väärässäkin tää oli vaan sellainen muistikuva jostain keskustelusta.
<p>Teknik sano ryssä kun saranan näki</p>
Ei saamari. Itse en kyllä lähtisi kuskaamaan 3v. taaperoa mopolla, mutta kukin tietty tyylillään. 3v. pirpanalle pienestä nopeudestakin kaatuminen voi olla kohtalokas. Todella.(GFS @ Syys. 20 2005,08:38) kirjoitti
:kukkahattu:
t. isukki
~SV1000N~
Kaveri tuolta kiiminginpuolesta tanikoi Intruderiin sivuvaunun. Olikohan niiden Juniori vähän toisella vuodella, kun jo mentiin koko orkesterin voimin(baritoni @ Syys. 20 2005,10:36) kirjoitti
![]()
...while I'm working, 'am working on the road...
Hehe...(Maple @ Syys. 20 2005,12:36) kirjoitti
Mutta noin niitä motoristeja kai kasvatetaan pienestä.
Itse en tosiaan pikkumukuloita kyytiin ottaisi, riskit liian suuret.
:kukkahattu: x2
t. isukki
~SV1000N~
Ei kyytiläiselle mitään ikärajaa ole,mutta aivan nuorimpien kuskauksessa kannattaa huomioida heidän kykynsä nukahtaa mihin ja missä vain,myöskin moottoripyörän selässä.Omat muksut ottivat tuntumaa kyytiläisenä olemiseen lyhyillä lenkeillä 6 vuoden ikäisestä.
joo
se meni joteskin näin
et kun kyytiläinen ylettyy hallintalaitteisiin eli täs tapaukses tapeille ja ylettyy pitään kiinni ni saa kuskata
mä kuskasin poikaa aikoinaan monta kesää ja koskaan ei kytät sanoneet mitään poika oli kait muistaakseni 6-7 v mut voi olla nuorempikin en muista enää
rento rehellinen tavallinen motoristi
Tuo jalkatappijuttu on ehdoton, tai sitten on muutoin varmistettava, että jalka ei mitenkään voi päästä takapyörän kanssa kosketuksiin. Tunnen tapauksen, jossa pikkupojalla jäi kantapää HD:n pinnojen väliin ja murtumat olivat rumia.
Tankin päällä kuskasin omaa junioria jo 1½-vuotiaana. Ainoa pikku vaurio tuli kun poika kerran löi äkkijarrutuksessa naamaansa nopeusmittariin. Joo, avopotta oli.![]()
"Tavara tykkää, että sitä käytetään."
-Ohjeistamispäällikkö Jaakko Parantainen
Muistaakseni tosiaan pitää olla lain mukaan tapit kyyditettävälle.
Itse nostin aikanaan mukulalle takatapit tarpeeksi ylös ja selkänojana oli varustekassi. Jätkä oli kuuden vanha kun oltiin ekan kerran kolme viikkoa Norjassa koko perheen voimin: rouva kyyditti yhdeksän vanhaa vanhempaa poikaa omallaan. Kypäräpuhelin oli hyvä kun nuorempi tuppasi nukahtamaan välillä, tiesi ajaa silloin vähän varovammin.
Tottakai pitää muistaa aina ennakoida tilanteita vielä enemmän kun on noin kallis lasti kyydissä.
Ei ne pojat kyllä terveinä säilyneet: isäänsä ovat tainneet tulla... Tosin vauriot ovat vain henkisiä.
haemis
Laitetaan nyt vielä aika ympäripyöreästi määritelty virallinen osuuskin:
Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257
6 LUKU
Ajoneuvon kuormitus
...
39 § (19.12.2002/1243)
Henkilökuljetus kaksi- ja kolmipyöräisillä ajoneuvoilla ja niihin rinnastettavilla nelipyöräisillä ajoneuvoilla
1. Moottoripyörällä, jota ei ole varustettu sivuvaunulla (L3e-luokka), saa kuljettaa enintään yhtä matkustajaa. Edellytyksenä on kuitenkin, että matkustajaa varten on sopiva istuin ja jalkatuet. Sivuvaunulla varustetun moottoripyörän (L4e-luokka) sivuvaunussa saa kuljettaa enintään kahta matkustajaa.
2. Kaksipyöräisellä mopolla (L1e-luokka) saa kuljettaa enintään kymmenvuotiasta lasta. Edellytyksenä on kuitenkin, että lasta varten on tarkoituksenmukainen istuin ja tarpeelliset jalkojen suojukset.
Lähde: Finlex
<span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>
Onko tätä missään nähtävissä. On toi jälkikasvu oikeassa iässä ja varmasti joku siitä sakon kirjoittaa ton päivämäärän jälkeen. Vois nimittäin vähän ojentaa, jos tulee tilanne eteen, meinaan poliisia.(aironia @ Syys. 30 2005,11:06) kirjoitti
All you´ve got is time - living is takin´ it.
Eikä se lapsi tartte olla, että kyytiläisenä voi nukahtaa... *. Mä olen pilkkinyt itse pari kertaa ihan siellä rajamailla, kohta ois kopsahtanut, ellei just ois tullut rööki/kahvitauon paikka.
Kyytiläisenä alkaa väsyttää, minkäs teet *. Pitäs päästä itte sinne puikkoihin, niin unihiekat karisee simmuista *
.
Virallista tietoa AKE: sivuilta. Linkki etusivulta.(Tuppi Nurin @ Syys. 30 2005,12:45) kirjoitti
Tokihan pitää muistaa, että kyydissä olevallakin täytyy olla kypärä päässä ja mopon olla hyväksytty kyydittämiseen.
Muuten poliisille huomautus on turha.
Btw.. Eiköhän poliiseille tuo teroiteta aikas selvästi kun asetus astuu voimaan.
Tähän monet kirjoittaa pyörähistoriaansa.
Niin mäkin. ...Ne on kaikki olleet nopeita ;D
Speed kills..........but only the dumb and the inexperienced!