Eilen (vika päivä ennen mopon seisontaa) tuli päästyä ekan kerran radalle, ja sieltähän tuli kahen setin jälkeen häätö kun tuli setä desibelimittarin kanssa ja pyysi koneeseen 4500 kierrosta, mittasi äänen ja totesi että ei saa ajaa, liian äänekäs. 110dB oli kuulemma kun 100 saisi ollaKuulemma niillä on jokunen päivä kuussa kun saa metelöidä enemmän... Arveluttaa vaan se mittaus kun se tehtiin semmosessa katoksessa, missä varmaan voimistuu äänet kivasti. Lisäksi siinä pitäis kuulemma olla metri väliä mittarilla ja putken päällä, mutta en oo ihan samaa mieltä mittaajan kanssa siitä metristä... Jollain 20cm:lläkin voi olla suuri merkitys kun eikös äänenpaine pienene suhteessa etäisyyden neliöön tms?
Vaikka onhan se mopo kyllä tosiaan aikas äänekäs, ZXR750 jossa on joku laserin pönttö johon on vielä jotkut ihme villat tungettu. Kivasti rääkyy ja paukkuu kun pääsuoralla vetäsee rajottajalle ja päästää kaasunPitäis kyllä vaihtaa kun se on omastakin mielestä liian terävä se ääni.
MC Mankkaan Peruuttajat
Mites se katos sen äänen voimistais??? Olikos siinä joku vahvistin??? Jos meluraja on 100db siinä katoksessa tuolla mittarilla noin mitaten, niin se on silloin 100db...!
Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
Kawasaki Gpz1000RX
Kawasaki ZG 1200
On tullut vastaan, ja tuo meluraja on ollut jo kauan tunnettu tosiseikka Ahvenistolla. Oma mopo ei häirinnyt mittaajaa, mutta eräs TLR ohjattiin pois..
Kyllä se mittaaja on siellä niin paljon pyöriä kuullut, että ihan korvakuulolta osaa radalta bongata ne kovaäänisimmät.. Ei siinä auta itku markkinoilla. Kannattaa tarkistaa onko niissä pöntöissä mitään villoja enää sisällä..
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Noh, periaatehan menee kait jotenkin niin että jos se äänilähde säteilee joka suuntaan niin seinän ilmestyessä äänilähteen viereen se avaruus puolittuu joten mitattava äänenpaine tuplaantuisi. Tässä vaan pari pientä juttua, kuten se että tää on vain 3dB ja sen seinän pitäisi olla ihan kiinni siinä pyörässä jotta vaikutus olisi noin iso.
Tuskinpa se olisi alle sadan jäänyt vaikka olisi millaisissa olosuhteissa mitattu.
50cm etäisyydeltä ja 45asteen kulmassa putken päästä saa olla se 100db
Kierroksia koneessa 4500.
Muutamia käännytyksia olen apparalta nähnyt/kuullut joten todellista se on.
JOs siellä haluaa ajaa niin vaimentimet kuntoon.. ei se iso melu aina meinaa tehoa.. tai sitten omassa 10ärrässä ei ole tarpeeksi voimaa![]()
Eikös 110 desibeliä ole jo jonkin verran mölyä?
Desmo Jugend
ei vielä juuri mitään..(verner @ Loka. 01 2005,18:31) kirjoitti
![]()
Tyyli ennen tarkoitusta.
Tyyppikilvessäni on lyötynä 96 db.. että ihmeelliseltä kuullostaa nuo rajat.
Juu ei olekaan.. Motogp kikottimista lähtee vaivaiset 130db(mörkö @ Loka. 01 2005,18:56) kirjoitti
..10db lisäys kuulostaa äänenvoimakkuuden kaksinkertaistumiselta.. että silleen..
Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
Heh, olisipa hauskaa "katsottavaa" kun ottaisit ko. tason "melusaasteen" vastaan(mörkö @ Loka. 01 2005,18:56) kirjoitti
En kyllä jatkossa tule mukaan kustantamaan kuulolaitteen paristoja ym.
![]()
No se ääni heijastuu katoksen seinistä ja katosta takaisin niin että mökä mittarilla on kovempi kuin mitä se olisi avotilassa. Siten se katos voimistaa sen äänen.kirjoitti
(verner @ Loka. 01 2005,18:31) kirjoitti
Ilmeisesti on... On se omastakin mielestä liika äänekäs, budjetti ei vaan anna periksi ostaa mitään uutta pönttöä ihan lähiaikona.
MC Mankkaan Peruuttajat
Ooh... Onpa epeli...!!!(kuuppa @ Loka. 02 2005,12:19) kirjoitti
![]()
Se siis suuntaa sen äänen!!
Mutta mittaus paikka on kuitenkin sama aina, joten johonkin on raja vedetty, siinä se raja sitten on...!!!
Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
Kawasaki Gpz1000RX
Kawasaki ZG 1200
On sieltä muitakin käännytetty, harvoin sitä sattuu. Kyllähän se ottaa pattiin, mutta rajat on mitä on. Mieluummin niin kuin että luvat peruttaisiin jatkuvan metelivalituksen takia. Ahvenisto on kumminkin melkoinen poikkeustapaus suomessa, ihme että rata saa olla lähes "keskellä kaupunkia" muutenkaan.
Vielä kun saisi Keimolan takaisin...