Lukiko joku muukin Iltalahdestä jutun "yhä useampi motoristi syöksyy kuolemaan?"
Törkeää prätkävastaista propagandaa, ihan oikealla asialla liikutaan, mutta keinoina käytetään kaikki vanhat kliseet taas.
"Tähän mennessä on kuollut 27 motoristia, joka on 7 enemmän kuin YHTEENSÄ KOKO viime vuonna."
-ihan kuin Suomessa koko vuosi olisi ajokautta.
"Tilastoista käy ilmi, että VIIME vuonna kuolleista yhä useampi oli keski-ikäinen tai sitä vanhempi kuljettaja." ...
Iltalehti Haastatteli ylikomisario Heikki Seppää sisäministeriön poliisiosastolta: "...Hän ei voi ymmärtää, miksi pitää sallia ajaminen laitteilla, jotka kulkevat jopa yli 300km/h"
-Ihan kuin keski-ikäiset ja sitä vanhemmat ajaisivat laitteilla jotka kulkevat yli 300km/h.
"Suomi ei voi asialle yksin mitään." "Seppä toivookin että EU-tasolla alettaisiin vaatia nopeudenrajoittimia pakollisiksi moottoripyöriin, samoin kuin henkilöautoihin."
-Ihan kuin onnettomuudet olisivat johtuneet korkeasta mahdollisesta huippunopeudesta.
"Joka kolmas kuolemaan johtanut moottoripyöräonnettomuus johtuu tieltä suistumisesta kaarteessa." (kuvassa GSX-R 1300, ei ainakaan keski-ikäinen kuljettaja sen päällä)
-Ihan kuin nopeusrajotin (esim 250km/h) auttaisi kaarteessa.
Se mikä olisi asiallista, niin voisi tehdä artikkelin joka kohdentaa asian riskiryhmään, ja esittäisi muitakin keinoja turvallisuuden kohentamiseksi.
Eikä näin että kerätään kaikki degatiiviset jutut.
Samassa artikkelissa Hayabusan kuva, nopusrajoittimet, Keski-ikäiset motoristit, Tuusulanväylän kaahari..( joka nopeusrajoittimen kera olisi ajanut tutkaan 14km/h hitaammin....)
RS125->GPZ500S->ZX-6R 636a->ZX-6R 636c->RSV1000R->ZX10R"c"->950SM->ZX10R"c" 9"extended->SV1000S->XR650R/SM->ZX-6R 636a->KTM350FR->CBR1000RR(SC57) + KLX450R->Magna(RC43)->RC390->HM796->Multistrada1000DS->VMX1200
Kyllä ne jaksaa mustamaalata, nuo jutut kun myy hyvin...mulla kyllä palaa käämit aina täysin kun luen noita rajoitinjuttuja![]()
Kawasaki ZX7R -01
* * * * "everyone loves you when you are dead..."
Kyllähän poliisi[tm] tietää.
Niin tietää myös iltalehti, jossa selvästi linja on että kun kansalaiset kerrankin kiinnostuu siitä mitä arkadianmäen tomppelit päättää, niin se on "häiriköintiä"
Linkki
Hieno maa kyllä. Pitäisi kait vaan odottaa kilttinä lampaana teurastusta.
Ongelma on, ettei näitä saada niihin elimiin, jotka käsittelee toimittajan moraalia. Näitä juttuja julkaisi vissiin ensimmäisenä ruotsinkielinen lehti. Siihen on vastine viimeisessä Moto1:ssä. Olettehan lukeneet?
On valitettavaa, että jutussa puhutaan ”pysyvistä” ilmiöistä, ikään kuin tilastoon vedoten. Se kertoo, mitä ymmärretään tilastoista. Seppää ei pidä suoraan haukkua. Toimittaja on jälleen mahdollisesti ”lainannut”, kuten on halunnut.
Rajoitin juttujen suhteen voimme elää rauhassa. Jos kyseessä olisi Suomen banaanitasavalta, olisi todella syytä olla huolissaan. Jutussa kuitenkin todetaan, että homma koskisi koko EU-aluetta. Siinä tulee sitten byrokraatilla pupu housuun. FEMA on osaorganisaatioiltaan kovempi kaski, ku SMOTO. Hauska olis kans nähdä, ku ranskalaisille ylipäänsä tyrkytettäisiin tota.![]()
... jotain piti muistaa
Tai saksalaisille...(seku @ Syys. 27 2005,16:55) kirjoitti
Artikkelista on ikävästi jätetty pois ne, jotka pöllivät pyörän ja lähtevät kaahailemaan tai muuten vain humalassa ilman kypärää päättävät päivänsä prätkän kanssa. Niihin kun ei mitkään rajottimet auta.
Faktaa sinänsä on se, että viime vuonna kuolleista yhä useampi oli keski-ikäinen tai vanhempi. Viime vuonna menehtyi 4, kun kahtena edellisvuonna ei yhtään vanhempaa kuljettajaa.
Myös se on faktaa, että joka viides törkeää ylinopeutta ajaneista (ja kiinni jääneistä) oli motoristeja.
Ikävää luettavaa.
©
polkupyöristäki pitäis ottaa vaihteet pois ja laittaa vitun iso ratas taakse ja pieni eteen... polkupyöräilijöitäkin kuolee keskimäärin 46 vuodessa
Don't hate the player, Hate the game
No, tämä kahjo-Seppä on lausunut kaikenlaisia muitakin tyhmyyksiä vuosien varrella, ja sen vuoksi hän on ilmeisesti päätynytkin korkeaan poliisivirkaan ihan sisäasiainministeriöön. Tuollaista Juhan af Grann- tyyppistä paskapuhetta mahtuu Suomeen vielä yllin kyllin. Onhan Seppä siinä oikeassa, että esim. minäkin keski-ikäisenä ajan prätkällä, joka kulkee vain 290 km/h. Ilmankos prätkä on viime aikoina tuntunut jotenkin niin hitaalta...(Timbacharly @ Syys. 27 2005,16:41) kirjoitti
![]()
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
Siinä vaiheessa jos nopeusrajottimet tulee pakollisiksi autoihin ja prätkiin niin ostan halvimman mahdollisen auton ja ajelen sillä. Pärrähommat loppu tai vaihtuu enskaamiseksi. Ois muuten mielenkiintoista nähdä miten kyykkypyörien myynti loppuis kokonaan jos rajoittimet tulevat. Joku voi sanoa että saahan ne rajoittimet pois. No kun mällin ajat täystehoisena niin vakuutus ei ole voimassa. Tää menee samaan osastoon kuin GPS nopeudenvalvonta joka ajoneuvoon. Ei tarvite maksaa parkkimaksuja kun ois vyöhykkeet ja satelliitti rekisteröi kun parkkeeraat autosi maksuliselle paikalle. Ylinopedesta jää heti kiinni kun GPS paljastaa. Ei tarvitse LP-poliisia olenkaan kun poliisi tietää aina missä ajoneuvo on. Ihana maailma. Niin ja vois samalla säännöstellä alkoholin käyttö jollain korttisysteemillä että koppa bissee rajana viikossa. Röökiä ei ollenkaan ja irtoseksistä linnaa perkele, saatana. Kun holhotaan niin holhotaan kunnolla![]()
![]()
And the Road Warrior?
That was the last we ever saw of him.
He lives now only in my memories.
Käsittääkseni pyörän ei tarvitse kulkea yli kolmea sataa, silloin kun tieltä singotaan. Ajo virheeksi ja taidottomuudeksi se menee.
Tänä vuonna kuolleiden jouksota löytyy kyllä kaiken ikäistä kuljettajaa. Tärkein tapa säästää ihmishenkiä on oppia tuntemaan ajopelin käyttäytymis tavat. Monet ei taida muistaa miten vaikeeta oli ajaa eka kerran polkupyörällä. Mun muistissa kyllä on säilynyt se kerta hyvin.
Suosittelisin kaikkien miettivän tälläisia yksinkertaisia seikkoja niin huomaa mihin on kiinnitettävä huomiota.
Kannattaa myös muistaa etei meistä mopoilijoista kuin poromille hallitse ajopeliään Saarisen, Kallion tai Rossin tavoin ja heiltäkin on lipsahtanut.
Kannataa myös miettiä missä kaahaileepi. Oman henkikultansa saa jokainen heittää parhaaksi katsomallaan tavalla, kunha ei vie sivullisia mennessään.
Siinä suhteessa en ymmärrä lehtien paapomis mallia, Autolla kaahailijiota kuolee suhteessa varmasti yhtä paljon, usein vielä sivullisia menee aika kasa. siispä lehdet lopettakoot mopoilijoiden provosoinnin.
Turvallista matkaa kaikille tiellä liikkujille.
Huru Ukko Huristaa, Fazerin sinisellä
Perustavisjunteille suomalaisille kaduntallaajille moottoripyörä ja lentokone omaavat yhtä suuren huomioarvon, onhan ne siis TOSI harvinaisia Suomessa. Jos jommallakummalla sattuu onnettomuus, on otsikot ja jutut isot, koska lukijoita ja päivittelijöitä onnettomuuksille riittää.
Ymmärrän kyllä, että sudanin lento-onnettomuus uutisoidaan kymppi-uutisiin, kaippa sen takia jos siellä vaikka olisi ollut matkustajina suomalaisia. Mutta ihan yhtä hyvin tulisin toimeen ilman kyseistä tietoa. Se nyt vaan on varmaa, että maailmassa kun on X lentokonetta, niin valitettavasti niistä osa tulee alas vähemmän hallitusti.
Sama moottoripyörissä, kaveri kaatuu ja loukkaantuu lievästi-> Waltaisa uutinen.
Vastaavasti nuori 10-wee kaatuu polkupyörällä ja loukkaantuu lievästi -> Ei mitään uutisarvoa, eikä juttua
Iltapaskasanomat/lehtihän nyt tietenkin on huuhaata, kirjoittakoot sinne puolestani mitä tahtovat, mutta päivälehtiin nyt voisi jotain tasoa pitää.
Vai johtuukohan kaikki sittenkin siitä, että yhteiskunta haluaa epätoivoisesti pitää meidät kondiksessa.Maksetaan kuitenkin sen verran hyvin veroja eri muodoissaan ja tuetaan Suomen taloutta
<- Tosa se syy onkin
![]()
*** Triumph Speed Triple ***
* Ex. Honda CBR 600 *
Olen tätä jo jossain toisessa jutussa sivunnutkin, mutta olisi todella mielenkiintoista nähdä tilastoa kuinka monessa kuolemankolarissa (tai ylipäätään kolareissa) on prätkällä ajettu yli 200km/h:n vauhtia. Tai edes yli sataakahtakymppiä. Itselläni on vain hyvä näppituntuma.
Jos rajoittimet tulisivat pakollisiksi niistä pitäisi olla oikeasti hyötyä. Nykyisillä kuolleiden ja loukkaantuneiden määrillä (etenkin kun ottaa huomioon millä nopeuksilla suurin osa kolareista sattuu) rajoitinpakon hyöty suhteessa projektin kustannuksiin olisi olematon.
<span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>
Ikävintähän tässä kaikessa on, että nämä jutut suistumisonnettomuuksista otetaan vakavasti sellaisenaan, vailla kritiikkiä. Jopa sellainenkin liikenneturvallisuustyöstä leipänsä ansaitseva, joka sanoo, että onnettomuustukintalautakuntien raportit ovat valitettavan heikkoja, jatkaa silti itsekin tätä suistumisonnettomuuksien taivastelua.
Näitä ”suistumisonnettomuuksia” olisi tutkittava vakavasti –ja erityisesti myös muiden toimesta, kuin nykymestareiden. Erityisesti tulisi tutkia syvällisesti syitä (myös tienpito) ja sitä, missä määrin ne johtuvat todella motoristista itsestään.![]()
... jotain piti muistaa
Aivan, nyt liikutaan oikeilla jäljillä.
Hyvä pointti just se että kuinka moni kuolonkolari on tapahtunut yli 100 vauhdissa.
Se seikka, että olis mahdollisuus päästä radalle aina silloin kun huvittaa, tai edes kerran kuukaudessa, niin ei välttämättä tarvis pikkuteillä kahvata......
RS125->GPZ500S->ZX-6R 636a->ZX-6R 636c->RSV1000R->ZX10R"c"->950SM->ZX10R"c" 9"extended->SV1000S->XR650R/SM->ZX-6R 636a->KTM350FR->CBR1000RR(SC57) + KLX450R->Magna(RC43)->RC390->HM796->Multistrada1000DS->VMX1200
On se hassu juttu. Noilla rajottimilla pelastetaan varmaan yhtä monta henkeä kun nastarengaspakolla afrikassa. Kuinkakohan monta onnettomuutta on tänävuonna sattunut noissa 200+ nopeuksissa? Luulisin että ulosajot rajaantuu lähinnä noihin 80-120km/h nopeuksiin ihan oman tyhmyyden tai jonkun muun tekijän takia.
Joku sais laittaa ton opettelemaan matematiikkaa.
(99% onnettumuuksista alle 120 nopeuksissa + 1 prosentti suljetulla alueella isommalla nopeudella = Rajotin pelastaa kaiken)
Eiköhän ne vaan haluu jonkun tekosyyn rajottaa perusrehellistä suomalaista, ja miksi prätkät pitäisi rajottaa lain nojalla, eikös autovalmistajillakin(bmw,mese,audi) oo ihan omat sopimukset?
ainahan ne vähän osuu
Mitä varten siitä rajoittimesta nousee niin suuri poru. "Lopetan ja siirryn kotiloon" ym. Eipä siitä ole niin kauhea kauan kun tuli kypäräpakko. Vietiin vapaus "tuntea tuuli kasvoillaan" ja lokinpaskat ym. ylimääräinen. Nykyisin kaikki pitävät idioottina sitä joka ajaa ilman kypärää. Kuinka moni tosissaan ajaa yli ton esim. mainitun 250 km/h. Onko nyt vain taas tunne "vapauden" rajoittamisesta.
Jotka nekin ollaan heittämässä romukoppaan...(far @ Syys. 27 2005,18:21) kirjoitti
Mutta sinänsä, totta turisette. Ei rajotin muuttaisi yhtään mitään. Se on sääli, että ihmisillä jotka näitä asioita työkseen pohtii on hyvin harvoin käytännön näppituntumaa asioihin. Tietenkin, mahdotontahan on omata näppituntumaa kaikesta mahdollisesta, mutta välillä tuntuu, ettei asiat edes kiinnosta, tehdään vaan päätös joka on helppo perustella enemmistölle, vaikkapa nyt moottoripyörien nopeusrajoitin turvallisuuden nimissä, vaikka tosiasiassa vaikutus olisi käytännössä nolla.kirjoitti
Ja mitä tulee tohon Ron Jeremyn postaukseen, itse olen vähän kauhulla mietiskellyt samaa. Tuollaisen skenaarion näkeminen tässä holhouksen ja kukkahattutätien luvatussa maassa ei tunnu kovinkaan kaukaiselta...
Two things are infinite: the universe and human stupidity; and I'm not sure about the universe.
* Suzuki Katana * Kawasaki ZX-8R * CFMOTO 450MT * Honda Fireblade * MV Agusta Brutale 910S *
Lopeta ja siirry kotiloon! Sulle noi rajoitukset, ku ei oo ongelma. Jos hivenen funtsit, muut yritti sullekin viestittää, että rajoittimesta ei oo juuri muuta hyötyä, ku että onneton kotilokuski ei oo niin kateellinen. Turvallisuutta, sillä ei edistetä...(Veca @ Syys. 27 2005,18:45) kirjoitti
... jotain piti muistaa
Eipä edistetä turvallisuutta tuollaisilla rajoittimilla. Suurin osa ne kuitenkin poistaisi, sillä keinot siihen löytyvät autopuolellakin. Tokihan sitä välillä ajetaan 250 km/h prätkällä (radalla tietysti(seku @ Syys. 27 2005,19:01) kirjoitti
). Minun mielestäni nykyinen tilanne on hyvä, sillä 20.000 euron prätkällä pystyy kyykyttämään 350.000 euron autoa. Se on todellista (mutta onneksi ei sosiaali-) demokratiaa.
![]()
Mitään ei ole jaettu yhtä oikeudenmukaisesti kuin tervettä järkeä - kukaan ei tunne tarvitsevansa sitä lisää.
En ehtinyt/jaksanut tarkkaan lukea koko ketjua, mutta heitän vaan tähän topikkiin mukaan sellaisen pikku faktatiedon, että h sepällä on ollut itselläkin nuorempana moottoripyörä (merkki&malli ei ole tiedossa), ja on ajanut aika lailla silloin, aikanaan. Jos tällä nyt mitään tekemistä tämä jutun kanssa on, mutta on hänellä jotain omaa tatsia moottoripyöriin kuitenkin.
Mutta jos tää koto-Suomi tuntuu ankealta ja kylmältä. muuttakaa Kreikkaan! Just tulin sieltä työmatkalta, ja siellä jäbät vetää kyykkypyörillä kaupunkialueella miljoonaa (kilpaa taksien kanssa) ja ILMAN KYPÄRÄÄ!!! Repikää siitä! Paikallinen kollega kyllä sanoi, että yököttää aina katsella niitä jälkiä, kun on tota aivomassaa pitkin asvalttia, kun kolahtaa. Menee ruokahalu.
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
Koto-Suomi tuntuu ankealta ja kylmältä osan aikaa vuodesta ja siihen on ihan järkeenkäyvät syytkin olemassa, tänä aamuna kuitenkin pystyin vielä käymään pippeli paljaana aamukusella kotipihalla tuntematta kylmyyttä, ankeutta tunsin ainoastaan töihin lähdön vuoksi.(kawajack @ Syys. 27 2005,23:54) kirjoitti
Tuon ankeuden ja kylmyyden vuoksi en ala muualle muuttamaan, muuttopuuhiin en ala myöskään silloin, kun kaikenmaailman Sepät suuressa viisaudessaan saavat päähänsä sen, että motoristien kuolemien suurin syy on nykyisten moottoripyörien kolmeensataan yltävä huippunopeus.
Kuolleiden lukumäärä on siis (ikävä kyllä) kasvanut viime vuodesta, onko moottoripyörien määrän suhteen tapahtunut muutosta, ja jos on, niin mihin suuntaan? Vai onko seppien puheissa jo tuo kuolleiden määrä suhteutettu moottoripyörien määrään?
Iltapaskalehdet ovat hauskoja läpysköitä, kukkahattukansaa vakuutellaan milloin kenenkin sepän "tiedon ja kokemuksen" avulla uskomaan että sen hetkinen saatana saadaan aisoihin rajoittimilla ja rajoituksilla, nerokasta toimintaa sinällään.
Suomessa käsittääkseni kuolee ihmisiä jonkin verran myös oman käden kautta, mitenköhän tilastot saataisiin kauniimmiksi tämän asian osalta, rajoittamalla köysien kestävyyttäkö vaiko peräti lyömällä vitulliset sakot sanktiona siitä, että syvimmässä vitutuksen ahdingossa yrittää viedä hengen itseltään? Iltapaskalehdet varmasti löytäisivät tähänkin asiaan oman seppänsä rajoituksia ja rangaistusten koventamista myönteisesti hehkuttamaan.
Matti Nykäsiä lisää, olisi toimittajilla muutakin tekemistä, kuin repiä ensimmäinen kadulla vastaantuleva poliisi keksimään uusia ja "toimivia" rajoituksia vähentämään kuolleiden määriä.
Vittu, kirjoittaminen vie näköjään aikaa helvetisti, täytyy pitää taukoa näiden foorumeiden lueskelemisessa ja yrittää tehdä töitä välillä. Palaan asiaan, kun Matti on taas vapaalla jalalla...
Edit: montakohan kirjoituserhettä tuli, laskekoon se, jolla on töissä tylsää...
Eipä varmaan nopeuden rajoittimet auta mitään, kun pitäis puuttua moottoripyörän kiihtyvyyteenkin sitten samalla. Ennemin noi nykyonnettomuudet johtuu esim. siitä, että joltain lähtee peli hanskasta rajussa kiihdytyksessä. Tai kotilokuskien sokeudesta, kun ne ajaa eteen. Tällä seulalla otettuna pitäis kaikki liikenne siirtää kiskojen päälle, koska siellä harvemmin on risteyksiä ja kiskot pitää junan paremmin suunnassa..
Kyllä pyörällä pitäisi päästä ajamaan 300 km/h! (mutta mun pyörän nopeusmittari näyttää vaan 299 km/h
)...
![]()
Totta on, että uutisoinnissa on toivomisen varaa. Joku loukkaantuu moottoripyörällä kaahatessaan, päätyy etusivulle, autolla sama juttu, niin hyvä jos mainitaan missään. Tasa-arvoa, pliiis!
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
(Ron Jeremy @ Syys. 27 2005,17:14) kirjoitti
Jep jep. Nyt on jätkällä asenne kohdallaan. Noin tarttuvaa motivontia on ilo lukea.
.
Itsekkin keski-ikäisenä ja kuitenkin aika vähän ajaneena tiedän, että
ruumiita tulee jos alan hullutteleen. Ei taitais riittää paukut pyörän hallitsemiseen yllättävissä tilanteissa parinkolmensadan tuntinopeuksissa...![]()
Suurin ongelma tässä asiassa on se että: Liikenteessä kukaan ei ota huomioon toista. Pääasia että minä pääsen tohon väliin. Ja per***ettäkö toi motoristi tossa kiihdyttää noin kovaa, sehän suorastaaan vit***lee suoraan mulle ja vain ainoastaan mulle.
Hyvät ihmiset. Mitä se haittaa vaikka naapurilla on nopeempi pyörä, isompi auto, kalliimpi telkkari ja paremman näkönen vaimo.
Ei siitä kannata palkokasveja sieraimiin työntää...
dazuissi.kuvat.fi
GSX-R750, GSX-R 1000, Ducati ST2
Ehdotat siis pakenemista Muumimamma-maasta ? Kyllä Sosiaalitantat ja Kukkahattusedät täytyy nujertaa kotikentällä, muuten ne vaan lisääntyy ja voimistuu ja valtaa pian koko maailman. Minne sitten muutetaan ?(kawajack @ Syys. 27 2005,23:54) kirjoitti
![]()
Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat. (Luutnantti Koskela)
Myö ei olla tultu tänne kuolemaan, vaan tappamaan ( A. Rokka)
Totta turiset, en minäkään siitä naapurin autosta ole ikinä välittänyt.(-DaZuissi- @ Syys. 28 2005,12:45) kirjoitti
![]()
Try again. Fail again. Fail better.
On se totta, että yhä useampi kuolee. Mutta suhteessa pyöräkantaan taitaa asiat olla toisella mallilla? Ja nuo rajoitin ynnä muut p*skat. Suoraan hanurista. Meitä sorretaan, selvästi![]()
Kör som du kan, om du kan inte köra som du vill.
Puhun usein - mutta paskaa.
Kuinka monen mielestä esim yli 200km/h on ihan asiallista Suomen teillä - noin niinku loppujen lopuksi?
Varmasti vehkeet liikkuvat paljonkin kovempaakin ja monin paikoin niin pystyykin tekemään, mutta onkohan tuossa nyt ihan oikeasti mitään tolkkua? Radalla tai lentokentällä saa tietenkin huristella niin kuin vain parhaaksi näkee, kunhan ei ole muiden tulppana.
Joo kyllä siltä näyttää tässäkin asiassa että tehdään helvetin vaikeeks motoristien elämä ja vidään loputkin vähäisestä vapauden tunteesta![]()
Jotkut meistä käy ulkomailla - ihan Saksanmaalla asti !!!(Gartza @ Syys. 28 2005,21:42) kirjoitti
![]()
Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat. (Luutnantti Koskela)
Myö ei olla tultu tänne kuolemaan, vaan tappamaan ( A. Rokka)