Aina silloin tällöin kysellään yleisellä tasolla etupään vatkaamisesta, mutta miten on tuon Diversionin laita ?
Itselläni alkaa tulla mitta täyteen ja tarvii keksiä jotakin talven aikana. Eräs Yamaha asentaja kylläkin totesi ettei tiedä yhtään Diversiota joka ei jonkin verran vatkaisi ja varsinkin kun on alkuperäiset sivulaukut paikallaan.
Tosiaan oma pyöräni on nyt ajettu pikkasen päälle 22tkm ja vatkaa pahiten tuossa 70km/h tunnissa. Voisi sanoa että yhdellä kädellä ajo melkein mahdotonta. Alkaa jostain kuudenkympin kohdilta ja jatkuu tuonne kahdeksan kympin paikkeille. Satasen yli menevässä nopeudessa ei enään tunnu.
Vaihdoin eturenkaan ja oikeastaan tuntuu että vaan paheni.
Rengas painoitettiin ja katsottiin että istuu hyvin vanteelle.
Huomenna olisi tarkoitus vielä vaihtaa teleskooppien öljyt jos sillä olisi jotain vaikutusta. Ohjauslaakerissa ei tunnu väljää.
Kertokaapa omat kokemuksenna asiasta. Otan mielelläni neuvoja vastaan.
Ei oma kokemus, mutta tuttu valitti aivan samaa, tähän muistan jossain lehdessä olleen vinkkinä (Motorradfahrer?) että jousituksen päivitys auttaisi (Wirth tai WP tms.). Mutta kai ne laukutkin tekee, varsinkin takalaukku. Että enpäs tiedä sitten varmasti, voihan se olla jokin aerodynamiikkaankin liittyvä juttu (no ehkä sen saa katteita riisumalla, laukkuja ja erikokoisia kuormia vaihtelemalla ja kokeilemalla ainakin jossain määrin haarukoitua...).
Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
Sama homma, juuri 70 - 80 vauhdissa Divari vatkaa niin että yhdellä kädellä uskaltaa juuri ja juuri ajaa. En ole asialle mitään tehnyt, eturengas menee keväällä vaihtoon ja samalla ajattelin hoitaa tuon vaivan kuntoon vaikka vaikeamman kautta jos on pakko. Eturenkaan ilmanpaineella on asiaan merkitystä, sen olen huomannut. Ei niin että ravistus vähenisi / kasvaisi, mutta nopeusalue jossa keula resonoi on alempana matalemmilla rengaspaineilla.
Kerrohan kokemuksia, mikä loppujen lopuksi auttoi niin kokeilen itse samaa sitten keväällä! Kiitos jo etukäteen!
If you ride like there's no tomorrow, there won't be. ~Author Unknown
Vanhemmasta XJ:stä pari huomiota:
- tietyt renkaat eivät käy keulaan ollenkaan, esim. Metzeler
- ohjauslaakerin kunto kannattaa tarkastaa
Itse veikkaan tuota rengashommaa noilla kilometreillä. Etenkin heviloudattuna ja takapainoisena eturengas antaa kyllä kuulua itsestään.
Itsellä meni tosin tosta v#tusti ajetusta ÄksJiistä jo laakerikin vaihtoon.
terveisin
Epi
----------------------------
- | *XJ 900 × 2 *| *SS1000 *-
----------------------------
No ei voblaa jos kaikki asiat on kunnossa. Mulla ainakin voi missä vauhdissa tahansa ottaa kädet pois tangosta ilman minkäänlaista vapinaa ohjauksessa.
Ilmeisesti kardaanivedosta johtuen se lähtee kylläkin kaartumaan vasemmalle.
Viime kesänä kaikki oli kuitenkin toisin. Etupää vatkasi reippaanpuoleisesti ja varsinkin tiukoissa jarrutuksissa oli pahinmillaan ns. kylmä rinki persiissä.
Talvella otin sitten etupään auki, toiseen vaimentimeen oli vaihdettu edellisen omistajan aikaan stefa ja öljyt, mutta toiseen oli jätetty alkuperäiset tehtaan öljyt sisäälle, oli muuten karmean näköistä ruskean harmaata mönjää.
Puhtaampi öljy oli punaiseksi värjättyä, liekö ollut automaattivaihteistoöljyä.
Huuhtelin vaimentimet moneen kertaan ohuella hydrauliikkaöljyllä ja pistin sisään oikean määrän 20W-öljyä (suositus 10W).
Jousen esijännityksen säädin viimeiseen viivaan.
Tarkastin, voitelin ja säädin myös ohjauslaakerin.
(Puhdistin ja voitelin myös takajousituksen nivelistön laakerit, ne tuskin kuitenkaan vaikuttavat etupään toimintaan)
Keväällä olikin sitten aivan erilailla käyttäytyvä pyörä. Jarrutukset oli aivan kuin eri pyörällä, samoin ajokäyttäytymin oli kohentunut huomattavasti, voblausta kuitenkin esiintyi jonkin verran edelleen, no siihen oli kuitenkin selkeä syy - laikuile kulunut eturengas. Renkaan vaihdon jälkeen (n. 5000 km sitten) kaikki on pelannut niikuin pitääkin.
Vielä jos viitsisi investoida hiukan jämäkempiin jousiin niin silloin toi Diversionin etupää olisi varmaan niin hyvä kun siitä voi saada.
Yömaha FJR - hirmuinen matkapeli
No niin öljyt on keulaan vaihdettu ja ei se woblaamiseen vaikuttanut, mutta joustot toimii paremmin ettei se hukkaan heitetty homma ollut.
Täytyy talven aikana käydä nuo edellisessä viestissä olevat jutut läpi vaikkei niissä mitään tunnukaan. Eturengasta en viitsisi millään vaihtaa, mutta täytyy sekin sitten vielä harkita uudelleen. Tuolla Contin Avenuella kun on vasta vajaa pari tuhatta ajettu.
Noista renkaista vielä sen verran, että mulla oli aikaisemmin edessä Bridgestonen BT010 ja takana BT020, nyt on molemmissa päissä 020:set ja näillä toimii ainakin ihan hyvin.
Muistelie lukeneeni joskus jostain lehdestä, että tuo BT020 olisi toimivin rengas Diversioniin jonkin jo markkinoilta poistuneneen Mezelerin rengasmallin ohella.
Yömaha FJR - hirmuinen matkapeli
Meikäläisen XJ900 -99 ajettu 62 tkm ei kyllä vatkaa millään nopeudella , voi ajaa aina vaikka yhdellä kädellä . Entiset renkaat oli Bridgestonen BT045 ja nyt vaihdoin BT020 eteen sekä taakse ja meno senkun parani ( ainakin myyjä väitti *) . Tyytyväinen omistaja *
![]()
Olen tuore Diversionin omistaja(vm 01). Pyörä on kaikin puolin timmissä kunnossa ajettu vain 11000 km. Renkaat taitavat olla alkuperäiset, aika kuluneelta vaikuttavat ja ei varmaan kumiseoskaan ole alkuperäisen veroiset. Ostin tilalle uudet renkaat, kun halvalla sain eräästä poistomyynnistä Dunlop- merkkiset. Takanakki on 150mm sijasta 160mm. Silmämäärin tuo rengas käy ihan hyvin ja mahtuu paikalleen, eihän tuo ole kuin 5mm leveämpi puoleltaan. Kertokaa kokeneemmat sopineeko tuo rengas pyörään ongelmitta. Ostin avokaupalla, joten palauttaminenkin on mahdollista. Onhan paksumpi takanakki mukavampi silmällekin..![]()
suosittelen kokeilemaan ohjaus iskaria saksasta saapi erilaisia ja huokeeseen hintaan niin eiköhän voplaaminen lopu vaikka nostelis vähän keulaakin niin ei haittaa iskari kannattaa olla säädettävää mallia![]()
minä itse
jos pyörä voblaa niin jossain on löysää. helppoa on tietenkin todentaa onko kyseessä rakenteellinen sivulaukuista johtuva vika ottamalla ne hetkeksi pois ja kokeilemalla. jos vatkaa ilman laukkuja niin jossain on ehdottomasti vikaa. uusi rengas ei voblaa vaikka olisi minkä merkkinen. suosikkikohteita voblauksen aiheuttajiksi ovat :
-ohjauslaakeri, kolisee jarrutettaessa yms, ohjaus tuntuu höyhenen kevyeltä
-swingin laakerit, sivuttaisliikettä kun perä on nostettu ylös
-pyöränlaakerit, sivuttaisliikettä kun rengas on ilmassa
-moottorin pultit löysällä, 100nm momenttiavaimeen ja kaikki kireälle
-runko poikki, varsinkin moottorin takana olevat putket akuutteja voblausherkkyydelle
diversion on löysähkö ja mun divari 600 aiheutti reippaammassa ajossa sydämen pysäytyksiä melko helposti, muttei kuitenkaan aloittanut woblausta ilman selkeää piiskausta. pitkäkeulaisen rauhallisen matkamallin ei pitäisi itsekseen alkaa voblata. bandit 12sesta etsitään yhdeltä tutulta vähän samanlaista vikaa.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Noissa laitteissa on sitten yksi huono puoli äärimmäisiin tilanteisiin. Jos takanen lähtee jostain syystä luistoon ja taasen ottaa pitoa... Nyt ei vielä puhuta sellaisesta oikein kunnon High siderin alusta, alkaa runko woblaamaan ja saa koko mopon hillittömän liikkeeseen joka aina (lähes poikkeuksetta) päätyy kaatumiseen. Mutta nuo terrorin mainitseman kohdat tarkistamalla löytyy varmaan apu...(Cterror1 @ Loka. 18 2005,20:46) kirjoitti
-02 900 Diveriin vaihdatin alkuperäisen tilalle n. 22000 km:ssä Metzelerin ja se poisti voblauksen miltei kokonaan, nykyisin mielestäni pieni voblaus johtuu sivu- ja takalaukuista.
-92 600:ssa diversionissani voblaus tais alkaa eturenkaan vaihdon jälkeen, nyt on Sport Demoni edessä, seuraavaksi otan BT45:sen.
Voblaa siis tosi pahasti 50-70 alueella.
You tried your best and you failed miserably. The lesson is 'never try'. --Homer Simpson ---
Honda Transalp XL 700V