njoooh..
tarvis turbolle sellasta 12v öljypumppua joka tuottaa about 3.5barin paineen, virrankulutus siinä 7ah ja sitten pitää olla vielä pieni ja kevyt.
Moposportista saa Mocalin +300egee joka tuottaa ton 3.5bar, aika suolasen hintanen, mutta jos ei muita löydy niin kai se on toi ostettava. Ei tunnu kyllä joku 300egee enään tässä konkurssissa, mutta jos halvemmalla sais jostain, kuitenkin aika vitusti jostain pumpusta
hiflex, hydromarket soitettu ja myi "ei oo"ta
Ja sit ne "haista v*tun" vastaukset voi jättää veke täällä tekniikka osastolla
kiitos
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Ööö tota eikös sitä öljyn kiertoa voi ottaa sieltä mopon omasta pumpusta... Vaikka siitä suodattimen juuresta??
Jokos sulla on urpo hankittuna? Meinaan eikös ne pärrä- ja kelkkakäytössä olevat kuivaimet ole omalla öljykierrolla varustettuja eivätkä tarvi mitään ulkoista apua?
![]()
Huono tie, parempi mieli
Unohda se erillinen pumppu.Pistä koneen oma oljy kiertoon,koska ahtimen läpi virtaava öljymäärä on niin olematon,et mikään pumppu ei kestä kauaa siinä käytössä.Vaatis jatkuvan öljykierron pumpun läpi,kun tuppaa muuten ottaan vähän lämpöä.
ai no tästä oli kuulemma kokemusta tuolla b-foorumilla jollain ja sillä toimi helvetin hyvin, jossain kiihdytys vehkeessäkin oli toiminut hyvin.(Kawamasa @ Syys. 23 2005,17:49) kirjoitti
Koneesta ei voi edelleen ottaa sitä kun näissä kuulalaakeri vehkeissä pumppu ei tuota kuin jonkun 0.5baria?
Turbo on hommattu, schwitzer s100, liukulaakeri
DUCATI is just the Italian word for Harley.
siis pieni tarkentava kysymys: minkälaiseen vehkeeseen sä sitä turboa olet väsäämässä? Kuulalaakerit? Onko se joku 2-tahtinen? *![]()
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
762cc DARRAAN! eli 1-mukiseen.. vähän erikoisempi projekti! Tuolla "Oma pyörä" osastolla on projekti kuvia ja sinne päivittelen aina sitä mukaa kuvia kun valmistuu, kohta tulee taas uusia!(kawajack @ Syys. 23 2005,20:47) kirjoitti
![]()
DUCATI is just the Italian word for Harley.
No vot, tollaista ei ihan joka päivä tule vastaan! Ai siinä on kuulalaakeroitu kampiakseli, vaik on nelari. Erikoista. Ei se sitten koneen oma öljypumpun paine riitä, jos on tosiaan vaan tollaset 0,5 bar.![]()
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
Ehdottaisin tuollaista http://www.biltema.fi/osteri....e=25987 . Meinattiin kokeilla meidän pikkuformulassa ( http://www.formula.stadia.fi ) samaan tarkoitukseen. Meillä syy tosin se että turbo jää öljynpinnan alapuolelle.
Speksit näyttäisivät sopivan tarkoituksiisikin varsin hyvin. Pumppu on jonkun jenkkifirman valmistama, nimeä en tosin muista. Maksaa jenkkilässä n. 200 $ joten tuskin on ihan turha laite.
Aprilia Mille R -03
Ex. Speedmaster 2003
njoo tosiaan näyttää samalta kuin tämä http://www.reversopumps.com/download...Industrial.pdf(Beef @ Syys. 23 2005,23:50) kirjoitti
Kattelin vaan, että pumppu tuottaa max. sellasen 2baria painetta ja nappaa virtaakin hiukan enemmän kuin mocal. En tiiä sopiiko painepuolelle niin hyvin, mutta poistopumpuksi varmaankin..
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Mitenkähän nuo pa-pumput soveltuisi tuohon öljyn kierrätykseen? Nehän kyllä on suunniteltu enemmän antamaan tilavuusvirtaa kuin painetta, mutta oli esim. TUOLLA (klick) ruiskukamppeisiin pumppuja, joista lähtee enemmän painetta esim. TUO (klick)? Tuohon tarvii kyllä paineenalentimen.
edit: Vähän enemmän luettua kommentteja aiheesta ja katsottua pumpun rakennetta, niin ei se taidakaan soveltua tuollainen korkeapaine pa-pumppu öljyn pumppaukseen, koska kuuma öljy virtaa koko pumpun läpi ja se ei tiedä hyvää.
Nuo reversopumpin pumput näytti kyllä ihan hyviltä, löytyy jonkinlaista paine/tilavuusvirta-taulukkoakin ja ovat metallisia hammaspyöräpumppuja. Malli GP-302 näyttäisi spekseiltään aika lähelle vaatimuksia.
1 bar = 14,2 psi
Huono tie, parempi mieli
Tosiaan enpä miettinyt sen enenpää tuleeko tulo vai poistopuolelle.
Aprilia Mille R -03
Ex. Speedmaster 2003
Hmm tosiaankin! Tsiigailin USPARTSIN sivuja, niin sieltä osu tollanen MSD ruiskupumppu silmään.
----------------------------------------------------------------
MSD ruiskupumppu on tarkoitettu moottoreihin, jotka tuottavat enintään 500 hv. Tämä kevyt ja pienikokoinen pumppu asennetaan polttoainelinjaan tankin ulkopuolelle mukana toimitettavilla kiinnikkeillä. MSD ruiskupumppu tuottaa 3,4 Bar paineella noin 180 litraa tunnissa ja 4,8 Bar paineella noin 150 litraa tunnissa.
Hinta 199,- €
----------------------------------------------------------------
Eli reversoni tuottaa 11 litraa minuutissa @ 20psi? ja toi MSD 2.5l/min @ 4.8bar! Eikös toi olis just unelma turbo käyttöön kun litravirtaus on pieni ja paine kova? Ainakin näin omalla kupolilla kelattuna, ei joutuisi "väkisin" pumppaamaan pienien laakereiden läpi kun litravirtaus on pieni = lämpöä vähemmän? Sitten käyttäis jotain todella notkeeta öljyä, koska öljy voitelee ainoastaan turbon + siihen vielä joku snadi cooleri turbon öljylle!ja toi msd on vielä saatanan halpakin!
oiskohan tossa ratkaisu probleemaan? (yhteen niistä) Tarvisko tollasen pumpun kanssa jonkun ohivirtaus systeemin vielä?
kiitoksia paljon winkeistä!
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Eli ei taida kannattaa?(R@gdoll @ Syys. 24 2005,13:27) kirjoitti
Huono tie, parempi mieli
Kannattaa muistaa että paineen määrää turbon virtausvastus ja pumpun tuotto yhdessä. Siis jos turbosta hulahtaa vaikkapa 5 litraa/min (tuskin nyt ihan noin paljon menee) lävitse niin tuo pumppu ei paljon painetta saa aikaiseksi. Lisäksi turboon on nimenomaan tarkoitus saada sitä virtausta riittävästi huolehtimaan turbon jäähdyttämisestä ja estämään öljyn palamista turbon kuumiin osiin.(kwak750 @ Syys. 26 2005,21:37) kirjoitti
Selailinpa tässä Corky Bell'n kirjoittamaa Maximum Boost kirjaa jossa hän sanoo sivulla 42 kutakuinkin seuraavaa:
Too much oil pressure can create problems with turbos. It is possible to force oil past oil seals that are in perfect condition if oil pressure exceeds 65 to 70 PSI (4.4 - 4.7 bar) at the turbo. If a particular engine creates more oil pressure than the seals can handle, it may be necessary to install a restrictor or bypass system to reduce pressure at the turbo.
Eli liiallinen öljynpaine näkyy savuna pakoputkessa ja öljynä ahtopaineputkissa.
Lisäksi kirjasta löytyy nyrkkisääntö minimi paineesta ja tilavuusvirrasta tyhjäkäynnilla ja täyskuormalla.
Min. pressure psi
Idle, hot 5 (0.34 bar)
Max. load 25 (1.70 bar)
Min. flow gal/min
Idle, hot 0.1 (0.4 l/min)
Max. load 0.5 (1.9 l/min)
Tässä nyt jotain voitelusta.
ZZR 1400 ABS -07
ZX-9R -03/-04
ZZR 600 -93
ZZR 500 -90
RD 125 DX -77
r@gdoll: njoo.. tosiaankin toi öljy menee ton gasopumpun läpi, niin se ei ole ollenkaan hyvä juttu. Enpä hiffannu heti tota sun kommenttia(khassi @ Syys. 27 2005,18:18) kirjoitti
Jos täyskuormalla tarvitaan minimissään 1.7bar, niin silloinhan toi reverson (siis bilteman) pumppu käy hienosti siihen tarkoitukseen!Mutta mutta.. kun pumppu tuottaa sen 10l/min tolla 25psi..
tsiisus kun menee kupoli sekasin näissä![]()
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Mikunilla voi olla jotain. Luin aikoinaan artikkelin, jossa 2-t moottorikelkan ahtimen voiteluun käytettiin Mikunin tuoreöljyvoitelupumppua. Näiden max. tuottohan ei ainakaan liene liian suuri.
No niin, no
Noniin..... hain sitten ton bilteman pumpun, siis reversonin. Aika identtinen on joo. Maalattu vain bilteman väreihin, vaikuttaa aika tukevalta & laadukkaalta pumpulta, ei miltään hong kong shitiltä.
Nyt sitten painelinjaan mitsku ja joku ohivirtausventtiili/ paineenrajoitin?
DUCATI is just the Italian word for Harley.
nostetaas ylös...
tutkin vähän tarkemmin tota tohtorin öljysysteemiä.. tossa sivukopan päällä olisi yksi valmis öljyulosotto reikä.
Kanava on kuristettu noin 3mm reiällä, eikös ton idea ole just nostaa paineita?? Eli jos pumppu tuottaa vaikka 0.5bar painetta ja siinä kanavassa on 3mm reikä niin eikös sillon se paine ole aika vitusti isompi ton reiän jälkeen? Se pääöljykanavan hole on jotain 10-8mm halkaisija.
DUCATI is just the Italian word for Harley.
No ei se ihan noinkaan mene... Ei se paine ole sen korkeampi kuin muuallakaan. Ei sitä painetta pysty nostamaan yhtään korkeammalle jossain yksittäisessä putkessa, mitä muuallakaan järjestelmässä on painetta. *![]()
Huono tie, parempi mieli
ahaa.. ookoo
Tuolla b-foorumissa joku vaan selitti, että pääöljykanavan kuristamisella saisi kovemman paineen tai jotain... noh täytyy viritellä vaan toi pumppu siihen, eipähän tullut ainakaan ostettua turhaan
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Juu, kyllä saa kovemman paineen ennen kuristusta. Kuristuskohdassa virtausnopeus kasvaa, mutta paine kasvaa vain sen ja pumpun välisellä osuudella. Niin, ja tietysti itse pumpussa.(kwak750 @ Loka. 09 2005,17:31) kirjoitti
Liekö tarkoittanut sitä, että kun kuristat pääkanavaa, saat turbolle suuremman osuuden öljyn virtauksesta... Mut eiks sulla ollu se erillinen pumppukin?
njoo.. on erillinen pumppu. Tuli vaan tollasia visoita kun kasailin alakertaa.. tuohan se erillinen pumppu yms. tsydeemit taas painoa vitustimutta kai se on pakko................................. . .. . . . . .
![]()
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Lukikos sen pumpun kyljessä missään minkä verran se kuluttaa virtaa?
En ollenkaan yllättyisi jos se pumppu luokkaa 10A kuluttaisi jolloin tohtorin sähköjen kanssa voi tulla tiukkaa. Lisäksi kannattaa huomioida, että jäykkä öljy ei varmaankaan yhtä hyvin pumpun läpi virtaa kuin nuo polttoaineet.
Jos ei siinä lue mitään niin melkeepä kannattaa mittailla sitä virran kulutusta ja jos se kuluttaa liikaa niin sitten yrittää etsiä jostain tohtorin virtapuolelle lisää tehoa. Jos meinaat mopolla valot päällä ajella niin pumpulle virtaa riittäneen joku 5-6A.
Lisäksi se pumppu ei välttämättä tykkää kovin hyvää öljyn lämpötilasta joka on varmaan luokkaa 130 astetta.
njoo 10A vie virtaa.. eihän tossa darrassa oikeastaan vie muuta virtaa kuin etuvalot + sytkäkamat. Joku kaasareiden gasopumppu, jos sitä nyt yleensä edes tarvitaan, ei vie pal mitään. Tossa yläpuolella oli .PDF tiedosto, josta selviää pumpun speksit, eli toi reverson.(vkoivu @ Loka. 10 2005,11:27) kirjoitti
Paljonkohan toi 750 darran MAGNEETTO tuottaa virtaa?
Sit jos muuttais etulamput xenoneiksi, niin siinäkin säästäisi virtaa.
Se öljy voi olla varmaankin jotain ihan kusta, koska voitelee ainoastaan turbon.
Löytyyköhän muuten jostain valmiita ohivirtausventtiilejä, täytyy kysästä hiflexistä
DUCATI is just the Italian word for Harley.
DR750:n magneetto on huipputeholtaan noin 200W. Ja kun kukaan ei voi kokoaikaa ajaa niillä latuin kannalta optimikierroksilla keskimääräinen latausteho jää alle tuon. Jos se öljypumppu kuluttaa virtaa noin 10A eli 120W niin eipä riitä tohtorin sähköt.Jos sulla (tai jollain kaverilla) on mopo ajokunnossa ni kokeile kytkeä normisvalojen lisäksi vaikkapa pari lisävaloa ja kattele tippuuko jännitteet.
Sitä kaasareiden bensapumppua ei tarvita jos bensanpinta on kaasareiden yläpuolella. Sen poistaminen ei sinänsä kyllä jeesaa mitään tuohon virranpuutteeseen sillä se ei toimi sähköllä.
Niin notkeaa öljyä tuskin löydät, että se vastaisi viskositeetiltaan polttoaineita tai sitten se on varmasti turhan notkeaa sille turbollekin.
Mihin sä sitä ohivirtausventtiiliä tarvisit?
njooh otetaas nyt ihan alusta.. eli mulla on tämä pumppu: http://www.reversopumps.com/download...Industrial.pdf(vkoivu @ Loka. 10 2005,12:23) kirjoitti
ja tuolta toi GP-301. Eli 20psi @ 8.8A ja 25psi @ 9.6A. Toi 25psi riittää voittelemaan turbon tai kyllä toi 20psi varmaan riittää.
Miten toi tsydeemi nyt menee, perkele kun oon huono näissä jutuissa, kun en oo mikään sähkömies
Millä kierroksilla toi darran magneetto tuottaa ton 200W, eihän ton pumpun tarvii kuin täydessä imutuksessa tuottaa toi 25psi ja sitten pienemmillä kierroksilla selviää pienemmälläkin paineella.
Kai siinä on pakko joku ohivirtausventtiili olla, kun pumppu puskee 14l /min ja ahtimen läpi menee aika minimaalinen määrä??
Eikai toi öljy nyt tollasessa käytössä niin erikoisen paljoa pitäisi päästä lämpenemään..
Meinasin tolla gasopumpulla ihan erillistä sähköistä, en sitä orggis alipainepaskaa, mutta sitä ei vissiin tarvita.
Vai mitä helvettiä.. *
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Mä en ole hirmuisesti noitten turbojen öljynpaineitten kanssa pelaillut, mutta äkkiseltään tuo 20psi eli noin 1,5 baaria kuulostaisi aika vähältä.
Tohtorin korjausoppaassa varmaankin lukee se millä kiekoilla se sen maksimipaineen tuottaa. Mä en nyt jaksa käydä kaivelemaan tuota tietoa. Missään en ole nähnyt mitään kuvaajaa tai taulukkoa mistä näkis miten sen laturin teho laskee kierrosten laskiessa, joten se pitäisi itse testailla.
Tota logiikkaa mä en oikein ymmärrä miten se turbo ei vaatisi niin paljon öljynpainetta jos koneessa on kierrokset alhaalla. Mopon käydessä tyhjäkäyntiä turbon akseli pyörii jokatapauksessa paljon enempi ku tohtorin koneessa mikään osa täysillä kierroksilla eli kyllä se voitelu pitää olla kunnossa koko kierrosalueen.
Ja kyllä sen öljyn luulisi jonkin verran lämpenevän kun sen kulkee satoja asteita kuumassa turbossa. Eli jälleen kerran kuumemmassa paikassa se öljy siellä ahtimessa joutuu olemaan kuin mitä missään muussa kohtaa konetta. Nyt kun kattelin noita speksejä tosta pumpusta ni toihan vaikuttais muuten ihan hyvältä pumpulta tohon käyttöön, mutta tuo maksipaine ei kyllä oo kait mikää liian suuri ja toisaalta virran kulutus on turhan iso.
olen seurannut tätä mielenkiinnolla
En sotke mutulla, laitan Sen xr:n linkin, jos siitä alan mestarit sais vinkkiä. xr650 t huomio kiinnittyy öljyletkuihin olisko tässä mitään pointtia.
ehkä turbon voisi asentaa tuossa lähemmäs, tosin ehkä ultranopea kaasuun vastaavus ei niin tärkeä ole 1 sylkkäsessä muutenkaan, kai.
tuli mieleen sähköstä että eikös akku ole magneeton tuottaman sähkön varasto, josta sitä 10A voi ottaa. Noob idis olis ruokkia öljypumppua ison akun kautta kun magneetto on lataus kyvyltään mopo-luokkaa. Jos olis erillinen laturi niin sähkö määrät lienevät x*y enemmän.
Jes, tässä jotain ideaoita ei mitään takuuta miten hyviä/huonoja![]()
<p>I/ö- got the Feeling</p>