Tosiaankin, kannen avaaminen lähtestyy ja tiivisteetkin ovat tulossa Stormilta. Nyt paskarruttaa tuo nokkaketju. Osa itsessään on edullinen ja ilmeisesti kannattaisi vaihtaa kun tuon koneen kerran aukaisen? Mopo on vm. 1980 Suzuki gsx 1100
Kuinkas helvetissä se uusi saadaan sinne paikalleen??? Ei mulla ainakaan ole aikomustakaan ruveta koko moottoria halkaisemaan tuota ketjun paikalleen laittoa varten!?! Tuleeko tuo uusi ketju jollakin kiinnitysklipsillä varustettuna vai pitääkö se jotenkin takoa itse kiinni. Eli siis jos se uusi ketju pujotetaan paikoilleen niin kuinkas se saadaan pysymään kiinni luotettavasti - entäs ajoitus?
Vanhan ketjun varmaan voi katkoa vaikka rälläkällä jos ei muuta keksi..?
-H-D FXDX Dyna Super Glide Sport -99
-Suzuki GSX 1100 -80
-Suzuki TS125ER -80
Asiaan kannattaa perehtyä todella huolellisesti; hoitaa ammattimies vaihtamaan ketju tai odotella tarkkaa faktaa foorumin asian osaavilta hemmoilta, sillä jos sen ketjun saa yhdenkin pykälän väärään suuntaan on riemu irti.
no periaatteessa se vaihdetaan aivan kuten toisioketjutkin, eli tarkoitukseen sopivalla ketjunkatkaisulaitteella (ei rälläkällä) vanha ketju poikki, vanhat ohjurit ja kiristäjä, tai ainakin vanha kiristäjä mäkeen ja sitten kiinnitetään uusi ketju rautalanganpätkällä vanhan ketjun viimeiseen lenkkiin ja vedetään sillä vanhalla paikalleen. uusi ketju niitataan tarkoitukseen sopivalla ketjun niittauskoneella paikalleen. niihin ei saa klipsilukkoja. allright ei edes myy niitä irtoketjuja muille kuin korjaamoille. harkitse tarkkaan teetkö itse. ainakin tarvitset oikean laisen ketjutyökalun, huolto-ohjekirjan ja momenttiavaimen.
Suzuki GsxR600 K6/7 laputon malli
PowerBike Finland
Jees, kyllä mulla on tuo korjausopaskin mutta kun siinä puretaan kone kokonaan osiksi jonka jälkeen se taas kasataan kokoon. Otappa tuosta nyt sitten selvää mitenkä tuo ketju vaihdetaan ilman lohkon halkomista.
Tuon halusinkin lähinnä saada selville onnistuuko tuo homma ihan omatoimisesti. Talvella on meininki repiä yläkerta irti joten samallahan tuo tuossa vaihtuisi jos olisi tarpeellista. Kurkin jo tuonne venttiilikopan alle ja pikaisella viivotinmittauksella näyttäisi siltä ettei tuo entinen ole vielä ujunut vaihtokuntoon. Tuntuu kyllä vähän turhan hankalalta tuo vaihto joten ehkä näin on hyvä.
Samalla tavallahan tuossa on mahikset mokata ajoitus tuollakin vanhalla ketjulla jos ei saa nokkia kohdilleen. Jännityksellä jään odottamaan tuota operaatiota...
Kiitokset vaan![]()
-Suzuki GSX 1100 -80
-Suzuki TS125ER -80
Mites sä viivottimella mittailet onko se ketju vaihtokunnossa vai ei? Minun käsityksen mukaan se mitataan suorana eli ei siis niin että se on enää koneessa kiinni.
Ja onhan niissä vehkeissä ne ajotusmerkit.
<p>oli miten oli, mutta näin on</p>
No joo viivottimella mittasin näin ens hätään kun ei ollu talossa tarpeeksi pitkää työntömittaa elikkäs mauseria. Häynesin mukaan 20:n tapin väli ketjussa saa olla jotain 156 mm ja ite mittasin pikaisesti jotain tuonsuuntaista mutta pikkuisen alle. Kyllähän tuon minun mielestäni voi mitata tuossa paikallaan kun siihen nokka-akseleiden väliin jää juuri tuonmittainen suora pätkä ketjua tuota kulumisen mittaamista varten. Luulisi tuon ketjun vaan "lyhenevän" kun sen ottaa irti - eikös tuo nyt ole kaiken järkevintä mitata juuri kun se on kireällä..? Korjatkaa jos olen aivan pihalla..
Mitähän luokkaa nuo ketjut muuten kuluvat; onko uudella ja kuluneella ketjulla eroa muuta kuin milli tai pari vai sentti tai pari?
-Suzuki GSX 1100 -80
-Suzuki TS125ER -80
OK. En älynny et sen voi mitata tappien välistäkin, jos haynesi sanoo niin uskottava se on![]()
<p>oli miten oli, mutta näin on</p>