Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 59:sta
  1. #1
    Eli näyttää siltä, että mopo pääsee talvehtimaan talliin jossa on lämmöt pois talven ajan. Mitähän kaikkea ennen ajokin hylkäämistä kannattaisi ottaa huomioon?

    Jäähyvesihän on jo normaalisti 50/50 seosta, joten tuo ei varmaankaan hevillä jäädy eristetyssä tallissa, vaikkei patteri vieressä hohkaisikaan.

    Mitä muuta? Akku pois ja sisätiloihin?
  2. #2
    Tankki täyteen ettei käy kuten mulla..



  3. #3
    Lainaa (kuulapää @ Syys. 21 2005,11:47) kirjoitti
    Tankki täyteen ettei käy kuten mulla..
    Ja säilöntä aineet joukkoon..
    Jotkut sanoo, että olisi hyvä laittaa renkaiden ja betonin väliin joku matto.
    But Officer....I wasn't speeding....I was QUALIFYING!
  4. #4
    Hyviä neuvoja. Ootteko tsekannu Bajahill'in?

    Betoni -ja etenkin kylmä sellainen, voi todella aiheuttaa renkaille hallaa. Suositellaan -jos ei keskitukea, molemmille renkaille jotain, joka eristää ne betonista, kuten: puuta, mattoa/lehtiä kerroksittain, jne

    Masinol ja stabilointiaine on hyvä juttu, ku tankki lisäksi täysi, mutta nämä meneekin sitten jo koulukuntien välisiks
    ... jotain piti muistaa
  5. #5
    Nii ikävältä ku se tuntuuki, mut ois hyvä välttää talven välikäynnistyksiä. Akku irti. Ja muistaa välillä käydä heiluttelemassa pyörää, ettei pumppujen stefat kuivu korpuiks.
    Busa -03
  6. #6
    Lainaa (Enduromän @ Syys. 21 2005,12:28) kirjoitti
    Nii ikävältä ku se tuntuuki, mut ois hyvä välttää talven välikäynnistyksiä.
    Miksi ihmeessä? Tietysti _kunnon_ kylmäkäynnistys ei tee hyvää mutta kyllähän seisontakaudella(talvellakin) lämpimiäkin kelejä on ja jos kuitenkin eristetty talli niin luulisi että Kelvinit pysyvät kohtuullisina mopon käynnistyksillekin...
    Power is nothing without mojo!
  7. #7
    Lainaa (makemich @ Syys. 21 2005,13:27) kirjoitti
    Lainaa (Enduromän @ Syys. 21 2005,12:28) kirjoitti
    Nii ikävältä ku se tuntuuki, mut ois hyvä välttää talven välikäynnistyksiä.
    Miksi ihmeessä? Tietysti _kunnon_ kylmäkäynnistys ei tee hyvää mutta kyllähän seisontakaudella(talvellakin) lämpimiäkin kelejä on ja jos kuitenkin eristetty talli niin luulisi että Kelvinit pysyvät kohtuullisina mopon käynnistyksillekin...
    Tästäkin on koulukuntia... Yksi selitys on, että vaatii aika pitkän käyttämisen, jotta kondenssikosteus haihtuu täysin. Ei ehkä paikallaan käyttäessä edes onnistu. Lisäksi, kun jätät sen taas jäähtymään, paikat imaisee hanakasti uutta kosteutta. Eli hyvää tarkoittamalla voi vain levitellä kosteudet sun muut mömmöt vielä useampaan laakeriin ja tiivisteeseen muhimaan.
  8. #8
    Lainaa (makemich @ Syys. 21 2005,13:27) kirjoitti
    Lainaa (Enduromän @ Syys. 21 2005,12:28) kirjoitti
    Nii ikävältä ku se tuntuuki, mut ois hyvä välttää talven välikäynnistyksiä.
    Miksi ihmeessä? Tietysti _kunnon_ kylmäkäynnistys ei tee hyvää mutta kyllähän seisontakaudella(talvellakin) lämpimiäkin kelejä on ja jos kuitenkin eristetty talli niin luulisi että Kelvinit pysyvät kohtuullisina mopon käynnistyksillekin...
    Ymmärtääkseni olisi jopa hyväksi välillä käyttää konetta..
    Voihan aina laittaa esim. lämpöpuhaltimen puhaltamaan lohkoon vaikkapa 1 tunniksi.. Ei ole enää sen jälkeen kylmäkäynnistys! Itse meinasin ainakin käynnistellä säännöllisesti talvella, ellei se tee hyvää pärrälle, niin ainakin kuljettajalla on kivaa
    But Officer....I wasn't speeding....I was QUALIFYING!
  9. #9
    Kyllähän se säilyy, akku lämpimään vietynä, kaikki paikat hyvin öljyttynä ja renkaat mielellään irti betonista.
  10. #10
    Lainaa (HarriS @ Syys. 21 2005,13:34) kirjoitti
    Lainaa (makemich @ Syys. 21 2005,13:27) kirjoitti
    Lainaa (Enduromän @ Syys. 21 2005,12:28) kirjoitti
    Nii ikävältä ku se tuntuuki, mut ois hyvä välttää talven välikäynnistyksiä.
    Miksi ihmeessä? Tietysti _kunnon_ kylmäkäynnistys ei tee hyvää mutta kyllähän seisontakaudella(talvellakin) lämpimiäkin kelejä on ja jos kuitenkin eristetty talli niin luulisi että Kelvinit pysyvät kohtuullisina mopon käynnistyksillekin...
    Tästäkin on koulukuntia... Yksi selitys on, että vaatii aika pitkän käyttämisen, jotta kondenssikosteus haihtuu täysin. Ei ehkä paikallaan käyttäessä edes onnistu. Lisäksi, kun jätät sen taas jäähtymään, paikat imaisee hanakasti uutta kosteutta. Eli hyvää tarkoittamalla voi vain levitellä kosteudet sun muut mömmöt vielä useampaan laakeriin ja tiivisteeseen muhimaan.
    Niinpä kävi yhdelle tutulle että mopo leikkas hetikohta keväällä kiinni kun oli räjäny talvipakkasilla tulille. Oisko sitten nuo MP-öljyt ollu turhan jäykkää tavaraa pakkaskeleillä....?
  11. #11
    mitä hyötyä tuosta täydestä tankista on? ainakin itsellä aina talven aikana bensat vanhenee niin piloille että pitää uudet laittaa keväällä jotta kävis kunnolla.
  12. #12
    Lainaa (vuohi @ Syys. 21 2005,16:24) kirjoitti
    mitä hyötyä tuosta täydestä tankista on? *ainakin itsellä aina talven aikana bensat vanhenee niin piloille että pitää uudet laittaa keväällä jotta kävis kunnolla.
    Sitä, että tankki ruostuu kondenssivedestä siltä osin, mikä on kuivilla. Voi sen vanhentuneen bensan käyttää keväällä vähän kerrallaan tuoreen bensan seassa.
  13. #13
    98 bensa säilyy paljon pidempään kuin 95.nen itse laitan 98 tankin täyteen ja odotan että lumet sulaa ja pääsee ajeleen
    Yamaha YFZ1000R Thunderace -01
    Yamaha FZR600 -93
  14. #14
    Lainaa (HarriS @ Syys. 21 2005,16:33) kirjoitti
    Lainaa (vuohi @ Syys. 21 2005,16:24) kirjoitti
    mitä hyötyä tuosta täydestä tankista on? *ainakin itsellä aina talven aikana bensat vanhenee niin piloille että pitää uudet laittaa keväällä jotta kävis kunnolla.
    Sitä, että tankki ruostuu kondenssivedestä siltä osin, mikä on kuivilla. Voi sen vanhentuneen bensan käyttää keväällä vähän kerrallaan tuoreen bensan seassa.
    olisi pitänyt keksiä moinen. ei tullut vaan itselle mieleen kun itsellä on muovitankki niin ei koske minua tuommoinen ongelma.
  15. #15
    Lainaa (HarriS @ Syys. 21 2005,13:34) kirjoitti
    Lainaa (makemich @ Syys. 21 2005,13:27) kirjoitti
    Lainaa (Enduromän @ Syys. 21 2005,12:28) kirjoitti
    Nii ikävältä ku se tuntuuki, mut ois hyvä välttää talven välikäynnistyksiä.
    Miksi ihmeessä? Tietysti _kunnon_ kylmäkäynnistys ei tee hyvää mutta kyllähän seisontakaudella(talvellakin) lämpimiäkin kelejä on ja jos kuitenkin eristetty talli niin luulisi että Kelvinit pysyvät kohtuullisina mopon käynnistyksillekin...
    Tästäkin on koulukuntia... Yksi selitys on, että vaatii aika pitkän käyttämisen, jotta kondenssikosteus haihtuu täysin. Ei ehkä paikallaan käyttäessä edes onnistu. Lisäksi, kun jätät sen taas jäähtymään, paikat imaisee hanakasti uutta kosteutta. Eli hyvää tarkoittamalla voi vain levitellä kosteudet sun muut mömmöt vielä useampaan laakeriin ja tiivisteeseen muhimaan.
    Minä olen myös ymmärtäny että kerää aka hyvin kondessikosteutta, ja et tulpat ei kans tykkää sit yhtään.
    Ja nimenomaan jos pyörä on kylmässä säilytyksessä.
    Busa -03
  16. #16
    Lainaa (HarriS @ Syys. 21 2005,16:33) kirjoitti
    Sitä, että tankki ruostuu kondenssivedestä siltä osin, mikä on kuivilla. Voi sen vanhentuneen bensan käyttää keväällä vähän kerrallaan tuoreen bensan seassa.
    Toisaalta uudemmissa mopoissa on useimmiten muovitankit, joten ruostumisen pelkoa ei ole, jos se on ainoa syy täyteen tankkiin.

    Tuo talvikäynnistely tuntuu olevan melkoinen uskomusasia kanssa eli jokaisella tuntuu oleva vankka mielipide a tai b ja kumpikin lienee tavallaan oikeassa.

    a) kylmäkäynnistys rasittaa turhaan konetta ja öljyt ovat kuitenkin kondenssivedestä huonona
    b) ilman kylmäkäynnistelyä kaikki öljy valuu öljypohjaan ja suuri osa koneesta on kuivillaan konsensoituvan kosteuden armoilla -> käynnistellessä säilyvät sisuskalut tasaisemmin öljyttynä
  17. #17
    Lainaa (samifzr600 @ Syys. 21 2005,16:34) kirjoitti
    98 bensa säilyy paljon pidempään kuin 95.nen itse laitan 98 tankin täyteen ja odotan että lumet sulaa ja pääsee ajeleen
    no juu... mutta Neste Futura Green bensiini sitä saa tilaamalla huoltikalta.. se säilyy waikka maailman tappiin ja ei tartte mitään atamonia sinne tankkiin enää lisäillä,töx...
    <span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
    -Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
    -Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>

    <span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
  18. #18
    Lainaa (samifzr600 @ Syys. 21 2005,16:34) kirjoitti
    98 bensa säilyy paljon pidempään kuin 95.nen itse laitan 98 tankin täyteen ja odotan että lumet sulaa ja pääsee ajeleen
    Ei pidä paikkaansa. Ei 98:ssa ole mitään säilyvyyttä lisääviä aineita sen enempää kuin 95:ssa.
    Futura Green säilyy sellaisenaan. Tai sitten jotain säilytysainetta 95 tai 98:n sekaan.
  19. #19
    Lainaa (Kake3 @ Syys. 21 2005,18:49) kirjoitti
    Lainaa (samifzr600 @ Syys. 21 2005,16:34) kirjoitti
    98 bensa säilyy paljon pidempään kuin 95.nen itse laitan 98 tankin täyteen ja odotan että lumet sulaa ja pääsee ajeleen
    Ei pidä paikkaansa. Ei 98:ssa ole mitään säilyvyyttä lisääviä aineita sen enempää kuin 95:ssa.
    Futura Green säilyy sellaisenaan. Tai sitten jotain säilytysainetta 95 tai 98:n sekaan.
    No kuitenkin en lisäile mitään litkuja tankkiin todennu käytännös vain kun on ollu yhden talven 95 tankis niin sai tyhjätä koko tankin
    ja kaasarit, mutta kun oli 98 niin ei mitään tyhjentämisiä, käynnistää vain ja ajoon.
    Yamaha YFZ1000R Thunderace -01
    Yamaha FZR600 -93
  20. #20
    itellä on ollut aina mopo kylmässä tallissa,eikä mitään vikaa ollu.....välillä oon käytelly ...toisinaan en...ja aina keväällä heränny hyvin ajoon...
    vfr 750..yamaha yzf 1000r..aprilia 1000 rsv mille..honda 1000rr..
  21. #21
    Minäkään en oikeen ymmärrä noita ihme vaikeuksia jos seisottaa talven kylmässä samoilla bensoilla? Nyt 3 talvee menny ihan OK ja aina keväällä suorastaan huutanu ajoa tuo oma tyttö. Mitään ongelmaa ollu koskaan... Akun oon ottanu sisälle mut siinä se, hyvä peittely ja aika ajoin käyny sitä ihaileen siellä. (en usko et -20 asteessa käynnistely tekee gutaa...) Olisko joku hemmetin muinaisjäänne tuo bensa pilaantuminenkin?
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  22. #22
    ei ole ollut ongelmia keväällä käynistymisen/ajamisen kanssa,vaikka "vanhat"bensat on tankissa...olin viemässä mopoa penkkiin viime keväänä ja jostain kumman syystä kytkin oli jumittunut...koitimma pukata jotta irrottais mutt ei,rengas huilasi lukossa....päätimme laittaa kuitenkin penkkiin,jospa se auttais...itseltä alkoi jo usko menneen ja manasin että pitääkö tässä alkaa kytkin remppaan...mutta onneks "napsaht" ja kytkin alkoi toimiin..tänä talvella pitää näköjään "ajella" hieman tallissa,kaikenvaralta....
  23. #23
    itsellä ei ainakaan edes käynnistynyt viime keväänä vanhoilla bensoilla. vasta kun kaatoi uudet sisään niin lähti ekalla pöriseen. voi tietenkin olla että kun tankissani ei tainnut olla kuin nelisen litraa bensaa se pääsee höyrystymään enemmän piloille kuin vaikkapa 20litraa
  24. #24
    Jossain ohjeissa neuvotaan laittamaan öljyä sisään tulpan reiästä. Ilmeisesti korroosion vuoksi. Itse en ole tuota tehnyt laiskuuttani. Mites muut?
  25. #25
    Minun mielestäni öljyä kyllä jää kaikkiin seinämiin koneen sisällä, vaikkei käyttelisi konetta. Onhan siinä aikamoinen pintajännitys.

    Samoin minusta kannattaisi laskea kuitenkin tankki tyhjäksi ennen ensi käynnistystä (muovitankki tai ei), koska se mahdollinen vesi kerääntyy pohjalle ja voi lähteä sieltä liikkeelle -> vaikeuksia TAI jäädä sinne (terästankki) ruostuttamaan.

    Nuo atamoonit taitaa olla enemmän sitä varten, ettei kaasuttimiin jäänyt pieni bensamäärä mene hyytelöksi ja tuki suuttimia. Tuskin se tankissa olevan väljähtymistä estämään on tehty.
  26. #26
    Ai niin, märkäkytkimessä levyt voi liimautua pitkän tauon aikana toisiinsa, ja aiheuttaa tuollaista kuin fzr1000 kuvaili. Kun välillä pistää kakkosen silmään ja liikuttaa eestaas kytkin pohjassa (käynnistämättä), ne irtoaa. Mulla ainakin tapana tehdä samalla kun pumppailen etupumppuja stefojen kostuttamiseksi ym.
    Jopa kesällä viikon ajamattomuuden jälkeen irrotan ne em. tavalla, vähentää kummasti nytkähdystä kun laittaa ykköselle. Jos starttaa vaihde päällä, startti joutuu potkaisemaan levyt ensin irti ja sanoo auts.
  27. #27
    Ite laitoin säilöntäaineet sisään, niin toimi hyvin.. Talvella kävin kerran käyttämässä lämpimäksi.. En tidä onko se hyväksi, mutta ku en voinu itelleni mitään En jaksanu irrottaa akkuakaan, vaan navoissa oli paikoillaan autokatoksen päässä.. Ja hyvin toimi/toimii
    mutta parilla kaverilla taas ei ollu säilöntäaineita tankeissaan, niin niilläpä ei lähteny käyntiin.. Ei kunnolla yrittänytkään ja tulpathan ne siinä meni pilalle...

    edit: vähemmäksi kirotusvirheitä..



    -

    Exät:
    Ducati Monster 1000S DS '05
    Yamaha V-max 1200
    Suzuki XN85 Turbo
  28. #28
    Lainaa (Yamaha1 @ Syys. 22 2005,02:16) kirjoitti
    Olisko joku hemmetin muinaisjäänne tuo bensa pilaantuminenkin?
    Ei oo. Lyijyttömyydestä saakka, bensan stabiilisuus on kuulemma

    On hyvä, ettei sulla oo ollu ongelmia kaasaripelissä



    Ne Bajahill'in ja muiden, kokemusperäisten ohjeiden jutut on kuitenkin voittopuolisesti faktaa -ja perusteltuja.

    Kaikki tekee moponsa suhteen mitä lystää. Keväällä vaan on sitten niitä avun huutelijoita. Ikuisuuskysymyksiä lienee akku, jota ei saa ladattua ja sakka kaasareissa.
    ... jotain piti muistaa
  29. #29
    Lainaa (vuohi @ Syys. 21 2005,16:24) kirjoitti
    mitä hyötyä tuosta täydestä tankista on? ainakin itsellä aina talven aikana bensat vanhenee niin piloille että pitää uudet laittaa keväällä jotta kävis kunnolla.
    samu69 jo vastailikin tuohon, mutta peesaan vähän:

    Nesteen Futura Green on ideaalituote talvisäilytykseen, näin siis ainakin Neste väittää kovasti hehkuttaen prätkien talvisäilytystä. Sitä saa letkukamana ainakin Helsingin Eläintarhan nesteeltä, sen litrahinta on noin 45 senttiä yli tavallisen 95:n.

    LINKKI: NESTE FUTURA GREEN

    Ja tuosta 98:n paremmasta säilyvyydestä: oisko jotain faktaa?

    Kilpilahdessa samasta putkesta tulee raakabensa, ja se annosteluvehjes lisäaineistaa sen raakabensan joko 95:ksi tai 98:ksi, tarpeen mukaan. Ja käsitykseni mukaan tuossa annosteluvehkeessä ei lisätä säilyvyyttä parantavia komponentteja 98:aan.

    Ystävällisin terveisin Antti
  30.  
  31. #30
    monta vuotta tehnyt samat toimenpiteet eli syksyllä tankki täyteen ja akku irti. Noin kerran kuussa ladannut akun ja ajanut tallissa koneen lämpimäksi +fiiliksen mukaan. Keväisin ei ole ollut mitään ongelmia. Tallissa ei ole lämmitystä.
    tomtom
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen