Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12
Tulokset 31:stä 59:een 59:sta
  1. #31
    Lainaa (vuohi @ Syys. 22 2005,11:22) kirjoitti
    itsellä ei ainakaan edes käynnistynyt viime keväänä vanhoilla bensoilla. vasta kun kaatoi uudet sisään niin lähti ekalla pöriseen. voi tietenkin olla että kun tankissani ei tainnut olla kuin nelisen litraa bensaa se pääsee höyrystymään enemmän piloille kuin vaikkapa 20litraa
    Pieni bensiinin määrä juuri aiheuttaa onglmat. Kondenssivettä voi helposti tiivistyä usean kylmä/lämmin vaihtelun aikana muutama desi tankkiin. Jos bensiiniä on tankissä esim 4 litraa, ja vettä on tiivistynyt 2,5 desiä, on vettä bensassa yli 6%.
    Semmoinen määrä aiheuttaa ihan varmasti ongelmia.

    Tankki täyteen, mukaan Fuel Stabilizeria, peli käyntiin niin että stabiloitu bensa menee kaasuttimen/ruiskun läpi, ja homma on siinä. Polttoaine puoli pelaa ihan varmasti tuolla valmistautumisella talven yli ja keväällä ei ole ongelmia. Stabilizeria on laitettava suositusten mukainen määrä.
    .
  2. #32
    Mä oon laittanut talveksi tankkii "säilöntä"aineet ja tankin täyteen. Lisäksi olen käyttänyt koneen n. kerran /kk lämpöiseksi. Akun olen säilyttänyt lämpöisessä. Aikaisemmin en lisännyt säilöntäainetta, enkä käyttänyt konetta talvella ja lopputuloksena oli kaasuttimien putsaus, jotta sai koneen kunnolla toimimaan keväällä
  3. #33
    JOVAIN MUISTA JOTTA...!


    En tiedä mikä merkki sullon mutta omalleni pitää olla tarkkana:

    -et puhu sille aikeistas mitään
    -työkalut varsinnii pitää pitää piilossa
    -rapsuttelet ja puunaat iha ko ennenki
    -avvaat tallis ovet varoe ja niikus menisit vaan jotain ettii sieltä...
    -tuut takas, istut satulaa ja sit sie starttaat
    -ajat sen talliis ko ennenki
    -sammutat ja haet 10mm:n kiintoavaimen (piät piilossa...)
    -puunaat ja rapsutat (vrt. edellä...)
    -avaat satulan ja sit äkisti väännät miinusnavan ÄKKIÄ irti vain
    -sit plusnapa onkin jo helepompi, otat senki irti tai jos ei tarvii ladata niin jätä akkus paikoilleen ) Paremmin tosin pysyy tallissa kun viet sen kauemmas pois !

    Käännät sen oikeaan asentoon keskituelle ja sitte JOS on matkapyörä niin kolmella kiinnityshihnalla paikoilleen lattiiaan kiristätä ja ÄLÄ JÄTÄ VAIHDETTA PÄÄLLE (muutoin lähtee ite matkhan...)

    Sitten vielä lukihet ohjauslukon päälle jottei ala paukuttaa yksin pimiässä autotallin ovea etupyörällään !

    Ja LOPUKSI TARKISTA ettei ole samassa tilassa sulla makkuupusseja, -alusia tai keittimiä säilössä. Myöskään karttoja EI PIDÄ SÄILYTTÄÄ samassa tilassa matkapyörän kanssa. Lopuksi sammuta tallista valot ja virta-avain viedään ajopuvun povitaskuun asuintiloihin!

    Näil ohjeil siun mutterpyöräs pitäs pärjätä somasti !
  4. #34
    Mä en kyllä usko tuohon bensan vanhentumiseen. Hyvä esimerkki tästä on meikäläisen vanha apinamopo. Mopoiän jälkeen se päätyi kylmään halliin, jossa se lepäsi peiton alla oliko se nyt 9 vai 10 vuotta kenenkään siihen kajoamatta. Tankissa oli ihan tavallista ysivistosta noin 1/3 tankillista.

    Kun laitoin jokunen vuosi sitten Monkeyn ajokuntoon niin hyvin lähti noilla bensoilla. Ajoin ensin vanhat bensat pois ja hyvin pörräsi viimeiseen pisaraan asti. Tämän jälkeen pistin uutta sisään ja sen jälkeen se tuntui käyvän vähän iloisemmin, mutta mitään merkittävää eroa uuden ja vanhan bensan välillä ei ollut havaittavissa.

    Jos muilla bensa vanhenee jo yhdessä talvessa niin mulla taisi olla jotakin rakettibensaa apinamopon tankissa.
  5. #35
    Suomibensa kestää vanhenemista kohtuullisen hyvin. Meillä kun bensaa ei ole jatkettu niin runsaasti esim etanolilla kuin joissain muissa maissa.
    Kannattaa sitä stabilointi- ainetta kuitenkin laittaa tankkiin ennen talvisäilytystä.
    .
  6. #36
    Kannattaa spräytä koko pyörä WD-40:sellä. ainakin metalliosat. Voidella ketju ketjurasvalla, niin ei ruostu. huppu niskaan niin ei pöly laskeennu.

    Jos on vanhempi peli, niin 2T öljyä tankkiin ja käytä sillä , se voitelee kaiken. tankki ei ruostu, pakarin sisäosat ei ruostu yms. Tätä ei kattivehkeille kannata tehdä.

    Mun mielestä paras on heti ruveta purkamaan pyörää. Purkaa se ihan osiin ja hinkata joka osaa, kunnes tulee kesä ja sitten kokoaa sen.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  7. #37
    Viikonloppuna pitäisi oma prätkä jättää talviunille. (Tottakai lupasi juuri hyvää ajokeliä )

    Mulla on ollut joka syksy tapana käyttää kaksitahtiöljyt koneeseen siten että tippakannulla työntää 2teetä suoraan kaasareihin ja käyttelee lämmintä moottoria samalla jonkun aikaa. Voihan tuo liioittelua olla, mutta saapahan ainakin hyvän mielen... Tuon jälkeen lasken kaasarit tyhjiksi niin ei tarvitse stabilointimömmöjä käyttää.

    Mun mielestä bensa todellakin vanhenee talven aikana, joten tankin ajan mahdollisimman tyhjäksi talveksi, jotta saa keväällä mahdollisimman paljon tuoretta tavaraa päälle.
    A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
  8. #38
    Lainaa (Kake3 @ Syys. 21 2005,18:49) kirjoitti
    Lainaa (samifzr600 @ Syys. 21 2005,16:34) kirjoitti
    98 bensa säilyy paljon pidempään kuin 95.nen itse laitan 98 tankin täyteen ja odotan että lumet sulaa ja pääsee ajeleen
    Ei pidä paikkaansa. Ei 98:ssa ole mitään säilyvyyttä lisääviä aineita sen enempää kuin 95:ssa.
    Futura Green säilyy sellaisenaan. Tai sitten jotain säilytysainetta 95 tai 98:n sekaan.
    Moro,
    ei siinä 98:ssa varmaan mitään ylimääräisiä säilytysaineita olekaan, mutta sen oktaanisuus on suurempi. Ja itse olen ymmärtänyt sen niin että 98:ssa bensan "palamiskyky" säilyy pidempään oktaanisuuden takia.

    Siksi sitä kai useasti suositellaan seisokin ajaksi...
    History: CB600F Hornet / YZF600R Thundercat / GSX1300R Hayabusa
  9. #39
    se täysi tankki on sen takia, että silloin kun se on täynnä, niin sisäpuolella on mahdollisimman vähän paljasta peltipintaa. Kondenssihan tulee juuri kylmälle metallipinnalle, joten jos sitä ei ole, niin ei kondensoi?

    tankki 'hengittää' ylivuotoletkun kautta. Nähdävästi sen tukkiminen stoppaisi tankin 'hengittämisen' ja voisi olla, että ilmakosteutta ei pääsisi niin paljon tankkiin kun ilma ei vaihtuisi.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  10. #40
    Lainaa (Jürgen @ Syys. 22 2005,22:27) kirjoitti
    Moro,
    ei siinä 98:ssa varmaan mitään ylimääräisiä säilytysaineita olekaan, mutta sen oktaanisuus on suurempi. Ja itse olen ymmärtänyt sen niin että 98:ssa bensan "palamiskyky" säilyy pidempään oktaanisuuden takia.

    Siksi sitä kai useasti suositellaan seisokin ajaksi...
    Suurempi oktaaniarvo tarkoittaa ainoastaan parempaa puristuskestävyyttä. Ei sillä säilyvyyteen mitään vaikutusta ole.

    Enpä ole huomannut esim Nesteen koskaan suositelleen 98:a säilytysbensaksi. Täällä palstoilla voi joku suositella vaikka piimää moottoriöljyksi.
  11. #41
    Lainaa (jaket @ Syys. 22 2005,23:02) kirjoitti
    tankki 'hengittää' ylivuotoletkun kautta. Nähdävästi sen tukkiminen stoppaisi tankin 'hengittämisen' ja voisi olla, että ilmakosteutta ei pääsisi niin paljon tankkiin kun ilma ei vaihtuisi.
    Äläs nyt puhu potaskaa... *

    Kosteus pääsee juurikin tiivistyyn sinne tankkiin koska se ei hengitä tarpeeksi... Eli ei pääse ilma siellä vaihtuun, lämpötilan laskiessa tankissa olevan ilman kosteudensitomiskyky laskee = kosteus tiivistyy tankin sisäpinnoille... * Tuuletuksella sitä kondensoitumista sais ehkästyä. Mut jospa nyt ei kuitenkaan alkais mitään flektejä sinne tankkiin viritteleen. Täyteen vaan benettonia niin kyl se siittä...



    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  12. #42
    Toissa kesänä ostin uuden ns. "hyytelö" akun eli huoltovapaa.
    Kysyin myyjältä talvisäilytys ohjeita ja kertoi seuraavaa:
    Akun säilytys paikka on viileässä mut ei kuitenkaan aivan suoraan pakkasessa taivasalla.
    Ei lämpimään koska lataus säilyy sillon huonommin.
    Ei tarvi ladata välillä kun lataa aivan täyteen ennen säilöön ottoa.
    Akku irti pyörästä tai vähintään kaapelit irti.

    Näin oon toiminut ja hyvin on akku pelittänyt.
    Mut niinku sanoin nämä oli myyjän ohjeet, ei siis mikään absoluuttinen totuus.
    Life is hard, then you die...
  13. #43
    Lainaa (samifzr600 @ Syys. 21 2005,16:34) kirjoitti
    98 bensa säilyy paljon pidempään kuin 95.nen
    Joo tosiaan nuo pumppubensat voi heittää taivahan tuuliin. Käy ostamassa sen 5litraa vaikka sitä futuran greeniä, tai racingia kumpaa haluaa. Tai muita mobilin kilpabensaa tai vastaavaa. Ne säilyy maailman tappiin... 98 ja 95 on roskaa noiden bensojen rinnalla.
  14. #44
    "Äläs nyt puhu potaskaa...

    Kosteus pääsee juurikin tiivistyyn sinne tankkiin koska se ei hengitä tarpeeksi... Eli ei pääse ilma siellä vaihtuun, lämpötilan laskiessa tankissa olevan ilman kosteudensitomiskyky laskee = kosteus tiivistyy tankin sisäpinnoille..."

    "lämpötilan laskiessa tankissa olevan ilman kosteudensitomiskyky laskee = kosteus tiivistyy tankin sisäpinnoille..."
    "

    säähän keksit fysiikkaan uusia ilmiöitä. kosteudensitomiskyky alenee? Lähinnä kylmä pelti saavuttaa ns kastepisteen, ja ilman kosteus tiivistyy siihen pellille. Tankissa olevassa ilmassa on vain hyvin vähän kosteutta. Ilman vähäinenkin vaihtuminen tuo tankkiin lisää vettä, ei vähennä sitä.
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  15. #45
    Bensatankin kanssa en ainakaan jaksa sen kummemmin ruveta skitsoilemaan:tankki irti, bensat pois ja pienen tuuletuksen jälkeen lämpimään varastoon talveksi. Sen akun seuraksi. Eipähän tarvi stressata kondenssivesistä, ruostumisista ja bensan vanhenemisista.
    Harvoin epäröi, usein väärässä.
  16. #46
    Lainaa (jaket @ Syys. 26 2005,21:49) kirjoitti
    säähän keksit fysiikkaan uusia ilmiöitä. kosteudensitomiskyky alenee? Lähinnä kylmä pelti saavuttaa ns kastepisteen, ja ilman kosteus tiivistyy siihen pellille. Tankissa olevassa ilmassa on vain hyvin vähän kosteutta. Ilman vähäinenkin vaihtuminen tuo tankkiin lisää vettä, ei vähennä sitä.
    No näimpä se vaan on. Lämmin ilma "sitoo" paljon enemmän kosteutta itseensä kuin ilma pakkaskelillä(kylmä ilma). Tsekkaas faktat poika... * Tiedän että tuon asia voi selittää paljon vaikeemmin ja hienomman kuulosesti, mut mä käytän tämmöstä karvalakkisuomee mielummin. Mikäli tuulettaminen toisi tankkiin lisää kosteutta niin ilmottele asiasta ihmeessa eteenpäin etteivät mm. paperilaivat enää tuulettelisi ruumiaan ja "pilaisi" paperilastejaan jatkuvasti. *

    P.S Kylmä peltihän ei mitään kastepisteitä tunne vaan se itse ilma siellä tilassa (pellin lähettyvillä). Kastepiste on se lämpötila jonka alle jäähtyessään esim. kosteusprosentiltaan 80% ilma ei enää pysty sitomaan tuota määrää kosteutta vaan se alkaa tiivistyä seinämiin jne. Minä tän hienommilla termeillä tätä osaa (halua) selittää. Joku voi tietty googlettaa ja pilkun nussia tämänkin aiheen mikäli tarvetta tuntee. *



    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  17. #47
    Okei, vähenee se sitoutumiskyky


    Paperilaivassa taitaa paperissa olla kosteutta, joka höyrystyy ja jos sitä laivan metalliosiin kondensoituvaa vettä ei tuuletettaisi pois, niin se putoaisi pisaroina paperin päälle ja pilaisi sen?

    Eli paperilaiva säännöllä, moottoripyörän bensatankki pitää säilyttää korkki auki yli talven

    JT
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  18. #48
    Lainaa (jaket @ Syys. 27 2005,12:39) kirjoitti
    Okei, vähenee se sitoutumiskyky


    Paperilaivassa taitaa paperissa olla kosteutta, joka höyrystyy ja jos sitä laivan metalliosiin kondensoituvaa vettä ei tuuletettaisi pois, niin se putoaisi pisaroina paperin päälle ja pilaisi sen?

    Eli paperilaiva säännöllä, moottoripyörän bensatankki pitää säilyttää korkki auki yli talven

    JT
    Pikkasen tää nyt karkaa topiikista mutta pakkohan tää on nyt laittaa raiteilleen tää homma. *

    Elikkäs: Sen kosteuden tiivistymisen nyt esimerkiksi sinne paperirulliin aiheuttaa juurikin LÄMPÖTILAERO!!! (toki itse lastikin voipi hikoilla) Matkan aikana tapahtuva lastin ja ulkoilman lämpötilaerojen tasaaminen TUULETUKSELLA on tuiki tärkeetä. Esim. jos -20C lastattu paperilasti kuljetetaan purkausatamaan jossa lämpötila on +20C ilman tuuletusta. Vaikkakin lasti on hiukkasen lämmennyt matkalla mm. rungon välityksellä, jää lämpätilaero ruuman ja ulkoilman välillä pirun suureksi. Sit kun luukut tempaistaan auki ni ruumaan virtaa lämmintä ulkoilmaa joka jäähtyy nopeesti kastepisteeseensä kylmän lastin takia = ja tiivistyy sitten sinne paperirullille ja saattaa pilata lastin.

    Tuuletuksen pääsäännöt ovat:

    Kun ulkoilman kastepiste on sama tai alhaisempi kuin ruuman lämpötila = Tuuleta ulkoilmalla

    Kun ulkoilman kast.piste on korkeempi ku ruumailman lämpötila = Älä tuuleta ulkoilmalla. Mikäli ulkoilmalla ei pystytä tuulettamaan, olisi ilma kuitenkin pidettävä liikkeessä ns. sisäisellä tuuletuksella.

    Jokohan tää nyt olis mahdollisimman liikaa jauhettu tämäkin asia. Pointtina siis se että lämpötilaerot sitä kosteutta aiheuttaa ja että tuuletuksilla sitä poistellaan, monista muistakin tiloista kuin pelkästään laivojen ruumista... *



    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  19. #49
    Kylmässä tallissa säilytys jota joskus välillä lämmitetään et pääsee kultaansa silitteleen ja kohenteleen. Kandeeko kulta peittää ihan kunnon mp-pressulla joka on vedenpitävä vai laittaa ihan vaan lakana päälle? Mietin sitä kondenssioveden kertymistä sinne pressun alle?
    Jeppistä
  20. #50
    Hmm... Mä luulen ettei se peite nyt niin tiivis ole (alta aukinainen) etteikö se ilma siellä sisällä jäähdy tai kylmene suunnilleen samaan tahtiin ku muukin tallin ilma. Eli eikait se nyt kovin paljoo voi sinne peitteen alle kondensoitua?!? MUTUA... *

    Olisko tuommonen lakanan tyyppinen pehmee peite silti sisätiloissa säilyttämiseen ihan optimi? Eikös nää muovipeitteet ym. ole vähän niinku pihalle tarkotettuja juttuja.



    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  21. #51
    En ny lukenu koko ketjua, mutta onko kukaan määritellyt, mikä on kylmä talli? Monet pitää niitä plussan puolella... ja se onkin sitten eri juttu se.
    ... jotain piti muistaa
  22. #52
    Minulla meni edellisen pyörän kanssa kolme talvea ihan hienosti ilman säilöntäaineita ja samoilla bensoilla. Aina on keväällä lähtenyt ekalla tai viimeistään tokalla käyntiin. Ja talli on eristetty, mutta ei lämmitetty, joten siellä menee reilusti pakkasen puolelle talvella.
  23. #53
    Lainaa (seku @ Syys. 28 2005,14:11) kirjoitti
    En ny lukenu koko ketjua, mutta onko kukaan määritellyt, mikä on kylmä talli? Monet pitää niitä plussan puolella... ja se onkin sitten eri juttu se.
    Niin no, minusta kylmä on sellanen jossa lämpötilat on about samoja kuin ulkonakin... Eli talvella välillä aika tuhottomankin kylmä varasto.
    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  24. #54
    Lainaa (Yamaha1 @ Syys. 27 2005,13:37) kirjoitti
    Lainaa (jaket @ Syys. 27 2005,12:39) kirjoitti
    Okei, vähenee se sitoutumiskyky


    Paperilaivassa taitaa paperissa olla kosteutta, joka höyrystyy ja jos sitä laivan metalliosiin kondensoituvaa vettä ei tuuletettaisi pois, niin se putoaisi pisaroina paperin päälle ja pilaisi sen?

    Eli paperilaiva säännöllä, moottoripyörän bensatankki pitää säilyttää korkki auki yli talven

    JT
    Pikkasen tää nyt karkaa topiikista mutta pakkohan tää on nyt laittaa raiteilleen tää homma. *

    Elikkäs: Sen kosteuden tiivistymisen nyt esimerkiksi sinne paperirulliin aiheuttaa juurikin LÄMPÖTILAERO!!! (toki itse lastikin voipi hikoilla) Matkan aikana tapahtuva lastin ja ulkoilman lämpötilaerojen tasaaminen TUULETUKSELLA on tuiki tärkeetä. Esim. jos -20C lastattu paperilasti kuljetetaan purkausatamaan jossa lämpötila on +20C ilman tuuletusta. Vaikkakin lasti on hiukkasen lämmennyt matkalla mm. rungon välityksellä, jää lämpätilaero ruuman ja ulkoilman välillä pirun suureksi. Sit kun luukut tempaistaan auki ni ruumaan virtaa lämmintä ulkoilmaa joka jäähtyy nopeesti kastepisteeseensä kylmän lastin takia = ja tiivistyy sitten sinne paperirullille ja saattaa pilata lastin.

    Tuuletuksen pääsäännöt ovat:

    Kun ulkoilman kastepiste on sama tai alhaisempi kuin ruuman lämpötila = Tuuleta ulkoilmalla

    Kun ulkoilman kast.piste on korkeempi ku ruumailman lämpötila = Älä tuuleta ulkoilmalla. Mikäli ulkoilmalla ei pystytä tuulettamaan, olisi ilma kuitenkin pidettävä liikkeessä ns. sisäisellä tuuletuksella.

    Jokohan tää nyt olis mahdollisimman liikaa jauhettu tämäkin asia. Pointtina siis se että lämpötilaerot sitä kosteutta aiheuttaa ja että tuuletuksilla sitä poistellaan, monista muistakin tiloista kuin pelkästään laivojen ruumista... *
    Jumankekka et voi olla vaikeesti selitetty toi ylläoleva ja itseasiassa se on osittain tottakin, mutta noi on kaksi niin eri tapausta (huom. ei eri asiaa..), ettei analogiaa kannata edes yrittää muodostaa *
    Lue vielä oma tekstisi uudelleen ja mieti, mistä se ilmankosteus sinne tankkiin (tai laivan ruumaan) tiivistyy??

    No ilmasta tietenkin, johtuipa se tiivistyminen mistä tahansa eli siitä kastepisteen tai sitä alemmasta lämpötilasta johon se ilma on kontaktissa.

    Eli summasummarum: jos lämpötila vaihtelee säilytyksen aikana paljon, niin tankki täyteen ja korkki kiinni, jolloin sinne ei jää kuin desi ilmaa josta ei kyllä paljon vesipisaroita tiristetä. En kylläkään tukkisi silti tuota huohotusputkea, sen kautta se ilma ei siellä taas vaihdu kun juuri sen verran mitä se bensa laajenee/supistuu lämpötilan vaihtelun takia eli ei paljon paskaakaan...

    Tuon ruuman suostuisin tuulettamaan ehdottamallasi tavalla, jolloin lastin lämpötilan muutos pidetään hitaana ja hallittuna ettei kastepiste yllätä *
    Ei auta poru eikä selite, kun käyntiin lähtee Homelite

    Bitit on pc:stä...
  25. #55
    Lainaa (-ShadowMan- @ Syys. 28 2005,15:45) kirjoitti
    Lainaa (Yamaha1 @ Syys. 27 2005,13:37) kirjoitti
    Lainaa (jaket @ Syys. 27 2005,12:39) kirjoitti
    Okei, vähenee se sitoutumiskyky


    Paperilaivassa taitaa paperissa olla kosteutta, joka höyrystyy ja jos sitä laivan metalliosiin kondensoituvaa vettä ei tuuletettaisi pois, niin se putoaisi pisaroina paperin päälle ja pilaisi sen?

    Eli paperilaiva säännöllä, moottoripyörän bensatankki pitää säilyttää korkki auki yli talven

    JT
    Pikkasen tää nyt karkaa topiikista mutta pakkohan tää on nyt laittaa raiteilleen tää homma. *

    Elikkäs: Sen kosteuden tiivistymisen nyt esimerkiksi sinne paperirulliin aiheuttaa juurikin LÄMPÖTILAERO!!! (toki itse lastikin voipi hikoilla) Matkan aikana tapahtuva lastin ja ulkoilman lämpötilaerojen tasaaminen TUULETUKSELLA on tuiki tärkeetä. Esim. jos -20C lastattu paperilasti kuljetetaan purkausatamaan jossa lämpötila on +20C ilman tuuletusta. Vaikkakin lasti on hiukkasen lämmennyt matkalla mm. rungon välityksellä, jää lämpätilaero ruuman ja ulkoilman välillä pirun suureksi. Sit kun luukut tempaistaan auki ni ruumaan virtaa lämmintä ulkoilmaa joka jäähtyy nopeesti kastepisteeseensä kylmän lastin takia = ja tiivistyy sitten sinne paperirullille ja saattaa pilata lastin.

    Tuuletuksen pääsäännöt ovat:

    Kun ulkoilman kastepiste on sama tai alhaisempi kuin ruuman lämpötila = Tuuleta ulkoilmalla

    Kun ulkoilman kast.piste on korkeempi ku ruumailman lämpötila = Älä tuuleta ulkoilmalla. Mikäli ulkoilmalla ei pystytä tuulettamaan, olisi ilma kuitenkin pidettävä liikkeessä ns. sisäisellä tuuletuksella.

    Jokohan tää nyt olis mahdollisimman liikaa jauhettu tämäkin asia. Pointtina siis se että lämpötilaerot sitä kosteutta aiheuttaa ja että tuuletuksilla sitä poistellaan, monista muistakin tiloista kuin pelkästään laivojen ruumista... *
    Jumankekka et voi olla vaikeesti selitetty toi ylläoleva ja itseasiassa se on osittain tottakin, mutta noi on kaksi niin eri tapausta (huom. ei eri asiaa..), ettei analogiaa kannata edes yrittää muodostaa *
    Lue vielä oma tekstisi uudelleen ja mieti, mistä se ilmankosteus sinne tankkiin (tai laivan ruumaan) tiivistyy??

    No ilmasta tietenkin, johtuipa se tiivistyminen mistä tahansa eli siitä kastepisteen tai sitä alemmasta lämpötilasta johon se ilma on kontaktissa.

    Eli summasummarum: jos lämpötila vaihtelee säilytyksen aikana paljon, niin tankki täyteen ja korkki kiinni, jolloin sinne ei jää kuin desi ilmaa josta ei kyllä paljon vesipisaroita tiristetä. En kylläkään tukkisi silti tuota huohotusputkea, sen kautta se ilma ei siellä taas vaihdu kun juuri sen verran mitä se bensa laajenee/supistuu lämpötilan vaihtelun takia eli ei paljon paskaakaan...

    Tuon ruuman suostuisin tuulettamaan ehdottamallasi tavalla, jolloin lastin lämpötilan muutos pidetään hitaana ja hallittuna ettei kastepiste yllätä *
    Kai mää sen nyt tajuan että on totaalisen eri tapaukset noi... Tuohan karkas koko juttu ihan lapasesta tuossa jossain vaiheessa. Tällähetkellä oon töissä öljytankkerilla, joten tietty voisin tässä alkaa vääntään uutta juttua niitten tankkien suojauksesta (se saattais olla vähän lähempänä tuota mopon bensatankkia) mut en taida viittiä... * Myös minä oon tietty sitä mieltä (niinku tuolla jossain jo aiemmin totesinkin), että se tankki täyteen vaan ja korkki kiinni * AAMEN *

    Edit: Watusti kirj.virheitä *



    It´s better to die on your feet than live on your knees...
  26. #56
    Ja jos on bensahana pyörässä, niin sulje se ja käytä kaasarit tyhjäksi. Edellisten vinkkien lisäksi...
    <p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
  27. #57
    No entäs kun on tuo digitaalinen mittaristo ja irrottaa akun talveksi, niin pysyykö siinä kilometrit tallessa, vai saako keväällä taas lähtä nollilta?
  28. #58
    Lainaa (Pätkä @ Loka. 01 2005,20:27) kirjoitti
    No entäs kun on tuo digitaalinen mittaristo ja irrottaa akun talveksi, niin pysyykö siinä kilometrit tallessa, vai saako keväällä taas lähtä nollilta?
    Oih kun saisikin ....


    Juuh marinointi vaikka WD40 sprayllä ja atamoonit tai kunnon bensa esim tuo Green futura. tankkiin niin .. kewäällä lähtee kun palmun alta,
    <span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
    -Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
    -Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>

    <span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
  29.  
  30. #59
    750 -95 gigseri ei heränny vanhalla pensalla mutta ruohonleikkuri söi ne mielellään
Sivu: 2 / 2:sta EnsimmäinenEnsimmäinen 12