siis ei prkl!! varmaa vuoden noloin / tyhmin kysymys, mutta miten saan etu jarrupalat vaihdettuu?
ja pyörähän on kuussatku separi!
pitääks siis ottaa eturengas pois, vai? *![]()
pikainen googletus, ja kuvissa näyttää olevan satulassa kaksi pulttia jotka aukasemalla pitäs saaha nuo jarrupalat pois, tai ainakin lähemmäksi irrotusta, mutta helpoiten selviää kun otat silmän käteen ja katsot mistä kohdasta palat ovat kiinni... ja sitten pura/kasaa periaatteella loppuhomma...
En nyt tarkkaan tiedä mikä vuosimalli on kyseessä, mutta uskoisin että on hyvin lähellä samanlainen juttu kyseessä eri vuoimalleissa.
Katsos tämä kuva Jarrusylinteri räjäytyskuva ja siitä kun otat irti ruuvit "23" niin irtoaa pelti "10" niin palat lähtevät nostamalla pois HUOM!! Älä paina tässä vaiheessa jarrukahvaa!!!
Eli siis jarrusylinteriä ei tarvitse irroittaa...
-C9B5R4-
Mietelause:
Krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä
Enpähän noita seepraan ole vaihtanut, mutta yleensä ovat kyllä aika alakoulu-matematiikalla kasatut.
Viimeistään satulat irroittamalla nuo saanee pudotettua pois. Kiinnihän ne ovat normaalisti yläpuolestaan yhdellä/kahdella sokalla lukitulla tapilla.
Satulat taas yleensä saa irti avaamalla satulan kiinnittävät pari pulttia ja painelemalla männät/palat sisään satulaa kallistelemalla varovasti.Tarvittavan palojen sisäänpuristelun määrä riippuu tietty siitä kuinka isot jarrulevyt pyörässä on / kuinka ahdasta satulan ulosveto levyn ja vanteen välistä on.
Samalla kannattaa pitää huoli siitä, ettei sisään painuvien mäntien pääsylinteriin työntämä jarruneste valu yli.
<p>2002-2014</p>
...äläkä vahingossa purista paloja yhteen kun otat satulan levyn päältä irti, niitä on ikävä kammeta takas erillee. Suosittelen myös mäntien ym puhdistamista samalla, helpottaa hommia jatkossa. Jos männät pääsee pinttymään pahasti voi niitä olla tosi hankala painaa sisään seuraavan kerran ku paloja oltais vaihtamassa
Ihan noin yelisesti... Kannattaa aina kysyä jos ei ole varma jottei käy niin kuin kaverilleni kävi kun eka kertaa alkoi vaihtaa paloja... Halkaisi jarrusatulan kahteen kappaleeseen ja näin nesteet pihalle ja ilmat sisään. Periaatteessa helppo kasata ja ilmata mutta kun pyörässä oli Absit ja putkistoa hieman enempi kuin tavallisesti ja tietty jäi ilmaa jonnekin mutkaan. Siinä teki tavallisesti asioista perillä oleva taho hommia jonkin aikaa...
Stelvio NTX ´12
V 650 NTX
Tuareg 600 Wind
CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
RD 250 LC
Pegaso 650 Trail
K 75
R 45
saimon siihen vaihdetaan, kuten mihin tahansa polttomoottorikäyttöiseen kulkineeseen. Eli satulan pultit veks ja palat vaihtoon...
Kawasaki GPX 750R -89
Kawasaki ZZR 1100 -95
Sitten vielä toivoisin hyviä vinkkejä miten jarrusylinterit saa takaisin sisälle, jotta uudet palat mahtuvat paikoilleen. Kokemusta on, että voivat olla helvetin tiukassa. Jouduin avaamaan ilmausnipat kun jarrunestesäiliön kannen avaus ei riittänyt.
kampee isolla ruuvarilla vanhan palan ja jarrulevyn välistä.
Kawasaki GPX 750R -89
Kawasaki ZZR 1100 -95
Mä oon painanu palat erilleen painamalla jarrusatulaa sisäänpäin, siis paikallaan levyä vasten (toimii jos satulassa on männät vaan toisella puolella). Ei tartte kammeta millään ja samalla saa satulan liikkuvat kiinnityskohdat liikettä.
noin! nehän suorastaan putos lattialle ku tajus mitä pitää avata! *
iso kiitos vastanneille, erityisesti -C9B5R4-:lle hyvästä kuvasta! *
vanhoissa paloissa oli viel pintaa jonkin verran, mut vaihdoin silti.. onpahan sit ens kesään reilusti pintaa!! *![]()
Ollos hyvä on muuten hyvä linkki tuo jossa on räjäytyskuvia joka lähtöön... KLIK KLIK(ville_ @ Syys. 21 2005,14:46) kirjoitti
-C9B5R4-
Mietelause:
Krapulan parantaminen viinalla on yhtä tarkkaa hommaa kuin ripulin parantaminen piereskelemällä
JARRUMÄNTÄTYÖKALU(psa @ Syys. 21 2005,11:54) kirjoitti
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
Kannataa varmaa laittaa jotain kiinnijuuttumisen estoainetta siihen tapin kierteisiin ja siihen suoja palan kierteisiin, niin aukeaa helpommin sitten kun seuraavan kerran tarvii vaihtaa. Tähän käy kuparipasta tai vaikka ketjurasva.
Veljen CBR:stä ei saatu noita suojapaloja irti ilman hitsivehkeitä. Oli varmaan edellinen omistaja unohtanu noi aineet tai sit kiristäny tuon suojapalasen sikatiukkaan kiinni.
Itse käytän liimauspuristinta. Maksoi paikallisen rautakaupan tarjouskorissa 5€ kolmen kipaleen setti.(IlDuce @ Syys. 21 2005,21:26) kirjoitti