Itse kun noita rakkineita kasailee, pitäisikö käyttää ruuvilukitetta kriittisemmissä paikoissa? Täällä taisi olla joskus puhetta ainakin pulttien momenttiin kiristämisestä ja kierteiden rasvaamisesta, mutta haulla en löytänyt tarkempaa tietoa.
Eli esim etujarrusatulan pultit saavat osakseen tärinää ja lämpötilavaihtelua ja niiden on kuskin kannalta terveellistä pysyä kiinni. Riittääkö, että pultit vetää momenttiavaimella huoltomanuaalin mukaisiin momentteihin vai pitääkö kierteisiin laittaa lukitetta?
Jos ruuvilukitetta käytetään, mihin kaikkiin kohteisiin sitä pitäisi älytä laittaa? Tässä voi kaiketi käyttää järkeäkin *
Tähän mennessä en ole lukitteita käyttänyt ja ihan hyvin pultit ovat näyttäneet pysyvän kiinni, vaan eihän niistä koskaan tiedä.
(Ja vähän asian vierestä, mitä oikeastaan tapahtuu jos ainoa etujarrusatula irtoaa paikaltaan? Satula jää heilumaan jarruletkun varaan valtoimenaan ja meno jatkuu ilman etujarruja vai onko mahdollista että jarrusatula kiilautuu jotenkin etuhaarukan ja vanteen/jarrulevyn väliin ja lukitsee renkaan?)
Tuolla on kuvia, mitä käy kun toinen satula irtoaa. Vaikutus on täsmälleen sama kuin sillä, jos se ainoa irtoaa. Jarru menee harvemmin vanteen väliin, mutta on kai sekin mahdollista.
Vaikka ohjekirja ei niin käskekään, niin itse kyllä käyttäisin lukitetta katupyörän jarruissa. Ne tulee tarkistettua sen verran harvoin. Muuten oikeastaan ohjekirjan mukaan. Aika harvoissa paikoissa sitä oikeasti tarvitaan.
- JAM Racing Team -
Yleensä ohjekirja ja/tai korjaamo-opas kyllä kertoo mihin pultteihin tuota lukitetta tulisi laittaa.
<p>2002-2014</p>
Ruuvilukitteitakin on montaa sorttia. Erot on lähinnä siinä kuinka kovasti pultti/mutteri liimaantuu kiinni. Itse käytän usein keskikovaa lukitetta tai sellaista joka on tarkoitettu käsityökaluilla avattaviin liitoksiin.Kovimmilla lukitteilla menee jo melkein pillihommiksi irrottaminen.
Ainiin, ja sekin piti kertoa vielä että on niillä myös korroosiota estävää vaikutusta jos käyttökohteita miettii.
FJerguson 1100 - monipuolinen maatalouskone
Jarruissa kannattaa käyttää. Mutta jos on käytössä vaikka vain sinistä locktitea, niin ei sitä tarvi laittaa koko kierreosaan, menee ihan sikatiukkaan. Laittaa ihan pienen tipanosan muutamaan kierteeseen, se jo tekee kierteestä nahean, ja nahea pultti ei voi pyöriä pois itsestään vaikka vähän löystyisikin.
Mitens 'johtajalta' voi lähteä jarrusatula irti kisapyörästä? Niissähän on turvavaijerit pulteissa?
Hondan jarrupulteissa on tehtaalta jotain oranssin näköistä lukitetta.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Huolto-ohjekirjoista löytyvät ne kriittiset paikat, johon lukitetta tarvitaan aivan kuten veli yllä todisti.
Älä kuitenkaan unohda myös kuparitahnaa! Noihin jarrusatulan pultteihin ja lisäksi lähes kaikkiin kohtiin, jossa alumiini on toisena osapuolena kannattaa tuota lisätä. Se estää kiinnileikkautumisen joka saattaa harmittaa todella kovasti huoltojen yhteydessä. Tahna kestää myös kuumuutta aivan toisella tavalla kuin lukitteet.
Lisäksi tietysti vaseliini on hyvää väliainetta esim. akun napojen ja akkukaapelin kengän väliin. Estää hapettumisen.
+Pasi
Aika rytäkkä Johtajalla kuvista päätellen, millaiset varmistukset kisapyörän jarrujen pulteissa pitäisi oikeasti olla?
Miten muuten sen kuparitahnan kanssa, tarvitseeko sen kaveriksi lisätä enää lukitetta vai antaako kuparitahna jo itse tarpeeksi pitoa liitokseen? nimim. yhdet alumiinikierteet poistettu vahingossa
Kaikissa huoltomanuaaleissa ei sanota tosiaan tuosta lukitteesta ja kun itse ropaa niin pitäisi saada pyörästä kuitenkin turvallinenen ajettava. Kiitoksia vastauksista![]()
Taisi kuski olla Möttösen Tomi #44 eikä johtaja.(ktuomas @ Syys. 21 2005,10:38) kirjoitti
Tapahtuman syyhyn viitttaa lause "Kallis unohdus tekniikkapuolella…"
Ok, en tsekannut profiilista Johtajan nimeä enkä sivuilta kaatuneen kuskin nimeä, äimistelin vain että onpa hurjan näköistä menoa. Onneksi ei käynyt pahemmin.(Hese929 @ Syys. 21 2005,10:49) kirjoitti
Sivuilla ei mainittu millaisesta unohduksesta oli kyse, ilmeisesti kuitenkin jarrusatulan kiinnityspultteihin liittyvästä?
Ei ollut minun pyöräni, kuten monet jo huomasivat. Arvailut syystä taisivat osua oikeaan. Ikävä unohdus, joskaan onneksi ei fataali tässä tapauksessa. Kun tekee liian kiireellä, niin näin voi käydä. Onneksi ei mennyt mekaanikon piikkiin.(jaket @ Syys. 20 2005,23:20) kirjoitti
- JAM Racing Team -
Niissä on varmistuslangat. Pulteissa on rei'ät, joista lanka pujotetaan läpi.(ktuomas @ Syys. 21 2005,10:38) kirjoitti
- JAM Racing Team -