Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 32:sta
    Mulla on cebarissa eturengas aivan loppu. ihmetyttä vaan että se on kulunut toisesta sivusta selvästi enemmän kuin toisesta. onko normaalia tällainen kuluminen vai missä mahtaa olla vikaa?
    oot ajellu ympyrää aina samaan suuntaan ?
    no ei, olisko kiero runko pyörässäs ?
    VT750C2 -2000
    Lainaa (Hondamies @ Syys. 20 2005,12:13) kirjoitti
    Mulla on cebarissa eturengas aivan loppu. ihmetyttä vaan että se on kulunut toisesta sivusta selvästi enemmän kuin toisesta. onko normaalia tällainen kuluminen vai missä mahtaa olla vikaa?
    Onkos mahdollisesti vasen puoli kulunut enemmän? Tästä on aikaisemminkin keskusteltu ja joku heitti sellasen ajatuksen ilmoille, että johtuupi siitä, kun tiet on kallistettu siten, että vesi valuu ojaan...

JK
    Yamaha FZR 600 -89 -->
    Yamaha YZF 750 R -95
    muistaakseni vasen puoli on kulunut enemmän mutta en nyt ole ihan varma.

en usko että runko on vinossa kun en ole sellaista ajossa huomannut enkä pyörää kaatanut.
    eiköhän se tuosta tienkallistuksesta johdu
    pyörää vailla.
    kävin tarkastamassa ja vasen puoli tosiaan kulunut enemmän.

ostajaehdokas tulossa tänään käymään joten hyvä tietää jokin selitys tuolle kulumiselle
    Asiaa on 20 vuotta mietitty ja on todettu normaaliksi kulumiseksi ja syy on kai se tien kaltevuus vaikkakaan ilmiö ei esiinny yhtä selvänä kaikissa pyörissä ja/tai renkaissa.
    Stelvio NTX ´12
    V 650 NTX
    Tuareg 600 Wind
    CB 250 RS ´81 2x´82 ja ´83
    RD 250 LC
    Pegaso 650 Trail
    K 75
    R 45
    tien kaltevuus ja ilmeisesti ajat aina samassa kohtaa kaistaa urassa homma korostuu
    Suzuki rg125R
    Kawasaki gpx600R Ninja
    Kawasaki ZX9R Ninja
    Yamaha YZF1000R Thunderace
    Suzuki 1300R hayabusa
    Ehkä seuraavaksi kawasaki *
    En ole huomannut moista millään pyörällä enkä millään renkailla. En usko ollenkaan, että em. kuluminen tien kallistuksesta johtuu. Ei tiet niin paljoa oikealle kallistettuja ole. *
    Eipäs juupas mutta joo kyllä tiehen tulee paikka paikoin aika paljonki
    noita kallistuksia,just tän veden pois juoksemisen kannalta.
    Ja huomasin ite saman kulumisen viime kesänä omassa äx mopos.
    Lainaa (Matias @ Syys. 20 2005,19:45) kirjoitti
    En ole huomannut moista millään pyörällä enkä millään renkailla. En usko ollenkaan, että em. kuluminen tien kallistuksesta johtuu. Ei tiet niin paljoa oikealle kallistettuja ole. *
    Jaa, mulla kolmas eturengas edessä taas loppu ja kaikki ovat kuluneet lopulta samalla tavalla vasemmasta reunasta sileeksi. Ja pyörä ollut mulla uudesta asti joten tiedän mitä se on syönyt.

Teiden kaltevuuden näkee aika hyvin kun kaksi rekkaa kohtaa kaksikaistasella maantiellä: kontin reunat eivät todellakaan osoita pystysuoraan...

Mutta miksi takarengas ei kulu noin selkeästi reunaltaan?
    A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
    Lainaa (Jerry Cotton @ Syys. 20 2005,20:22) kirjoitti
    Jaa, mulla kolmas eturengas edessä taas loppu ja kaikki ovat kuluneet lopulta samalla tavalla vasemmasta reunasta sileeksi. Ja pyörä ollut mulla uudesta asti joten tiedän mitä se on syönyt.

Itse en ole kyllä huomannu kyseenlaista ilmiötä omassa pyörässäni... mutta onko kaukaa haettu teoria:

Jos tie on kalteva oikealle hieman, niin silloinhan suoraan ajaessa tien kaltevuus imee ajoneuvoa ojan suuntaan jolloin ajosuunta on hieman vasemmalle ja näin ollen pyörä myös kallellaan vasemmalle jonkun millin, ehkä sentin enemmän kuin tasaisella tiellä ajettaessa. * tiedä häntä.

Autolla ajaessahan tuon havaitsee helpommin kaltevalla tiellä kun joutuu pitämään rattia suorassa ettei se kääntyisi luonnonvoimien takia oikealle. Miten se esim. autossa sitten vaikuttaa renkaan puolittaiseen kulumiseen vai vaikuttaako ollenkaan???
    Honda CBR1100XX
    Ei ole minullakaan missään renkaassa koskaan esiintynyt tuollaista kulumista siinä määrin, että olisin sen huomannut.
    Lainaa (CebariTonni @ Syys. 21 2005,11:32) kirjoitti
    Itse en ole kyllä huomannu kyseenlaista ilmiötä omassa pyörässäni... mutta onko kaukaa haettu teoria:

Jos tie on kalteva oikealle hieman, niin silloinhan suoraan ajaessa tien kaltevuus imee ajoneuvoa ojan suuntaan jolloin ajosuunta on hieman vasemmalle ja näin ollen pyörä myös kallellaan vasemmalle jonkun millin, ehkä sentin enemmän kuin tasaisella tiellä ajettaessa. * tiedä häntä.
    Joo, varmaankin tulee toiseen suuntaan pyörää väännettyä.

Silloin kun en mitään mutkatietä päästele, niin tulee ajettua aina ajoradan vasenta reunaa, juurikin siinä kotilon pyörien urassa. Ja kai se on niinkin, että kun rengas kerran alkaa kulumaan epätasaiseen samasta kohtaa, niin se korostuu loppua kohden entistä enemmän.

Mutta enivei mulla tuo epätasainen kuluminen on sen verran pientä ettei ajo-ominaisuuksiin juuri vaikuta.

A-B-CH-CZ-D-EST-F-FIN-FL-H-HR-I-L-LT-LV-N-NL-PL-RO-RSM-S-SK-SLO-UA
    Lainaa (Jerry Cotton @ Syys. 20 2005,20:22) kirjoitti

Teiden kaltevuuden näkee aika hyvin kun kaksi rekkaa kohtaa kaksikaistasella maantiellä: kontin reunat eivät todellakaan osoita pystysuoraan...

No kun tie on oikealle kallellaan, niin jotta mopo menee suoraan nii sitä stongaa pitää vähän "punoa" vastaan ettei mee oikealle. Ja sillonhan tuo etunen ei kulje aivan yhtä suoraan ku takanen... jotenka eturinkula kuluu hieman enemmän vasemmasta reunasta. Ainaki omakohtasesti on aina ollu näin. Ja takakumi kuluu keskeltä, ja se taas johtuu mutkateiden vähyydestä. *
    Joo kyllä mä oon ainaki huomannu, että pyörä on aina hieman vasemmalle vinossa, joten eiköhän se ole se syy.
    Don´t tread on me!
    Kyllä se tien kallistus on ihan oikea syy tuohon. Kaikilla on lisäksi omat lähitiensä, joilla voi olla suuriakin eroja kallistuksen määrässä verrattuna muualla kulkeviin teihin. Tasaisimmilla teillä tuota kulumista ei ehkä huomaakaan, mutta jos oma lähitienoo ja ajoreitti sisältää tuollaisen "harjakattoisen" tien, niin kuluminen on selvää. Varsinkin keväällä voi olla hyvin nopeaakin kun tiet ovat nastojen jäljiltä karheina.

Moni sanoo, että ei kannata ajaa ajourien välissä, koska siellä voi olla suurempi mahdollisuus öljyyn yms. Itse ajelen pääsääntöisesti hiukan kaistan vasemmalla puolella, mutta en mielellään ajourassa. Vasemmalta näkee paremmin ja osaa varautua jonossa ajaessa mahdollisiin pysäyksiin. Lisäksi risteyksissä lähellä keskiviivan lähellä ajava huomataan nopeammin kuin oikeassa laidassa ajava. Ei tule sitten niin helposti autoja oikealta eteen.
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
    Onks sun eturengas tasapainotettu?
    Mitä?
    Jos mopo ei ole suorassa kulmassa tienpintaan nähden kuluu rengas toiselta laidalta.
    Syitä on: Väärin kuormattu, elikkä toispuoleisesti, jolloin joutuu kokoajan vääntämään pyörää suoraan.
    Olen huomannut pitkillä porukkareissuilla että jotkut istuvat jatkuvasti toisella kankulla jolloin toimii sama ilmiö.
    Rungon viat, kiero, väärä linjaus pyörissä (ketjuvehkeet). Tien kallistus, joka vaikuttaa esimerkiksi pohjanmaalla voimakkaasti, kun ei ole mutkia juuri missään. Urassa ajaminen aina toisella "rinteellä". Sitten nämä kaikki yhdessä ehkä eniten.
    Tuollaista tuli mieleen kun hieman väänsin ruostuneita muistilokeroita auki.
    Vanha äijä, mutta aina yhtä lapsellinen.
    Lainaa (Hondamies @ Syys. 20 2005,12:13) kirjoitti
    Mun mielestä renkaan kulumiseen vaikuttaa paljolti renkaan pehmeys ja VOIMAKKAAT JARRUTUKSET, mut toi epätasainen kuluminen voi johtua iskari(n)en kunnosta tai ihan vaan epätasapainosesta renkaasta. Voihan tolla tienkaltevuudellakin olla "jotain" tekemistä mut Suomen tiet on tosi kuluneita ja huonos kunnos et sekin varmaan vaikuttaa...
    Lainaa (Kake3 @ Syys. 21 2005,11:36) kirjoitti
    Ei ole minullakaan missään renkaassa koskaan esiintynyt tuollaista kulumista siinä määrin, että olisin sen huomannut.
    Ei mullakaan. Ajan tosin äärimmäisen harvoin suoria maanteitä, joten ei tuo pääse vaikuttamaan. Kurviteitä kun päästeleepi, niin renkaat kuluu tasasesti... Eli on se vähän tienkäyttötottumuksistakin pakosti kiinni...
    Kitka miehen tiellä pitää!
    Vastaus on yksinkertainen, Suomessa tuulee keskimääräistä enemmän vasemmalta ja pakkohan sitä on hieman nojata tuulta vasten. rengas kuluu siis "tuulen puolelta" enemmän !
    Siinä se
    Just "nyt" ei bikeä...
    Riippuu tietysti tiestä, uudet tiet on tehty vähän erimallisiksi, mutta vanhat tiepohjat on kyllä selvästi keskeltä korkeampia.

Viime kesänä meni edestä MeZ4 tosi pahasti toispuoleiseksi. Tänä kesänä (Me 33) on selvinnyt paremmin, kun tarkistin vähän ajolinjaani.

Se on aika luonnollinen paikka kaistalla ajaa tuo oikeanpuoleisen uran vasen reuna, noin pyörän sijoittumisen kannalta. Nyt ajelen keskemmällä enempi urien välissä. Tosin, kanttaan mieluummin vasemmalle kuin oikealle, ehkä sekin vähän vaikuttaa, koska ongelma ei täysin poistunut?
    Punainen Honda ST1100 PanEuropean -97 -> Lue: Heterosohva!
    joo, ite olen ajanut loppuun noin 5 rengasta eri pyörillä ja kaikissa sama ilmiö, ja mitä kavereitten vehkeitä oon kattellu ni sama homma. ei sun pyörässä mitään vikaa ole
    -98 xx KTM 300 exc
    TURHA tarkkuus on teknistä tietämättömyyttä!
    Lainaa (Skeleton @ Loka. 13 2005,19:48) kirjoitti
    Viime kesänä meni edestä MeZ4 tosi pahasti toispuoleiseksi. Tänä kesänä (Me 33) on selvinnyt paremmin, kun tarkistin vähän ajolinjaani.
    Mulla melko samantyylisiä kokemuksia, MeZ4 kului minullakin aika selvästi toisesta reunasta enmmän. Tuolla nykyisella MeZ6 ei taas ole juuri havaittavissa, että olisi kulunut toispuoleisesti.

Näyttäisi olevan kulunut aika tasaisesti keskeltä. Ja mitään muutoksia pyörään en ole tehnyt joten senkään ei pitäisi vaikuttaa.

No sama se kuluu ne jostain aina.
    Itte kun tekee, niin tulee sellanen kun sattuu tulemaan.
    Piti laittaa tähän 'hienosti' piirretty AutoCad -kuva liitteeksi mutta se nyt ei vaan onnistunut. Mutta koitanpa selittää.

Yleensä teissä (määräysten mukaan) kallistus suoralla osuudella on 1% tai 2% (1% --> metrin matkalla kaatoa 1 cm). Rampeilla, suurin sallittu kaato on 5%.

Jos ajatellaan että renkaan leveys on 120 mm, josta puolet on siis 60 mm ja koska mp:n rengas on kaareva niin toiselta puolelta tiehen osuva ala on noin 2-3 cm...

voidaan siis laskea, että toi 2-3 cm joka siis kuluu eturenkaan vasemmalta puolelta kohtaa 1% kaadolla korkeuseroa ~0.2 milliä ja 2% kaadolla ~0.4 milliä. (kaava; korkeusro/matka*kosketuspinta ---->10/1000*20=0.2mm).

Itse en ole huomannut omassa mopossani toispuoleista kulumista. Kuitenkin, mikäli nyt en ihan väärin laskenut, niin korkeuserot on mitättömän pieniä.

Sekin kannattaa muistaa, että kallistuksia on oikeapuoleisen liikenteen johdosta enemmän oikealla (rampit kaartaa oikealle) ja mutkissa nämä kallistussäännön ei tietenkään päde.

Siis, en oikein usko että toispuoleinen kuluminen johtuisi tien kaltevuudesta.
    Renkaan kuluminen vinoksi on aika yleinen ilmiö. Vasen puoli on ainakin omien havaintojeni mukaan ollut aina nimenomaan se kuluneempi, joten tien kaltevuus on ihan luonnollinen syy tuolle. Tuohon geometriseen tarkasteluun voisi vielä lisätä sen, että vinolla alustalla renkaan tukipiste (~asfalttia koskettavan osan keskikohta) on siirtynyt hiukan sivuun pyörän keskilinjasta. Tätä on pakko kompensoida kallistamalla pyörää ylämäen puolelle, eli tässä tapauksessa vasemmalle, jotta pyörä ei lähtisi kallistumaan oikealle.
    En edelleenkään usko, että renkaan toispuoleinen kuluminen voisi johtua tien kallistuksesta. Vaikutus on niin vähäistä (vrt. edellä), että muut seikat esim. ajelee vasemmalle kääntyviä mutkia enemmän kuin oikealle kääntyviä, vaikuttavat enemmän. Omissa mopoissani en ole koskaan moista ilmiötä nähnyt, enkä itse asiassa kavereillakaan. Jos toispuoleinen kuluminen johtuisi tien kallistuksista, eikö silloin ilmiö pitäisi näkyä kaikissa pyörissä samanlaisena? Vaan kun ei näy! Syy siis täytyy olla jossain muualla. Edellisissä viesteissä näitä uskottavampia syitä on jo tullut esille, en viitsi niitä tässä enää esitellä.
    Omassa Sevenfiftyssä meni edellinen eturengas sileäksi juuri vasemmalta puolelta, mutta nykyisellä olen ajanut jo 23 tkm ja kulutuspinta näyttää silmämäärin tasaisesti kulahtaneelta. Veikkaisin syyksi ajotottumusta, toiselle puolelle on luontaisesti helpompi kantata ja siksi kuluminen on epätasaista? Takarenkaassa lienee kulutuspintaa enemmän, siksi ilmiö ei näy siellä.
    www.motzcari.com
    Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
  30.  
    Älkää ottako huomiion.
    Luulen että kuluminen johtuu avaruussäteilystä, kaikille foliosuojat päähän.

Asiaan
    Eli itse en ole tämmöistä toispuoleista kulumista havainnut vaikka olen ajellut 4:llä eri rengasmerkillä, ja kahdella eri mopolla.
    CBR 600F -98 --> CBR 1100 XX -99 --> CBR 929 RR01 -->Busa 2000 --> SV650S -02 -->CBR 1100 XX -99 --> ZX9R -98 --> Yamaha XJ 650 1981 kahvilakilpuri--> Yamaha TY 250 -82-->Honda SS125A 1969 + ZX9R -96.
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen