Oliskohan jossakin tollasen LCD näytöllä olevan digimitskun rakentamisohjeita? Eli idiksenä olis saada kierrokset, nopeus yms. samaan pakettiin.
Tietty jos joku on oikein HC-väsääjä niin voi laittaa ohjeet & vinkit omasta takaa tänne
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Ensin kannattaa miettiä minkä kokoisen näytön tarttee (spelektroniikka). Tuommoisen 4 riviä x 20 merkkiä luulisi jo riittävän tuohon tarkoitukseen. Sitten tarttet siihen sopivan ohjainpiirin esim. tuolla sivulla mainittu HD44780. Minä jatkaisin tästä eteenpäin prosessorin valinnalla (vaikkapa i8051). Sittenpä ei muuta tarttekkaan kun tehdä sopiva kytkentä ja softa prosessorille. Näillä eväillä pitäisi päästä alkuun.(kwak750 @ Syys. 20 2005,09:58) kirjoitti
Tai sitten ostat valmiin paketin tuolta maailmalta jossa kaikki tarvittava nopeuttta ja kierroksia myöten My chron 3
Hmm.. 350$ aika vitusti jostain mitskusta(JP_445 @ Syys. 20 2005,12:29) kirjoitti
Olishan toi magee, mutta ei tälläsellä persaukisella oo tollasiin varaa, kun fyrkat menee koneeseen
-johtaja: Löytyyköhän tohon mitskun tekemiseen tarkempia ohjeita? Softan tekeminen tuottaa eniten ongelmia..
Tai no.. hmm.. voishan sitä fyrkkaa ehkä löytyä tollaseen mitskuun, täytyy nyt tsiigailla, mutta pistäkää niitä halvempia vaihtoja silti
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Tuossa on vain mukana kaikki tarvittava antureita myöten.(kwak750 @ Syys. 20 2005,13:01) kirjoitti
Helposti tulee hintaa itserakentaenkin jos noita antureita joutuu hankkimaan. Lisäksi koteloinnit sun muut... Toimii vielä lisäksi dataloggerina tuo My Chron laite
Louisilta löytyy Koso-merkkinen digimittari hintaan 80 eur. Valaistu näyttö eli siinä suhteessa Sigma-mittareita käyttökelpoisempi. Kiekkanäyttöä siinä ei ole, mutta kyllähän ne koneen loksutukset Tri Isossa tuntee perstuntumallakin... Astetta fiksumpi (lue: kalliimpi) olisi sitten DET100, josta nuo kiekkanäytötkin löytyisivät.
Itse olen haaveillut noista Touratechin IMO:ista... Jospa se Joulupukki toisi! *![]()
Koon lisäksi kannattaa miettiä että mistä saa sellaisen näytön, josta saa jotain selvää paitsi pimeällä (ts. taustavalollinen malli) myös suorassa auringonpaisteessa, mikä ei olekaan enää ihan niin helppoa. Ja erityisesti kannattaa varmistua että siitä näytöstä näkee jotain myös polarisoitujen aurinkolasien kanssa...(johtaja- @ Syys. 20 2005,10:27) kirjoitti
Muutenkin tuon koko hoidon paketointi niin että sen saa vesitiiviiksi ja jotenkin asiallisen näköiseksi voi olla hieman haasteellista. Mutta ainahan sitä kannattaa nikkaroida, niitä näyttöjäkin voi sitten vaihdella suht helposti kunhan valitsee heti aluksi sopivan liitännän sille näytölle. Itelläkin oli jotain tuollaista mielessä mutta totesin homman turhan kovaksi hyötyyn nähden.
Tämmönen olis passeli!
Pain is just weakness leaving the body
Anteeksi tylyyteni, mutta jos ei ole ennestään mikrokontrollerit + lcd-ohjaus + "peruselektroniikka" hanskassa niin ei kannata lähteä rakentelemaan. Noissa kun joutuu aina säveltämään enemmän ja vähemmän.
Nyrkkisääntönä: Mikäli pitää kysyä, ei kannata. Osaava olisi tehnyt ominpäin tai kysellyt tarkemmin jonkun lutikan speksejä jollain elektroniikka-foorumilla.
Mutta jos välttämättä haluta kokeilla, niin tutustu vaikka johonkin atmelin mikroon stampin kanssa ja testaile tuota hd44780 ohjausta.. siinä se koodinvääntö pikkuhiljaa kehittyy ja saat tehtyä tasan mitä tahdot.
Toiset tekee mitä osaa, toiset mitä haluaa.
Voin ajaa kuten tahdon kunhan pysyn varuillaan
Se ketään ei vie väkisin saa kukin valita
Vaan hankalaa on aika-ajoin mieli hallita
Itsemurhalentäjää ei ruusuin palkita
Niin, varsinkin --> TON <-- takia. toi OIS hieno!!! Tosin toi möykky pitäis saada piiloon...(mekanik @ Syys. 20 2005,14:33) kirjoitti
njoo siksi juuri kyselin vähän tarkempia ohjeita(vemu @ Syys. 20 2005,14:45) kirjoitti
Onhan ne pro:tkin jostain ne oppinut, mutta ei oo nyt inspiksiä alkaa opettelemaan mikropiirin toimintaa
Tollasesta auton LCD mittarista olis aika helppo customoida mopoon mitsku, mutta rundit loppuu 7 tonniin, pitäisi nyt ainakin 9tonniin asti riittää
Täytyy kyllä vakavasti harkita tota MyChron3, sen verta siisti kampe ja hyvät ominaisuudet. Ei toi veyporkaan paha olis ja sais suomesta!
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Suosittelen suoraan valmiin ostamista... Ei tarvii kikkailla ja arpoa kesken kauden kun laitteet ei toimi...(kwak750 @ Syys. 20 2005,15:02) kirjoitti
Saakohan tota MyChron 3 basic plussaa mistään euroopasta tai jostain? Näyttäis olevan n. 400$ eli vajaa 350e
plussa siksi että siinä on toi magee F1 tyylinen vaihdenäyttö
Eli jos jostain euroopasta sais ni sit, en jaksa alkaa huoraamaan tuolta jenkeistä mitään kun niille on kaikki niin vaikeeta
EDIT: hahaa
http://www.speedsystems.fi/set_files..._files/mp.html näyttää löytyvän jopa suomesta !!!!!!!!!!! hinnoissakin on varmasti "SUOMILISÄ"
DUCATI is just the Italian word for Harley.
tokimoto käsittääkseeni myy näitä www.acewell-meter.com
elä ja anna muiden roudata
Koulun penkeiltä on jäänyt 80c196 microkontrolleri ja 4 rivinen näyttö. Ne ei maksanut kuin 1000mk? kortti on turhankin suuri, mutta välillä on ollut mielessä rakentaa siitä semmoinen dataloggeri yms tietopankki. Eli jos siihen sais kellon tehtyä. Ja sitten nopeusmittarin, niin voisi suht helposti tehdä systeemin joka mittailisi kiihtyvyyksiä, eli aina kun pyörä pysäytetään, niin mittari nollaantuu, sitten kun lähdet kiihdyttämään, niin eka pulssi starttaa ajanoton. Ja kun pyörä saavuttaa 100km/h tai esim 400m matkan, niin aika talletetaan muistiin ja näytetään näytöllä. Sitten se keräis parasta aikaa johonkin kulmaan jne.
Paska sitä on kylmiltään koodata. Koulunkaan pohjalta on unohtanut 9/10 tiedosta, joten aina jos sillä jotain tekee, niin aikaa menee, mutta hyvä talviprojekti tietty.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Tulipa tässä mieleen jos modais auton LCD mittarista mopoon sopivan tekemällä uuden compaktimman piirilevyn, mutta pystyykö tota kierroslukumittaria jotenkin kusettamaan kun mitsku on tehty 6 pyttyselle ja asteikko 7 tonniin.
Eli jollain vastuksella tai jollain, että näyttäis vähemmän, niin sitten duunaisi siihen uuden asteikon johonkin 9 donaa
Hittokun noi valmiit mittarit on hyviä, mutta mulla pitää olla aina jotain speciaaliaettei löydy toisesta laitteesta samanlaista, ylimääräistä energiaa vissiin
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Vähän aihetta sivuten, onkohan joku mahdollisesti värkkäillyt (varmasti on) ir-majakkaa/vastaanotinta jota voisi soveltaa lap-timer käyttöön? Oma versio tuntuu toimivan vain pilvisellä säällä..
edit: pilkunviilausta
"Kyl siinä vielä pitoa on, kankaat ei näy vielä."
"Vähän aihetta sivuten, onkohan joku mahdollisesti värkkäillyt (varmasti on) ir-majakkaa/vastaanotinta jota voisi soveltaa lap-timer käyttöön? Oma versio tuntuu toimivan vain pilvisellä säällä.."
sama ongelma on luodinnopeusmittareissa. Auringon valon ir kai 'tukkii' vastaanottimen.?
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Pain is just weakness leaving the body
Ei varmasti työmäärään nähden kannata. Toisaalta jos intoa riittää, niin oppimisen kannalta kyllä. Tuollaisen projektin kun läpi jaksaa kahlata, niin on käytännössä suorittanut insinöörikoulutuksen tietokonetekniikan laboraatiokurssin.
Tuon jälkeen voikin sitten siirtyä rakentelemaan vaativampia sovelluksia, periaatteet ei siitä juurikaan miksikään muutu.
@, AT, RD07A
niin tota onkohan jollain tietoa tosta kierroslukumittarin kusettamisesta? eli mitsku on 6-cyl autosta ja pitäisi saada 1-pyttyseen prätkään (tuplapuolat)
Eräästä autosta saisi aikaa mageen lcdmittarin ja sen piiirilevyn duunaisi kompaktimaan kokoon, niin saisi mopokäyttöön todella siistin! mutta toi kierroslukumittari on pieni ongelma
DUCATI is just the Italian word for Harley.
kyllähän sen rajoittajasta kuulee, kun on liikaa kierroksia.
Happy with what you have to be happy with.
Mitäs sitkun ei oo rajotinta?(Petri @ Syys. 23 2005,09:37) kirjoitti
noh kyllähän tohonkin rajotin tulee kun saan sen säädettävän sytkän, mutta siltikin haluan ihan ulkonäkö yms. syistä jengamitskun skulaamaan
![]()
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Jeps, iske skobe ja mittari kiinni prätkän sytytyspuolelle (käytä sopivaa suojamuunninta proben kanssa ettei kärähdä). Kattele millasta signaalia se prätkän sytytys tarjoaa eri kierrosalueilla. Pystyt päättelemään kuinka signaalista selvitetään rpm.(kwak750 @ Syys. 23 2005,09:17) kirjoitti
Selvitä olemassa olevan mittarin toiminta vaikka signaaligeneraattorilla ja sitten ei kun kontrolleri väliin tekemään tarvittavaa muunntosta. Kontrolleriksi riittää ihan tuolainen ~1€ kustantava AD-muuntimen sisältävä lutikka. Kytkentään saattaa joutua väsäämään muunto/suojapiirit sekä fetti/transu-kytkennän jolla tuota varsinasta mittaria ajetaan, mutta tuossahan tuo simppelisti kuvattuna.
Vetoan taas aiemmin postaamaani viestiin..
Voin ajaa kuten tahdon kunhan pysyn varuillaan
Se ketään ei vie väkisin saa kukin valita
Vaan hankalaa on aika-ajoin mieli hallita
Itsemurhalentäjää ei ruusuin palkita
Kiitos, siis mitä mihin tota skobea tarvitaan, muuttaako se ne signaalit ääneksi vai.. noeivaan(vemu @ Syys. 23 2005,12:44) kirjoitti
itse en niin paljoa noista tajuu, mutta lähinnä halusin tietää, että toi on mahdollista ja millanen operaatio. Eli aika simppeli homma olisi..Täytyy kopioida toi sun teksti talteen sittenkun alan duunaamaan sitä (eli polttamaan pinnaa ja kiroilemaan tallissa)
kiitos
DUCATI is just the Italian word for Harley.
Pitää paikkansa ja eikä ole edes hinnankirossa.Ostin sellasen ja on muuten hemmetin hyvä mut lämpömittari puuttuu.Muuten löytyy kaikki tarpeellinen.Hintaa 240€ (Ace-3853).(ande @ Syys. 21 2005,08:36) kirjoitti
Klik
Näin puoliammattilaisena (palkkani elektroniikkakehityksestä saan, mutta en itseäni minään super-experttinä pidä), sanoisin että nämä(kin) asiat opitaan niin kuin kaikki muutkin. Vähän kerrallaan, aloittaen jostain suht helposta. Autosähköpuoli on jo niin "vihamielistä" että se vaatii hyvää suunnittelua jotta kestää ja toimii kaikissa olosuhteissa, ja mopotinpuolella ympäristö muuttuu vieläkin vihamielisemmäksi.kirjoitti
Varsinkin jos ei ole edes halua oppia asiaa mitä on tekemässä, on parempi suosiolla kävellä kauppaan ja ostaa valmis, vaikka hinta kirpaisisikin. On se kuitenkin halvempaa kuin maksalla niitä kuulusia "oppirahoja".
Itsellä on moisen rojektin tekeminen ollut mielessä jo pidemmän aikaa. Vaan kun nuo opiskelut tahtovat haitata harrastustoimintaa ja ajamaankin pitäisi jossain vaiheessa ehtiä.
Talven pimeinä tunteina olisi tarkoitus uppoutua mikrokontrollerien ihmeelliseen maailmaan ja jos rojekti tuntuu mahdolliselta, niin saada jotain valmista kevääksi.
Jokapojan elektroniikkaprojekti tuo sen sijaan ei ole. Siitä pitää huolen jo se synkeä fakta, että tuo mikrokontrollerin ohjelmointi vaatii pääsääntöisesti erillisen laitteen. Mutta jos nyt jotain järkevää saan aikaan, niin kyllä se tänne .orgiin jakoon tulee. Hengitystä en kuitenkaan asian tiimoilta pidättelisi.
Jälleen yksi tehottomaan pastakoneeseen hairahtunut
Jumalauta, tommosiahan rakentas about 10 euron hintaan. Bisneksen paikka...
Ainut heikkous on äärimmäinen tarkkuus