Tulokset 1:stä 17:een 17:sta

Tunnus suljettu
    Liittyi Jun 2004
    Läntinen Uusimaa
    2 mäyrää olen kuolleena Hangontiellä, raatona nähnyt. Mäyrät liikkuu nyt ahkerasti. Varokaa niitä. Tänään näin aamulla klo 8.00 ennen Kivenlahden siltaa, Kirkkonummelta päin tullessani, ison mäyrän kuolleena, auton alle joutuneena, bussipysäkillä. Ihmiset, jotka odottelivat bussia siinä bussipysäkillä, meinasivat oksentaa. Raato oli suolet levällään. Lepäsi siinä kyllä vielä illallakin, klo 20.00, töistä tullessani. Poliisit eivät niitä kovin äkkiä pois hae. Seuratkaa tienvieriä. Mäyräkolariin olen 2 kertaa itsekin joutunut autolla elämäni aikana. Jysähdys on aika kova autollakin. Saatika mp:llä. Ajakaa varovasti, seuratkaa tienvieriä! Ja, jos mäyrä tulee ykskaks eteen, keskittykää pyörän tielläpitoon. Kyllä se pyörä pysyy pystyssä, jos olette kovana.
    En muista mäyrää livenä nähneeni.. minkä kokoisesta otuksesta on kyse? 10kg vai lähemmäs 30kg?
    VT750C2 -2000
    MÄYRÄ (Meles meles)

Pituus 60 - 85 cm, häntä 11 - 20 cm
    Paino 5 - 20 kg, jotkut jopa 25 kg
    Tuntomerkit Suippo kuono, pienet korvat ja lyhyet jalat, harmahtava, pää valkea, silmien ja korvien väliset juovat sekä vatsa ja jalat mustat, (vähän mun avataren näkönen)kynnet voimakkaat ja soveltuvat hyvin kaivamiseen
    Ravinto Kaikkiruokainen, erityisesti pikkujyrsijät, haaskat, madot, hyönteiset
    Lisääntyminen Synnyttää maalis-huhtikuussa 2 - 5 poikasta kaivamaansa pesäluolaan
    Levinneisyys ja elinpiiri Tavataan Oulusta etelään, asustelee luolissa ja latojen alla
    Metsästys Metsästetään luolakoirilla, loukuilla, haaskalta (<-- eli savolais eukon raavolta) ampumalla, hetitappavilla raudoilla, saa metsästää ympäri vuoden mutta naaras jolla on saman vuoden jälkeläinen on rauhoitettu 1.5. - 31.7., pyydetään erikoisen nahan vuoksi, vuosisaalis 8 400 - 14 500 yksilöä

Ettei nyt olisi kumminkin SUPIKOIRA (Nyctereutes procyonoides) kyseessä

<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
    -Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
    -Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>

<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
    Mäyrät ja supikoirat ei vaan päivisin liiku joten eivät yllätäkään ennenkuin pimeä tulee. Mäyrät muutenkin sen verran hyvin viihtyvät reviirillään että harvemmin lähtevät teille juoksentelemaan, toisin kuin supikoirat.
    Mäyriä ei ole näkynyt, mutta viimeksi eilen työmatkalla oli tien pientareella 2 kpl kuolleita supikoiria ja yksi kuollut kettu. Mutta varovaisuutta joka tapauksessa, kettu tai supikoira kyllä täräyttää ajopeliä melkoisesti...
    I put the butcher knife up to her neck and said if you wanna live to see tomorrow, you better start fryin' 'em eggs a little better'n what'chu been fryin' 'em. I'm tired of eatin' sloppy, slimy eggs!
    -Jesco White
    yhden mäyrän ja kolmisen supia olen nähnyt viimeviikkoina kuolleina pientareilla. Ja todellä lähellä kaupunkia, ihan kauppojen nurkilla.

Päälle vaan. Turha siinä on väistellä. Jarruta vaan ja aja suoraan, se voi keritä mennä alta pois.

JT
    we cannot tolerate zero tolerance!

BMW R1200GS & Speed triple 1050
    Hm, aika yllättävää että mäyriä on noin paljon. Olen aina luullut että ovat harvinaisia elikoita. Itse olen sellaisen nähnyt vain kerran, 25 vuotta sitten. Supikoiria kyllä näkyy ainakin Hki-Tre-motarin varrella raatoina jatkuvasti, mutta enpä ole niitäkään livenä vielä nähnyt. Hirviä ja peuroja sen sijaan on tullut nähtyä tänä kesänä ihan tien vieressä 3 kertaa, se näky pistää aina kyllä miettimään...
    Kawa ZXR750H1 (Green Meanie)
    Juu kyllä ne supikoiria todennäköisemmin on. Ei mäyriä hirveesti ole...
    Se liikkuu sittenkin!

Tunnus suljettu
    Liittyi Jun 2004
    Läntinen Uusimaa
    Kaksi mäyrää Länsi-Uudellamaalla olen nähnyt nyt syyskuussa tienposkessa ( toinen oli aikuinen, toinen vielä pentu ). Siksi ihmettelinkin niiden määrää. Itse olen pamauttanut 80-luvun alkupuolella Pyhärannassa mäyrää päin autolla, 90-luvulla Espoon Laaksolahdessa mäyrää päin autolla. Kumpikin oli n. 20-30-kiloinen. Pyhärannan kolarissa maanviljelijä tuli paikalle ja sanoi ottavansa sen turkin talteen ja vei mukanaan. ELI. Mäyriä on talvehtimispaikkaa etsimässä. Edelleenkin varokaa. Minä ainakin ajelen mp:llä lokakuun loppuun asti ja aion varoa näitä metsän pikku ihmeitä.

Jos joku eläintieteilijä voisi kertoa, onko vielä muitakin kuin mäyriä, metsäsikoja, supikoiria tai jotain vastaavia liikenteessä. Kiinnostaa nää pikkueläimet. Peurat, porot, hirvet jne. näkee vähän kauemmaksikin, mutta nää pienemmät ovat vaikeasti havaittavissa ja siksi vaarallisia mp:n etusen alle joutuessaan. Sinänsä olen elukoihin, en haluaisi niiden päälle ajaa.
    Jänöjussit ovat aikas paniikissa pimeällä kun ne tapaa lähteä pinkomaan edellä karkuun. (kuuttakymppiä kerran mittasin kun ajoin parisensataa metriä pupun perässä)
    Monesti hiljaisemmilla teillä myös lehtokurpat jostain syystä möllöttävät tiellä. Niillä on jännä tapa lähteä lentoon sillai ensin suoraan ylöspäin. Pari kertaa rekan lasiin osunut. Onneksi ei sentään koskaan kypärään moppoilessa. Vaikka linnunliha namia onkin, mut ei sentää ihan niin tuoreena
    Etkä mieti, onko tässä nyt jotain taka-ajatuksia! Ei ole kuin yksi, ja sitä en kerro. Sanoinko mä ton ääneen? Tarkoitin että EI ole taka-ajatuksia. Tätä se dementia teettää. EI DEMENTIA! Ei, ei, vaan dementti... Sa-sanoinko mä sen dementian taas? Ei dementia, vaan väsymys, väsymystä tarkoitin. Meni sanat sekaisin kun on tämä dementia. EI DEMENTIA OLE MINULLA! Väsymys on vaan. Väsymys ja dementia. JUMALAUTA! Kokous on päättynyt! Ja tätä kokousta ei sitten koskaan pidetty.
    Yhden mäyrän/supikoiran metsästin 90-luvun alkuvuosina Civicillä. Jysähti komeasti pää edellä syyläriin ja tietenkin aamuyöllä 03 aikoihin yli 10km päässä lähimmästä asutuskeskuksesta tiellä jolla ei todellakaan liiku liikaa ihmisiä. Civicistä vedet pihalle ja matka keskeytyi. Nuotiota siinä sitten viriteltiin kavereitten kanssa alkusyksyn koleassa yössä aamun ensimmäisiä autoilijoita odotellessa, kännykkäaikakausi kun oli vielä muutaman vuoden päässä...

Mutta enpä välittäisi osua tuonkaan kokoiseen otukseen kaksipyöräisellä.
    Ducati 996 -00, Aprilia: Pegaso 650 -92 & 125 -90 x6, Tuareg 660 -22 & 350 -87, AF1 Futura Sport Pro -92 x2 & Futura -91 x4 & Replica -90 x2 & Sintesi -90 x2, Cagiva: Supercity -98, Alazzurra 350 -87, Tamanaco 125 -90, Gilera: RC 600 -90 & SP01 -90
    Lainaa (kava10 @ Syys. 22 2005,21:12) kirjoitti
    Kaksi mäyrää Länsi-Uudellamaalla olen nähnyt nyt syyskuussa tienposkessa ( toinen oli aikuinen, toinen vielä pentu ). Siksi ihmettelinkin niiden määrää. Itse olen pamauttanut 80-luvun alkupuolella Pyhärannassa mäyrää päin autolla, 90-luvulla Espoon Laaksolahdessa mäyrää päin autolla. Kumpikin oli n. 20-30-kiloinen. Pyhärannan kolarissa maanviljelijä tuli paikalle ja sanoi ottavansa sen turkin talteen ja vei mukanaan. ELI. Mäyriä on talvehtimispaikkaa etsimässä. Edelleenkin varokaa. Minä ainakin ajelen mp:llä lokakuun loppuun asti ja aion varoa näitä metsän pikku ihmeitä.

Jos joku eläintieteilijä voisi kertoa, onko vielä muitakin kuin mäyriä, metsäsikoja, supikoiria tai jotain vastaavia liikenteessä. Kiinnostaa nää pikkueläimet. Peurat, porot, hirvet jne. näkee vähän kauemmaksikin, mutta nää pienemmät ovat vaikeasti havaittavissa ja siksi vaarallisia mp:n etusen alle joutuessaan. Sinänsä olen elukoihin, en haluaisi niiden päälle ajaa.
    Mäyrä ja metsäsikä on täsmälleen sama elukka.Yleisemmin vaan puhutaan mäyrästä
    Ei oo riemulla rajaa kun Busalla ajaa
    Joskus ennenkin ihmetellyt, että kas kun kenellekään ei tule mieleen pysähtyä ja raahata sitä yliajettua otusta ajotieltä pois ennen kuin se jauhautuu liikenteen alla soosiksi. Joskus ajellessamme 2-tietä H:kiin päin oli pitkin matkaa kaikensorttista raatoa tiellä, että lopulta tuumasin emännälle että: "Ans kattoo, kohta tos kaistalla makaa joku vanhuksen roppa ketarat pystyssä, ja porukka vetää täysiä ohi..."

En oo onneksi, vaikka kortti ollut yli kolmekymmentä vuotta ja kilometrejäkin aika lailla, ajannu vielä oravaa isomman päälle (sekin selvis hässäkästä hengissä) mutta jos niin käy että kopsahtaa, kyllä täytyy pysähtyä katsomaan mitä pitäis tehdä (Joskus oon jonkun halvaantuneen otuksen tappannu kun vastaantulija ajoi sen yli...).

No, mäyrähän on kyllä paha otus jos pahakseen pistää, että ei aina voi mennä kyseleen, että sattuiko pahasti, tietty. Silloin soitto poliisille auttanee.
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
    Kettuja, koiria, supikoiria, mäyriä, kissoja, jäniksiä, hirviä, peuroja, kauriita,minkkejä, ilveksiä, ja semmonen outo suden ja koiran sekoitus, siinä ne elukat mitkä minä olen nähnyt jäävän auton alle. Ja samat elukat voivat tietysti jäädä prätkän alle, tai paremmin sanottua, saada prätkästä osumaa.

Mäyrä ja kettu (ja ilves) ovat sen verran arkoja elukoita, että harvemmin joutuvat onnettomuuteen. Sama pätee kyllä villisikaan. Niiden kantakin on sen verran pieni suomessa, ja sen verran arka elukka on kýseessä, että veikkaan kestävän joku vuosi ennen kun rupeavat yleisillä teillä pyörimään. JOku tarhasika joskus karkailee, varsinkin Hyvinkään paikkella =) joten siellä kait voi joskus paukkua

Mäyriä on nähnyt 1 kpl jäävän auton alle, ja tänä vuonna on varmasti ennätysmäärä supikoiria jäännyt autojen alle.
    Ja Tielaitos pitää tiet siistinä, ei poliisi.
    Vaikka vaeltaisin pimeyden laaksossa, en pelkää koska olen laakson suurin paskiainen...

" Been there, wrecked that... "

En se ollu minä, ja sitäpaitsi se oli vahinko!!!

The more I learn about women, the more I love my motorcycle
    Ketjua asiallistettu taas hiukan...
    * Arctic Ranger *

Tunnus suljettu
    Liittyi Jun 2004
    Läntinen Uusimaa
    Lainaa (rico @ Syys. 30 2005,14:14) kirjoitti
    Ketjua asiallistettu taas hiukan...
  17.  
    Lainaa kirjoitti
    Ja Tielaitos pitää tiet siistinä, ei poliisi.
    Joo, tarkoitin siis että soitto poliisislle tuo paikalle oikean avun sikäli että joko siivotaan, lopetetaan kituva eläin, lähdetään jäljittämään tms. Eihän ne aina poliisitkaan niitä vissiin lopeta, joku muukin voi tulla paikalle.

Villisika on myös vaarallinen otus (jos on porokin sopivassa tilassa). Että ei kannata sitten mennä outoja eläimiä noin vain retuuttamaan tien pieleen...
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.