Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 145:sta
  1. #1
    tietääks kukaa et onks noissa nyky pyörissä varsinki tonnisissa jonkinlaiset rajoittimet paikollaan? koska tehoa tuntuu enemmän olevan ku jossaki hayabusassa tai tonnikakssatasessa ninjassa. ja painoaki jopa vähemmän mutta einne silti tunnu kulkevan ku sen 280-290km/h testeissä. ku luulis noijen menevän yli sen 300km/h ja reippaasti. mutt ku mee niih ei mee ja se on jäänny mietityttämään.
  2. #2
    No oliskohan välityksillä esim. jotain tekemistä asian kanssa?
    Väkilukuun suhteutettuna kaikissa maailman maissa on yhtä paljon ihmisiä.
  3. #3
    Ja onhan noissa rajoittimiakin. Haulla varmaan löytyy tietoa.
    ex. YZF-R6R -06 kilpuri
    ex. GSX-R600 -05
    ex. ZX-9R -96
    ex. GSX600F -00
    ex. RD125LC -83
  4. #4
    Voi noissa Saksasta tuoduista olla rajoittimia verotussyistä. Mutta muuten se vain on niin, että suurikaan teho ei näy huippunopeudessa kun mennään tonne 300 km/h rajoille. Kyse on ilmanvastuksesta, joka kasvaa nopeuden neliössä. Takarengas alkaa vain sutimaan ja vauhti ei kasva. Hirmu nopeuksiin pitäisi tehdä semmoinen alta puolen metrin korkuinen prätkä ja pistää sitten erilaisia siivekkeitä ja erikoisrenkaita yms muotoilua, että ilmanvastus ei niin paljoa haittaa.
  5. #5
    Lainaa (Anttoo @ Joulu. 19 2005,10:33) kirjoitti
    Hirmu nopeuksiin pitäisi tehdä semmoinen alta puolen metrin korkuinen prätkä ja pistää sitten erilaisia siivekkeitä ja erikoisrenkaita yms muotoilua, että ilmanvastus ei niin paljoa haittaa.
    ootappas kun Tylyttäjä lukee ton
    <p>Teknik sano ryssä kun saranan näki </p>
  6. #6
    Lainaa (Anttoo @ Joulu. 19 2005,10:33) kirjoitti
    Voi noissa Saksasta tuoduista olla rajoittimia verotussyistä. Mutta muuten se vain on niin, että suurikaan teho ei näy huippunopeudessa kun mennään tonne 300 km/h rajoille. Kyse on ilmanvastuksesta, joka kasvaa nopeuden neliössä. Takarengas alkaa vain sutimaan ja vauhti ei kasva. Hirmu nopeuksiin pitäisi tehdä semmoinen alta puolen metrin korkuinen prätkä ja pistää sitten erilaisia siivekkeitä ja erikoisrenkaita yms muotoilua, että ilmanvastus ei niin paljoa haittaa.
    Niin, oiskohan sillä sitten mitään vaikutusta asiaan, että japsitehtaat on sopinut, ettei pyörä saa kulkea yli 300km/h.. Ainakin kilosessa Gixxerissä on huippunopeusrajoitin, eikä näissä missään taida mittari näyttää yli 300km/h nopeuksia.

    Kyllä ne menee yli 300km/h jos on oikeat välitykset, kuten menee Busa ja 12R:kin ilman rajoittimia. Esim. 10R menee 320km/h todellista pikkasen prepattuna. Eiköhän tuo tonninen Gixxeri mene saman.

    Sutiminen ei nyt ihan sellainen ongelma ole kuin jotkut antaa ymmärtää, ajetaanhan sitä yli 400km/h katupyörällä, katurenkaalla ja paskalla pinnalla tuolla Jenkkilässä.

    Hirmunopeuksiin (jos määritellään sen tarkoittavan yli 300km/h) riittää siis ihan vakio rungonmitoilla oleva pyörä, jossa on kohtuu hyvä rengas, pitävä rengas takana (ei mikään Macadam) ja eikä nyt kannata ehkä ihan sateella koittaa. Ei se sen kummempaa vaadi.

    Jos halutaan sitten yli 320km/h nopeuksia tavoitella, niin taitaa olla helpoin keino pultata siihen turbo kiinni.
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  7. #7
    Lainaa (Tylyttäjä @ Joulu. 19 2005,11:08) kirjoitti
    Sutiminen ei nyt ihan sellainen ongelma ole kuin jotkut antaa ymmärtää, ajetaanhan sitä yli 400km/h katupyörällä, katurenkaalla ja paskalla pinnalla tuolla Jenkkilässä.

    Hirmunopeuksiin (jos määritellään sen tarkoittavan yli 300km/h) riittää siis ihan vakio rungonmitoilla oleva pyörä, jossa on kohtuu hyvä rengas, pitävä rengas takana (ei mikään Macadam) ja eikä nyt kannata ehkä ihan sateella koittaa. Ei se sen kummempaa vaadi.

    Jos halutaan sitten yli 320km/h nopeuksia tavoitella, niin taitaa olla helpoin keino pultata siihen turbo kiinni.
    No päissään vaan laskin, että tuo 320 km/h antaisi kutakuinkin 8100 N ilmanvastusta, eli lähemmäs tonnin arvosta työnnettävää. Joka tapauksessa huippunopeus ei ole suorassa suhteessa tehoon tai teho-painosuhteeseen.
  8. #8
    Lainaa (Anttoo @ Joulu. 19 2005,11:43) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Joulu. 19 2005,11:08) kirjoitti
    Sutiminen ei nyt ihan sellainen ongelma ole kuin jotkut antaa ymmärtää, ajetaanhan sitä yli 400km/h katupyörällä, katurenkaalla ja paskalla pinnalla tuolla Jenkkilässä.

    Hirmunopeuksiin (jos määritellään sen tarkoittavan yli 300km/h) riittää siis ihan vakio rungonmitoilla oleva pyörä, jossa on kohtuu hyvä rengas, pitävä rengas takana (ei mikään Macadam) ja eikä nyt kannata ehkä ihan sateella koittaa. Ei se sen kummempaa vaadi.

    Jos halutaan sitten yli 320km/h nopeuksia tavoitella, niin taitaa olla helpoin keino pultata siihen turbo kiinni.
    No päissään vaan laskin, että tuo 320 km/h antaisi kutakuinkin 8100 N ilmanvastusta, eli lähemmäs tonnin arvosta työnnettävää. Joka tapauksessa huippunopeus ei ole suorassa suhteessa tehoon tai teho-painosuhteeseen.
    No ei tietenkään ole, siihen vaikuttaa aerodynamiikka pirusti.. Cv eli muotokerroin ja otsapinta-ala ovat tärkeimmät tuon huippunopeuden kannalta, tietysti tehon lisäksi. Miten otit laskussasi huomioon nuo? Tiedätkö muotokertoimet kuskin kanssa eri pyörille?

    320km/h todelliseen vauhtiin riittää 170hp takarenkaalla hieman madalletussa ZX10R Kawasakissa. Hayabusalla on ajettu ihan vakiona yli 310km/h todellista.

    Perusteita:

    Fv = ½ s v² A Cv

    jossa
    Fv = vastusvoima
    s = ilman tiheys
    v = kappaleen nopeus
    A = sen poikkipinta-ala liikettä vastaa kohtisuorassa asennossa
    Cv = muotokerroin.

    http://personal.eunet.fi/pp/davinci/osa2.html

    Elikäs, jos saadaan muotokerrointa ja otsapinta-alaa laskettua , niin eipä sitä voimaa enää tarvitakaan ihan suoraan nopeuden neliössä *

    Vai meinaatko, että prätkissä on muotokerroin ja otsapinta-ala kummatkin 1?



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  9. #9
    Lainaa (Anttoo @ Joulu. 19 2005,11:43) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Joulu. 19 2005,11:08) kirjoitti
    Sutiminen ei nyt ihan sellainen ongelma ole kuin jotkut antaa ymmärtää, ajetaanhan sitä yli 400km/h katupyörällä, katurenkaalla ja paskalla pinnalla tuolla Jenkkilässä.

    Hirmunopeuksiin (jos määritellään sen tarkoittavan yli 300km/h) riittää siis ihan vakio rungonmitoilla oleva pyörä, jossa on kohtuu hyvä rengas, pitävä rengas takana (ei mikään Macadam) ja eikä nyt kannata ehkä ihan sateella koittaa. Ei se sen kummempaa vaadi.

    Jos halutaan sitten yli 320km/h nopeuksia tavoitella, niin taitaa olla helpoin keino pultata siihen turbo kiinni.
    No päissään vaan laskin, että tuo 320 km/h antaisi kutakuinkin 8100 N ilmanvastusta, eli lähemmäs tonnin arvosta työnnettävää. Joka tapauksessa huippunopeus ei ole suorassa suhteessa tehoon tai teho-painosuhteeseen.
    Onhan moottoriteho ihan suorassa suhteessa saatavaan huippunopeuteen. Sama teho ja pienempi ilmanvastus -> enemmän nopeutta. Helppoa.

    Esimerkiksi peilit pois ja leparigoret vaihdetaan nahkaan ja nopeutta tulee lisää.

    Mistä sait selville esim. GSX-R 1000:Sen, Dainesen nahkapuvun, Sidin saappaiden, Alpinestarsin hanskojen, Arain kypärän ja kaljamahan ilmanvastuskertoimen kun noin näppärästi asian laskit...?

    Paino ei teoriassa vaikuta, käytännöss vaikuttaa hieman.
  10. #10
    Lainaa (Tylyttäjä @ Joulu. 19 2005,12:12) kirjoitti
    Cv eli muotokerroin ja otsapinta-ala ovat tärkeimmät tuon huippunopeuden kannalta, tietysti tehon lisäksi. Miten otit laskussasi huomioon nuo? Tiedätkö muotokertoimet kuskin kanssa eri pyörille?
    No tosta samasta kaavasta laskin. Muistelin, että moottoripyörille Cv = 1.5...1.8 ja A= 0.7..1 m2. Molemmat tietysti riippuu motskarin tyypistä ja edellylttäen, että kuski pysyy katteen takana. Ilman tiheys on osapuilleen kilo ja kuutio. Joten päässälaskien s* Cv * A /2 karkeasti kumoaa toisensa ja kaavasta jäljelle jää nopeuden neliö. Ja 320 km/h on noin 90 m/s, josta tuo 8100 N. Ja sen jos jakaa 9.8:lla niin se antaisi sitten noin 830 kg:n painoa vastaava voiman.
  11. #11
    Lainaa (Anttoo @ Joulu. 19 2005,12:37) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Joulu. 19 2005,12:12) kirjoitti
    Cv eli muotokerroin ja otsapinta-ala ovat tärkeimmät tuon huippunopeuden kannalta, tietysti tehon lisäksi. Miten otit laskussasi huomioon nuo? Tiedätkö muotokertoimet kuskin kanssa eri pyörille?
    No tosta samasta kaavasta laskin. Muistelin, että moottoripyörille Cv = 1.5...1.8 ja A= 0.7..1 m2. Molemmat tietysti riippuu motskarin tyypistä ja edellylttäen, että kuski pysyy katteen takana. Ilman tiheys on osapuilleen kilo ja kuutio. Joten päässälaskien s* Cv * A /2 karkeasti kumoaa toisensa ja kaavasta jäljelle jää nopeuden neliö. Ja 320 km/h on noin 90 m/s, josta tuo 8100 N. Ja sen jos jakaa 9.8:lla niin se antaisi sitten noin 830 kg:n painoa vastaava voiman.
    Tuntuu kyllä aika käsittämättömälle että mp:lle olisi noin paljon, arvioisin itse että alle 0.5 luokkaa ovat, ellei kyseessä ole sitten joku perkeleellisellä pleksikatehirviöllä varustettu matkasohva.
    "Kaikki hullut pitäisi tappaa tai ainakin niiden peilit kuuluisi säätää"
  12. #12
    Pakko pistää sormet tähänki soppaan.

    Huippunopeuksissa on jättövirrallakin merkitys, eli imupyörteet minimiin. Bussissahan se on otettu aika hyvin huomioon, kut katsotaan sitä muotoilua...
    Kawasaki GPX 750R -89
    Kawasaki ZZR 1100 -95
  13. #13
    Lainaa (Bluesman @ Joulu. 19 2005,12:42) kirjoitti
    Pakko pistää sormet tähänki soppaan.

    Huippunopeuksissa on jättövirrallakin merkitys, eli imupyörteet minimiin. Bussissahan se on otettu aika hyvin huomioon, kut katsotaan sitä muotoilua...
    Toi seikka tulee otetuksi huomioon juuri muotokertoimella, näin olen ainakin ymmärtänyt.
    "Kaikki hullut pitäisi tappaa tai ainakin niiden peilit kuuluisi säätää"
  14. #14
    Lainaa (Anttoo @ Joulu. 19 2005,12:37) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Joulu. 19 2005,12:12) kirjoitti
    Cv eli muotokerroin ja otsapinta-ala ovat tärkeimmät tuon huippunopeuden kannalta, tietysti tehon lisäksi. Miten otit laskussasi huomioon nuo? Tiedätkö muotokertoimet kuskin kanssa eri pyörille?
    No tosta samasta kaavasta laskin. Muistelin, että moottoripyörille Cv = 1.5...1.8 ja A= 0.7..1 m2. Molemmat tietysti riippuu motskarin tyypistä ja edellylttäen, että kuski pysyy katteen takana. Ilman tiheys on osapuilleen kilo ja kuutio. Joten päässälaskien s* Cv * A /2 karkeasti kumoaa toisensa ja kaavasta jäljelle jää nopeuden neliö. Ja 320 km/h on noin 90 m/s, josta tuo 8100 N. Ja sen jos jakaa 9.8:lla niin se antaisi sitten noin 830 kg:n painoa vastaava voiman.
    Ahaa, siis 1.5-1.8? Ei nyt ihan, kun suoran ympyrälevyn muotokerroin on 1.1, siis jos sitä työnnetään "lappeellaan" *

    Jotain n. 0.5 veikkaisin sen olevan, kun kuski on katteen takana piilossa. Tietysti eri pyörillä vaihtelee hyvinkin paljon, mutta eniten tuohon on panostettu tietysti näissä uusissa kyykyissä..

    K5:ssä on tehtaan mukaan parempi aerodynamiikka kuin Busassa, vaikka ei äkkiseltään niin luulis, kun niitä vierekkäin kattelee.. No toisaalta, eihän se ihme ole, on tässä niin paljon kehitystä tapahtunut pyörien esittelyjen välissä.

    Tuossa vähän faktaa:
    http://www.qsl.net/n5mya/aero.html

    Näköjään n. 230hp takarenkaalla pitäis riittää Hayabusassa ylittämään 350km/h rajapyykin aerodynamiikan osalta. Tuohon sitten tietysti renkaan ja tien välinen kitka ja muut häviöt mukaan. Ilmanvastus on kuitenkin se ylivoimaisesti suurin tekijä kovissa vauhdeissa. Cv arvo on tuon mukaan 0.561 Hayabusalla (kuskin kanssa). Tuohan on vain suuntaa antava, siihen vaikuttaa kuskin koko, asento ja ajokamat yms.. Eli eiköhän se 300hp takarenkaalla mitä muutamista Suomalaisistakin Busseista yms löytyy, riitä siihen 350m/h todelliseen nopeuteen, kunhan vaan baanaa riittää ja olosuhteet + välitykset on oikeat.



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  15. #15
    Lainaa (Tylyttäjä @ Joulu. 19 2005,12:55) kirjoitti
    Ahaa, siis yli 1? Ei nyt ihan, kun suoran ympyrälevyn muotokerroin on 1.1, siis jos sitä työnnetään "lappeellaan" *

    Jotain alle 0.5 veikkaisin sen olevan, kun kuski on katteen takana piilossa. Tietysti eri pyörillä vaihtelee hyvinkin paljon, mutta eniten tuohon on panostettu tietysti näissä uusissa kyykyissä..
    Pitipä kelata tarkemmin. Tuo >1 arvo olikin nakupyörälle kuski päällä. Hayabusasta löysin arvon Cv=0.27 Click, joten tuo voima onkin sitten karkeasti neljäsosa nopeuden neliöstä. Elikkäs hyvillä katepyörillä 320 km/h vastaa neljäsosatonnin lisäkuormaa.
  16. #16
    Lainaa (Anttoo @ Joulu. 19 2005,13:02) kirjoitti
    Lainaa (Tylyttäjä @ Joulu. 19 2005,12:55) kirjoitti
    Ahaa, siis yli 1? Ei nyt ihan, kun suoran ympyrälevyn muotokerroin on 1.1, siis jos sitä työnnetään "lappeellaan"

    Jotain alle 0.5 veikkaisin sen olevan, kun kuski on katteen takana piilossa. Tietysti eri pyörillä vaihtelee hyvinkin paljon, mutta eniten tuohon on panostettu tietysti näissä uusissa kyykyissä..
    Pitipä kelata tarkemmin. Tuo >1 arvo olikin nakupyörälle kuski päällä. Hayabusasta löysin arvon Cv=0.27 Click, joten tuo voima onkin sitten karkeasti neljäsosa nopeuden neliöstä. Elikkäs hyvillä katepyörillä 320 km/h vastaa neljäsosatonnin lisäkuormaa.
    Paitsi että se voima on liikettä vastaan eikä 90 asteen kulmassa siihen niinkuin painovoima eli ei toi nyt ihan noinkaan mene.

    edit. siis ei sitä voi käsitellä siten että ajattelisi pyörän painavan tuon verran enemmän.



    "Kaikki hullut pitäisi tappaa tai ainakin niiden peilit kuuluisi säätää"
  17. #17
    Lainaa (RRRami @ Joulu. 19 2005,13:08) kirjoitti
    siis ei sitä voi käsitellä siten että ajattelisi pyörän painavan tuon verran enemmän.
    No en sitä tarkoittanut, että massa kasvaa. Tarkoitin, että menosuuntaan vastaanpaneva voima vastaa samaa kuin neljäsosatonnin kuorma aiheuttaisi maahan. Siis ei mikään vähäinen voima.
  18. #18
    Lainaa (Anttoo @ Joulu. 19 2005,13:16) kirjoitti
    Lainaa (RRRami @ Joulu. 19 2005,13:08) kirjoitti
    siis ei sitä voi käsitellä siten että ajattelisi pyörän painavan tuon verran enemmän.
    No en sitä tarkoittanut, että massa kasvaa. Tarkoitin, että menosuuntaan vastaanpaneva voima vastaa samaa kuin neljäsosatonnin kuorma aiheuttaisi maahan. Siis ei mikään vähäinen voima.
    Ok, ajattelin vaan tuosta kuin sanoit

    Lainaa kirjoitti
    320 km/h vastaa neljäsosatonnin lisäkuormaa.
    eli tarkoitin vaan korjata ettei se mitään lisäkuormaa vastaa. (paitsi jos pyörä on menossa kohtisuoraan ylöspäin )

    Sen verran on vielä pakko hieroa pilkkua että toi vastustava voima on samaa luokkaa kuin 120..140kg:n painoiseen kappaleeseen vaikuttava painovoima tuolla hayabusan muotokertoimella (ja jos se otsapinta oletetaan olevan neliömetri).



    "Kaikki hullut pitäisi tappaa tai ainakin niiden peilit kuuluisi säätää"
  19. #19
    Ja hieman lisätietoa aerodynamiikasta: tässä turbottu Kawa ZX11 (350 hp) päästeli 368 km/h Sport Rider. Vastaava puolen metrin korkuinen kyhäelmä Kawan vakiomoottorilla 432 km/h.
  20. #20
    Lainaa (Anttoo @ Joulu. 19 2005,13:51) kirjoitti
    Ja hieman lisätietoa aerodynamiikasta: tässä turbottu Kawa ZX11 (350 hp) päästeli 368 km/h Sport Rider. Vastaava puolen metrin korkuinen kyhäelmä Kawan vakiomoottorilla 432 km/h.
    Jep, tokihan se poikkipinta-ala vaikuttaa pirusti, kuten kaavakin sanoo.

    CdA on se arvo mitä kannattaa katsella, siinä on poikkipinta-ala ja muotokerroin samassa. Tuo ja pyörän teho/välitykset oikeestaan ratkaisee sen huippunopeuden.

    Eli vinkkinä kaikille lentokentälle testailemaan menijöille; koiranluut vaihtoon ja päästää etuputkia läpi kolmioista.. Kummasti saa lisää vauhtia!

    Pyörää ei kannata kuitenkaan maximaalista huippunopeutta hakiessa pidentää, muuten voi tulla varsinkin tehokkailla pyörillä pidon kanssa ongelmia.



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  21. #21
    Periaatteessahan tuo mopon lasku ei pienennä otsapinta-alaa kuin renkaiden leveydeltä.

    Eli jos renkaat olis 190 ja 120 (yht 310), niin jokainen laskettu sentti pienentää otsapintaa 310 mm² eli 0,000310 m². Luku on todellisuudessa vielä jonkin verran pienempi, sillä tässä takarenkaan on ajateltu olevan "puhtaassa" ilmavirrassa eikä eturenkaan takana.

    Viiden sentin madallus tarkoittaisi siis noin 0,0012 m²:ä pois kokonais p-a:sta (renkaiden laskennallinen kokonais p-a hatusta). Eli alle prosenttia. Toisin sanoen "normimopossa" tuolla pitäisi siis olla noin yhteen hevosvoimaan verrattavissa oleva vaikutus huippunopeuteen ilmanvastuksen poikkipinta-alan kautta. Madalluksen vaikutusta muotokertoimeen ja tehon tiehen siirtymiseen onkin sitten jo hieman vaikeampi arvioida.



    TL1000R
  22. #22
    Lainaa (ZR-7herwood @ Joulu. 19 2005,17:11) kirjoitti
    Periaatteessahan tuo mopon lasku ei pienennä otsapinta-alaa kuin renkaiden leveydeltä.
    Jeps, madallus on marginaalinen toimenpide. Ennemmin taustapeilit ja vilkut veks. Ja niin littanaksi katteen alle, ettei edestäpäin katsottuna näy mitään.
  23. #23
    Itse asiassa se ilmamäärä sen mopon alla vaikuttaa myös hidastavasti, eli mahdollisimman alas ne vehkeet niin alkaa nopeutta löytymään enempi... Tuntuu typerältä mutta on suurikin asia tuolla korkeudella...
  24. #24
    Uusimmassa Performance Bikessa (1/2006) jatkuu taas juttusarja "Project 250", elikkäs kuinka tunataan Busasta 700 hp hirmu, jolla pitäisi sitten mennä 250 mph eli 400 km/h. Elikkäs tuossa aiemmin mainittu 350 hp riitti 368 km/h, niin pitäisi siis kaksinkertaistaa teho, jotta saadaan extra 32 km/h. Projekti jatkuu, ja tiedä miten siinä käy.
  25. #25
    Kyllä se madallus vaikuttaa enemmän kuin edellä esitettiin. Huomatkaa, että etulokkari tulee lähes kiinni keulan/etuvalon alareunaan jne, eli aerodynamiikka paranee sitäkin kautta. Toki peilit yms pois. Ennen kaikkea kuskin pitää osata ottaa oikea asento ja maastoutua hyvin!



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  26. #26
    Lainaa (Anttoo @ Joulu. 19 2005,20:15) kirjoitti
    Uusimmassa Performance Bikessa (1/2006) jatkuu taas juttusarja "Project 250", elikkäs kuinka tunataan Busasta 700 hp hirmu, jolla pitäisi sitten mennä 250 mph eli 400 km/h. Elikkäs tuossa aiemmin mainittu 350 hp riitti 368 km/h, niin pitäisi siis kaksinkertaistaa teho, jotta saadaan extra 32 km/h. Projekti jatkuu, ja tiedä miten siinä käy.
    425hp takarenkaalla riitti Busassa (melko vakio näköinen ulospäin ja kilvissä) yli 420km/h nopeuteen.. Sen verran ne todistetusti sillä ajoi, ja huom, mailin kiihdytyksen loppunopeus!
    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  27. #27
    Lainaa (Tylyttäjä @ Joulu. 19 2005,21:06) kirjoitti
    Kyllä se madallus vaikuttaa enemmän kuin edellä esitettiin. Huomatkaa, että etulokkari tulee lähes kiinni keulan/etuvalon alareunaan jne, eli aerodynamiikka paranee sitäkin kautta. Toki peilit yms pois. Ennen kaikkea kuskin pitää osata ottaa oikea asento ja maastoutua hyvin!
    Edestäpäin katsottuna madallus vaikuttaa pinta-alaan vain siltä osin, kun se pienentää renkaan korkeutta. Elikkä pinta-ala pienenee takarenkaan leveys x madallus (takarengas on se leveämpi). Ei siis kovin monta neliocm. Muu vaikuttaa Cv:n kautta.
  28. #28
    Lainaa (Tylyttäjä @ Joulu. 19 2005,21:09) kirjoitti
    425hp takarenkaalla riitti Busassa (melko vakio näköinen ulospäin ja kilvissä) yli 420km/h nopeuteen.. Sen verran ne todistetusti sillä ajoi, ja huom, mailin kiihdytyksen loppunopeus!
    Pistätkö linkin tulemaan tuosta tiedosta. Kiinnostaa sikäli, kun olen ollut siinä uskossa, että jo 350 kmh vaatii erikoisjärjestelyjä.
    Tämmöistä hifistelyä... itse en kuvittelekkaan että ikinä millään häkkyrällä yli 300 kmh vois kyllä olla uusi kokemus, vaikka voisi tämän nykymopon muovikatteet jo lennellä silmille.
  29. #29
    Lainaa (JP_445 @ Joulu. 19 2005,19:35) kirjoitti
    Itse asiassa se ilmamäärä sen mopon alla vaikuttaa myös hidastavasti, eli mahdollisimman alas ne vehkeet niin alkaa nopeutta löytymään enempi... Tuntuu typerältä mutta on suurikin asia tuolla korkeudella...
    Ei ole typerää. Vaikuttaa Cv-arvoon ja ns. maaefektiin, jolla saadaan lisää painetta takarenkaalle ja sitä kautta lisää pitoa. Autoihin verrattuna prätkillä on se haitta, että vetäviä pyöriä on yksi, jonka rengasprofiili on pyöreä. Eikä mitään siipea down-forceen. Tehollinen pinta-ala on pieni ja kaikki apu on tarpeen, muuten sutii.
  30.  
  31. #30
    Ja piti vielä sanoa edelliseen kommenttiini, että motskareissa maaefekti on surkean pieni. Maaefektiin vaikuttaa se pinta-ala, jossa ajoneuvo "näkyy" alhaalta (tai ylhäältä) päin. Tätä en osaa laskea edes päissään...
Sivu: 1 / 5:sta 123 ... ViimeinenViimeinen