Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 34:sta
  1. #1
    Kävipä tässä juuri sellainen läheltäpiti -tilanne boxintiellä, kun vastaantulevalla kaistalla oli bussi lähdössä pysäkiltä. Kaverin kanssa ajettiin hieman yli sallitun nopeuden (60 rajoitus, nopeutta n.75kmh) kun bussin takaa ryntäsi iloisesti hyppelevä pikkutyttö mihinkään suuntaan todellakaan katsomatta suoraan kadun yli eteen.. (ei suojatietä tms..). Siinä sitten liinat kiinni ja väistämällä ohi.. kaveri tuli vielä takana, onneksi vähän taempana. Tyttö ei tainnut edes huomata meitä, ennen kuin tilanne oli ohi. Pikkasen siinä sydän pamppaili ja löi jalat hapoille, kun oikein kertasi tapahtunutta. Onneksi oli refleksit kunnossa ja pyörä hallussa, en edes halua miettiä vaihtoehtoa.. Tästä viisastuneena(ko?) olkaamme entistä varovaisempia noiden bussien ja jalankilkijoiden kanssa. Ja valistakaamme jälkikasvua siitä, kuinka ollaan tarkkana ja katsotaan molempiin suuntiin ennen kuin lähdetään bussin takaa ylittämään katua!
    Honda Rebel125 -95 ~ CBF600s -05 ~ Suzuki GSX-R600 -06

    Mitä useampi mutka sitä mukavampi matka
  2. #2
    ja ajetaan nopeusrajoitusten mukaan.
    suolaa balsameille...
  3. #3
    Onneksi ei tarvinut lukea loppuja lehdestä.

    Ja jos aletaan lapsille valistaan entistä enemmän tuosta tarkkaavaisuudesta ja tien ylittämisestä, niin kyllä meidän motoristien pitää oma korsi kekoon kantaa ja vähentää nyt ainakin se 15 km "hieman yli sallitun nopeuden". Jää kuskillekkin huomattavasti enemmän vaihtoehtoja ja mahdollisuuksia toimia kun ennakoidaan tuollainen tilanne ja löysätään hetkeksi rannetta.

    Vaikka sitä itse kukin ajaa joskus hitusen yli näillä mukavilla mutkapätkillä, niin muistetaan edes hiukan himmata kun näkyy näitä isompia vempeleitä aina busseista puimureihin.

    Turvallisia kilometrejä loppukesälle/syksylle
    Kawasaki ZX-9R Ninja -04
  4. #4
    Amerikassa on hyvä tapa, siellä kaikki liikenne pysähtyy molempiin suuntaa (oli sitten kaistoja kaks tai kuus) kun koulubussi pysähtyy. Ohiajavat saavat ankarat rangaistukset.

    ....vois olla vähän liian radikaalia tänne Härmlandiin....
    <p>Teknik sano ryssä kun saranan näki </p>
  5. #5
    Totta tuokin, että se "hieman yli" on aina yli sallitun.
    Tämän kaltaisissa tapauksissa kuitenkaan nopeudella ei ole niinkään suurta roolia, kuin tuolla tien ylittäjän tarkkaavaisuudella. Vaikka ajonopeus olisi sallituissa rajoissa, mutta ajokki hieman pidemmällä bussin perällä olisi tilanne ollut yhtä vaarallinen. Lapsi kirjaimellisesti hyppäsi aivan pimennosta suoraan eteen.
    Kuitenkin onneksi lopputuloksena oli vain hieman sydämentykytyksiä.
    Honda Rebel125 -95 ~ CBF600s -05 ~ Suzuki GSX-R600 -06

    Mitä useampi mutka sitä mukavampi matka
  6. #6
    Huh, hikeä puskee jo ajatuskin äksidentistä..

    Mutta näitäkin asioita funtsitaan Ennakoivan Ajon Kursseilla.
    Enkä tiedä yhtään motoristia jolle asioiden kertaaminen ja "pelisilmän" kehittäminen olisi vahingoksi.

    Suosittelen lämpimästi, koska motoristin jos kenen tulee omata kyky arvata liikennetapahtumia 5 sekuntia ennalta.
    Ja vieläpä skitsoilematta!
    Gray-haired riders don't get that way from pure luck !
  7. #7
    Itse olin se takana tulija ja voin sen verran valaista, että vaikka olis ajettu viittäkymppiä ja kaverin tilalla olis ollut joku muu kuski, Olis tullut todella pahaa jälkeä. On ko. kuski varustettu semmosilla reflekseillä että huh huh!
    Kaveri on muutenkin kuskina sieltä rauhallisemmasta päästä.

    Lapsista sen verran (niitä itselläkin kaksi) että on todella tärkeää iskostaa niille takaraivoon liikenteen vaarallisuus. On itselläkin kokemusta siitä kun omat muksut painelee päätä pahkaa kadun yli katsomatta mihinkään suuntaan.

    Onneksi tänään selvittiin pelkällä säikähdyksellä ja pikkutyttö ei joutunut kokemaan edes sitä.
  8. #8
    Tässä taas näkyy tämä suomen liikenne-turvallisuus ajatukset
    "aja hiljempaa" ,mistä ei ole mitään hyötyä kun ihmiset ei osaa opettaa mukuloilleen miten siellä liikenteessä liikutaan.Syytetään vaan moottoripyörien ja autojen "nopeuksia" kun pitäisi opettaa myös ne lapset liikkumaan siellä liikenteessä.
    God hates us all

    By SLAYER

    Suzuki Bandit 01 600n/Lunastettu 2002 autoilijan virheen takia
    Suzuki Bandit 02 600s/Myyty 2003
    Suzuki Bandit 03 1200s/Lunastettu 2008 autoilijan virheen takia.
    Suzuki Bandit 06 1200 Fighteri
  9. #9
    Lainaa (Guugel @ Syys. 13 2005,01:59) kirjoitti
    Itse olin se takana tulija ja voin sen verran valaista, että vaikka olis ajettu viittäkymppiä ja kaverin tilalla olis ollut joku muu kuski, Olis tullut todella pahaa jälkeä. On ko. kuski varustettu semmosilla reflekseillä että huh huh!
    Kaveri on muutenkin kuskina sieltä rauhallisemmasta päästä.

    Lapsista sen verran (niitä itselläkin kaksi) että on todella tärkeää iskostaa niille takaraivoon liikenteen vaarallisuus. On itselläkin kokemusta siitä kun omat muksut painelee päätä pahkaa kadun yli katsomatta mihinkään suuntaan.

    Onneksi tänään selvittiin pelkällä säikähdyksellä ja pikkutyttö ei joutunut kokemaan edes sitä.
    Kyllä sillä nopeudella on AINA sen verran merkitystä että jää hitusen enemmän aikaa reagointiin. Sellaista tilannetta ei olekaan missä ei näin olisi. Mutta hyvä että kuskilla oli mopo hallussa.

    Itselle parin säikähdyksen jälkeen on tullut noista jo pieni kammo, joten varaudun aina bussin kohdalla pahimpaan, hidastan ja siirryn vähän lähemmäs keskiviivaa jolloin jää hitusen enemmän aikaa reagoida. Ei mikään paniikki iske mutta tietoisuus siitä, että joku saattaa sieltä hyppiä. Jopa ihan aikuisetkin.



    ~SV1000N~
  10. #10
    Lainaa (bandit @ Syys. 13 2005,14:15) kirjoitti
    Tässä taas näkyy tämä suomen liikenne-turvallisuus ajatukset
    "aja hiljempaa" ,mistä ei ole mitään hyötyä kun ihmiset ei osaa opettaa mukuloilleen miten siellä liikenteessä liikutaan.Syytetään vaan moottoripyörien ja autojen "nopeuksia" kun pitäisi opettaa myös ne lapset liikkumaan siellä liikenteessä.
    Tähän vois kyllä sanoa sen verran että lapset on lapsia ja joskus saattavat olla niin omissa maailmoissaan ettei siinä oppien kanssa ole välttämättä mitään tekemistä.

    Näistä kommenteista tulee mieleen se ettei tunne yhtään lasta eikä tiedä lapsista yhtään mitään.



    ~SV1000N~
  11. #11
    [kun ihmiset ei osaa opettaa mukuloilleen] *niimpä mutta lasten (ja vanhusten) tapauksessa kyse ei ole ainoastaan opettamisesta vaan myös fysiologisita seikoista. Lähestyvän kohteen nopeuden tunnistaa kohteen muuttuvasta kulmasta verkkokalvolla. Lapset eivät sitä tunnista aikuisten veroisesti eikä heillä ole vielä sitä kokemusperäistä tietoa kuinka nopeasti kohde tulee vaikka "totuus" rekisteröityisikin aivan oikein. Etenkin moottoripyörien tapauksessa joissa ei ole kuin yksi valonlähde edessä on havainnointi vaikeaa lapsille kun kulman muutos ei ole niin helposti havaittava kuin autonvaloilla. Lisäksi lapset keskittyvät pääsääntöisesti yhteen asiaan kerrallaan toisin kuin aikuiset (paitsi ruotsalaiset) joten paraskaan kotikapiainen ei saa ihmeitä aikaan. Liikenteeseen kuitenkin kaikki pitää saada mahtumaan ja nämäkin erikoisryhmät on huomioitava jotta kaikilla olisi mukavaa. Suomessa kun provinssia riittää niin sitä tuppea voi kääntää myös alueilla joissa ei lapsia eikä vanhuksia paljon näy. Kaupungeissa en viitsisi urheilla missä löytyy menijää jos jonkinlaista.
  12. #12
    Itseä myös pelottaa aina pienet lapset tien vieressä, ja varsinkin jos ovat vielä polkupyörällä liikenteessä. Ohjaustanko tahtoo kääntyä hyvin herkästi sinne minne pääkin kääntyy; kuuluu mopon ääni vasemmalta ja sitten ruvetaan kattelemaan että mikäs pörisijä sieltä tulee...

    Toinen varottava ja yhtä lyhyellä muistilla varustettu on vapaana kulkevat koirat, ne kun tuppaa tulemaan vieläpä väkisin alle. Mopoilijaa on kiva puraista nilkasta. Ei tietysti kaikki mutta yksikin on liikaa, kokemusta on asiasta
    "-heti mää arvasin jotta lehemä oli poikinu, ku vasikka oli laattialla!"

    "-Aus einem verzagten Arsch kommt kein Fröhlicher Furz".
    "-Alakuloisesta perseestä ei tule iloista pierua". -Martti Luther
  13. #13
    Lainaa (baritoni @ Syys. 13 2005,14:54) kirjoitti
    Lainaa (bandit @ Syys. 13 2005,14:15) kirjoitti
    Tässä taas näkyy tämä suomen liikenne-turvallisuus ajatukset
    "aja hiljempaa" ,mistä ei ole mitään hyötyä kun ihmiset ei osaa opettaa mukuloilleen miten siellä liikenteessä liikutaan.Syytetään vaan moottoripyörien ja autojen "nopeuksia" kun pitäisi opettaa myös ne lapset liikkumaan siellä liikenteessä.
    Tähän vois kyllä sanoa sen verran että lapset on lapsia ja joskus saattavat olla niin omissa maailmoissaan ettei siinä oppien kanssa ole välttämättä mitään tekemistä.

    Näistä kommenteista tulee mieleen se ettei tunne yhtään lasta eikä tiedä lapsista yhtään mitään.



    Tähän vois sanoa että höpöhöpö kyllä lapset osaa liikkua liikenteessä kun niitä vain jaksaa opettaa ja opastaa.ja jos ne on liian omissa oloissaan niin sitä voi miettiä että miksi piti dokata/polttaa raskaus-aikana.Onneksi 70 luvulla vielä opetettiin lapsille missä leikitään, eikä jätetty kaikkea muitten vastuulle. "Kun meijän poika pelaa jalkapalloa moottoritiellä niin eikö sitä nopeusrajoitusta voi muuttaa 20km/h ettei nyt vaan sattuis mitään." tää on se nykyinen ajatusmalli.



    God hates us all

    By SLAYER

    Suzuki Bandit 01 600n/Lunastettu 2002 autoilijan virheen takia
    Suzuki Bandit 02 600s/Myyty 2003
    Suzuki Bandit 03 1200s/Lunastettu 2008 autoilijan virheen takia.
    Suzuki Bandit 06 1200 Fighteri
  14. #14
    Kun ihmiset opettelisivat käyttämään suojateitä ylipäänsä. Varsinkin taajama-alueella jalankulkijat kävelevät tien yli tai ajoradalla aivan miten huvittaa. Niin on monta läheltäpiti-tilannetta kotilolla ja mopolla, kun yksinkertaisesti hypätään ajoradalle suoraan ajoneuvon eteen. Ei auta ei vaikka vauhtia olisi vain 40km/h ei se ajoneuvo kuskin reaktioineen ihan puoleen metriin pysähdy.

    Huvittavinta on omalla "kotikadulla", joka on kaksikaistainen umpikuja rivitaloalueelle. Tien toisessa laidassa on kevyenliikenteenväylä (pyöräily sallittu). Nyt tämä selvästi vanhempi väestö ajaa polkupyörillä keskellä kaistaa tien toisella puolella. Eli väärään ajosuuntaan. Sitten vielä ihmettelevät kun tööttäilen ja vilkuttelen valoja. Yleensä eivät edes väistä vaan kotilolla saa vetää siksakkia kaistalta toiselle. Pitää ilmeisesti kopauttaa seuraavaa tuolla vanhan w123:n 3mm paksulla teräspuskurilla, josko sillä oppi menisi perille. Niin ja btw. tuolla kadulla on 30km/h rajoitus jota kyllä noudatan mutta silti.. Mopolla liikkuen pidän tietenkin noita vaan pujottelukeppeinä ja haen leveliä.
    Voin ajaa kuten tahdon kunhan pysyn varuillaan
    Se ketään ei vie väkisin saa kukin valita
    Vaan hankalaa on aika-ajoin mieli hallita
    Itsemurhalentäjää ei ruusuin palkita
  15. #15
    Lainaa (bandit @ Syys. 13 2005,15:19) kirjoitti
    Lainaa (baritoni @ Syys. 13 2005,14:54) kirjoitti
    Lainaa (bandit @ Syys. 13 2005,14:15) kirjoitti
    Tässä taas näkyy tämä suomen liikenne-turvallisuus ajatukset
    "aja hiljempaa" ,mistä ei ole mitään hyötyä kun ihmiset ei osaa opettaa mukuloilleen miten siellä liikenteessä liikutaan.Syytetään vaan moottoripyörien ja autojen "nopeuksia" kun pitäisi opettaa myös ne lapset liikkumaan siellä liikenteessä.
    Tähän vois kyllä sanoa sen verran että lapset on lapsia ja joskus saattavat olla niin omissa maailmoissaan ettei siinä oppien kanssa ole välttämättä mitään tekemistä.

    Näistä kommenteista tulee mieleen se ettei tunne yhtään lasta eikä tiedä lapsista yhtään mitään.



    Tähän vois sanoa että höpöhöpö kyllä lapset osaa liikkua liikenteessä kun niitä vain jaksaa opettaa ja opastaa.ja jos ne on liian omissa oloissaan niin sitä voi miettiä että miksi piti dokata/polttaa raskaus-aikana.Onneksi 70 luvulla vielä opetettiin lapsille missä leikitään, eikä jätetty kaikkea muitten vastuulle. "Kun meijän poika pelaa jalkapalloa moottoritiellä niin eikö sitä nopeusrajoitusta voi muuttaa 20km/h ettei nyt vaan sattuis mitään." tää on se nykyinen ajatusmalli.
    Äläs nyt viitsi puhua joutavia. Tuo on suorastaan naurettavaa.

    Lapset ovat lapsia ja innostuessaan jostain asiasta koko muu maailma unohtuu. Tämä koskee KAIKKIA lapsia eikä sillä ole kasvatuksen kanssa mitään tekemistä. Se vain yksinkertaisesti on näin.

    Minulla on hyvä esimerkki elävästä elämästä tällaisesta tapauksesta.

    Kaverin poika jäi ensimmäisenä kouluvuotenaan auton alle ollessaan vähän vajaa 7v. Selvisi onneksi hengissä ja ilman elinikäisiä vammoja, mutta tapahtuman kulku oli seuraava:

    Poika oli ja on erittäin tunnollinen liikenteessä. Kävelee jalkakäytäviä pitkin, ylittää tien suojatieltä, ei ylitä tietä ollenkaan mikäli autoja edes näkyvissä yms. Noh, kyseisenä päivänä kotimatkalla pojan kaveri kaivoi uuden upean lelunsa repusta ja näytti mitä kaikkea sillä voi tehdä. Kaikki muu unohtui kun pojat olivat niin onnellisia ja innostuneita. Siinä samalla toinen pojista eksyi taajaman sivutien eteen selkä menosuuntaan ja kappas juuri sillä hetkellä sivutieltä tuli auto.

    Tämä oli todellakin ainut kerta kun mitään vastaavaa oli tapahtunut eikä mitään vastaavaa ole tapahtunut sen jälkeenkään.

    Kerro minulle mikä pojan kasvatuksessa on mennyt pieleen jotta voin opastaa kaveriani kasvattamaan jälkikasvunsa oikein?
    ~SV1000N~
  16. #16
    Lainaa (vemu @ Syys. 13 2005,15:24) kirjoitti
    Kun ihmiset opettelisivat käyttämään suojateitä ylipäänsä. Varsinkin taajama-alueella jalankulkijat kävelevät tien yli tai ajoradalla aivan miten huvittaa. Niin on monta läheltäpiti-tilannetta kotilolla ja mopolla, kun yksinkertaisesti hypätään ajoradalle suoraan ajoneuvon eteen. Ei auta ei vaikka vauhtia olisi vain 40km/h ei se ajoneuvo kuskin reaktioineen ihan puoleen metriin pysähdy.
    Tää on just tätä nykysuomea liikenteessä.Kun tulin äsken himaan niin n.30.v mies kädestä pitäen veti lapsensa keskelle tietä ja suojatie oli n.10.m päässä ja katsoi minuun kuin rikolliseen kun kiihdytin n.40km/h vauhtiin parkkipaikalta.
    Ihmetyttää kovasti että jotkut kouluttaa jopa koirat selviytymään liikenteessä(opaskoirat)niin jotkut ei osaa opettaa edes lapsia.
    God hates us all

    By SLAYER

    Suzuki Bandit 01 600n/Lunastettu 2002 autoilijan virheen takia
    Suzuki Bandit 02 600s/Myyty 2003
    Suzuki Bandit 03 1200s/Lunastettu 2008 autoilijan virheen takia.
    Suzuki Bandit 06 1200 Fighteri
  17. #17
    Lainaa (bandit @ Syys. 13 2005,15:44) kirjoitti
    Lainaa (vemu @ Syys. 13 2005,15:24) kirjoitti
    Kun ihmiset opettelisivat käyttämään suojateitä ylipäänsä. Varsinkin taajama-alueella jalankulkijat kävelevät tien yli tai ajoradalla aivan miten huvittaa. Niin on monta läheltäpiti-tilannetta kotilolla ja mopolla, kun yksinkertaisesti hypätään ajoradalle suoraan ajoneuvon eteen. Ei auta ei vaikka vauhtia olisi vain 40km/h ei se ajoneuvo kuskin reaktioineen ihan puoleen metriin pysähdy.
    Tää on just tätä nykysuomea liikenteessä.Kun tulin äsken himaan niin n.30.v mies kädestä pitäen veti lapsensa keskelle tietä ja suojatie oli n.10.m päässä ja katsoi minuun kuin rikolliseen kun kiihdytin n.40km/h vauhtiin parkkipaikalta.
    Ihmetyttää kovasti että jotkut kouluttaa jopa koirat selviytymään liikenteessä(opaskoirat)niin jotkut ei osaa opettaa edes lapsia.
    On totta että osa vanhemmista ei osaa näyttää esimerkkiä lapsilleen, sillä tuolla kaupungilla jatkuvasti näkee vanhempia kävelemässä päin punaisia ja kiskoen lapsiaan perässä. Vaikka kuinka lapsia opettaa, mutta itse näyttää tuollaista esimerkkiä - on aivan varma että lapsi oppii samat tavat. Lapsien ollessa kyseessä lopputulos ei vain välttämättä ole sama, että tien yli päästään vaikka mentiinkin punaisia päin.
    ~SV1000N~
  18. #18
    Lapsilla välillä saattaa olla niin ruusuiset ajatukset päässään, että ulkoinen maailma unohtuu.

    Niin itsekin pienen tyttären äitinä välillä saa olla sydän kylmänä, kun koulumatka kulkee nelikaistaisen kadun yli. Onneksi olemme kulkeneet jo vuosia jalkapatikalla kyseisen kadun toiselle puolen tarhaan ja kouluun. Niin ja aina iloinen äiti antanut autoilijoille välillä liikennevalistusta kansaivälisin käsimerkein. Itse kun on aina pääsääntöisesti liikkunut ja asunut Järvenpään keskustassa niin viimeisen kymmenen vuoden aikana varsinkin naisista on tullut oikeita kamikaze-ajajia. Karmeeta katsella kun äitylit paahtaa tila-autoillaan turvaistuimella rakkaudenhedelmä seuraaviin liikennevaloihin, jossa punaisella palava liikennevalotolppa kiintopisteenä *ja jonka edessä jo kaikki muut kanssa liikkujat seisoo.

    Tosin pienten lasten äideillä on aina kiire jonnekin on....

    Onneksi ei ole kotiloa, niin ei voi syyllistyä samaan. *



    Elämä alkaa 308km/h:sta ja jatkuu 313km/h:ssa (vuosihan oli -05)

    Ja lähtee uuteen nousuun 302km/h:sta (Suzuki Hayabusa 1300R)
  19. #19

    Tunnus suljettu
    Liittyi Jun 2004
    Läntinen Uusimaa
    Tämä topic on hyvä topic. Käytännön esimerkki siitä, mitä voisi tapahtua. Ja nyt on taas kerran opittu. Opittu hyvin tärkeitä asioita. Tässä myös nähdään tämän ORG-sivuston merkitys. Mehän vaihdetaan täällä kokemuksia. Tuntuu tosi hyvälle, että on kavereita, uusia ORGgilaisia, jotka puhuu asiaa!
  20. #20
    Ois hyvä jos busseilla ois semmoinen STOP merkki mitä ne käyttää jenkkeissä, ainakin silloin kun koululaiset lähtee pois kyydistä
    ERRARE HUMANUM EST
  21. #21

    Tunnus suljettu
    Liittyi Jun 2004
    Läntinen Uusimaa
    Lainaa (kyosho1 @ Syys. 13 2005,20:01) kirjoitti
    Ois hyvä jos busseilla ois semmoinen STOP merkki mitä ne käyttää jenkkeissä, ainakin silloin kun koululaiset lähtee pois kyydistä
    Ei ollenkaan huono idea
  22. #22
    Lainaa (kyosho1 @ Syys. 13 2005,20:01) kirjoitti
    Ois hyvä jos busseilla ois semmoinen STOP merkki mitä ne käyttää jenkkeissä, ainakin silloin kun koululaiset lähtee pois kyydistä
    Ei nyt mitään stop-merkejä tai pakollisia pysähtymisiä (pitäisi) tarvita, mutta tervettä järkeä pitää käyttää.

    Jos tyypilliseen koulujen loppumisaikaan bussi pysähtyy pysäkille, on enemmän kuin todennäköistä, että joku piltti sieltä ryntää yllättäen tielle.On siis ainakin valmistauduttava pysähtymään.

    ...vaikka kyllä ainakin kultaisella 70-luvulla tuollaisen(kin)ryntäilyn vaaroista valistettiin koulussa säännöllisesti. Ja silloin oli opettajilla, vanhemmilla ja poliisilla vielä auktoriteettia.



    Se, mikä ei vahvista, tappaa...

    "soivat pelit": viulu -> trumpetti -> poskisolisti -> toinen ja kolmas trumpetti
  23. #23
    Vaikka lapsille miten terottais liikennesääntöjä ja varovaisuutta, niin kyllä ne on silti lapsia ja saattaa käyttäytyä (aikuisten mielestä) odottamattomasti tiellä. Lapsilla ei myöskään ole samanlaista hahmotuskykyä liikenteestä kuin aikuisilla. Tämän vuoksi kannattaa varoa aika tarkaan tienreunalla liikkuvia lapsia. Kolaritilanteessa ei varmaan paljoa helpota, vaikka kuinka oikeessa itse olis.

    Kaikkein suurin riskiryhmä liikenteessä ovat kuitenkin ns piittaamattomat kuskit menopelistä riippumatta. Ei pysähdytä suojatien eteen toisten autojen rinnalle, tehdään käsittämättömiä ohituksia käsittämättömisä paikoissa tms tms. Niiden käyttäytymistä kun ei pysty kukaan ennakoimaan tai varomaan.
    Tulin, näin, koitin
  24. #24
    Lainaa (Pappis @ Syys. 13 2005,21:58) kirjoitti
    Vaikka lapsille miten terottais liikennesääntöjä ja varovaisuutta, niin kyllä ne on silti lapsia ja saattaa käyttäytyä (aikuisten mielestä) odottamattomasti tiellä. Lapsilla ei myöskään ole samanlaista hahmotuskykyä liikenteestä kuin aikuisilla. Tämän vuoksi kannattaa varoa aika tarkaan tienreunalla liikkuvia lapsia. Kolaritilanteessa ei varmaan paljoa helpota, vaikka kuinka oikeessa itse olis.

    Kaikkein suurin riskiryhmä liikenteessä ovat kuitenkin ns piittaamattomat kuskit menopelistä riippumatta. Ei pysähdytä suojatien eteen toisten autojen rinnalle, tehdään käsittämättömiä ohituksia käsittämättömisä paikoissa tms tms. Niiden käyttäytymistä kun ei pysty kukaan ennakoimaan tai varomaan.
    Ikävä sanoa, mutta Pappis on oikeassa.
    Autot, bussit, prätkät, ym. syyllistyy jatkuvasti samaan.
    Vilkun käyttö vain puuttui.

    Me ollaan liikenteeessä kaikki ja ollaan esimerkkinä kaikille, myös lapsille. Haluttiin tai emme. Lapset rynnäköi innostuessaan, kaikesta opetuksesta huolimatta.
    Prätkällä ja fillarilla liikenteessä ollessani olen huomannu, että ennakointia tarvitaan ja paljon... Ei pelkästään lapset, vaan piskien ulkoiluttajat, hyökkäysvaunuja ulkoiluttavat äidit, rullaluistelijat sauvoineen, *mopoilijat, fillaristit, ym. kevyenliikenteen tyypit ovat potentiaalisia kolaroijia edellisessä kappaleessa mainittujen lisäksi.

    En ole itsekään puhtoinen, sillä splittailen jatkuvasti ja nopeus saattaa nousta hieman, mutta noudatan liikennevaloja, käytän vilkkua vaihtaessani kaistaa, pysähdyn suojatien eteen pysähtyneen ajoneuvon rinnalle, jne.

    Pystyn tarvittaessa pysähtymään näkemälläni alalla, sovitan nopeuteni sen mukaiseksi. Rakastan itseni ja läheisteni elämää tarpeeksi...

    Huolehtikaa itsestänne.
    <p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
  25. #25
    Lainaa (staalo @ Syys. 12 2005,15:30) kirjoitti
    Totta tuokin, että se "hieman yli" on aina yli sallitun.
    Tämän kaltaisissa tapauksissa kuitenkaan nopeudella ei ole niinkään suurta roolia, kuin tuolla tien ylittäjän tarkkaavaisuudella. Vaikka ajonopeus olisi sallituissa rajoissa, mutta ajokki hieman pidemmällä bussin perällä olisi tilanne ollut yhtä vaarallinen. Lapsi kirjaimellisesti hyppäsi aivan pimennosta suoraan eteen.
    Kuitenkin onneksi lopputuloksena oli vain hieman sydämentykytyksiä.
    Viimeksi tänä aamuna sain kokea/huomata, miten tarkkana saa olla tien päällä: fillarilla liikenteessä, pyrin suojatielle, mutta pysäkille pysähtynyt linja-auto esti näkyvyyden. Sai olla kyllä tarkkana, milloin pääsee ylittämään. Väkisilläkin tuli heti mieleen, että mitenkähän pikkulapset toimisivat, ja muistutin itesäni, että tällainen tilanne on prätkän selässäkin huomioitava... Ja kappas, huomasin sitten täällä tän topicin.

    Sitten moralisointiosio:
    Nopeuden tuplaantuessa jarruttusmatka nelinkertaistuu, eli kyllä nopeudella on AINA vaikutusta jarrutusmatkaan ja tietty se antaa lisää pelivaraa yllättävissä tilanteissa.

    Ja niin. Ennakoivaa ajoahan saamme kaikki kehittää edelleen: lapset tiellä, pysähtyneet ratikatl/linja-autot,... pitäisi aina himmata ja erityistä tarkkaavaisuutta kehiin.

    Täytynee koputtaa puuta, että itekin muistaisi nuo.

    Turvallisia kilomeeetrejä kaikille! Ei muuta kuin
    TEE TYÖTÄ kuin eläisit ikuisesti,
    mutta RAKASTA kuin kuolisit tänään
  26. #26
    Lapsia kannattaa tosiaankin varoa!

    Kiitokset sille autoilijalle, joka havaitsi tyttäremme ja turvallisen nopeutensa vuoksi ennätti väistämään.

    Itse en ollut tapausta näkemässä, mutta tässä vaimoni kertoma tilanne. Äiti ja tytär olivat menossa Atalankoululle taidekerhoon, 8-vuotias tytär ajoi polkupyörällä jalkakäytävällä vaimoni kävellessä perässä. Ajaessaan hän käänsi päättään nähdäkseen miten kaukana äiti oli perässä. Pään kääntyessä kääntyi myös ohjaustanko ohjaten polkupyörän ajoradan puolelle, jota myöten lähestyi auto takaa. Onneksi autoilija oli tilanteen tasalla ja ennätti väistämään yllättäen eteensä tullutta pientä pyöräilijää.

    Tapahtumasta on keskusteltu kotona. Niin polkupyörä kuin moottoripyöräkin pyrkii menemään sinne, minne kuljettaja katsoo. Olemme käyttäneet tätä myös argumenttina perustellessamme miksi hänen ei kannata kulkea 400 metrin koulumatkaa polkupyörällä.

    Joten kyllä niitä yllättäviä tilanteita tulee eteen varsinkin taajamissa, jossa kulkee paljon vielä oppimisvaiheessa olevia lapsia.

    Maltillinen ajonopeus tuo pelivaraa.

    -Veijo-
  27. #27
    Lainaa kirjoitti
    Äläs nyt viitsi puhua joutavia. Tuo on suorastaan naurettavaa.

    Lapset ovat lapsia ja innostuessaan jostain asiasta koko muu maailma unohtuu. Tämä koskee KAIKKIA lapsia eikä sillä ole kasvatuksen kanssa mitään tekemistä. Se vain yksinkertaisesti on näin.

    Minulla on hyvä esimerkki elävästä elämästä tällaisesta tapauksesta.

    Kaverin poika jäi ensimmäisenä kouluvuotenaan auton alle ollessaan vähän vajaa 7v. Selvisi onneksi hengissä ja ilman elinikäisiä vammoja, mutta tapahtuman kulku oli seuraava:

    Poika oli ja on erittäin tunnollinen liikenteessä. Kävelee jalkakäytäviä pitkin, ylittää tien suojatieltä, ei ylitä tietä ollenkaan mikäli autoja edes näkyvissä yms. Noh, kyseisenä päivänä kotimatkalla pojan kaveri kaivoi uuden upean lelunsa repusta ja näytti mitä kaikkea sillä voi tehdä. Kaikki muu unohtui kun pojat olivat niin onnellisia ja innostuneita. Siinä samalla toinen pojista eksyi taajaman sivutien eteen selkä menosuuntaan ja kappas juuri sillä hetkellä sivutieltä tuli auto.

    Tämä oli todellakin ainut kerta kun mitään vastaavaa oli tapahtunut eikä mitään vastaavaa ole tapahtunut sen jälkeenkään.

    Kerro minulle mikä pojan kasvatuksessa on mennyt pieleen jotta voin opastaa kaveriani kasvattamaan jälkikasvunsa oikein?
    Johtuiko tämä kuorma auton ylinopeudesta tai siitä että sen kuljettaja ei huomannut skidejä ajoissa? Kyllä skideille pitää takoa kuuppaan vahvalla otteella se että leikkiminen kadulla tai tiellä on nahkaremmin uhalla kielletty. Se on ihan oikeasti niin vaarallinen paikka että siellä hölmöilystä rankaisematta jättävä ei lapsiaan rakasta. Jos se lauantai tikkari tulee vaikka viikolla kavereiden kanssa hölmöilee autojen seassa niin eihän siitä mitään opita. Tikkari hyllylle ens viikkoa odottamaan, sitten kun ollaan oltu kiltisti niin siitä palkitaan...

    Nykyään on linja se että lasten vanhemmilla ei tarvitse ottaa vastuuta kasvatuksesta vaan ympäristön pitäisi muovautua koko ajan siihen suuntaan että riskejä pienennetään rakenteellisesti. Hyvä esimerkki on eu säädökset leikkikentistä, kolme senttiä liian vähän hienoa hiekkaa keinun alla niin kenttä suljetaan suuren loukkaantumisvaaran vuoksi. Missä hemmetissä ennen keinuttiin? Kivituhkakentällä auringon polttamilla autonrenkailla joka roikkui ruosteisissa ketjuissa...
    Naurettavuuden huippu on myrkyllisten kasvien hullu vainoaminen, esimerkkinä lumimarja. Sitä ollaan suurinpiirtein kitkemässä kaupungeista pois ettei pikku piltit vedä marjoja huiviin ja saa hengenahdistusta. Me pentuna saatiin kerran kyytiä kun koskettiin pihan lumimarjapensaaseen, ei tehny mieli enää toista kertaa koskea ja asian vakavuus tuli samalla selville
    En tarkoita missään nimessä sitä etteikö skidejä pitäisi huomioida extravarovaisesti liikenteessä. Päin vastoin. Mutta vanhemmilla on SUURIN vastuu ja he ovat erinomaisen syyllisiä siinä vaiheessa kun pihakadulla on futismatsi tai sählyvehkeet levällään.. sen pienen ilkimyksen pikku kuuppa ei tee eroa pihakadun ja maantien välillä, katu on kielletty leikkipaikka ja sillä sipuli. Joka vitsaa säästää se lapsiaan vihaa tjs. Tämä kuvainnollinen lausunto on täyttä asiaa mutta enpä lässytä tästä enempää, mielipiteitä on yhtä monta kuin on haisevia jalkapareja...
    KTM
  28. #28
    Lainaa (mocadam @ Syys. 13 2005,21:09) kirjoitti
    Lainaa (kyosho1 @ Syys. 13 2005,20:01) kirjoitti
    Ois hyvä jos busseilla ois semmoinen STOP merkki mitä ne käyttää jenkkeissä, ainakin silloin kun koululaiset lähtee pois kyydistä
    Ei nyt mitään stop-merkejä tai pakollisia pysähtymisiä (pitäisi) tarvita, mutta tervettä järkeä pitää käyttää.

    Jos tyypilliseen koulujen loppumisaikaan bussi pysähtyy pysäkille, on enemmän kuin todennäköistä, että joku piltti sieltä ryntää yllättäen tielle.On siis ainakin valmistauduttava pysähtymään.

    ...vaikka kyllä ainakin kultaisella 70-luvulla tuollaisen(kin)ryntäilyn vaaroista valistettiin koulussa säännöllisesti. Ja silloin oli opettajilla, vanhemmilla ja poliisilla vielä auktoriteettia.
    Eiköhän tämä ole niitä perusasioita joita jo kansakoulussa ja sen jälkeisessä peruskoulussa jokaiselle meistäkin on opetettu ja sieltä ne PITÄISI kulkea aikuisiälle asti mukana jolloin jokainen kuski TIETÄÄ että linja-auton ollessa pysäkillä pitää varautua vetämään liinat kiinni koska sieltä VOI TULLA joku lapsukainen joka ei MUISTA varoa...autokoulussakin tätä asiaa on kaiketi käsitelty...ja sanoohan sen nyt järkikin että noissa kohdin pitää vain varoa (syyttämättä nyt ketään!!!).

    Tilannehan on ihan sama suojatien kohdalla; jos suojatien eteen on pysähtynyt auto pitää ensin pysähtyä ennen kuin saa auton ohittaa ja tämähän on laissakin mutta tuntuu että tämäkin asia vain unohdetaan (pari kertaa nähnyt kun joku vetää liinat kiinni suojatiellä ja toinen ajaa perään). Ne valkoiset viivat on siinä tiessä sen takia että niitä pitkin mm. lapsukaiset pääsevät turvallisesti tien yli; ei pelkästään siksi että niiden välistä on kiva sihdata mopolla


    Toisaalta, bussikuskit yleensä myös seuraavat liikennettä ennen kuin päästävät porukat pysäkillä ulos mutta joskus on niin paljon varmaan liikennettä että se ei yksinkertaisesti onnistu. *Ylinopeus ei vaan auta asiaa mitenkään...(virallisesti luokiteltu kukkahatuksi *)

    Varmaan kaverilla oli refleksit kohdallaan ja jos olisi lotonnut voi olla että pottikin olisi osunut kohdalle, mutta en laskisi toista kertaa sen varaan kuitenkaan vaan kannattaa ehkä ennakoida kuitenkin nämä(kin) tilanteet niin vahinko ei ehkä tule niin helpolla.

    Pääasiahan on että ei pahempaa tapahtunut tällä kertaa ja siitä on syytä olla iloinen!!
    Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
    IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
    Suzuki GSX-750F
  29. #29
    Tulin tuossa jonku aikaa sitte syksyn ehkä viimeseltä ajoreissulta ja tuli ajeltua hiukan yli raj välillä. No sattu sitte *80 rajotuksella poikalapsi säikyttään melkein kalsaripyykille... Tien suuntasesti noin 3-4 metrin päässä meni pyörätie ja siinä oli aika syvä notko välissä. Poika päätti yhtäkkiä alamäen antaman vauhin voimalla oikasta tielle Tiellä ei ollut mitään liittymiä jonka vuoksi tämä kamikaze poitsu tuli tielle. Onneksi mentiin samaan suuntaan ja huomasin tämän ajoissa. Oli jonku verran liikaa vauhtiakin kun ei ollut TIELLÄ muita. Pitäs varmaan laittaa jotku viriputket pyörään, *että kuuluis ainaki kilometrin päähän että nyt tullaan.
  30.  
  31. #30
    Lapsi on elävä varoituismerkki. (jos sen näkee)
    Itse morjestan lasta jos lapsi on tien vieressä. Silloin hän usein morjestaa takaisin eikä yleensä liiku mihinkään vaan seuraa katseellaan minua.
    Eipä tietty auta jos nappula singahtaa esim. bussin takaa..
    Ducati SS1000DS
    Condor A 350
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen