Speed Tripleen pitäisi keksiä jotain askarreltavaa talveksi. Tällainen tuli mieleen asian tiimoilta, että onko kaksi vaimenninta rinnan hiljaisempi, äänekkäämpi vai sama kuin yksi. Elikkä kyse on siis 3-1 ja 3-1-2 systeemistä, jos vaimentimet ovat samanlaisia.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Arvelisin että kahdella vaimentimella on hiljaisempi, koska kaasujen tilavuusvirta/vaimennin puolittuu ja vaimennin ehtii tehdä paremmin omaa hommaansa.
Äänet ehkä matalammat.
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
Jostain tavailin, että uuteen Tripleen oli alkujaan tulossa vain yksi pönttö, mutta yksi katti siinä tynkäpöntössä ei riittänyt alittamaan päästönormeja joten joutuivat pistämään tuplat.(IlDuce @ Syys. 14 2005,07:56) kirjoitti
Tuossa virtausjutussakin varmasti äänen suhteen on perää, mutta jostakin syystä ainakin meikäläisen Triplessa vasemman puolen pöntöstä hönkii paljon enemmän kaasuja kuin oikeasta. Siis noilla suorilla vaimentimilla.
Samoin Triplen vakiokäyrät siitä haarautumiskohdasta eteenpäin ovat aika ohutta pilliä, joten jos virität vain yhden vaimentimen, niin myös putken joutunet askartelemaan paksummasta tuubista.
Putkia on tullut vuosien mittaan askarreltua useampaankin pyörään. Triplessä yksi pönttö saattaisi näyttää vähän hölmöltä ja "toispuoleiselta". Pitää vielä vähän kuulostella, mitä tuloksia valmiilla putkilla saavat ja sitten tehdä päätös, väsäänkö pelkät vaimenttimet, vai meneekö väliputkikin uusiksi. Väliputkea rupean taivuttelemaan vain, jos siitä on todellista hyötyä.
Talttapää, oliko vaimentimien vaihdosta olennaista hyötyä tehon kannalta?
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Persdyno sanoo, että huipputehon suhteen hyöty ei ollut mahdoton, mutta pyörän käynti parani reippaasti. Matalahkoilla kiekoilla ja kaasu kiinni-kaasu auki tilanteissa vakio empi minusta vähän liikoja.(B12 @ Syys. 14 2005,22:48) kirjoitti
Putkien ja kartan vaihdolla käypi matalalta lähtien todella nätisti, eikä oikuttele entiseen malliin. Ei myöskään polta enää bensaa putkessa moottorijarrutuksissa eli se porpotus loppui samalla kuin seinään (suorilla putkilla ja vakiokartalla taas poltti aivan **rkuleesti ja paukauttelikin oikein kunnon paukkuja).
En tuosta "oikuttelusta" tiedä, sillä oma kyllä pelaa erittäin hyvin koko alueella. Moottorijarrutuksessa hieman röpeltää, mutta se on vain rock´n roll. Vaimentimien välilevy on porattu seulaksi ja äänet himpun vakiota kovemmat. Kartta on vakio.
BMW R-NineT -21/-23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
Minä laittaa pamautin Ixilin tuplat omaan Fazeriin ja aika mukavan pehmeet saundit on kyllä. Kuulostaa ihan moottoripyörälle kiljumatta kuitenkaan korkeelta ku munaton munkki... Eli oliskos sitten niin että tuplat tekee muhkeemmat äänet? Tiiä häntä... Minä olen kuiteskin tyytyväinen.
It´s better to die on your feet than live on your knees...
No joo, ehkä "oikuttelu" oli sanana vähän liioittelua. Ehkä parempi kuvaus olisi, että reagointi kaasuun matalilla kierroksilla ja moottorijarrutuksen jälkeen parani, ynnä vääntöä tuli erityisesti alle 5000rpm lisää. Ei mikään valtava ero, mutta kuitenkin selvästi sellainen että sen huomasi.(B12 @ Syys. 15 2005,09:55) kirjoitti