Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
  1. #1
    Kuinka usein muilla menee vetoakselin stefa vaihtoon? Vanha pyörä sylki loppuaikoinaan vetoakselin välistä öljyä suht. reilusti. No nyt sitte viime kevään hankinta alkaa näyttää samoja merkkejä. Tänään kun pistin pyörän parkkiin huomasin tuoreen näköisen öljyvanan/tipan seisontatuella. Näytti ihan kuin se ois valunu suoraan vetoakselin suunnalta. Kuinka tiuhaan porukka on noita vaihdellu? Onko ketjut liian kireällä tai löysällä vai onko normaalia kulumista? Pyörällä ajettu nyt 18 tkm. Voiko kylmä sää vaikuttaa asiaan?
    ZX-9R 2002
    Yamaha YZ 250 2001

    " R.I.P. Dimebag 1966-2004 "
  2. #2
    En ole vaihtanut koskaan, enkä tiedä ketään jolla olisi moiseen tarvetta ilmennyt. Liian tiukka ketju kyllä aiheuttaa vetoakselin laakerivaurion ja sitä myötä myös stefa hajoaa, mutta ketjun täytyy olla todella tiukalla. Onko varma ettei kyse kuitenkin olisi ketjuöljystä?
    Niin ja tulipa vielä mieleen että jos huohotusjärjestelmä tukossa (letku litussa tms) -paine moottorin sisällä kasvaa ja öljy pyrkii ulos heikoimmasta paikasta. Mikä pyörä kyseessä, 2T/4T?

    Edit: ai sigun mukaan 4T kava. Jos huohotin olisi tukossa, tuskin ilmenisi stefan vuotamisena, kaksitahtisissa vois ehkä...
    Putsaa eturattaan ympäristö huolella ja tarkkaile ilmaantuuko öljyä.



  3. #3
    2002 ZX-9R. Ketjut ei oo liian kireellä, eikä ketjurasvakaan pitäis pysyä noin nestemäisenä lauantaista asti kun ne sinne ruikautin.



    ZX-9R 2002
    Yamaha YZ 250 2001

    " R.I.P. Dimebag 1966-2004 "
  4. #4
    itellä hajos 2000km ajetusta pyörästä toi stefa. stefan ja vetoakselin välissä olevaan holkiin oli tullut jonkin sortin kulumaa stefan kohdalle ja se oli raapinut stefan rikki. pyöräytin holkkia vähän sorvissa ja laitoin uuden stefan ja on nyt 5000km toiminut moiteetta.
  5. #5
    Kannattaa aina joskus putsata se eturattaan koppa ja vetoakselin seutu.Monesti sinne kertyy likaa aika mukavasti ja se saattaa hiertää siellä sen holkin ja stefan välissä.Kireät ketjut yleensä tuhoaa ensin laakerin tai lohkon.Kannattaa aina painaa jousitusta kasaan siihen pisteeseen missä ketju on kireimmillään kun säätää ketjuja.Parempi vähän löysä ketju kuin että ne ovat osa jousitusta.Se stefahan on helppo vaihtaa jos katsoo tarpeelliseksi mutta huolellisuutta ettei ole uusi stefa joka vuotaa.Kyllä minullakin se stefa -90 zx-1100 aj n90t mutta ei se vielä haittaa kun öljyt kuitenkin koneessa pysyvät.Lujaa laatua Kawa joo.
    <p>https://i.ytimg.com/vi/VZE-wSjrqwI/hqdefault.jpg?sqp=-oaymwEYCNIBEHZIVfKriqkDCwgBFQAAiEIYAXAB&amp;rs=AOn 4CLDQBfrbHN_g09bi-4K691aV1-3WCg</p>
  6. #6
    Lainaa (w-mies @ Syys. 13 2005,16:17) kirjoitti
    Kuinka usein muilla menee vetoakselin stefa vaihtoon? Vanha pyörä sylki loppuaikoinaan vetoakselin välistä öljyä suht. reilusti. No nyt sitte viime kevään hankinta alkaa näyttää samoja merkkejä. Tänään kun pistin pyörän parkkiin huomasin tuoreen näköisen öljyvanan/tipan seisontatuella. Näytti ihan kuin se ois valunu suoraan vetoakselin suunnalta. Kuinka tiuhaan porukka on noita vaihdellu? Onko ketjut liian kireällä tai löysällä vai onko normaalia kulumista? Pyörällä ajettu nyt 18 tkm. Voiko kylmä sää vaikuttaa asiaan?
    oletko varma että tulee vetoakselista.ettei vaan tule vaihdevivun juuresta tämä "vika" tulee yleensä kun laitetaan liikaa öljyä
    koneeseen ja paineet nousevat,silloin kone yleensä "korkkaa" jostain ja tuo on yleisin paikka??? vai onko.
  7.  
  8. #7
    Kawasta en tiedä, mutta niin minun kuin kaverinkin KTM640LC4:een jouduimme vaihtamaan vetoakselin stefan. Omallani oli ajettu n. 30000 km ja kaverilla vain n. 15000 km, tosin se oli iältään vanhempi.