Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Onko joku vaihtanut -1 hammas (16) pienempää eturatasta 1000 K5:n?
    Jos on, niin miten muuttui ajettavuus esim mutkasta ulostullessa?


    Timpe
  2. #2
    Lainaa (Ti_XX @ Syys. 10 2005,17:21) kirjoitti
    Onko joku vaihtanut -1 hammas (16) pienempää eturatasta 1000 K5:n?
    Jos on, niin miten muuttui ajettavuus esim mutkasta ulostullessa?


    Timpe
    Ihan samaan tapaan kuin muissakin pyörissä, kierroksia on vähän enemmän, keulii herkemmin ykkösellä ja kakkosella, lähtee isoilla vaihtella pikkasen paremmin.

    Ei siinä paljoo häviä jos kokeilee itse, maksaa joku 10e se ratas ja on nopea vaihtaa.

    Aattelin itte pistää sen, kun vanhassa pyörässä (K3) välitykset oli paremmat 16 piikkisellä. Uudessa on suunnilleen samat välitykset kuin vanhassa, joten eiköhän se muutu yhtälailla hauskemmaksi!



    Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.

    *** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
  3. #3
    Esim. oma St4s Ducati muuttui ajoltaan paljon mukavammaksi kun eturattaasta pudotti yhden piikin veks.

    Huippunopeus putoaa, mutta mihin sitä tarvitaan..

    Sen sijaan paikaltaan lähteminen sujuu helpommin ja isojakin vaihteita voi käyttää paremmin jopa rajoitusvauhdeissa. Ihan kuten tuossa todettiin, pyörä tulee hauskemmaksi ajaa.
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  4. #4
    Onko järkevää vaihtaa eturatas n. 8tkm ajettuihin ketjuihin?
  5. #5
    Onko moottoripyöräily järkevää? Jos ketjut on muuten ok niin anna mennä vaan. Eturatas on halpa verrattuna muihin ketjuosiin jos et mitään viimeisen päälle eksoottista kevennettyä ja pinkiksi eloksoitua ratasta laita ja kestää helposti sen mitä niillä muilla osilla on jäljellä. Ja sitten kun ketjut menee vaihtoon niin vaihdat kuitenkin kaikki rattaat koska ketjut on huomattavasti kalliimmat osat tuhota paskoilla rattailla kuin toisinpäin. ;)
  6. #6
    Kiitokset vastauksista.
    Hauskuutta lisää... hyvä niin.
    Ratas on jo, mutta on näemmä sen verran tiukassa ettei aukea kotikonstein.
    Pitää mennä yrittämään avaamista paineilmalla, eiköhän se sillä heltiä.
  7. #7
    Muista että vaihde on vapaalla kun ammut pulttipyssyllä.
  8. #8
    Näitä ratas juttuja kun lukee niin on tullut tarve laitta 750:een isompi takaratas! Riittääkö 2 piikkiä vai enemmän?
    Fun is not a straight line
  9. #9
    Lainaa (Sebu @ Syys. 11 2005,10:32) kirjoitti
    Näitä ratas juttuja kun lukee niin on tullut tarve laitta 750:een isompi takaratas! Riittääkö 2 piikkiä vai enemmän?
    Riippuu siitä mitä haluat lopputulokseksi rattaan vaihdolle?

    Kun kerran puhut isommasta takarattaasta niin epäilisin että kiihtyvyyttä ja "vääntävyyttä" haluat. Kun laitat +2 taakse niin kyllähän se keulaa helpommin nostaa ja liikennevaloistakin on mukavampaa lähteä. Kolmekaan piikkiä lisää taakse ei ole vielä liikaa (kierrokset ei nouse häiritsevästi "normiajossa"). Jos taakse lisätään hampaita niin +2 on oikeastaan minimi jonka puuperse huomaa.
  10. #10
    Lainaa (Sebu @ Syys. 11 2005,10:32) kirjoitti
    Näitä ratas juttuja kun lukee niin on tullut tarve laitta 750:een isompi takaratas! Riittääkö 2 piikkiä vai enemmän?
    Eturatas on halvempi ja tehokkaampi tapa ja siinä riittää 1 piikki pois. Kyllä ketjut sen kestää. Välityssuhde kertoo piikin vaikutuksen eli takarattaan piikkien määrä jaettuna eturattaan piikeillä.

    Esim. eturatas orggis 16 ja taka 36 (Ducati ST4s), suhde 2,25
    1 piikki pois eturattaasta 15-36, suhde 2,40
    2 piikkiä lisää taakse 16-38, suhde 2,38
    3 piikkiä lisää taakse 16-39, suhde 2,44

    Jos otat vain yhden eturattaan piikin pois, ei ketjuille tarvitse tehdä mitään, eli kiristys riittää. Jos taas lisäät piikkejä takarattaaseen, voi ketjua joutua pidentämään.

    Nopeusmittarí jää mahdollisesti näyttämään liikaa mutta se on laillista ja pyörän huippunopeus ei välttämättä silti muutu.

    Harvalla mopolla huippunopeus saadaan max kierrosluvulla, joten kone jaksaa kiertää nopeammin isolla vaihteella ja nopeuskin säilyy melkein samoissa lukemissa. Suomen nopeuksissa kone ei karstoitu niin helposti ja kuten sanottu. Kylä lähtee, eli kiihtyvyys paranee..

    Liian pitkistä eli harvoista välityksistä ei sen sijaan ole mitään hyötyä muualla kuin moottoriradalla tai Saksan autobahnilla.



    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  11. #11
    MIkä mahtaa olla se km raja millon viellä kanattaa vaihtaa rattaita? Omalla ajettu nyt about 12500km jos vaihtaa eteen/taakse niin sopiiko mahdollisesti viellä ketjulle?
    Fun is not a straight line
  12. #12
    No niin..
    Ratas on paikallaan. Pulttipyssyllä irtosi helposti.
    Kyllä, herkemmäksi muuttui. Nyt hytti nousee todella helposti jos haluaa. Hidasajo muuttui myös helpommaksi, ei tarvitse temppuilla kytkimellä.

    Speedohealer tuli myös asennettua, loisto peli.
    Mittarin kaliproinnin jälkeen kävin pienellä lenkillä. Aikaisemmin jos olen ajanut 100km/h nopeusalueella mittarin mukaan 110km/h, niin on liikkunut suurin piirtein samaa vauhtia kuin muut. Nyt samalla mittarinäyttämällä autot tulivat perä edellä vastaan.

    Hmm.. onhan tässä tietysti mahdollisuus, että speedohealer:n tuli laitettua väärät asetukset. Tehtävä korjaus oli SP:n sivuilla olevan laskurin mukaan -12.1%
    No, todellinen nopeus tarkistetaan GPS avulla.
  13. #13
    Lainaa (Ti_XX @ Syys. 12 2005,18:41) kirjoitti
    No niin..
    Ratas on paikallaan. Pulttipyssyllä irtosi helposti.
    Kyllä, herkemmäksi muuttui. Nyt hytti nousee todella helposti jos haluaa. Hidasajo muuttui myös helpommaksi, ei tarvitse temppuilla kytkimellä.

    Speedohealer tuli myös asennettua, loisto peli.
    Mittarin kaliproinnin jälkeen kävin pienellä lenkillä. Aikaisemmin jos olen ajanut 100km/h nopeusalueella mittarin mukaan 110km/h, niin on liikkunut suurin piirtein samaa vauhtia kuin muut. Nyt samalla mittarinäyttämällä autot tulivat perä edellä vastaan.

    Hmm.. onhan tässä tietysti mahdollisuus, että speedohealer:n tuli laitettua väärät asetukset. Tehtävä korjaus oli SP:n sivuilla olevan laskurin mukaan -12.1%
    No, todellinen nopeus tarkistetaan GPS avulla.
    Kiinnostaisi tietää vielä hieman tarkemmin tuosta muutoksesta. Millainen perstuntuma on nyt kun motaria ajaa? Onko ero selvä, tuntuuko moottori huutavan enemmän vai huomaako sitä juurikaan?

    Mites niitten keulojen kanssa, kuinkas power wheeliet onnistuu 2-vaihteella nyt?

    Niin ja lopuksi vielä piti kysyä että uskallatko suositella muutosta, tuntuuko kokonaisuutena toimivalta ratkaisulta?





    .
  14. #14

    Rata & Koulutus
    Liittyi Oct 2005
    Jyväskylä
    MotOrg ry jäsen
    Sitä voisi itsekin harkita omaan K4:een speedohealer + 16-piikkinen eturatas yhdistelmää...
    Mitäs tuolle speedohealerille tulee hintaa suunnilleen? Ja osaako tavallinen tee-se-itse sähkömies asentaa sen?
    ---
  15. #15
    Lainaa (suizaki @ Loka. 23 2005,23:24) kirjoitti
    Sitä voisi itsekin harkita omaan K4:een speedohealer + 16-piikkinen eturatas yhdistelmää...
    Mitäs tuolle speedohealerille tulee hintaa suunnilleen? Ja osaako tavallinen tee-se-itse sähkömies asentaa sen?
    Sama tilanne mullakin edessä, joten kokemuksia tuon asennuksesta olisi kiva kuulla.
  16.  
  17. #16
    Lainaa (Kimmo_K3 @ Loka. 25 2005,13:19) kirjoitti
    Lainaa (suizaki @ Loka. 23 2005,23:24) kirjoitti
    Sitä voisi itsekin harkita omaan K4:een speedohealer + 16-piikkinen eturatas yhdistelmää...
    Mitäs tuolle speedohealerille tulee hintaa suunnilleen? Ja osaako tavallinen tee-se-itse sähkömies asentaa sen?
    Sama tilanne mullakin edessä, joten kokemuksia tuon asennuksesta olisi kiva kuulla.
    menisköhän tuossa asennuksessa 10min jos ei pidä kiirettä ja se et sen saa näyttää kohdalleen ni 5-60min, riippuu miten sen tekee
    eli todella helppo laittaa kiinni ja tehä korjaukset
    ja maksaiskohan se pikkusen alla 100€
    "Ei sovi, ei mahdu...herra saa rahansa takaisin"

    www.menokoneracing.fi