Tulokset 1:stä 26:een 26:sta
  1. #1
    Duunikaveri lähti siirtämään prätkäänsä duunipaikan etupihalta takapihan talliin, takavalon vaihtoa varten, matkaa noin 200m.
    Eihän tommosta varten tartte duunivaatteita vaihtaa pois, saati sitten kypärää laittaa päähän.
    Etupihalta käännytään takapihalle johtavalle tielle jonka pituus n. 100m, Pieni kiihdytys ja oikean puolen parkkipaikalta auto eteen, eturengas lukkoon pyörä kyljelleen. Kuski liukuu asfalttia pitkin (ilman ajovarusteita ja kypärää) n. 20m ja pyörä 50m.
    Kuski makaa sairaalassa, tällähetkellä koomassa, sisäinen aivoverenvuoto.

    Siispä aina potta päähän, vaikka tuntuis kuinka typerältä!
  2. #2
    Ai saatana... voiko noin huono tuuri ees olla? Toivotaan parasta!
  3. #3
    Hyi tana et tuntu pahalta lukee. Mäkin ajan aina etupihalta talliin ilman kypärää matkaa vaivaiset 30m. Täytyy kyl muuttaa tapoja. Toivottavasti kaveri tervehtyy täysin.
    Sukisukimies
  4. #4
    Pieni kiihdytys ja pyörä liukuu 50m... Paljonkohan vaatii vauhtia? yli 80km/h? No joka tapauksessa ikävä juttu.

    Itse olen vastaavantyyppisiä siirtoja joskus tehnyt, niin ei siinä kyllä juuri kiihdytellä tai ajella yli 40km/h.

    Toivotaan että kaveri vielä nousee joskus mopon päälle.



  5. #5
    Kyllähän tuo pää on syytä suojata.

    Uutta on vaikeampi saada !





    Mieluummin mopolla sateeseen, kuin kotona tossun alla )

    http://www.meikamotoristi.com
  6. #6
    Tdella huonoa tuuria
    masasa
  7. #7
    Siirretty tänne.
    * Arctic Ranger *
  8. #8
    Valitettavaa! Itse en aja edes takapihalta (missä pesen pyörän) etupihalle ilman kypärää, taluttamalla jaksaa sen verran työntää!
    Fun is not a straight line
  9. #9
    Lainaa (Sebu @ Syys. 18 2005,14:55) kirjoitti
    ... taluttamalla jaksaa sen verran työntää!
    Tätä ei ehkä kaikki tiedä: prätkän talutuskin vaatii lain mukaan kypärän (mitenkään ottamatta kantaa pykälän järkevyyteen).

    Itse ajan toisinaan n. 6 metrin matkan kadulta luiskaa ylös talliin ja laitan aina kypärän päähän. Suurin syy on tosin se, että jos unohtaisin kyyristyä, niin päälakeni osuisi ylösnostettuun oveen.

    edit:typo



  10. #10
    Tosi huonoa tuuria.Pikaista toipumista kaverillesi.
  11. #11
    Ja kypärän remmi kiinni. Lähtee muuten iloisesti päästä, jos remmi auki. Nim.
  12. #12
    Harmillinen homma mutta hyvä muistutus siitä miten pienestä se on loppujen lopuksi kiinni. Mutta on tuossa jo huonoa tuuriakin, todella huono mäihä...
    Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
    IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
    Suzuki GSX-750F
  13. #13
    liuku 30m? 50m pyörä? 100m tiellä?
    we cannot tolerate zero tolerance!

    BMW R1200GS & Speed triple 1050
  14. #14
    Lainaa (koris66 @ Syys. 18 2005,15:26) kirjoitti
    Tätä ei ehkä kaikki tiedä: prätkän talutuskin vaatii lain mukaan kypärän (mitenkään ottamatta kantaa pykälän järkevyyteen).
    Anteeksi, mutta voisikos joku selventää tämän pätkällä lakitekstiä tms Itse ainakin olen jo peruskoulussa oppinut että polkupyöräilijästä tulee jalankulkija kun hän taluttaa pyöräänsä = jalankulkijan säännöt. Samaa luonnollisestikin soveltaen niin mopoon kuin prätkään. Ja mikäs pykälä sitten muka määrää että jalankulkijalla pitää olla kypärä päässä Tietty ajatusta jatkaen jos kerran moottoripyörällä pitää käyttää myös taluttaessa kypärää, ei hän olekaan jalankulkija vaan yhä motoristi ja moottoripyörällähän saa ajaa mm. moottoritiellä - ilmeisesti vaikka sitten taluttaen
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  15. #15
    Lainaa (HiTec @ Syys. 19 2005,08:45) kirjoitti
    Lainaa (koris66 @ Syys. 18 2005,15:26) kirjoitti
    Tätä ei ehkä kaikki tiedä: prätkän talutuskin vaatii lain mukaan kypärän (mitenkään ottamatta kantaa pykälän järkevyyteen).
    Anteeksi, mutta voisikos joku selventää tämän pätkällä lakitekstiä tms Itse ainakin olen jo peruskoulussa oppinut että polkupyöräilijästä tulee jalankulkija kun hän taluttaa pyöräänsä = jalankulkijan säännöt. Samaa luonnollisestikin soveltaen niin mopoon kuin prätkään. Ja mikäs pykälä sitten muka määrää että jalankulkijalla pitää olla kypärä päässä Tietty ajatusta jatkaen jos kerran moottoripyörällä pitää käyttää myös taluttaessa kypärää, ei hän olekaan jalankulkija vaan yhä motoristi ja moottoripyörällähän saa ajaa mm. moottoritiellä - ilmeisesti vaikka sitten taluttaen
    Juu, kyllä kypärä pitää olla lain mukaan päässä työntäessäkin. Mopon työntämistä ei voi soveltaa prätkään, työntäessäkin pitää olla A-kortti. Ilmeisesti lainsäätäjä on ajatellut, että painavampi laite on vaikeampi hallittava ja voi aiheuttaa vaaraa muille.

    Kieltämättä prätkän työntäminen laillisesti motarilla vaikuttaa hiukan oudolta, mutta tuskin nyt kukaan Helsingistä Tampereelle lähtee työntämään. Parikin kilometriä saa hien pintaan... (nimim. kyllä tää bensa tonne seuraavalle asemalle riittää, kun siellä on halvempaakin...)


    EDIT:

    TLL, 1 Luku, 2 pykälä
    Määritelmiä
    Tieliikennelainsäädännössä tarkoitetaan:
    ...
    11)jalankulkijalla jalan, suksilla, rullasuksilla, luistimilla tai vastaavilla välineillä liikkuvaa ja potkukelkan, lastenvaunujen, leikkiajoneuvon, pyörätuolin tai vastaavan laitteen kuljettajaa sekä polkupyörän tai mopon taluttajaa



    <span style='color:#000000'>Unidentical twins - RD 350 LC *& *VTR 1000 F</span>
  16. #16
    No ei hemmetti, pitää ihmisellä olla surullista tuuria. Toivottavasti kaveri paranee ja joskus vielä pyörän päälle palaa...

    Täytyy kyllä myöntää, että on tullut joskus ilman kypärää siirreltyä pyörää olemattomia matkoja. Tämä siis todistaa, että olematonta matkaa ei ole olemassakaan.


    OT:
    Vai että pitää olla kypärä päässä pyörää siirrettäessä?? No minä kyllä vaadin, että autoa työnnettäessä pitää käyttää turvavyötä!!
    Ulpe - Brewed with Perkele since 1979
    Kawasaki Z750 2004
    Yamaha FZS1000 2005
    KTM 690SM 2008 + Yamaha FZX750 1987
  17. #17
    Kuten olen jo aikaisemmin kirjoittanut, niin 27 metriä oli eräällä kolaripaikalla matka, jonka kuski ehti ajaa. Kuolemaan johti tämä reissu ja ilman kypärää tietenkin. Löi päänsä eikä ehtinyt katua. Muistakaa nyt hyvät kanssaihmiset aina laittaa se kypärä päähän, kun olette mp:llä liikkeellä. Tai eihän se ole muistamisesta kiinni.
    All you´ve got is time - living is takin´ it.
  18. #18
    Lainaa (Pianonvirittäjä @ Syys. 19 2005,10:55) kirjoitti
    Kieltämättä prätkän työntäminen laillisesti motarilla vaikuttaa hiukan oudolta, mutta tuskin nyt kukaan Helsingistä Tampereelle lähtee työntämään.
    No ohhoh! Uskottava kai se sitten vain on Liekö sitten sattumut lainsäätäjälle vain samankaltainen lapsus kuin aikanaan alle 15v henkilön kyysimisessä - ei tartte kypärää No onneksi edes tämä kohta on nykyisessä korjattu

    No lähinnä meinasin tuota moottori-juttua että jos kerrat ET ole jalankulkija, et myöskään saa käyttää motarin piennarta kun pientareellahan ei saa ajaa paitsi mopot ja polkupyörät, mutta noilla kummallakaanhan ei ole asiaa motarille => eikun siinä sitten keskellä ajokaistaa omaan tahtiin tuuppien menox
    Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
  19. #19
    Lainaa (Ulpe @ Syys. 19 2005,11:19) kirjoitti
    OT:
    Vai että pitää olla kypärä päässä pyörää siirrettäessä?? No minä kyllä vaadin, että autoa työnnettäessä pitää käyttää turvavyötä!!
    Surullista niin surullista...

    Ulpe on aiwan oikeilla jäljillä.
    <span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
    -Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
    -Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>

    <span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
  20. #20
    Joop, kyllä kait yltiöpäisestä ehdottomuudesta saakin usein kärsiä, tai ainakin onkelmia piisaa.
    Senkin haluaisin kyllä nähdä että kuka on tuossakin asiassa niin ehdottoman 'lainkuuliainen,' että sen bensan loppumisen, rengasrikon tms. vahingon sattuessa taluttaa 27 asteen helteessä mopoaan sen 2 km lähimmälle huoltsikalle, kypärä tiukasti päässä...
  21. #21
    Öö.. eiköhän sen potan voi pitää päässä ettei kaikki tunnista naamasta kun mopoa lykkii..

    EDIT: Tulee sitä mopoa joskus pihalla pyöritettyä ilman pottaa, mutta nopeutta en kyllä uskaltaisi nostaa paljoa juoksuvauhtia nopeammaksi.



    Voin ajaa kuten tahdon kunhan pysyn varuillaan
    Se ketään ei vie väkisin saa kukin valita
    Vaan hankalaa on aika-ajoin mieli hallita
    Itsemurhalentäjää ei ruusuin palkita
  22. #22
    No, ajetaanhan sitä fillarillakin toisinaan yli 30km/h nopeuksia ilman suojavarusteita, eli riski tietty on olemassa, mutta ei se välttämättä aina vaarallista ole, paitsi jos se paska mäihä iskee.
    Tosin jostain kolmenkympin vauhdista ei yleensä liu'uta 20m tai enemmän edes jäisellä asfaltilla saati kuivalla, joten...
    Omakohtaista kokemusta kypärättömästä kaadosta 25+ km/h on, suht ehjä edelleen, liekö sitten tuuria vai ei. Joka tapauksessa se liukumatka jäi n. metriin.
  23. #23
    Joo kyllä tässä tapauksessa oli tilannenopeudet aivan liian suuret niin moottoripyöräkuskilla kuin parkkikselta tulleella kotilokuskillakin.
    Tilanteeseen vaikutti vielä se, että ko. sisäänajotiellä on liikennejärjestelyt muuttuneet hiljattain.
  24. #24
    Lainaa (canepazzo @ Syys. 19 2005,14:33) kirjoitti
    No, ajetaanhan sitä fillarillakin toisinaan yli 30km/h nopeuksia ilman suojavarusteita, eli riski tietty on olemassa, mutta ei se välttämättä aina vaarallista ole, paitsi jos se paska mäihä iskee.
    Ei saisi ajaa pyörälläkään ilman suoja varusteita siis kypärää, lakihan velvoittaa käyttämään polkupyöräilijöilläkin kypärää.
    Erona moottoripyöräilijöihin on vaan se ettei siitä sakoteta, mutta huomautetaan kyllä.
    ps. Viimeisen kolmen viikon aikana oikeaoppisesti käytetty polkupyöräkypärä olisi pelastanut ainakin neljä todella vakaavaa päävammaa. (keskimäärin joka ikisenä päivä suomessa loukkaantuu n 90 pyöräilijää )
    ,
  25. #25
    Lainaa (HiTec @ Syys. 19 2005,14:11) kirjoitti
    Lainaa (Pianonvirittäjä @ Syys. 19 2005,10:55) kirjoitti
    Kieltämättä prätkän työntäminen laillisesti motarilla vaikuttaa hiukan oudolta, mutta tuskin nyt kukaan Helsingistä Tampereelle lähtee työntämään.
    No ohhoh! Uskottava kai se sitten vain on Liekö sitten sattumut lainsäätäjälle vain samankaltainen lapsus kuin aikanaan alle 15v henkilön kyysimisessä - ei tartte kypärää No onneksi edes tämä kohta on nykyisessä korjattu

    No lähinnä meinasin tuota moottori-juttua että jos kerrat ET ole jalankulkija, et myöskään saa käyttää motarin piennarta kun pientareellahan ei saa ajaa paitsi mopot ja polkupyörät, mutta noilla kummallakaanhan ei ole asiaa motarille => eikun siinä sitten keskellä ajokaistaa omaan tahtiin tuuppien menox
    Sitä oikeanpuoleista kaistaa on kuitenkin käytettävä. Tietty jos ohittaa jonkun, niin vasemmalta puolelta.
    jamaha 02 --> riumppi 11

    Blue's brother
  26.  
  27. #26
    Lainaa (jyke @ Syys. 20 2005,00:55) kirjoitti
    Sitä oikeanpuoleista kaistaa on kuitenkin käytettävä. Tietty jos ohittaa jonkun, niin vasemmalta puolelta.
    Tätä asiaa Heikki Seppä ei muista painottaa tarpeeksi usein: jos ohitat moottoritiellä jonkun ajoneuvon taluttaen moottoripyörääsi kypärä päässä, käytä vasenta kaistaa ohituksen ajan!