Itse olen käyttänyt Castrol GPS:ää ja hyvin on toiminut.
Huollossa laittoivat Shellin mönjät sisään ja johan rupes vaihteet takkuamaan ja öljynkulutus kasvamaan. Ducatihan suosittelee Shellin öljyjä (liekö sattumaa että Shell sponsoroi ainakin Ducatin motogp tallia...). Joten vaihdoin takasin Castrolit koneeseen ja pyörä toimii niin kuin pitääkin.
Asiaan: Ajattelinkin kysellä mitä öljyjä käytätte ja kuinka ne toimivat??
polkupyörä
ex ZX-6R 03
ex Nonster 600 01
Itse käytän Hondaan Castrol GPS:ä ja olen ollut tyytyväinen. Kaverini käytti myös Hondaan samaa öljyä, mutta vaihtoi kerran Shellin johonkin mp öljyyn, minkä jälkeen hänen kytkin paloi parin sadan kilsan sisään. En tiedä mikä osuus tuolla öljyllä tuohon oli, vai oliko ihan sattumaa, mutta kaverini käyttää taas Castrolia.
Pääsääntöisesti tulee castrollia laitettua mutta nyt laitoin ihan kokeilumielessä teboilin superbikea ja hienostion toiminu silläkin. Ei sitä oo ainakaan kulunu 3000km aikana vaikka pyörässä on jo 35tkm.
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke
Kuivakytkin mutta Selenia Racing 10W-60 autoöljyä etupäässä, toisinaan ollut Mobil RF:tkin. Hyvinhän nuo vaihteet löytyvät ja ei öljyäkään kulu![]()
1198+RG500
Motorex 15W-50. Ihan vaan siksi, että on helpon matkan päässä hakea Stormilta.
Tuntuu voitelevan ja vaihteetkin toimii.
Ducati 900 SS
Ohjekirjan ja koneen kyljessä olevan tarran uhri: Shell Advance Ultra.
Uskaltaakohan sitä kokeilla muuta ?
S 620 FF, 999S
Tilastollisesti moottoripyöräily vastaa riskitasoltaan esimerkiksi harrasteilmailua.
Shellin Advance Ultra 15W50 on koneessa tällä hetkellä, ja aiemmin oli samanlaista mutta ohuempaa eli 10W40, näyttäis toimivan varsinkin kesäkeleillä paremmin noilla paksuilla. Eipäs ole ollut ongelmia.
Toki se Shellin sponssaus asiaan vaikuttaa, sehän lienee selviö, mutta eihän se öljy muutenkaan mitään pöllömpää ole. Motorexia vois ehkä kokeilla jossain vaiheessa, kunhan sattuu sopivasti löytymään. Lienee samaa litkua hiukan edelleenkehiteltynä... kait.
n00bina kysyn nyt: eihän erikseen mee mitään vaihteisto öljyä![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
ERRARE HUMANUM EST
Ei. Ducateja nyt vaan sattuu olemaan sekä kuivakytkin- että 'tavallisia' märkäkytkinversioita. Suurin osa taitaa olla edelleen kuivakytkinmalleja.
edellisessä SS750:ssä oli märkäkytkin. Castrol pelitti, Shellillä kytkin luisti, sitten laitettiin jotain hienoa esteripohjaista? ja taas toimi...sitten möin koko pyörän.
749:ssä ei mitään väliä kun on kuivakytkin, mutta Klaukkalassa taitavat sitä Shelliä käyttää. Kun takuuaika on ohi, onko mitään syytä olla käyttämättä hyvää täyssynteettistä autoöljyä. Voideltuuko vaihteisto moottoripyörässä moottoriöljyllä vaikka kytkin olisikin kuiva, sillä voisi olla jotain merkitystä?
Matti
Muistatkos mites toi luistaminen sitten ilmeni? Tuliko heti alussa esille vai vasta 2-3tkm jälkeen?kirjoitti
Mulla ainakin toi Shellin öljy (olikohan 10w40) tökki pahemman kerran. Vaihteet eivät menneet napakasti pykälään ja löytyi välivapaita. Aikaisemmin myöskään öljyä ei käytännöllisesti kulunut (4000km vaihtoväli), Shellin öljyllä kulumista oli selvästi tapahtunut (ei paljoa, mutta kuitenkin).
polkupyörä
ex ZX-6R 03
ex Nonster 600 01
Kyllä periaatteessa normi moottoriöljy käy (toimii paremmin ku varsinaiset mopo-öljyt). Useammissa jonkun vuoden vanhoissa PSA yhtymän (esim. pösö) on yhteiset kone- ja lootaöljyt niinkuin useimmissa pyörissä nykyään. Käänteisensi taas useissa pyörissä on "automaisesti" kone, enska ja loota oilonit erikseen unohtamatta perä-öljyjä. Tää kiinalaisten vallankumous on vaan saanut semmosen ajatusmaailman liikeelle että sama tavara kelpaa joka paikkaan mikä ei todellakaan ole ideaalista mutta sopii kertakäyttötuotteille.(matt1 @ Elo. 31 2005,21:21) kirjoitti
![]()
Arlen who?
mun vanha monsteri kulki ja toimi helevetin hyvin mobilin rally formulalla. olikohan 10W50 mitä käytin, nykysellä kokeilin vastaavaa mut 5W50 ja totesin notta ei käy, tuli ulos etupytyn alatiivisteen läpi ja nostajanpesän stefan kautta. 3000km. pesin moottoria ja vaihoin Castrolin johki olevinaan ylihyvään voiteluaineeseen. duccessa toimi yllättävänki hyvin se mobili! Motuliaki tuli kokeiltua, ei hyvä. ei pelittäny loota motulilla pikkumonsterissa!
Tyyli ennen tarkoitusta.
Enpä muista, luisteliko heti vai kohta, mutta taisi ilmetä vain kuumalla koneella ja isolla vaihteella.(canepazzo @ Elo. 31 2005,21:27) kirjoitti
Motulia taisi muuten olla se esteri(?)pohjainen minullakin, hyvin pelasi.
Luulen ettei kuivakytkimellisen kanssa tule paineita tuosta öljystä, kunhan on laatukamaa ja vaihtuu viidentonnin välein.
Miksi joku haluaa käyttää autoöljyä(matt1 @ Elo. 31 2005,21:21) kirjoitti
EI vaan ymmärrä... mp-öljyäkin kun on?
Niin, eroa ei kuivakytkimellisessä pyörässä varmaan huomaa yhtä helposti, mutta voihan olla että juuri tuo moottoriöljyssä uiva vaihteisto ja autoja korkeampi viritysaste antavat aiheen silti käyttää mp-öljyä. Oikeastaan asialla on vain teoreettista mielenkiintoa(Jyri @ Syys. 01 2005,12:37) kirjoitti
joten pohditaan tätä sitten talven pimeinä iltoina kun tie on lumen, pyörä pressun ja me pölykerroksen alla.
Auton moottoreissa kun ei oo pahemmin sellaisia rattaita kuin vaihdelaatikossa ei auton öljyä periaatteessa kannata käyttää. Siitä puuttuu kokonaan lisäaineistukset, jotka on tehty suojaamaan rattaita kovien iskujen ja värinöiden kestämiseksi. Jos se tavallinen moottoriöljy sopis vaihteistoon ei vaihteistoöljyä tarttis edes tehdä/myydä.
Itse mootorin ne voitelee siinä missä tavallinen mobil1 (joka on muuten aika huonoa öljyä maineeseensa nähden). Mitä shelin öljyihin tulee niin tuntuu että niissä tuo öljyn kuluminen kuuluu asiaan. Castrollit on taas pysyneet yleensä samassa tasossa koko vaihtovälin. Kyllä öljyissä säästäminen on se vihonviimeinen juttu.
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke
Onkos kenelläkään 20W50 -öljyjä koneessa?
Happy with what you have to be happy with.
Mitään mp-öljyjä kuten dieselmoottori-öljyjäkään ei ole olemassa, on vaan monia eri tyyppisiä öljyjä joita valmistajat sitten markkinat mielessä purkittavat eri tyyppisiin purnukoihin. Helvetin hyvä moottoriöljy autossa on helvetin hyvä moottoriöljy myös moottorpyörässä. Kytkin sitten yleensä asettaa omia vaatimuksiaan ja siksi motoristien täytyykin olla tarkkana mitä koneeseen laittaa...(Jyri @ Syys. 01 2005,12:37) kirjoitti
Power is nothing without mojo!
Castrol GPS:ää tulee käytettyä ehdottomasti paras öljy, mitä itte oon mopoon laittanu. Pyöränä Kawan ZX7R
Burn rubber, not your soul!
On. Mineraalipohjaiset Valvoline 20W-50:set koneessa ja kyseessä on BWM R1100S. Vaihdelaatikko on erikseen eli siellä on omat öljyt, ja pyörässä on kuivakytkin.(Petri @ Syys. 05 2005,10:49) kirjoitti
Ilma/öljyjäähdytteisessä kannattaa käyttää tarpeeksi lämmönkestävää koska pistemäiset lämmöt voi olla korkeampia kuin vesijäähdytteisessä, jossa lämmöt on tasaisemmat. Ja tarpeeksi paksua öljyä, ettei tällainen maatalouspuimakone polta sitä turhan paljoa. Nyt öljyä kuluu noin 0.2 litraa / 1000 km. Joku haluaa säästää ja ostaa autoöljyjä, mutta tällä öljynkulutuksella se on minulle ihan sama vaikka Valvoline tai vastaava maksaa 12.50 € /litra.
"Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat."
OLEN KÄYTTÄNYT CBR 1000 BEL RAYN 20/50 W ÖLJYÄ, HYVIN TUNTUU KYTKIN JA VAHTEET TOIMIVAN
Ne purkit, joissa lukee "moottoripyörä, motorcycle, motociclismo tms", ovat öljyjä moottoripyöriin, eli mp-öljyjä. Ne, missä lukee "puimuri, moottorisaha, auto, keinu, jopo" ovat öljyvalmistajien öljyjä muihin koneisiin.(makemich @ Syys. 05 2005,11:42) kirjoitti
Kai se nyt on ihan järkevää, että öljyn valmistaja laittaa esimerkiksi moottoripyörään sopivan tuotteen purkkiin, jossa lukee "käytä tätä moottoripyörääsi".
Jos öljyissä ei lukisi mihin niitä kannattaa laittaa, aina löytyisi niitä surullisenkuuluisia säästäväisiä muusinuijia, jotka laittoivat hienoon moottoriinsa sitä sopimatonta halpaa öljyä - ja siitä alkaa itku.
Eli miten sen nyt ottaa, onkohan moottoripyöriin tarkoitettuja öljyjä vai eikö ole ja onko se vai eikö se ole? *
Monenko moottoripyörän moottorin olet nähnyt laukeavan nimenomaan siksi, että siinä on käytetty jotakin muuta kuin vain moottoripyöriin tarkoitettua öljyä?
Moottoripyörän vaihteisto kuuluu "kevyesti kuormitettuihin" ja siihen riittää luokituksena API GL1, minkä taitaa täyttää jokainen moottoriöljy, oli moottoripyörään tai ei. Mopon vaihteisto ei vaadi öljyltä mitään erityistä. Aika monen pyörän ohjekirjassa lukee "nelitahtimoottoriöljy, API SH tai parempi" tai jotain vastaavaa.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21
täysin samaa mieltä,mutta jokainen saa mielestäni laittaa mottiinsa ihan mitä öljyä halluu jos saa yönsä paremmin nukuttua että ostaa kalliisti pakattua "4Tmotorcycle oilia" kalliista mp-varaosa myymälästä niin suotakoonsa se hänelle.(B12 @ Syys. 05 2005,13:09) kirjoitti
ite käytän delvacia hyvin pelaa kykä, laatikko eikä oo kallista ja hyvin nukun yöni
kuinkahan monta moottoria yleensä on hajonnut niin sanottujen halpaöljyjen
takia jos vaan on vaihdettu öljyt ja suodatin ajallaan??? taitaa mennä koneet särki yleensä väärän käytön tai teknisen vian takia!?!?
elä ja anna muiden roudata
Kuinka moni tätä harrastusta sitten pitää yllä niin pahasti nälkää nähden, ettei oo rahaa edes ostaa sellaista öljyä koneeseen, mikä sinne kuuluu. Kait se kulkee vaikka betula teräketjuöljyllä, mutta joitain saattaa kiinnostaa myös se mikä olisi mahdollisesti parasta. Mulle ainakin on yks lysti maksaako öljyt 20 vai 50 euroa. Pääasia on että tavara on kunnollista.
MB C220 CDI
Ducati SS1000
KTM Superduke
nälkää on tullu nähtyä tuolla maailmalla eikä oo mikään kiva näky ja joskus itelläki kova nälkä ollu tosin ei mp harrastuksen johdosta(Sledgehammer @ Syys. 05 2005,13:31) kirjoitti
mulla ei valitettavasti oo niin paljon rahaa et pystysin ostaa aina parasta mitä on kaupan mutta riittävän hyvää ja edullista oon yleensä saannut ostettua kyllä tää mp harrastus jäis multa harrastamatta jos aina pitäs ostaa paras:ajopuku/kypärä/mp/hanskat/saappaat ja kaikki muukin tilpehööri mut mä oonki köyhä eikä pappa betalar![]()
![]()
elä ja anna muiden roudata
paras ei välttämättä maksa eniten! on olemassa myös hyvää ja edullista, ja näin jää rahaa muuhunkin!
Tyyli ennen tarkoitusta.
Tämä on kyllä ikuinen kestokinaamisen aihe meillä ja maailmalla. Minun talouttani ei kaataisi, vaikka maksaisin öljystä 200€, vaikka en rikas, saatikka varakas olekaan.
Aina kun esittää argumentteja, miksi moottoripyörä ei tarvitse tekniikan puolesta mitään ylihinnoiteltua moottoripyöräöljyn nimellä myytävää litkua, heittää joku heti perään, että pyöräily on muutenkin niin kallista, että PITÄÄ olla varaa maksaa öljystä ylihintaa. Muuten olet säälittävä luuseri. Jos olisi myytävänä moottoripyöräbensaa hintaan 2,5€/litra, sitäkin PITÄISI käyttää, koska moottoripyörä kulkee niin kovaa, että tavallinen bensa ei ehdi palaa kunnolla. Eikä se harrastus saa olla siitä kiinni, että ei raaski maksaa kunnon bensasta.
BMW R-NineT -23 Option 719 aluminium
KTM 690 Enduro R -15
Vespa GTS 300 SuperSport -21