20 vuotta naimisissa, yhteisymmärrystä pyörästä ei milloinkaan ex-vaimon kanssa, rahatkin aina ollut jonnekkin muualle menossa jne.....
Nyt olen taas poikamies, ikää 40 vuotta takana miljuunia kilometrejä pikavuorolinja-auton ratissa ja kaksitoistatuntisia työpäiviä tienpäällä milloin missäkin...(ero tuli muistasyistä kuin moottoripyörä) )
Ex-avioliitossa meni raha-asiatkin pahasti poskelleen, vielä kai menee parivuotta ennenkuin luottotiedot kohdillaan...
Nyt olisi kuitenkin periaatteessa mahdollisuus tehdä mitä haluaa! Ja kai mä moottoripyörän haluaisin, koska keväästä syksyyn aina tuolla tienpäällä kun nään 2-pyöräisiä, nousee kova himo saada sellainen. Vapaapäivinä mielessä pyörii, että onhan hieno ilma, olisipa kiva ajella sinne ja sinne... kahdella pyörällä. Ainakun kuulen jonkun päästelevän "mukavia ääniä" pakoputkistaan, iho nousee kananlihalle... Pakkohan nyt itsellenikin sellainen on saada!!
Nyt tullaankin sitten kysymysosioon...
Kannattaako köyhän aloittelijan ostaa niin halpa pyörä kuin mahdollista, vai odotanko edelleen, esim 2 vuotta, että luottotiedot kaunistuu ja voin ostaa vaikka lähes uuden???
Nyt olisi paikallisella yksityisellä esim myytävänä Suzuki gsx750 ES -86 ajettu jotai alle 70tmk, hintapyynti 2500e. Onko tuollainen pyörä edes sopiva vanhalle aloittelijalle... ja tekeekö yleensä tuonikäisillä/hintaluokan pyörillä mitään, meneekö aikaa enemmän verstaalla kun tienpäällä, tokihan yksilökohtaistahan se on. Mut yleensä kannattaako ostaa, vai säästänkö vielä parivuotta ja ostan esim sellaisen jota kävin eilen kuolaamassa Kawasaki zr-7, vähän ajettu ja siisti ja takuutakin annettais 6kk, mutta hintaa melkein 3 kertaa enempi ku tolla suzukilla?
Eli loppukiteytys: Ajanko vielä pelkkää bussia parivuotta ja ostan sit hyvän pyörän, vai juoksenklo heti ostamaan syyshintaan jonkun raasun, ja kerkiän muutamanviikon ajaa ja talvella rassailla sitä entistä ehompaan kuntoon??
Lämpimiä syysiltoja toivottaapi: matrei
Osta nyt ja harjoittele.
Onnea ja turvallisia kilometrejä!
...siniset silmät ja naurava suu...
Kyllä jos vain luottaa jonkinverran omiin mekaanikko taitoihinsa niin osta ihmeessä jo nyt syksyllä. Tuo Suzuki on kuitenkin aika yksinkertaista tekniikkaa... eli helppoa pitää kunnossa. Kaikenlisäksi se on kyllä kestäväksikin havaittua. Itse aloitin pyöräilyn uudelleen kolme vuotta sitten (oli 7 vuoden tauko) ostin myös edullisen Yamaha FZ 750 -87:n ja täytyypi sanoa että ihan tyytyväinen olen ollut. Nyt ajettu 93 tkm ja pelaa ihan mainiosti ei syö öljyä (ei tarvitse kuin kerran vuodessa vaihtaa uudet).
Palkka juoksee....minä en
Tein noin itsekin: -86 Honda, maksoi hiukan yli kolmetonnia. Kesäaikaiset korjauskulut: eturengas ja vilkkupolttimo. Tuollainen vanha ja halpa: en ottanut kaskoa, eikä kaataminen niiin älyttömästi harmittaisi (mutta harmittaisi kuitenkin) kuin uuden pyörän kaataminen. Nyt talvella vähän siistimistä, niin pysyy poissa pahanteostakin paremmin.
Honda VF1000F2 -85
Honda VF1100S -85
Aprilia RST Futura -01
Rohkeasti vaan mukaan!Lisää varsin tuoretta keskustelua aiheesta löytyy tästä #KLIKS# ketjusta.
GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
"Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
Mitenkään pelottelematta ton ikäseen kiinalaiseen voi olla vaikeaa (lue kallista) löytää osia. Sinuna etsisin toisen raadon varaosiksi jos tuo malli sua erityisesti kiinnostaa. Saman ikäisiin eurooppalaisiin/amerikkalaisiin on helpompi löytää osia kun mallisto ei ole muuttunut ihan joka vuosi ja osat käyvät eri vuosimallien kanssa ristiin.(jappe74 @ Elo. 30 2005,08:26) kirjoitti
Osta pyörä vaan, kyllä se siitä lähtee.
Arlen who?
Matrei, jos sinulla ei ole peukalo ihan keskellä kämmentä ja on mahdollisuus tilaan jossa pyörää ropata, en näe syytä kärvistellä pidempään vaan kyllä wanhoillakin pääsee. Itselläni on vuosimallin -80 kawasaki, ja kävin sillä just euroopassa. Kiva istua, pärjää baanoillakin, tosin pehmeä runko takaa mielenkiintoiset kyydit kun välillä on kuin kyykäärmettä ratsastais. Kone on hyvässä kunnossa ja kertaalleen ympäri pyöräytetty mittari takaa sen että sisäänajettu on ja lapsentaudit on hoideltu pois.
Riippuu aivan siitä mitä pyörältä haet. Jos haet vakaata ajettavuutta, huippuluokan suorituskykyä ja ehdotonta luotettavuutta, wanha ei ehkä ole sinun juttu... mutta jos olet kiinnostunut tutustumaan koneeseesi myös sisältäpäin, keskustelemaan muiden "hurahtaneiden" kanssa konetekniikan ihmeistä mieluummin kuin sliparista ja suutinsatsista, eikä pieni kuoppahakuisuus ajossa häiritse, niin noita 80-luvun vehkeitä saa kohtuuhinnoin (myös Euroopasta, huom!).
Lisäys: wanhassa on myös se hyvä puoli että sen arvo ei enää paljon alene. Kannattaa ehkä samantien katsastaa joku klassisempi malli alle.
Onnea matkaan!
Ai täällä on muitakin jotka aikovat vaihtaa muijan mopoon. *No, minä vaihdoin jo...
Jos kerran nyt jo himottaa, ei kun kauppaan vaan nimittäin kaksi vuotta on pitkä aika odotella. Uuteen ja kalliiseen päristimeen täytyy vielä ottaa täyskasko (varsinkin aloittelijan) joten rahaa palaa, vähän vanhemmalla pääseen edullisemmin ja pääsee kuitenkin naatiskelemaan...
Power is nothing without mojo!
... tohon rohkenen olla eri mieltä, sillä itsellä on kokemusta ainakin kawasioista, ja niissä kyllä säilyy tosipaljon osia samanlaisina, vaikka vuosimallit muuttuvatkin, ainakin moottorin ja alustan osalta. Ja myyntivolyymit noissa japskipyörissä on olleet suuremmat, joten niitä pitäis löytyä myös käytettynä/purkaamolta enemmän kuin euro/usa-pyöriä. Myös varaosatarjonta kulutusosien puolella on runsasta japsipyöriin, kun niitä on liikkeellä paljon.(900S.i.e @ Elo. 30 2005,08:47) kirjoitti
[tää nyt tietysti voi olla vaan mun vinoutunut näkökulma, kun en ole koskaan muunmaalaisia pyöriä omistanutkaan...]
Kyllä ~3000 eurolla jo ihan hyvän pyörän saa esim 650-750 luokassa löytyy jo -90 luvun alun pyöriä, liikkeistäkin. Ja -80 luvun pyörissä on jo paljon valinnanvaraa, esim. mainittu Suzuki on ihan luotettavalla perustekniikalla, ei kannata pelästyä "hurjaa" mittarilukemaa.
Osta se mikä sua miellyttää, kyllä sen tietää kun kohtaa sen oikean... *![]()
BMW K 1200RS -97 (2019-)
Kawasaki GPZ 900R -87 (2016-2017)
Honda CB 750K -79 (2011)
Yamaha FJ 1200 -88 (2008)
Honda NTV 650 Revere -89 (2002-2008)
Kyllä ja ei.kirjoitti
Eli joo, jos mopokärpänen on puraissut, niin kyllä kannattaa hommata se vanhempi halvempi pyörä ensteks ja harjotella sillä. Se aloittelu ja/tai pitkän tauon jälkeen aloitus on monesti ihan viksua aloittaa jollain helpohkolla peruspyörällä, enskalla tms. Monesti nimittäin se mieli muuttuu siinä parin ekan kauden aikana. Joten sitten kun se rahatilanne alkaa korjautua, olis jo paremmin tiedossa että millaiseen mopoon ne rahansa haluaa sijoittaa. Eli ei oikeastaan ole mitään syytä olla aloittamatta jo nyt, päinvastoin. *
Toisaalta, ei ehkä kannata 'sortua' pahimmassa kuumeessaan siihen ensimmäiseen eteentulevaan louskaan, vaan ehkä kannattaisi nostaa budjettia hiukan, esim. tonnilla, ja katsoa mitä sillä rahalla on tarjolla, muuallakin kuin kotinurkilla. Sitä tarjontaa kyllä on, ja kuten tuossa jo sanottiinkin, uudempiakin kyllä löytyy - jopa tuolla mainitulla budjetilla. Ainakin tuossa >660cc luokassa. Niin ja ne ajokamppeet ja vakuutukset pitäisi sisällyttää kokonaisbudjettiin myös.
Paitsi jos vaikka hommaat mopon syksymmällä ja syyshinnalla, tulevaa kautta varten valmiiksi. Tosin ne ajokamppeetkin saa usein edullisimmin juuri kauden lopulla tai syksyn ja kevättalven poistomyynneistä.
Eli eikun mopoa hommaamaan, mutta maltti, monta vaihtoehtoa ja jääpalapussi hatussa mukana.![]()
Pyörä on helppo ostaa, mutta vaikea myydä... Eli jos ostat 2-3K€ pyörän nyt ja jo pian rahatilanne paranee ja haluat uudempaa/tehokkaampaa/isompaa alle niin vanhasta eroon pääseminen voi olla huomattavan vaikeaa!
Itse aloin pyörämarkkinoiden seuraamisen heinäkuussa ja päädyin aloittelevana motoristina pikku Bandittiin, -03 ajettu 2929km ja hintaa oli muutama hassu kiloeukku...
Nyt kun selailee nettimotoa/motot.nettiä ym. tuntuu että myynnissä olevien pyörien vaihtuvuus on olematonta. Ja pyynneissä tuntuu olevan reilusti ilmaa, näin talven edellä etenkin, kun rahat kädessä menee pyörää katsomaan.
Moottoripyöräily on mahtavaa terapiaa!
Jos on paikka, missä rassata, sehän on terapiaa.
Pyörä, josta on ”tietoa”, eli kaverin kaverin, jne, on monta kertaa se riskivapain.
Muutama tapaus aikanaan oli, ku kaverit ei halunnu myydä sillä perusteella, et olis tullu ikuinen takuu
On paljon käytettyjä, hyviä pyöriä. On niitä, jotka osaa kattoa pyörästä, onko se hintansa väärtti. Käytettyjen hinnat on roimassa laskussa, edelleen.
Älä maksa ekasta liikaa!! Osta käytetty, johon saat jonkinlaisen ”toimintatakuun”.
Rajaa riski: et joudu katumaan. Kalliista on aina vaikeampaa päästä eroon, paitsi kirvelevällä tappiolla.
... jotain piti muistaa
Onpa hyviä vastauksia... Itsekin tässä kärvistelen rahapulassa, paria pyörää katsottu/kokeiltu etukäteen hintaluokassa 3000-4000 euroa, ensimmäiseksi pyöräksi siis. Kortin sain elokuun alussa Tavoite pystä kärvistelemään kevääseen asti, kun kausi on näin lopussa.![]()
----------------------
Suzuki SV650S -06
Määränpäätöntä vaellusta ilman tuloksellista toimintaa...
Yksi pointti voisi olla ostaa mahdollisimman yleinen peruspyörä. Niitä on (ollut) paljon, joten niiden hintataso on "vakaa", eli ostaminen on helpompaa (valinnanvaraa löytyy) ja sitten taas myyminen on iisimpää (hintataso tiedossa). Käyttöaikana varaosia löytyy.
Varusteisiin ei ihan tonnia mene, jos jaksat halpaa kytätä:
- puku 280
- kypärä 200
- käsineet 50
- kengät 110
- selkäsuoja 110
eli yhteensä 750 euroa.
Nyt olisi sitten se paras aika ostaa pukua, monissa paikoissa lähtee -40% normaalihinnasta (jossa siinäkin toki on tinkivaraa).
Ystävällisin terveisin Antti
Mitä sitä itseään kiusaamaan liian kauan. Osta aluksi joku halvempi ja pienempi mopotin niin pääset jyvälle onko tämä sittenkään se sinun juttu. Ja tosiaan rahaa palaa paljon kaikkeen muuhun että ei kannata sitä viimosta penniä laittaa sinne mopoon - mopoja tulee ja menee...
![]()
Notta ei mopolla moottoritielle - lakikin sen jo kieltää!
IBA Finland - Pariisi2006 - Alppireissu 2007 - Euroturnee 2008
Suzuki GSX-750F
tollainen vanha pyörä jolla on jo 70tkm ei todenäköisesti tyydytä pitkän päälle, vois kiteyttää että köyhällä on varaa vain parhaaseen se on aina vuodesta toiseen tyytyväisyyden kohde![]()
"Eli loppukiteytys: Ajanko vielä pelkkää bussia parivuotta ja ostan sit hyvän pyörän, vai juoksenko heti ostamaan syyshintaan jonkun raasun, ja kerkiän muutaman viikon ajaa ja talvella rassailla sitä entistä ehompaan kuntoon??"
Tuohon tiedät vastauksen vain sinä itse.
Se riippuu siitä himosta, joka sinulla on ajamiseen.
Jos haluat jo hieman kokeilla, kerkiät hyvinkin vielä kuukauden, pari.
Jos et pelkää vanhojen pyörien kanssa touhuamista, niin siinä se on.
Meitä on joitain hulluja, jotka haluaa ropata vanhojen mopojen kans.Osittain rahasyistä, osittain siksi, että on kiva tuntea oma pyöränsä läpikotaisin.
ystäväpiiri, jolle pyörien viat on tuttuja, on avuksi tässä hommassa.....
Mene heti ja osta se pyörä mikä sinusta tuntuu oikealta, älä pelkää vanhoja tai paljon ajettuja pyöriä... Moottori se on moottoripyörän moottorikin, ne kestää paljon enemmän, kuin 70tkm. Vanhojen mopojen moottorit ei ole niin tehokkaita, mutta elämän liekki on niissä vakaampi, kun nykyisissä kireissä moottoreissa...
Vanha kawa on aina hyvä vaihtoehto... Ostin keväällä ensimmäisen mopon, -86 Kawa, 17 vuoteen, enkä ole katunut kertaakaan valintaani. Ainoa asia jonka tekisin toisin, jos voisin!! On se, että ostaisin sen peevelin mopon jo 17 vuotta sitten!!! Jos siirrät mopon ostoa vielä kaksi vuotta, menetät kaksi kokonaista ajokautta... Ei kiva, mieti itse... Neuvoni, joka perustuu omakohtaisiin kokemuksiin on: Osta se mihin varat ja rahat riittää nyt, ja ostat sitten uuden, jos siltä tuntuu, kun on sen aika...
Tee niin kuin Tunnet oikeaksi, ole itsekäs, on kysymys SINUN onnellisuudestasi...
Anteeksi tämä avautuminen... Ei ole pakko lukea...
Elämä etenee, ei aina kivaan suuntaan, mutta etenee kuitenkin!
Ei riemulla rajaa, kun Kawalla ajaa!
Kawasaki Gpz1000RX
Kawasaki ZG 1200
Joo, ja tällä forumillahan sitä riittää!!! *(Kawasaki ZL @ Elo. 30 2005,18:12) kirjoitti
![]()
Varusteisiin kannattaa satsata. Nyt on hyvä aika ostella vehkeitä, kun nuo alennusmyynnit ovat alkaneet. Esim. täällä Kouvolan suunnalla Menokoneessa MP-asun(ja myös muita merkkejä) saa tosi edullisesti. -50%. Älä aikaile. Osta vaan se pärrä! Olen huomannut itse sen, mitä tuohon ropaamispuoleen tulee, niin onneksi on tää Orkki olemassa. Olen saanut todella hyviä neuvoja täältä. Eikä huonompi homma ole, jos ostat itsellesi esim. Haynesin korjausmanuaalin. Helpottaa kummasti.
"Mä lupaan tässä ja nyt maksaa bensat jokaiseen Ladaan, jolla suomalaiset kommunistimaanpetturit tsörää punanen pipo päässä ikuisesti helvettiiin täältä.. ..ei auta muuta kuin balalaikka perseeseen ja rajalle" Tony Halmeen suusta.
Meikän turpokwaak
Rahatilanne ja omat mielikuvat asian kai ratkaisee. Jos et ole aikaisemmin pyörää omistanut, et ehkä edes vielä tiedä, minkä tyyppinen pyörä sinulle on sopivin. Sen tietää vasta kokemuksen karttuessa. Siksi halpa käytetty on hyvä vaihtoehto alkuun.
20v vanhassa pyörässä ei ehkä kannata juurikaan katsoa kilometrilukemia, niiden karttuminen tuppaa loppumaan jostain syystä, kun pyörä vanhenee muutamalla vuodella. puhumattakaan "saksantuliaisista".
Erinomaisen yksimielistä sakkia täällä ja samoilla linjoilla minäkin.Jos meillä olisi jääty odottamaan, että olisi varaa hankkia jotain muuta kuin halvinta, odotettaisiin vieläkin ja viisi ajokautta olisi jäänyt kokematta. Ja jostain kummasta sitä rahaa on saatu tiristettyä tokaan ja kolmanteenkin halpaan mopoon, säästämällä niitä rahoja ei olisi nähty ikinä. Raha on tehty kulutettavaksi, elämä elettäväksi ja mopot ajettaviksi!
![]()
joo
alottele ekaks jollain 500-750 cc. vanhal pyöräl
ei sit harmita hirveesti jos kippaa sen vahingos joskus
rento rehellinen tavallinen motoristi
Vilkaiseppas joskus minkälaista varaosa/tarvike tarjontaa on esimerkiksi Harleyhin, Ducatiin tai vaikkapa Trumppaan. Voit valita mieleisen vuosimallin ja rakentaa kokonaisen pyörän uusista osista ja valinnan varaa löytyy. Se on kyllä totta että kaatikselta/purkaamoilta näihin pyöriin osia ei usein löydy mutta sitä voi jokainen miettiä itsekseen(kawajack @ Elo. 30 2005,10:13) kirjoitti
Ps. kokemusta kiinalaisista, itämaisistä, euro ja dollaripäristimistä.
Arlen who?
...mut nyt olikin kyse vanhan pyörän ajokunnossa ylläpitämisestä, ja siihen tarjontaa on kyllä japseihin riittämiin ihan noissa tavallisimmissa putiikeissa.(900S.i.e @ Elo. 30 2005,20:16) kirjoitti
Eri asia sitten on nää "hilut & kilkkeet" -osasto, jossa kyllä uskon, että hd on huipulla, ja muut manitsemasi pesaa hyvin.
Mutta ennenkuin meet liikaa niitä uusia osia pyörääsi haalimaan, niin muista nämä prosenttisäännöt, joista juuri hiljattain jutusteltiin TÄSSÄ.
Kiitos kovasti mielipiteistänne!! Ei nuo teidän vastauksenne ainakaan intoa laskeneet... Kummasti olen tänään(kin) selannut motopalstaa ja nettimotoa ja kaikkea mahdollista.
Kummasti kyllä näyttäis eräiden yksityisten hinnat olevan miltei edullisen ajovarustepaketinverran halvemmat kuin liikkeiden. Toki sitten taas kokonaissumma sittenkin voisi olla eri, kun menis rahatukku taskussa ja ostais pyörän ja ajovermeet kaikki samasta paikasta ja nyt syksyllä.
Nyt kun asustelen yksin, niin on käynyt sellainenkin hulluajatus päässäni, kun tuota tilaa riittää (3h+K)... Entäpä jos ettis pari kaveria avuksi ja kantais tulevan moponi tänne toiseen kerrokseen!!! Vois koko talven perehtyä leffojen mainoskatkoilla...., eikä menis niitä vähiä euroja talvisäilytyksen etsintään.
Ei ole mulla kyllä paljoa tuttuja vielä tällä paikkakunnalla, kun olen täällä ollut niin vähän aikaa (hamina), eli ei hirveästi ole tutuista apua pyörän etsintään eikä ropaamiseen, mutta onhan tosiaan tämä .org, tietysti netin kautta on vähän hankala teidän auttaa mua mopon kantamisessa rappusissa, mutta eiköhän sekin järjesty..., tarjoo vaikka talkooväelle muutamat![]()
[QUOTE= (900S.i.e @ Elo. 30 2005,20:16)]Tärkoittaako tämä nyt sitten sitä, että se vanha euro/ameriikan pyörä pitää rakentaa ihan alusta asti uusiksi, kun on jäänyt tehtaalta kesken900S.i.e,Elo. 30 2005,08:47 kirjoitti
Kyllähän sitä moneen pyörään löytyy jos jonkin laista kilkettä, mutta ei se "koristelu" taida olla vanhan pyörän kohdalla olla mikään välttämättömyys. Ns."kulutusosia kyllä löytyy vanhaankin japaninpyörään.
Jos nyt vaikka ajattelee meikäläisenkin Motoguzzeja, niin kyllä se rakentelu on enemmän ollut harrasteluontoista, kuin välttämätöntä pyörän toimivuuden takaamiseksi.
Tänä vuonna tuli hommattua minunkin ensimmäinen uusi pyörä noiden vanhojen lisäksi ja eipä nyt tule mieleen ainoatakaan seikkaa, mikä tässä uuden pyörän omistamisessa tekee harrastamista mitenkään paremmaksi.
Jos vanhaa japsipyörää haluaa rakennella, niin kyllä sitä näyttää uudempien mallien osilla saavan kaiken laista aikaiseksi.
"Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"
Mä ostin mun ekan pyörän viime vuonna ja se oli vm82 oleva gs1100g. Ostin sen loppukesästä ja kerkesin ajaa sillä pari tuhatta kilsaa. Tänä kesänä sitten vaihdoin vähän pienempään ja ostin vm04 R1:sen. Molemmat pyörät mulla vielä on. GS:aa on kiva räpläillä ja R1:llä on kiva ajella =)
Sehän riippuu ihan tarpeista, mikä tyydyttää ja miten kauan(rg500-ex @ Elo. 30 2005,17:42) kirjoitti
Mun pyörällä oli ajettu pitkästi yli 70 tkm kun sen ostin, nyt on neljäs kausi menossa, kilometrejä tosin on tullut vain n. 20 tkm lisää (ajanpuutteesta johtuen), mut tyytyväinen olen edelleen.
Ensi kaudeksi olen kyllä ajatellut vaihtaa pyörää, mut en uuteen vaan ehkä n. 15-20v. nykyistä ( vm -89) vanhempaan![]()
BMW K 1200RS -97 (2019-)
Kawasaki GPZ 900R -87 (2016-2017)
Honda CB 750K -79 (2011)
Yamaha FJ 1200 -88 (2008)
Honda NTV 650 Revere -89 (2002-2008)