Tulokset 1:stä 7:een 7:sta
  1. #1
    Kaikkea hullua sitä päähän juolahtaakin, mutta onhan noita turboja rakennettu myös Bemuun - ainakin ulkomailla.
    Aika iso ja kallis tuollainen turboprojekti varmaan olisi, mutta eipä tuo väliraha uuteenkaan ihan mitätön ole ja jotain uutta tahtoo ensi kesäksi saada...

    Mutta siis itse kysymykseen. Itsellä ei riitä taito moiseen hommaan, eli mistäpä kotimaassa kannattaisi aloittaa kyseleminen? Pitäisi olla kohtuuhintainen paja ja tekijä joka oikeasti osaa homman, leikistä tulee muuten helposti liian kallis. Ja onko kellään hajuakaan, millaisia summia moiseen projektiin pitäisi varata rahaa?
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  2. #2
    Sanoisin, että luovu ajatuksesta, sillä viimeistään siinä vaiheessa, kun kaikki hilut ja kilkkeet on vihdoin saatu toimimaan, moposta pitäisi vielä mittauttaa pakokaasupäästöt, koska sitä vaaditaan muutoskatsastuksessa, mutta Suomessa ei sellaista hommaa pysty nyt teettämään missään, vaan joudut viemään pyörän esim. Ruotsiin tai Saksaan, ja testatuskustannukset on tuhansia euroja.

    Ainoastaan jos onnistut löytämään sellaisen satsin esim. Saksasta, jolle sen kokoaja on jo teettänyt tarvittavat hyväksymistestit, voi olla jotain saumaa.

    Varmasti kannattaa mieluummin sijoittaa vastaava raha välirahana uudempaan pyörään.
    GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
    "Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
  3. #3
    Lainaa (kawajack @ Elo. 29 2005,14:53) kirjoitti
    Sanoisin, että luovu ajatuksesta, sillä viimeistään siinä vaiheessa, kun kaikki hilut ja kilkkeet on vihdoin saatu toimimaan, moposta pitäisi vielä mittauttaa pakokaasupäästöt, koska sitä vaaditaan muutoskatsastuksessa, mutta Suomessa ei sellaista hommaa pysty nyt teettämään missään, vaan joudut viemään pyörän esim. Ruotsiin tai Saksaan, ja testatuskustannukset on tuhansia euroja.

    Ainoastaan jos onnistut löytämään sellaisen satsin esim. Saksasta, jolle sen kokoaja on jo teettänyt tarvittavat hyväksymistestit, voi olla jotain saumaa.

    Varmasti kannattaa mieluummin sijoittaa vastaava raha välirahana uudempaan pyörään.
    Onnistuu tuo mittaus Suomessakin:
    VTT Prosessit
    Test Center Tiililä

    Hinnat turbotetuille h-autoille VTT:llä 1800 eur + alv ja Tiililällä 1200 eur + alv. Pyörähintoja ei tiedossa. Kallistahan tuo, mutta elämä ja harrasteet ovat...



  4. #4
    Kuuluisa turbofirmahan on ainakin Ruottin puolella vaikuttava MC-Express, joka taitaa turbottaa vaikka moottorisahan...
    Eiköhän sieltä löydy apua! Ja Rovaniemellä taitaa olla jotain turboguruja muistaakseni, nimistä ei tietoa!
    Now riding:
    * KTM 690 Enduro R


    Past ones:
    * KTM EXC 300
    * KTM 250 EXC Racing
    * CBR 600 F4
    * CBR 954 RR
  5. #5
    Lainaa (heikkil @ Elo. 29 2005,15:11) kirjoitti
    Onnistuu tuo mittaus Suomessakin:
    VTT Prosessit
    Test Center Tiililä

    Hinnat turbotetuille h-autoille VTT:llä 1800 eur + alv ja Tiililällä 1200 eur + alv. Pyörähintoja ei tiedossa. Kallistahan tuo, mutta elämä ja harrasteet ovat...
    Autoille kyllä, mutta kumpikaan ei voi testata moottoripyöriä, kun dynojen hitausmassat ovat liian isot, yli 500 kg. Ainoat sopivat laitteet siihen hommaan Suomessa ovat Vihtavuoressa, ent. Kemira Metalkat, nyk. Ecocat Oy, mutta he eivät enää tee ulkopuolisille mittauksia.
    GPz900R(A2); ZZ-R 1100 (D1)
    "Where are my teeth?! How can I have any pudding, if I can't find my teeth!!?!"
  6. #6
    Joo, taitaa olla paras unohtaa, jos noin vaikeaksi menee. Itse asiassa en tajunnut koko muutoskatsastuksen olevan tarpeen. Näinhän se tietysti on ja jos vielä pakokaasupäästöjen mittaukset kustantaa tuollaisia, niin saa jäädä. Tuleepa vaan mieleen, onkohan kaikki turbotetut pyörät todellakin mitattu ja katsastettu..

    Mutta mites sitte joku hieman kevyempi versio..? Tehoputki, lastu ja suodatin on vaihdettu ja sillä sai pyörästä jo eriluonteisen. Mutta jos vielä parikymmentä heppaa ja vääntöä lisää. Vaikka nokka-akselia ja kannen ja venttiilien muotoilua, sun muuta pientä.
    Mutta mistä / keneltä tällaista kannattaisi kysellä? Löytyykö kotimaasta esim. Bemun viritykseen erikoistunutta gurua?
    S1000XR ja Winha 340. Aiempia K1300S, K16GT, K1200S, K1200RS x 2, Virago 1100, Kawasaki Mach III, Suzuki T250, Yamaha DT125, Mz 125 jne..
    Route 66 - 2006.
  7.  
  8. #7
    Tuossa on yksi jenkki-paja, joka näyttää turbonneen Bemareitakin:

    http://www.rbracing-rsr.com/bmwturbos.htm

    Taitaa nuo päästömääräykset olla tosiaankin suurin kanto kaskessa tuossa projektissa.

    Pääsin tuossa keväällä ajamaan yhdellä kompressori-ahdetulla Motoguzzilla. Vaikkei tuommoisessa rakentamisessa varmaan ole loogisesti ajateltuna järjen hiventäkään, niin kyllä se vaan perhanan mukavalta laitteelta tuntui.

    Muistaakseni ennen vuotta 91-valmistetuissa pyörissä ei tarvitse tehdä tuota päästömittausta, joten ehkäpä ahdettu vanha K100RS olisi halpa ratkaisu?

    Itse aihiohan ei enää ole kallis.
    "Kun väittelet idiootin kanssa, pidä huoli ettei hän tee samoin"