olisi taas tarkoitus ensikesänä lähteä eurooppaan ajamaan ja nyt on ollut paljon puhetta gps laitteista ja ehkä on tarkoitus sellainen hankkia,niin haluaisin tietää toisten kokemusia kyseisistä laitteista ja onko ollut myös hyötyä sellaista
ja millaisia gps laitteitta on ollut matkassa.
Ihan kiva omistaa ja toimiikin ihan OK. Mutta ihan oikeata karttaa ei kyllä voita mikään, paitsi kaksi karttaa. GPS:llä ei oikein voi suunnitella reittejä ja nähtävyyksiä. Siinä on omat ongelmansa tulkita sitä vauhdissa muun vilkkaan liikenteen seassa. Kaikkein parhaaksi sitten lopujen lopuksi on osoittautunut menetelmä, jossa ensin tutkitaan karttaa ja tehdään "lunttilappu" tai luettelo vain niistä paikoista joihin on aikonut mennä sinä päivänä ja siis paikkojen nimet ja teiden numerot isolla ja selvästi sekä jonkinlainen tieto kunkin paikan välisestä etäisyydestä. Ja sitten lappu ihan vaan teipillä kiinni tankkiin, paikkaan, josta sitä on todella helppo lukea tai sitten sen tankin päälle tulevan tavarakasan päälle. Kyllä GPS:lläkin pärjää, muta melko varmaan joutuu stoppailemaan melko useasti. Mutta mikäs siinä, jos kerran lomalla ollaan.
Höh. Onko kokemuksia muista kuin Garmineista tai Magellaneista? Matkapuhelimeen saatavat paikannusohjelmat pieksevät tänä päivänä nuo "oikeat" GPS:ät. Viimeaikojen uutuudet eivät kyllä kieltämättä oikein harrastuskäyttöön ole tehtyjä. Wayfinderit ja Navigoret osaavat tehdä vain lyhimmän reitin tai nopeimman reitin ja niihin jotain ruuhkien väistelyitä. TomTomilta löytyi jo ainakin pari vuotta sitten palmeihin ja kommareihin soipiva ohjelma, Route Planner, johon saa määrättyä mitä tieluokkaa käyttäen reitti tehdään. Siihen saa myös välietappeja, jotka voi tökätä sen nähtävyyden kohdalle. Tämän hetken versioita en TomTomilta tunne. Ei ole tarvinnut päivittää. Ei kai se nyt huonommaksi ole muuttunut.(Gartza @ Tammi. 05 2005,21:08) kirjoitti
Paperikartta on nähtävyyksien etsimistä varten pöydän vieressä ja kun on käskenyt navigointiohjelman tekemään reitin näiden kartalta etsittyjen pisteiden kautta hauskimpia tietyyppejä käyttäen, neuvoo elektroniikka sinut perille pysähtelemättä oudoillakin seuduilla.
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Kerron syksyllä. **Kesän 2005 Euroopan reissulla on mopossa kiinni Garmin 2620. *
![]()
Ensimmäiset kokemukset kotimaasta eivät puolla sen hankintaa kotimaata varten. Garminin Suomen kartta on todella surkea. Hankintaperusteena olikin keskisen Länsi-Euroopan osoitekartta helpottamaan löytämistä perille majoituskohteisiin. *Turneen pääkohtien suunnittelu edelleen AutoRoutella ja matkan päällä päivittäisten ajelujen ihan perinteisellä paperikartalla.
"Vanheneminen on pakollista, aikuistuminen valinnaista."
Garminin MapSource City Select Europe karttaohjelmistosta on juuri julkaistu versio 7 jossa on suomikin nyt kokonaisuudessaan tarkemmalla tasollakin.
Itse olen myöskin hankkimassa ensi kesäksi GPS:ää. Tämän hetken lista ykkönen on Garmin Quest. Gepsi on sopivan kokoinen, vedenpitävä ja ei tarvitse ulkoista virtaa koska sen ladattava akku kestää 20h. Laitteeseen saa myöskin lisävaruste puolelta motoristeille tarkoitetun tanko kiinnitys adapterin josta se on kätevä napsaista irti mukaan pysähdyksien ajaksi.
Moto Guzzi Nevada Classic, Moto Guzzi California EV, Moto Guzzi Norge
Joo. Muuten kiva, mutta tuo 2620 käyttää City Navigator -sarjaa, josta ei ole kuin pk-seudun ja Tampereen alueen osoitteistot eli versio 6.(klain @ Tammi. 06 2005,13:50) kirjoitti
"Vanheneminen on pakollista, aikuistuminen valinnaista."
Jep, tuo laite näyttää hyvältä ja on edullinen, mutta on todellakin pieni. Näyttö on jopa aavistuksen pienempi (5,6x3,8cm) kuin magellanin meridian malleissa.(klain @ Tammi. 06 2005,13:50) kirjoitti
Magellanin roadmate kiinnostaisi, mutta hintaa on tuplaten questiin verrattuna. Näyttöä sen sijaan 7,6x5,7cm.
Edit: Paitsi, että Roadmate ei ole vesitiivis, ja tarvitsee aina jnnitelähteen. *
Hommasin juuri Garmin Questin ja siinä mukana tuli toi City Select Europe v 7. Siinä on Suomen teiden osalta ihan riittävä tarkkuus, kun se tunnisti pikkuteitä ja talonumeroita aivan pikkukaupungeistakin (mm. Kemijärveltä) ja tiesi täältä Oulustakin erään liikenneympyrän, joka on ollut valmiina vasta viime kesänä. Koko Suomi mahtuu kerralla muistiin (256 MB), Suomi vie alle puolet muistista. Uusien alueiden lataaminen oli aika nopeaa. Hyvä värinäyttö ja suomenkielinen ääniopastus. Autossa toimi tosi hyvin mukana tulleessa imukuppitelineessä ilman ulkoisia antenneja. Mp-kiinnityssysteemi on tulossa helmikuussa. Omasta puolestani laite on juuri sellainen kuin halusin: sen voi ottaa mukaan patikointiin, autoon ja mopoon. Mutta testaillaanpa lisää tässä keväällä.
Minä olen ajatellut hankkia pannariini radion(blaukkarin) ja siihen navi-laitteen,erillisellä näytöllä.Blaukkari käyttää Tele-Atlaksen kartta-ohjelmaa, jonka olen autossani todennut tosi tarkaksi. Ostin pari viikkoa sitten uusimman version Scandinavian kartta-rompun ,jossa mukana koko Suomi.Toimii hyvin ja löytää pienimmätkin sivutiet ja kadut.Näin voin käyttää ohjelmaa sekä Hondassa että autossani. * *![]()
" Errare humanun est! "
aika multaa muistot
Muuten hyvä, mutta mitenkäs kännykässä riittää pyöräkäytössä vaadittavat veden- ja tärinänkesto?(komsi @ Tammi. 18 2005,22:32) kirjoitti
Itse ajattelin kokeilla navicorea tankkilaukun päällä olevaan karttataskuun, jos se siinä toimisi. Virransyöttö pitää vielä miettimän. Toisaalta ei se virransäästötilassa niin kauheasti patteria syö, ja voihan sen pistää päälle vasta eksyttyä![]()
I was born with a plastic spoon in my mouth...
ST 1100
Ihan oikeesti. Toi navigore on kiva lelu ja ehkä auto käytössä toimiva mutta mopottimeen? Ei kiitos. Siihen löytyy parempiakin vehkeitä...
-=Lake=-
"Ei ole tyhmiä kysymyksiä, on vain tyhmiä ihmisiä" * *-Cartman-
Kuukauden päivät navicorea käyttänyt ja riippuu siitä mitä hakee gepsiltä, se joko toimii tai ei. Töitten puolesta tuo tuli ostettua kun osoitteet joskus hukassa ja etsinnässä.
Osoitteet löytyy helposti, antaa informaatiota huoltamoista ym., kännykkä aina mukana, periaatteessa ei tarvitse katsoa näyttöä ollenkaan kun Pertti/Kaisa neuvoo sanallisesti mihin pitää ajaa, uudelleen reititys suht.nopeaa. Miinuksena ohjelma on periaatteessa vain tiekarttapohja, mitään muita ominaisuuksia ei löydy verrattuna normaaleihin gepseihin, laite on kännykän perässä ja sen myötä siihen liittyvät käytön ongelmat, vain paikasta A paikkaan B reititys, erillinen vastaanotin.
Mopokäyttöön soveltuva?, riippuu tosiaan siitä mitä hakee. Tuo sanallinen ohjaus kuulokkeiden kautta toimii, mutta muuten? Varauksetonta suositusta en anna, mutta osoitteesta osoitteeseen sillä löytää, muuta ominaisuutta siltä on turha kaivata. Omaan käyttöön riittävä, toistaiseksi.
Bring M. Backalive
Hippopotomonstrosesquippedaliophobia
Olen hintsun verran eri mieltä. Samojen kikkareiden yhteiskäyttö (eli puhelin näyttölaitteena ja toisaalta GPS-moduuli sekä puhelimen että PC:n kanssa tilanteen mukaan) on järkevää (ja edullista). Toimii hyvin autoillessa *(vain puhelin näkösällä, ei monia laitteita) ja mopottimen kanssa kuivatestauksen perusteella toimii hyvin myös tankkilaukun karttataskuun sijoitettuna (vedeneristys ja tärinän eristys hoidettu samalla iskulla). Opastaa kypärähandsfreen kautta haluttaessa.(Lake @ Tammi. 19 2005,08:09) kirjoitti
Nyt ei puutu kuin euroopan kartat. Wayfinderilta saa jo ja TomTomiltakin tais olla, mutta eurooppa on pilkottuna muutamaksi palaseksi. Navicoreltakin taisi olla Eurooppa tulossa.
Jos halvalla haluaisi päästä, niin PowerNavigator-softa ja tekisi itse karttapaketin (onko kukaan yrittänyt???). Ominaisuudet on tosin sitten ihan eri tasoa, se ei reititä eikä opasta.
Täytyy kattoa karttahomma kesäksi. Paperikartta pitää silti toki olla mukana suunnittelua varten.
// Honda Blackbird 1100 XX
Mulla ainakin tärkeä kriteeri Garmin Questia valitessa oli sen sen vedenpitävyys ja tärinänkesto. Samoin tärkeänä pidin sitä, että siihen voi ladata monenlaisia eri karttoja, mm. Genimapin tekemiä karttoja. Reitin suunnittelunhan voi tehdä PC:ssä ja ladata reitit sitten Garminiin USB:n avulla.
Kiinnostaisi kanssa tuo Garmin Quest, kun siinä on lisäksi tuo akku. Voi käyttää myös turistina kaupungilla käppäillessä. Mutta kun siinä on tuo joku 250megan kiinteä muisti, niin kuinka paljon siihen tavaraa oikein mahtuu? Sopiiko siihen kaikki Euroopan päätiet ja muutama kaupunki tarkemmin? Tarkoitus olisi mopoilla Espanjaan ja takaisin. Reittisuunnitelmaa ei viitsisi ihan tarkasti lyödä lukkoon, joten pelivaraa pitäisi olla. Ei viitsisi ihan tietokonetta sen takia raahata mukana, jos täytyy välillä karttoja latailla.
Dixi et animam levavi
Seuraan mielenkiinnolla keskustelua ja yritän päästä jyvälle hommasta vaikka se on vaikeaa. Yksi asia joka kiinnostaa, on
kuinka kypärä päässä kuulee navigaattorin ohjeita?. Tuleeko
joku mikki korvaan, vai saako sen kytkettyä esim. autocomiin,
joka jo on olemassa. Soittelin pariin firmaan jotka näitä markkinoi, mutta tietoa ei kovin paljon ollut.
Venemessuille ovat kuulemma tulemassa, mutta ei mp-messuille.
Kotka, kysytkö nyt erillisistä GPS-laitteista vai tästä puhelin/navicore laitteesta? Tämä puhelin/navicore toimii normaalilla nappikuulokehansfree-laitteella eli kyllä siitä selvän saa, jollei taustamelu ja -humina ole kovin suurta ja riippuen puhelimen volyme-säädöistä.
Bring M. Backalive
Hippopotomonstrosesquippedaliophobia
Ajattelin kyllä ihan navigaattoria. Vai onko uusissa kännyköissä jo tarpeeksi iso näyttö, että sitä voi ajaessa
seurata?Samoin kiinnitys pyörään niin että siitä näkee on myös pohdituttanut. Soittelin pariin firmaan mutta yllättävän vähän sain tietoa vehkeiden sopivuudesta moottoripyöriin.
Saa nähdä, onko messuilla sitten jo enemmän tietoa.
Näitä laitteita on varmasti enemmän esillä venemessuilla,
joten on lähdettävä sinnekkin.
Mulla on parin kauden ajan ollut N9210 TomTomin Routeplannerilla yleensä ainoana karttana. Mitään kaupallisia telineitä en ole edes etsinyt. Liimasin puhelimen pohjaan "karhuntarraa" ja etutolppien väliin rakensin irroitettavissa olevan levyn palan, jossa on tarran vastakappaleet.(kotka @ Tammi. 24 2005,19:49) kirjoitti
Tämän talven aikana olen testaillut kolmea erilaista kännykkäsovellusta alustoina S60-näyttöisiä luureja sekä N9300. Näitä olen pitänyt tankkilaukun karttataskussa. Aivan hyvin saa ajaessa selvän. Talvi on kyllä valaistuksen kannalta helpompi kuin kesän kirkas auringonpaiste. Kesällä joutuu joskun kädellä varjostamaan, että näkee yhtään mitään. Pätee kyllä varmaankin kaikkiin vehkeisiin, joista valo voi heijastaa lasista.
-Timppa-
Ketjuöljyn tärkein tehtävä ei ole takavanteen puhtaanapito
Muistia on 256Mb, josta peruskartasto vie 13Mb. Tuossa peruskartastosta löytyy nimenomaan koko euroopan päätieverkosto. Koko CitySelect vie muistia n. 1,5Gb, joten ainoaksi ongelmaksi saattaa pitemmillä reissuilla muodostua oikeiden karttaosien valitseminen. Itse suunnittelin tuossa ensi kesän Amsterdamin reissua ja hyvin sain tarvittavat kartat sopimaan; Etelä - suomi ja - ruotsi, pohjois-saksa ja koko Hollanti. Lisäksi otin muutamia isoja kaupunkeja sieltä täältä. Eli jos peruskartta riittää siirtymisiin, niin tuohon loppuosaan muistista sopii minusta riittävästi CitySelect - tavaraa.(ek@ @ Tammi. 20 2005,14:25) kirjoitti
Uudessa CitySelect 7 - versiossa Suomen kartta on minusta lyömätön. Kaikki pikkukylien raitit ja osoitteet löytyvät pohjoinen mukaan lukien.(FiJeR @ Tammi. 05 2005,23:23) kirjoitti
Samaa mieltä, näin parin viikon Quest kokemuksella.(mammoth @ Tammi. 27 2005,14:14) kirjoitti
Sain muuten juuri kuvan miltä Quest mopoteline näyttää.
[img]C:\Users\Users\Antti\Personal\ GarminQuestMCMount.jpg[/img]
Näyttäisi olevan 3.5 audio jack kuulokkeille, johdot akkuun ja standardi 4 reikä asennus johonkin erilliseen telineeseen.
Mulla ei näy tuo kuva *(Anttoo @ Tammi. 27 2005,14:34) kirjoitti
Ilmoitus tuosta vempeleestä löytyy Garminin sivuilta, mutta juuri muuta tietoa kuin hinta. Kuvaakaan siellä ei ole.
On muuten pakkohankinta, kunhan saavat noita suomeen.
Jaaha, eipä sitten onnistunut kuvan laitto; en ole aiemmin yrittänyt liittää jpg kuvia. Hyvät (ja helpot) neuvot tarpeen. Alkuperäinen kuva tuli pdf:nä mutta se on melko iso.
Kuva mopotelineestä löytyypi esim:
http://www.gpscity.com/gps....ew.html
Jeps, sama kuva ja samat selitykset, mitä sain Garminin asiakaspalvelusta. Taidan tilata suoraan webistä, että pääsee virittelemään sopivaa asennusta.
pari kolme reissua eurooppaan tehty Garmin V :llä ja voin sanoa että välillä sitä kiittää ja välillä taas kiroo ....hyvä kuitenkin kun aina tietää missä ollaan jne... mutta toimivuudesta voidaan olla montaa mieltä...Road Calculaiting error yms...pyörä kun kulkee mota metriä, vasta kun kone laskeskelee reittiä jne... mut en antais poisota siitä sit selvä, tosin ilman karttaa ei kansi lähtee minnee...GPS on hyvä apu kertomaan aina missä kullosenakin hetkenä on.
![]()
Autovero pois moottoripyöristä PERKELE!