Moto-Detail laukkusarja
Nyt se sitten saapui, nimittäin Moto-Detail laukkusarja Motovelhoilta. Myönnettäköön että minulla oli lieviä ennakkoluuloja laukkujen suhteen, hintahan oli melko edullinen, 85€+postikulut 14.5€. Tekstiililaukkujen hommaaminen tuli kysymykseen, koska tarkoitus oli saada reilusti lisää kuljetustilaa asentamatta kovia laukkuja ja laukkujen telineitä.
Laukkusarjaan kuuluu siis sivulaukut ja tavararulla joiden yhteiskapasiteetti on 81 litraa, eli minun tarpeisiini aivan riittävästi. Tarkoitus on siis saada kulkemaan viikonloppuvisiittien tavarat yhdelle hengelle. Laukkusarja sisältää laukujen lisäksi sadehuput sekä muovisen kantokassin. Laukkujen kiinnitys tapahtuu irroitettavan pohjalevyn kautta, eli pohjalevy kiinnitetään satulaan tukevasti mukana tulevilla remmeillä. Remmejä onkin sitten ainakin tarpeeksi, eli kokonaiset kahdeksan kappaletta. Lisäksi mukana on pehmustetut kantohihnat kaikille laukuille. Laukkujen materiaali tuntui ensinäkemältä olevan melko jämäkkää kangasta. Sivulaukkuihin tuli sisäpuolelle muovilevyt joiden tarkoitus on pitää laukut ryhdissä, levyt sijoitetaan niille tarkoitettuihin taskuihin. Laukkujen kapasiteettia voidaan kasvattaa vielä lisää avaamalla laukun 'ulkokehällä' oleva vetoketju joilloin lisätilaa tulee muutama sentti lisää. Laukuissa on lisäksi kahdet sivutaskut joista mainittakoon miinuksena toisten todennäköinen sadekestävyys, taskuissa kun on läpireiät sekä ylä että alapuolella remmien pujottamista varten. Ulommat taskut ovat reiättömät. Toisaalta sadehuput voi pujottaa laukkujen päälle ja taskuissa olevat tavarat voi pitää esim.isossa minigrip-pussissa. Laukkujen vetoketjut ovat muovia lukuunottamatta itse vedin-osaa. Vetoketjut ovat kuitenkin kohtuullisen jämäkät joten niiden voidaan olettaa kestävän kohtuullisen hyvin. Pakkauksessa tuli lisäksi mukana lappu jossa oli saksalaisen 'motorrad reisen & sport' lehden 'geprüft'- hyväksyntä sekä minimaalinen lainaus lehden arvostelusta. Lisäksi laukkujen mukana tuli lappunen jossa mainostettiin laukkujen olevan teflon-pinnoitettu. Tämä oli yllättävää koska siitä ei ollut mainintaa missään. Teflonointi tekee kankaaseen likaa hylkivän kalvon jonka päältä se on helppo pyyhkiä (näin sen siis pitäisi toimia, ensimmäinen sadekelin reissu osoittaa toimivuuden käytännössä). Laukut tuntuivat tosiaan kohtuullisen tilavilta ja tavararullaan mahtui oivasti makuupussi sisälle. Kaikkien laukkujen kuormitus on maksimissaan 5kg/kpl, nopeuskehoitus on max 120km/h.
Laukkusarjan ohjeet ovat melko minimaaliset ja tietysti selvällä saksankielellä. Ohjeita ei tosin paljoa tarvitsekaan, laukkujen kiinnitys on verrattain helppo. Laukkujen kiinnittämisen aloitin siten että ensin kiinnitin pohjalevyn kahdella metallisolkisella remmillä satulaan ristiin siten, että remmien soljet tulivat satulan päälle ja satulan alapuolella ne kiersivät satulassa olevat muovitapit jotka estävät remmien liukumisen. Tämänjälkeen kiinnitin sivulaukut pikalukkoihin paikalleen ja tiukkasin ne vielä takajalkatappien rautoihin. Metallisoljet voi sijoittaa sivullekin tai alle jos esim.emäntä sievän hanurinsa satulaan asettaa. Tosin pitemmällä reissulla voi ehkä hihnakin hiertää takamusta. Etuna siinä voi olla se että voi päästä illalla hieromaan emännän hellää hanuria. Laukut voivat hitusen muutenkin haitata kanssamatkustajan mukavuutta, mahdotonta kyyditseminen ei kuitenkaan näiden laukkujen kanssa ole. Tavararullan kanssa voi tullakin ahdasta.
Laukut istuivat sievästi paikalleen ja tuntuivat olevan kiinni erittäin tanakasti. Lisäksi oikean puolen laukku sijoittui riittävän kauas äänenvaimentajasta, mikä on hyvä ottaen huomioon tekstiililaukkujen kuumuuskestävyyden. Tämänjälkeen napsautin tavararullan kiinni pikalukkoihin ja ta-daa - asennus oli valmis. Aikaa meni virittelyyn puolisen tuntia. Kun laukut on kerran asentanut, käy niiden paikalleen laittaminen varmasti muutamassa minuutissa. Vielä asennuksesta senverran että kannattaa laittaa takakatteeseen tarra-suoja-muovi laukkujen ja katteen väliin. Veikkaanpa että hiekan ja pölyn yhdistelmä hieroo katteen varmasti alta-aika-yksikön jurmuille ellei sitä ole suojattu.
Kaikenkaikkiaan laukut ovat mielestäni laadukkaat hintaansa nähden, pikkumiinuksena mainittakoon ainoastaan että niiden saapuminen kesti liki pari viikkoa luvattua kauemmin. Tämä on tosiaan siis henkilökohtainen mielipiteeni joten älkää vetäkö lättyyn jos moiset ostatte ja ette niistä pidäkään. Tämä tekstihän perustuu laukkusarjan arviointiin ihan sisä-olosuhteissa joten käytännön kokemus paljastaa säänkestävyyden yms.seikat. Täytynee jatkaa artikkelia hieman kunhan heitän pitemmän lenkin Etelä-Suomeen 4-5 kesäkuuta.
Motovelhot
Muutama kuva, koittakaa saada tolkkua. Pahoittelen huonoa resoa/laatua. Videokamerassani kun ei salamaa ole ja max resoluutio on 640x480.
Kuva sivulaukusta 1
Kuva sivulaukusta 'normaalisti'
Kuva sivulaukusta 'laajennettuna'
Kuva tavararullasta 1
Kuva tavararullasta 2
Kuva kaikista remmeistä
Kuva muista mukana tulleista tavaroista
Kuva ohjeesta 1
Kuva ohjeesta 2
Kiinnitys takajalkatapin rautaan
Kiinnitys satulan päältä
Kiinnitys satulan alta
Kuva laukuista sivulta 1
Kuva laukuista sivulta 2
Kuva laukuista sivulta 3
Kuva laukuista takaa 1
Kuva laukuista takaa 2
Kuva laukuista takaa 3
Kuva laukuista takaa 4
Kuva laukuista takaa 5
Kuva laukuista takaa 6
Kuva laukuista takaa 7
Kuva taskusta
Kuva testimainoksesta
Kuva teflon-maininnasta
----------------------------------------------------
Nyt on sitten se ensimmäinen lenkki laukkujen kanssa heitetty (n.650km) ja hienostihan ne toimivat. Tavaraa oli mukana kohtuullisesti, eli laukkuja ei tarvinnut 'laajentaa' sivusuunnassa. Ainoat seikat mitkä panin merkille miinuksina olivat:
-Tavararulla heiluu jonkin verran jarrutuksissa/kiihdytyksissä/mutkissa. Jos rullaan meinaa tosissaan laittaa reilusti tavaraa, kannattaa se hirttää mukana tulevilla remmeillä(tai muilla) tukevammin kuin ohjeissa on suositeltu.
-Lukot tuntuvat hieman heppoisilta. Eli toimivat tod.näk.ok jos painosuositusta (5kg) eli ylitetä. Muussa tapauksessa ks.ensimmäinen kohta.
-Sadehuput voivat lentää ***vettiin jos vauhtia yli 140km/h. Mutta koska kukaanhan ei aja ylinopeutta niin sillähän ei ole väliä, eihän?
-Varastaminen on helppoa vetoketjut avaamalla, joten kannattaa huoltoasemalla ajaa pyörä parkkiin näköetäisyydelle mikäli ei halua viritellä home-made lukituksia. Asiaan olisi auttanut esim.samassa vetoketjussa kaksi veoketjun vedintä joissa olisi ollut senkokoiset reiät että ne olisi voinut lukita pienellä munalukolla tms.
Muuten toimivat hyvin. Ja tässä hintaluokassahan ei kannata pilkkua viilata paljoa...
"Never play cowboy in a room full of Indians."
Loistavaa! Tämähän oli hyvä juttu. Juuri tälläisiä käyttökokemuksia kaivataan.
Hyvä Cyberias..! *
Itelleni tuli kans pari päivää sitten vastaavat sivulaukut mutt putkikassin tilalla on kuution muotoinen, korotettava laukku. Remmejä tosiaan oli setissä niin p*rkeleesti ett oli vaikeuksia tietää, mikä mihinkin tarkoitukseen kuului...
Isoon Rosmoon niitä sitten sovittelin ja lukuunottamatta satulaan tulevaa välikappaletta, asennus oli helppoakin helpompaa. Tuo ko välikappale kun on mitoiltaan juuri sellainen, ettei sen reunat yllä Rosmon satulan alle vaan ne jäävät ikävästi takakatteen ja satulan reunaan. No, pieni vaiva sinänsä, mutt remmeilläkin laukut saa yhteen, jolloin kyydissä olijan ahteri pääsee helpommalla...
Muoviset pikalukot laukkujen kiinnittämisessä hieman arveluttaa, sillä jos laukut on pakattu täyteen, olkoonkin max 5 kg, ja ajaa vahingossa isompaan töyssyyn, voin vain kuvitella miten laukut roikkuu, lukkojen petettyä, takajalkatappien varassa. Kuitenkin teoreettistä eli aika epätodennäköistä. Laukkujen paikallaanpysymistä kannattaa vielä lisätä takaosasta takavalon/rek.kilven läheltä menevällä hihnalla, silloin ei ainakaan tuuli ja tuiverrus niitä hetkauta...
Yhteenvetona myös täytyy todeta ett jos kovia laukkuja, tai oikeastaan niiden kiinteitä telineitä kammoksuu, tämä sarja on varmasti vastine rahoille... *
* Yamaha Tenere 700 -22
* KTM 200 EXC -10
* KTM 250 EXC-F -10
* KTM 300 EXC Six Days -11
* Husqvarna TE 450 -10
* Yamaha YZ 250 -00
* Suzuki Bandit 1200 GSF -04
* Honda Transalp 600 -96
Jo muutaman vuoden käyttänyt Moto-Detailin laukkuja.Ensimmäiset oli ns.halpisversiot, taisin maksaa niistä jotain 10 E.Ne oli lerppuvat ja pikalukot aukesi, jos laukuissa oli painavaa tavaraa.Siispä niitä joutui vahvistelemaan nippusiteillä.
Nyt minulla on viimekesänä tilatut "paremmat" versiot.Vähän isommat, kuin nuo tuossa kuvassa.Tavararulla on kylläkin sama.
Pysyvät paremmin kuosissaan ja lukot ovat paremmat.Silti en kovin raskasta lastaisi sivulaukkuun, vaan laittaisin sen tuonne penkinpäälle.Hyvin mahtuu kyytiläinenkin kaikkien laukkujen sekaan.Sivulaukut voi vielä penkin päältä sitoa yhteen kantohihnalla jos tuntuu että lukot pettävät.
olen käyttänyt muovipusseja laukkujen päällä, eipä niin rapaannu tienpäällä sitten..
Ihan hyvät, varsinkin kun vertaa hintaa sitten koviin setteihin.
Mulla on sellainen kahden laukun versio, joka päivän hintaan näyttää maksavan 39 euroa.
Kiinnitys on myös pikalukoilla sellaiseen pohjaan, joka heitetään takaistuimen yli. Tässä kahden laukun versiossa voi istua hyvin kyydissäkin.
Laukkujen pohja on syytä kiinnittää remmeillä hyvin, ja itse varmistin nippusiteillä pikalukotkin. Setin mukana tulevat remmit ovat hieman heppoisia, olen rikkonut niistä jo puolet.
Tavaraa noihin mahtuu aika kivasti, oliko vakiona 14 litraa/kipale ja laajennusosa auki 21l. Ne ovat myös riittävän korkealla, joten ei pala kiinni putkeen.
Sadesuojat on aika onnettomat, jos aikoo moottoritiellä ajaa. Lepattaa, eikä pysy paikalla. Lisäksi toisen laukun materiaali repesi saumasta hieman viimekesän kesälomareissun aikana. Tosin tästä ei voi pelkästään laukkuja syyttää, koska ne oli sullottu ihan liian täyteen ja vedeltiin autobahnilla vajaata kahtasataa.
Video meliora proboque deteriora sequor
Lisää samanlaista tarinaa!
Noitten kuvien ja tarinan jälkeen ei jää epäselväksi millainen tuote on kyseessä. Saisivat nettikaupat ottaa mallia tuoteselosteesta.
Melkeinpä stickynoten paikka, jos vaan Cyberiaksella on mahdollisuus pitää palvelimellaan/sivullaan noita kuvia.![]()
@, AT, RD07A
Kiitokset *
Kyllä ne kuvat tuolla koti.mbnet:in kotisivuilla pysyvät...
"Never play cowboy in a room full of Indians."
Vielä yksi kysymys muuten loistavaan raporttiin: Voiko tuota tavararullaa käyttää yksinään, siis ilman sivulaukkuja (ei raaputtaisi maalipintaa)
-Scott
-Kilo Fazeria-
Kyllä.(Scott @ Marras. 03 2004,20:30) kirjoitti
Bring M. Backalive
Hippopotomonstrosesquippedaliophobia
Toki voi.remmeillä vain kiinni, minä köytän kiinni sissybariin kun sellainenkin on.
Sehän on kuin mikä tahansa matkalaukku...niin muuten on sivulaukutkin.niihinhän tulee mukana kantohihnatkin.Hihna olan yli ja meneen tavallisesta matkalaukusta...on muuten ihan siisti siihenkin hommaan.
Tulipa testattua samanmoiset laukut 2 vk:n alppikierroksella.
Hyvät oli. En käyttänyt niinsanottua laajennusosiota , mutta paikoillaan nuo pysyivät (2hlö:ä kyydissä) vielä 210 km/h vauhdissa. Sadehuput olivat paikoillaan vielä 150 km/h kyydissä, tosin niiden kiinnityksen kanssa saa olla tarkkana.
Ainoa miinus tuli tärinästä löystyvästä hihnasta, pikakorjaus nippusiteellä toi ratkaisun.
Laukuissa oli kamaa noin 5-8 kg/kassi.
Toimiva setti kaikkiaan.
Suzuki RGV 250-87--> Kawasaki Gpx 500R-89--> Honda VFR750 F-91 --> Honda VFR 800 Fi-99 --> Honda VFR V-Tec 800-03 / Kawasaki ZZR 500 + Honda 1200 VFR -10 Tenere 700-20/ Honda Cbr 1100xx
Niin eli harkitsin itse juuri kyseisiä laukkuja, mutta kiinnostaisi tietää, että kärsiikö tosiaan toi kanssamatkustajan mukavuus laukkujen kera muuten kuin remmit hanurin alla? Eli saako jalat tapeille hyvin jne... ?
Itse hommasin Oxfordin sports laukut. Kerran olen pyörään sovittanut ja totesin niiden jotenkuten istuvan, ongelma on lähinna tuo 1000RR ankan pyrstö, joka kampeaa laukut hassuun asentoon. Tämän ongelman tiedostin jo ennen tilausta ja se pisti järkevyyttä miettimäänkin.
perä
///-\\\ <- laukku
Kuski
Asennus on myös melko rasittava kun pitää penkkejä irrotella ja miljuuna nyöriä kiinnitellä, mutta tuollatapaa myös suht tukeva. Kasseja ei sitten tosiaan joka huoltsikalla oteta kainaloon. Pitäisi ajossakin kokeilla miltä tuntuvat, kun jäävät todellakin harittamaan "väärään suuntaan".
Hondat TRX70 -86, Shadow 50 -00, MTX125R -84, CRF450R -06, Africa Twin -22, GL1500 -88. Virago 535 -91.
Minusta menee ohi vain nopeammat.
http://www.veepee.fi/
Nyt tuli itse testattua kyseiset laukut parin tonnin kotimaan kiertueella. Noiden pikalukkojen keston kanssa oli pieni epäilys joten vedin laukut yhteen remmillä kantokahvoista. ZX-6R:ään (-02) kiinnitettynä oikean laukun muovisolki otti kiinni pakoputkeen, mutta mitään jälkiä se ei jättänyt. Itse en myöskään levittänyt laukkuja, kapasiteetti riitti hyvin ilmankin. Rullaa en käyttänyt, vaikutti liian isolta ja lerpulta. Laukut olivat tukevat eikä niitä oikein huomannut vaikka kurvaili vauhdilla mutkateitäkin. sateenekestävyyttä ei tullut testattua kunnolla, olin kuitenkin varannut nipun muovipusseja tavaroille.
Huonoina puolina voisin mainita kiinnilaiton ja irrotuksen vaivalloisuuden verrattuna koviin laukkuihin. Jotta nuo saa kunnolla kiinni, niin siinä on sitten muutama remmi irrotettavaksi. Lisäksi tuo mainittu lukitsemisen vaikeus.
Hintaansa nähden erinomainen hankinta. Eurooppaan tai minnekkään pitemmälle reissulle hankkisin kyllä "oikeat" laukut, mutta silloin menisi myös pyörä vaihtoon..
Te jotka yksin ajatte matkaa, tutustukaa www.bags-connection.com, joita RM Heino tuo maahan Suomeen.
Erittäin laadukkaita tuotteita, vetskoilla ja saumoilla 10 vuoden takuu!
Itselläni XX:ssä Rearbag, käytännössä testatusti täysin vedenpitävä ilman erillistä sadesuojaa ja riittävän isokin kolmanneksi laukuksi. Kyykyssä menee ehkä ainoana laukkunakin, ehkä jokin noista isommista malleista on parempi jos haluaa enemmän kamaa mukaan.
ja hinnoista kannattaa tinkiä...