Tässä aamuna eräänä kun aioin lähteä liikkeelle, tyrmitys oli melkoinen, kun startatessa ei kone antanut pienintäkään merkkiä käynnistymisestä !
Olin ollut reissussa viikon verran, ajanut 2000km ja kaikki oli mennyt ilman ongelmia tai merkkiä ongelmista.
Seuraavana päivänä kotiin tulon jälkeen pesin pyörän kuten aiemminkin. Tämän jälkeen pyörä jäi pariksi viikoksi seisomaan - autokatokseen.
Sitten se vain ei startannut !
Pyörittää, kipinät tarkistin ja olen juuri vaihtamassa bensasuodinta, josko se olisi tukossa ?
Ajattelin kirjoittaa tämän, josko joillain olisi edelleen muistissa asioita, joita voisin tarkistaa ?
Pyörä on siis R1100RS ja ajettu 40kkm.
Tarkasta ensimmäisenä, ettet pesussa ole kammennut jompaa kumpaa ruiskurunkoon tulevaa kaasuvaijerin kuorta kolostaan. Reilusti auki oleva läppä aiheuttaa juuri moisia oireita.
Jos ei vikaa tuossa, niin sitten lienee sähköistä laatua
- onko pyörässä ajonesto/hälytin, joka on voinut saada kosteutta
- vinkaiseeko bensapumppu paineet järjestelmään kun kierrät virrat päälle?
- muut mahdolliset kosteuden aiheuttamat liitinviat/oikosulut
<p>2002-2014</p>
Kiitos vinkeistä.
Vaijerit olivat ihan kohdallaan.
Vaihdoin bensasuotimen - aikamoinen homma !!! - ja samalla tarkistin myös, että bensapumppu toimi.
Edelleenkään ei merkkiäkään käynnistymisestä.
Todella mystistä.
Näyttäisi kovasti siltä, että pitää allaa kysellä korjausaikoja MotoTripiltä ja hommata kuljetusta sinne.
Jos kipinää tulee ja se on riittävän vahva niin vika mitä luultavammin on bensapuolella. Pelkkä bensapumpun käynti ei vielä bensansaantia takaa vaan on oltava riittävä bensapaine ja ruiskusuuttimien toimittava.
Käy ennen korjaamoon vientiä läpi kaikki liittimet ( myös motronicin ja ruiskusuuttimien), siis avaa yksi kerrallaan, ruiskuta WD:tä tai vastaavaa sisään ja sulje. Tämä olisi tehtävä muutoinkin kerran vuodessa jotta sähköongelmilta vältyttäisiin.
Ei vanha vittuile, vanha neuvoo.
Lähtihän se vihdoin käyntiim. Ja ei ollut mitään vikaa.
Siinä vain oli käynyt niin, että kun ei ensimmäisillä kerroilla ollut käynnistynyt syystä tahi toisesta, niin makaaviin sylintereihin oli kertynyt sitten bensan ja öljyn seosta niin paljon, että edes tulppien aukaisi ja muutama kierros ei ollut sitä saanut huuhdeltua pois.
Pystysylinterisissä tämä seos valuu pikkuhiljaa alas, mutta boxerissa ei.
Eli, jos jollekin tulee vastaava tilanne, niin kaasu kokonaan auki ja kunnon käynnistyksiä, niin kyllä se siitä sitten yskäseen mönjät mäkeen ja hörähtää käyntiin.
Noi R mallit vaatii jonkin verran harjaannusta tuossa käynnistämisessä. Riippuu vähän siitä miten kaasuvaijerit on säädetty miten lähtee käyntiin. Jos kylmäkäynnistys vivun vaijeri on säädetty siten että vivun kääntäminen nostaa tyhjäkäyntiä vain vähän, voi olla että pitemmän seisonnan jälkeen tai erityisen kylmällä ilmalla ei kone lupaakaan ilman kaasukahvan kääntämistä. Mullakin talviseisonnan jälkeen ei kone edes luvannut, mutta kun annoin kaasukahvalla vielä lisää "hanaa" niin pamahti heti tulille.
Lisäksi kun tuollainen korkeapuristussuhteinen kaksimukinen kone ottaa vastaavaan nelimukiseen verrattuna noin 30-50% enemmän virtaa käynnistettäessä, akku alkaa hyytymään jos joutuu vähänkin pitempää sahaamaan, tosin jos tietää pyöränsä tavat, noihan lähtee aina kertalaakista käyntiin.
Now: BMW R1200S. Old: BMW R1100S, Yamaha FZR1000