Itse olen joutunut sen tosiasian eteen, ettei ole enään "nuori" Tapaturman takia meni ns. selkäNo, keväällä ajattelin "varovasti" kokeilla ajamista, mutta tuskaa ja hammasten kiristelyä se tuppasi ja tuppaa edelleen olemaan, vaikka apuvälineitä on käytetty ja nappia syöty. Matkat ovat vaan lyhentyneet ja taukoja tulee pidettyä useammin. Onko kellään mennyt ns. pyörän "tyyppi" vaihtoon, jonkun vamman tahi vastaavan takia?
?
??
Kaikki selkävaivat katos kun osti enskamopon. On se vaan hauska tapa pitää ittensä kunnossa ja nivelet ja nikamat liikkeessä.
Sepe
<span style='color:blue'>*BMW G450X*</span>
<span style='color:orange'>*Suzuki GSX-R1000 K8*</span>
Olen yksi niitä, jotka voi näyttää oikein lääkärien (niitä on monta) lausunnon siitä, että L5 on sökö.
Kela maksoi oikein psykologin selittämään, että nyt on opittava elämään ”tämän tuskan” kanssa. Oli niin mulkun kuulonen jätkä, että ajattelin, että vitut, pitäkää empatianne. Helvetillinen treeni päälle ja hävis ne kivut. Työterveyslekurit oli aina sitä mieltä, että purkki huumeita ja viikkoa sairaslomaa. Yleislääkärin koulutus on Suomessa heikko.
Sen myönnän, ettei tosi kyykyllä ole enää kivaa ajaa >300 km lenkkiä. Olen valinnut sittemmin aina prätkän (poikkeuksena yksi), joka ei ole ”kyykky”.
On niin monenlaisia selkäkipuja: yhtä monta, kuin on selkää. Joka selälle on yksi asiantuntija: se, jonka se selkä on.
On kuitenkin voittopuolisesti yksi asiantilaa parantava teko. Se on vatsa- ja selkälihasten kondis rautaseks. Yleiskondis rautaseks taas parantaa aineenvaihduntaa ja siinä suhteessa, myös selän tilannetta.
Omasta syndroomastani on yli kymmenen vuotta ja selkä on edelleen oireeton, vaikka kondis on sittemmin lässähtänyt. Siitä kondiksesta aiheutuu muuten muitakin riemuja, ikämiehelle![]()
... jotain piti muistaa
Täällä todettu jo toisen kerran välilevynpullistuma.(kerran leikattu jo)Itse ajelen kyykyllä mikä tuntuu helpottavan tilannetta ajo lenkin jälkeen.
Käytän tuentavyötä sekä selkäsuojaa ajaessa. Täytyy kysäistä kelasta jospa ne maksais muutaman rengas-sarjan kesässä sekä vähän bensarahaa.
![]()
![]()
Välilevynpullistuma on, sen takia jäi aikanaan 1 kesä ajamatta. Toissakesänä revähti selkälihas ja tosimies meni lääkäriin vasta varovasti kantamalla, eli n. 9 kk piti sitä ja sen tulehtumista potea. Kipupiikillä ja napeilla pysyi customin selässä, muttei se niin kovin mukavaa ollut.
" Very good homma ja asia meininki " http://kummituskauppa.spreadshirt.fi/
Neljä vuotta sitten niksautin selkäni duunissa ihan pikkujutussa. Hierojalla ja Osteopaatilla tuli ravattua. Sitä ollaan podettu enemmän tai vähemmän tähän päivään asti.
Jenkkifutistakin piti pelata, vaikka aamuisin ei pystynyt juosta bussiin. Kävely oli ihan jees ja päivän mittaan selkä vertyi sen verran, että pystyi ottamaan juoksuaskeliakin.
Tänä päivänä selkä on suht ok, vaikka tuota painoakin on tullut hyvin lisää. Tarkoituksena olisi (jälleen kerran) alkaa treenata salilla. Aikoinaan tuli käytyä kuusikin kertaa viikossa... Nyt olisi tarkoitus pitää itsensä toimintakuntoisena "hyvää vanhuuteen".![]()
Pitää varmaan konsultoida ensin alan ammattilaisia, ettei tee asiota väärin.
Aikoinaan, kun treenasi, niin sain kylmiltäänkin kämmenet lattiaan suorin jaloin. Nykyään enää sormenpäät...![]()
t."Notkea kanki"
<p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
Nykyisellä pyörällä ei onneksi tule mikään paikka kipeeksi. Sopii omaan hanskaan kuin nyrkki silmään, vai miten se nyt menikään.. Edellisillä pyörillä tuppasi kaasukäsi aina kipeytymään tärinän takia
.
Nauru nuorentaa, rakkaus kaunistaa.
Lady, Sexy Lady.
Välilevyn repeämä, mikä leikattiin talvella -03 viellä jäi kaksi pullistumaa. Niinkuin lääkäri sanoi leikkauksen jälkeen, että se menee välillä jumiin (kun ei ole mitään "vaimennuksia" nikamien välissä) menee itsestään ohi. Selkä suorana istuminen/ajaminen jne. on pelkkää kidutusta 10 min jälkeen. Mulle sopii paremmin tollasen kyykyn etukumara asento! Jäi yks hyvä harrastus pois ton vaivan takia, maastopyöräily.Tulee lenkin jälkeen niin saatanan kipeeksi toi alaselkä (joustoo molemmissa päissä n. 130mm) eli ei tuu pahimmat tärskyt ainkaan läpi!
Se parhaiten nauraa jolla vahvimmat lääkkeetkaappi pullollaan. Mä oon pilleristi
![]()
Fun is not a straight line
Mulla tahtoo kaasukäden sormet turtua korkeataajuisesta tärinästä ku ajelee vähänkin pidempään, mutta onneksi käden nyrkkin puristelu ja ravistelu saa veren kiertämään. Throlttle rockerilla ei ko. vavaa tule. Mitenkähän auttais jos ison rosvon yläkolmiossa olevan tankon kumien kiristäjiä vähän löysäis, onko kellään kokemusta?
R1250RT, R1200GS, G650X
Mulla tulee selkä kipeeksi jos on pitkällään. *Ei haittais yhtään, jos ei tartteis nukkua. Aamulla on joskus koko ukko niin tönkkö, että aina ei meinaa saada edes sukkia jalkaan. On tutkittu reumat ja nikamat, niksauteltu niveliä jne. Reenattukin on kroppaa vaihtelevalla menestyksellä. Lekurit ei mitään varsinaista vikaa löydä.
Joskus voi jo puolen tunnin päivätorkkujen jälkeen olla aivan jumissa. Merkillistä on se, että vähän kun oikoo itteensä ja lähtee sängystä liikkeelle, niin viidessä minuutissa kankeus on tiessään.
Pelkäsin, että mopoilu kaatuu tähän vaivaan, että homma pahenisi, mutta eipä ole selkä siitä moksiskaan.
Vierivä kivi ei kait sitten sammaloidu.
Suo, kuokka ja Suzuki
Huono sänky/patja??? Mä otan sillon tällöin torkut ihan lattialla, selkä tykkää!!!(Berserk @ Elo. 25 2005,13:10) kirjoitti
Fun is not a straight line
(Berserk @ Elo. 25 2005,13:10) kirjoitti
Mulla on ihan sama juttu, eli kun saan kontattua aamulla silmät kii suihkuun, niin sen jälkeen selkäkivutkin hellittää, vaikka patjakin on kova. Ei se aina onneks oo kipee, mut aika usein. Välillä kun sen pienestäkin liikkeestä vähän venähtää, niin se on saakutin jumissa aamulla, niin kuin kuukausi sitten kesälomalla, jolloin sananmukaisesti konttasin aamulla vessaan. Ja se missä se venähti...voi se *ottaa joskus selän päälle... *
Tämä foorumi on kuin suoraan Kaunialan sotavammasairaalasta *
Muistakaa että parantunut vamma ja hävinnyt kipu palaa takaisin kun pääsee noin 50-60v ikään.
Yleiskunto ja lihasten treenaus lykkää vanhuuden tuomaa kipua ja särkyä sekä rollaattoria *
Toivotan kaikille "vammaisille" hyvää loppuelämää.....
ja hauskoja harrastuksia (oli ne mitä tahansa)
Hm......toi "nuori vaimo" kommentti pani mietityttään *
Reiska_SB
Terveisin Reiska
- Kawasaki Z1000SX -
Valkosormisuustautiin on toisilla taipumus. Se on syytä tiedostaa. Iso Rosvon testi kesti mulla 40 min, kun puolessa tunnissa lähti tunto. Samana päivänä Kawa 1200: no problem(?)(Reiska_SB @ Elo. 25 2005,14:59) kirjoitti
Customilla oon ajanu vaan 60 tkm. Sillä ongelma ei oo tullu vastaan. Kyykyistä tuli vaan 9r:llä, ei matkapyörällä, eikä näillä FZS'illä oo esiintyny.
Vaimon suhteen ei yleensä ole ongelmia, hän vanhenee, niin kuin suhdekin, ne on ne tyttöystävät, kun on ongelmallisia –tai sitten ei
Selässä voi olla monenlaista. Jos kyseessä on yliliikkuvuus, vanhuus jo sinänsä yleensä poistaa vaivan.
Net kun liikkuu, yleensä säilyttää liikkuvuutensa. Net, kun ei, useimmiten säilyttää kipunsa.![]()
... jotain piti muistaa
Kokeiltu on kaikkee, mutta ku ei auta. Tai taitaa kyllä akupunktio ja thaihieronta olla vielä kokeilematta. Jospa siitä sitten apua.(Sebu @ Elo. 25 2005,14:30) kirjoitti
Suo, kuokka ja Suzuki
Mitäs tämä taihieronta oikein on? Otetaan kaksi kroppaa(vastakkaisia sukupuolia?) öljytään ja hierotaan toisiinsa???kirjoitti
Isot pojat ovat kertoneet...
Taitaa silti enemmälti kangistaa, luulen ma.![]()
![]()
<p>BRG/Cream T-Bird 2003</p>
thai-hieronta on erittäin rentouttavaa lihaskäsittelyä, kokeile ihmeessä. itse pidän enemmän perinteisestä 'katujyrä-hieronnasta' vaikka mustelmiakin tulisi.. kipeä lihas ei paijaamalla parane.(CJ200 @ Elo. 25 2005,15:53) kirjoitti
![]()
VT750C2 -2000
mä oon aina luullu että se thai hieronta on sitä että,
nätti hieroja hieroo kivut yhteen kohtaan ja imasee ne sit pois.
eipä oo ollu enempää vaivoja ku ennen pyöräilyn alottamista.
noh perse kyllä puutuu jos ajaa yli 200km putkeen. mut se kai on se kyykyn ominaisuus.![]()
zx-10r -2004 => yzf-r6 -1999 => transalp
Silmät kuivuu perskules![]()
Lääkäri sano, että en räpyttele tarpeeksi ja määräs tippoja. Sen siitä saa, kun yrittää olla skarppina liikenteessä. *
Sitten, kun silmät ovat kuivat niin sarveiskalvo haavautuu ja haavat tulehtuvat, sano lääkäri. Ja silmiä rupeaa jomottamaan. Tähän vaiheeseen päästyämme ei enää ne tavalliset tipat riitä vaan on käytävä hommaamassa resepti ja sillä antibiootti-/ hydrokortisooni tippoja, että saa tulehduksen veks. Taas ollaan tässä vaiheessa, hain tropit tänään apteekista *
Aluksi en tunnistanut tätä juttua vaan kuvittelin että päätä vaan särki aina ajon jälkeen ja söin Ibusaali nappeja. *
Että tämmöstä, ja nyt taas tippoja silmiin, että roiskuu *![]()
Voi ei jaksa potemista. Kohta tervehditään toisia tiedustelemalla vatsan toimintaa. Pyörän päälle ja matkaan, kyllä sinne kolotukset ja v..tutukset unohtuu!
Hyvä harkkis *(harkkis @ Elo. 25 2005,14:59) kirjoitti
. Lisää tällaista asennetta.
”isot pojat” kertoo, että thai-hierontaa on monenmoista. Ite en oo maksanu jatkoja, joten kertokoon, kokeneemmat…
Hierontana OK![]()
... jotain piti muistaa
eikä kotota mistään... oon katos niin nuori vielä![]()
![]()
Don't hate the player, Hate the game
älä muuta sano. Katotaan mikä puutuu ko vaihtaa tän enskan 6R:ään(kyosho1 @ Elo. 25 2005,21:44) kirjoitti
![]()
Mitä jos tämän jättäisi tyhjäksi
Välilevypullistuman takia viime kesä vi....ksi... Ei mitään asiaa auton rattiin saatika sitten mopolla.Leikkaus ja nyt pelittää![]()
Tämä ajokausi on mennyt ikään nähden melko pienillä kolotuksilla vaikka kummassakin kädessä on tenniskyynärpää ja polvissa kulumavikaa... Rautaperseajon jälkeenkin ainoa särky kohdistui vasempaan ranteeseen, ei kaasukäteen. Jossain vaiheessa oli vasemman käden sormien puutumista aina ajelun alkuvaiheessa, en oikein tiedä mistä johtui?
Keväällä oli oma Sevenfifty remontissa pari viikkoa ja ajelin tyttären CBR600:lla: kädet, hartiat ja niska olivat heti kovilla. Perinteinen nakupyörä sopii minulle parhaiten siis myös fyysisen kunnon ( tai sen puuttumisen ) kannalta.
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
(kirin @ Elo. 25 2005,21:41) kirjoitti
Mulla on ihan sama ongelma, allergiatippoja saa laittaa vähintään 10 kertaa päivässä ja ne ei aina auta, kun silmät lisäks kuivaa ja just sain kanssa antibiootit silmiin, mut eipähän yhellä kuurilla ohi mennyt vaan tarviin vielä toisen. *
![]()
Parasta!(Cebari600F @ Elo. 31 2005,11:31) kirjoitti
![]()
![]()
Sepe
<span style='color:blue'>*BMW G450X*</span>
<span style='color:orange'>*Suzuki GSX-R1000 K8*</span>
-Jep selkä täälläkin päreinä. Liian liikkuva, lääkärit todenneet. Toi treeni auttaa kun saa lihakset kondikseen ja tukemaan. Mopolla kurvailu on kanssa hyvää jumppaa - ei koskaan ajokauden aikana kipeydy ensimmäisiä satoja kilsoja lukuunottamatta. Pahempi homma taasen sit toi iskias joka ei oikein tykkää kylmästä ja vedosta. Siks olen alkanut panostaa jo pukeutumiseenkin, vaikka kesäkuumilla ei ylimääräistä tekis mieli päälleen laittaa.
-On tultu siihen pisteeseen kans, että siirryin kyykystä matkapyörään. Silloin tällöin pitää käydä vähän mutkapätkiä kyykyllä päräyttämässä ja karistamassa sammaleet hartioilta.
-Joskus 30 v. sit kun aloittelin harrastusta vanhemmat ja viisaammat varoitteli, että "älä ajele noin vähissä kamppeissa, vanhempana tuut sit kyllä huomaamaan".
-Arvatkaa uskoinko?
-Tää harrastus vaan on kuin tauti ja sitä jatketaan niin kauan kuin silmät liikkuu. Antanu paljon kokemuksia, ystäviä, sisältöä elämään. Hengissä - huonomminkin vois olla.![]()
Elämäntapamotoristi