Pitkän ajon ja sitä seuranneen pesun jälkeen viikko seisontaa tallissa ja akku tyhjä. Aloittelin tuossa latauspuuhia ja mittasin joutessani virrankulutuksen, kun sytytysvirta ei ole kytkettynä. Tulos 27 mA, lieneekö normaalia? Tuolla kulutuksellahan akku tyhjenee normaalistikin jo kolmessa viikossa näin äkkiä laskettuna! Ei kai näin uudessa pyörässä voi sähkövikaa olla. Oisko kosteutta päässyt jonnekin (startin rele?) ? Kommentteja? No, joka tapauksessa lataan akun ja mittailen sitten kunnon ajolenkin jälkeen uudelleen.
Yamaha XJR 1200 -96
Jupiter 50 -59
(exät: FZ6S, GSF1200S, CX500, CB750K2, CB450K5, DT125LC, CB125T)
Itsellä on mopossa kiinni vanha auto-defa -häläri ja sen kanssa purkautuminen on n. 20mA. Ilman tuota tietty nollissa. Anyway mopon 9Ah akusta ei potku riitä kovinkaan pitkälle => oltiin tuossa 1vko Turkissa ja mopo oli tuon ajan Ctekin perässä = vielä lomankin jälkeen no probs startin suhteenSiinäkin mielessä Ctek on näpsäkkä kun sen toisen piuhan voi kytkeä valmiiksi mopon akkuun ja vetää liittimen johonkin helppoon mestaan => lyhkäsetkin seisontajaksot vaivattomia pitää latauksessa
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Virran kuluttajaa voisi etsiä pitämällä mittausta yllä ja napsimalla yksi kerrallaan sulakkeita irti, näin voi ainakin yrittää löytää missä mahdollinen vika voisi olla.
1290SAR, 950SE, 701LR Aurora, R75/5 Toaster
20mA on about ledin kulutus, eli jos pyörässä on käynnistyksen esto, niin se vois viedä ton, Hondassa käynnistyksen eston ledi lopettaa vilkkumisen vuorokauden jälkeen, jotta ei kuluttaisi akkua.
20mA on siis 0.02Ah x24 x 7 =~10Ah... Olet muuten oikeassa.
Jos akun pinta on likainen, niin likaakin pitkin kuluu vähän virtaa. Sähköpuolen koulutuksessa eräs mittasi, että diodista menee estosuuntaan virtaa. Opettaja käski mittaamaan uudestaan kunhan on puhdistanut diodin sormirasvasta puhdistussprayllä, johan loppui estosuunnan johtuminen.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Katso starttirelen liittimen sisältä onko siellä vettä tai likaa.
Kaverin -01 bandiitissä starttirelen liittimen sisälle oli tullut likaa ja vettä. Tämä aiheutti sen että se söi batterin tyhjäksi. Se läpinäkyvä suoja pääsulakkeen ja relen päällä ei jostain syystä ollut suojannut sitä tarpeeksi hyvin.
Uusien ohjesääntöjen mukaan poliisin on määrä pysäyttää epäilyttävän henkilön pakeneminen päähän tähdättävillä laukauksilla.
Kiitos vastuksista. Tutkitaan tänään tarkemmin. Clymerin mukaan ei saisi virtaa kadota yli 1mA. Yhtenä syynä mainitaan viallinen akku! Maalaisjärjellä tuntuu hassulta, mutta kai se niin on. Mittautan sen ensin akkuhuollossa ja sen jälkeen vasta alan hakea mahdollisia virrankuluttajia.
Yamaha XJR 1200 -96
Jupiter 50 -59
(exät: FZ6S, GSF1200S, CX500, CB750K2, CB450K5, DT125LC, CB125T)
Viallinen akku purkaa itse itsensä, sisäisesti vaikka navoissa ei olisi edes piuhoja kiinni = ei näy virtamittarilla lainkaan => ei voi olla tuo 27mA purkuvirran aiheuttaja vaan vika on muualla(vmkilpon @ Elo. 17 2005,09:45) kirjoitti
![]()
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
No niin. Vika löytyi tosiaan starttireleen ja pääsulakkeen takana olevasta nelinapaisesta liittimestä, jossa oli runsaasti vettä ja töhnää. Putsauksen ja CRC-ruiskuttelun jälkeen toimii. Virtahäviö on nyt vain 1,3 mA, jonka tulkitsen hyväksyttäväksi. Kiitos kaikille!
Yamaha XJR 1200 -96
Jupiter 50 -59
(exät: FZ6S, GSF1200S, CX500, CB750K2, CB450K5, DT125LC, CB125T)
Miten mitataan virrankulutus,eli jos ostan halvan yleismittarin niin mistä mitataan.Olis kiva tietää mihin virta häviää yön aikana (akku sökö?).Ei huvittais maksaa turhaan akusta 70€ jos vika on jossain muualla.
Mulla on tosin varashälytin mut sen ei pitäis vielä tyhjentää akkua yön aikana (kuluttaa 2mA)![]()
Irrotat akun toisen navan ja kytket sen mittariin ja tietty mittarin toinen poikko akkuun => virta akusta/akkuun kulkee mittarin kautta(tinke @ Elo. 21 2005,21:14) kirjoitti
Mutta siis 2mA ei tosiaan vielä pitäisi pikkuruistakaan akkua tyhjentää yössä tai ei välttämättä edes viikossa. Itsellä kun menee tuo 20mA, niin ei sitä vielä startin heikkoutena huomaa 4-5pv päästäkään ja akkunikin on se vaivanen 9Ah kikkare. Eli laskemalla 20mA = 0.48Ah/vrk * 7 = 3.36Ah/vkoJa muistelempa jostain kuulleeni että n. 50% akun kapasiteetista olisi sellanen raja jonka jälkeen olisi vakiokokoisella akulla tiedossa mahd. starttiongelmia sikäli mikäli peli ei ihan normaalisti just sillä kertaa käynnistyisikään pupu & paukku
(HiTec @ OffTopic) kirjoitti
Suzuki GSF 1250 SA GT ABS Bandit -08
Mulla tyhjäkäyntivirta on alle 1mA. Kärsin keväällä wirtapulasta ja se korjaantui vaihtamalla uusi akku.
KTM950SE