Koska en mopojen sielunelämää tunne, niin kuvaan vain faktat. Kommenteista olen kiitollinen.
Mopolla on ajettu 8500km. Viimeisin määräaikaishuolto oli reilun 6000km kohdalla, jolloin vaihdettiin myös öljyt.
Radalla kaveri viimeksi seuraili perässä ja selvitti savun syntymekanismia:
1. Mutkaan mentäessä moottorijarrutus ja kaasu kiinni.
2. Mutkan puolivälin tienoilla, kun lähden avaamaan taas kaasua, mopo puskee sinistä savua.
Mutkan nopeudella ei ole ilmeisesti väliä, eli ei ole niin merkitystä mistä kierroksista kaasun avaaminen aloitetaan ja varovainenkin avaaminen riittää savutukseen.
Mopo syönyt viimeisen 2000km aikana n. 1/3 öljynkorkeudesta. Kilometreistä n. 400km ajettu radalla.
Mopotissa lienee vielä takuu voimassa, joten hätä ei sinänsä ole suuri, jos remontissa vain löytävät vian.
Cheers!
Öljyähän pääsee palotilaan silloin, jos lykkää sinistä savua. Mahdollisia paikkoja vuotoon ovat:(koirrrah @ Elo. 17 2005,15:14) kirjoitti
- Männänrenkaat morjens (savuttaa silloin juuri veto päällä, ei välttämättä muuten)
- Venttiilinohjurin kumit vuotaa (yleensä silloin pölläyttää lähinnä käynnistettäessä, jos ei ole mennyt pahasti)
- Kansipahvi paskana (Onko päässyt ylikuumentumaan, onko kansi ollut irti?)
Muuta nyt ei tule mieleen jos se kerran syö sitä öljyä...
Kirjoitukseni ja mielipiteeni ovat henkilökohtaisia. En edusta kirjoituksillani mitään yritystä tai organisaatiota.
*** Suzuki GSX-R 1070 K5, +200mph Motorcycle Club Edition ***
Mainiota! Kiitokset tiedoista! Tiedän taas paljon enemmän moottoreista
Kiltillä ajolla tuo mun mopo on ollut, joten vähän ihmetyttää savuttelu alle 10000km lukemilla..
Enemmän varmaan ajettu liian kylmänä kuin liian kuumana..
Juu, venttiilivarren kumit käsittääkseni oireilevat juuri tuolla tavalla, että moottorijarrutuksen jälkeen avatessa pölläyttää.
mitä öljyä käytät, puhelivat eräässä liikkeessä, että hondat vie radalla öljyä melkein kaikkia muita merkkejä paitsi motul 15W-50:stä.
Radalla paljon ajettaessa pitää vaihtaa öljy useammin, öljy ohenee, eli 10w-40:stä, tulee 10w-30:stä. sitten palaa..
Mutta voihan siellä jotain vikaakin olla.
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
Heh, taas ollaan aihealueessa mistä en tiedä mitään *
Enpäs muista mitä litkua huollon kaveri mopoon öljynvaihdossa laittoi..
Kuinka nopeasti öljy voi ohentua? Kun mopotilla on nyt ajettu n.2000km viime öljynvaihdon jälkeen ja siitä varmaan joku max. 500km radalla..
Kuinka usein rataihmisillä on tapana vaihtaa öljyjä ihan pelkistä ratamopoista?
Tämähän muuttui opettavaiseksi tarinaksi *
Jooh, huollon kaverikin sanoi että venttiilivarren kumit siellä vois olla jotenkin irronnut kun vikaa sille kuvailin..
Mutta josko tuo maha avattaisiin vasta sitten talvella, kun ei tuo niin tunnu menoa häiritsevän..
eikös kisakuskit vaihda joka kerta, tai joka toinen kerta.
mutta ne ajaa kisapäivänä /harjoituspäivänä aika paljon.
JT
we cannot tolerate zero tolerance!
BMW R1200GS & Speed triple 1050
En tunne nyt kyseistä pyörää sen tarkemmin, mutta kerron silti. Saksassa asuessani sain viikonlopuksi ajoon tommoisen 2003:n 600rr:n. Vuosi oli 2003 ja pyörällä ajettu n. 5000km, ja sen voin sanoo että kyllä söi öljyä pyörä paljon! Esim. parin tunnin autobahn ajossa kunnolla kaasu auki meni varmaan parin desin verran öljyä.
Sanoin pyörää palauttaessani tästä, ja huoltomiehet oli sitä mieltä että se on ihan normaalia, köyhät ajaa bensalla.
Ainut heikkous on äärimmäinen tarkkuus
Oma kokemus tuohon ja selitys samalla saattaa olla jumittunut öljyrengas. Eli kovemassa ajossa alkaa ensi tuppaamaan öljyä palotilaan ja sitten kun on hapetettu oikein kunnolla pääsee rengas pinteestä ja alkaa tiivistämään taas kunnolla... Eli hapettakaa kunnolla niitä laitteita niin pysyy paikat kunnossa...