Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen
Tulokset 1:stä 30:een 43:sta
    Kävi tuossa eilisellä ajolenkillä aika pelottava tilanne.Ajelin kahden auton muodostaman jonon hännillä,etummaisena asuntoauto ja minun edessäni tavallinen henkilöauto.Vauhtia oli n.80km/h ja rajoitus ko.alueella on sata.Edessä oli pitkä suora eikä vastaantulijoita näkynyt,joten päätin ohittaa autot.Pistin vilkun päälle ja räpsäytin pitkiä.Pääsin melkein edelläajavan rinnalle kun tämäkin päätti lähteä ohitukseen,ilman vilkkua suhteellisen jyrkästi koukkasi eteeni.Ei siinä auttanut muu kuin väistää vastaantulevan kaistan pientareelle,koska muuten olisin jäänyt auton alle.Oli aika perkeleellistä taiteilla yli satasen vauhdissa sorakolla,jarruihin ei uskaltanut koskea.Sain onneksi pyörän pidettyä pystyssä ja takaisin kovalle alustalle.Autoilija taisi huomata että oli melkein teilannut minut lepikkoon sillä Mondeosta pölähti musta savu sen häipyessä horisonttiin.Pysähdyin seuraavalle p-paikalle vetämään henkeä ja tasaamaan pulssia kun asuntoauton kuski kurvasi paikalle ja tuumasi että taisi olla hengenlähtö lähellä.Harmitteli kun ei ollut saanut rekkaria ylös.
    Näin henkilökohtaisen debriefingin jälkeen olen mietiskellyt miten varmistaa että edellä ajava ja varsinkin ohitettava huomaa aikeesi.Paikka ajoradalla on varmasti tärkeä ettei ajaudu ns.kuolleeseen kulmaan.Onko muita hyviä vinkkejä?

Aprilia Rsv Tuono
    Itse koitan kurkkia ohitettavan taustapeiliin, josko kuski olisi minut huomannut. Kun varmistan, että "vihollinen" tietää minun olevan imussa, niin sitten vasta pitkien räpäytys, vilkku ja ohi....

Niin ja tietysti yritän parhaan kykyni mukaan ennakoida, jos vaikka edellä ajava lähtee itse ohittamaan.

CBR1000F -87/90 -> CBR1100XX -99-> VTR1000F -05-> CBR1000RR Repsol -05 -> CB 350 -72
    Eipä siinä voi muuta, kuin seurailla edelläajavan käytöstä, josko siitä olisi luettavissa orastavia ohitushaluja. Ohittamaan ei myöskään kannata lähteä liian läheltä edelläajavaa.

Koskaan en ole valoja räpsytellyt, enkä siihen alakaan.. Eikä ole mitään yllätyksiäkään tullut.

Kawasaki ZXR400 -> Honda SP-1 -> Yamaha R6R -> Yamaha FZS600 Fazer -> Fazer myyty 25.9.2012
    Olisiko ohitus hyvä aloittaa kaukaa. Ei siis edelläajavan lähituntumasta ja nopeasti kiihdyttäen.

Eli anna muille mahdollisuus havaita itsesi ja aikeesi.

Älä tee yllättäviä ja äkkinäisiä liikkeitä.
    Ducati 900 SS
    Nuo tilanteet kyllä pelästyttävät perziittömäksi; riippumatta siitä millä on liikenteessä. Kai sitä pitäisi nähdä ja tulla nähdyksi. Ja antaa sille edellä menevällä mahis ohittaa ensin, jos se selvästi kytistelee ohituspaikkaa. Ja itse ohittaa riittävän kaukaa.
    Yamaha Tenere 700 2019 "Ghost"
    Previous bikes:*Yamaha FZS 600 2001>Honda VFR 800 V-tec 2004 ABS DCBS PGM-FI H.I.S.S Staintuned>Honda XL650V TransAlp 2002*
    *Does my bike make my butt look fast?*
    Juu, mulla oli samantapanen tilanne, auto vaihto kaistaa suoraan nenän eteen. Vauhtia ei onneksi ollu kun 40 km/h, mopo paniikissa poikittain ja sitten kauhee tasapainoilu katukivetystä vastaan. Onneksi ei käyny kuinkaan ja focuksen pysäytinkin ja siinä rupateltiin tovi niitänäitä.... Adrenaliinisävärit tollanen kyllä antaa!
    <p>oli miten oli, mutta näin on</p>
    Lainaa (kippari @ Touko. 09 2005,17:50) kirjoitti
    Paikka ajoradalla on varmasti tärkeä ettei ajaudu ns.kuolleeseen kulmaan.
    Huh! Onpa ollut lähellä! Onneksi säikähdyksellä päästiin...

Käsittääkseni kuitenkaan ketään ei voi ohittaa ilman, että olisi hetken kuolleessa kulmassa. Siksipä meijän motoristienkin kannattaa muistaa aina vilkasta olan yli, kun lähdemme ohittamaan tai kaistan vaihtoon.

Ja kuten edelläkin on kirjoitettu. Luulen, että ohitus riittävän kaukaa ja ohitettaessa peukalo töötille (painauttaa heti, jos kotilo pyrkii eteen) ja auton eturenkaaseen vilauksia, että josko se auto siitä onkin aikeissa pompata sun puolelle tietä...
    TEE TYÖTÄ kuin eläisit ikuisesti,
    mutta RAKASTA kuin kuolisit tänään
    Spekulointia:

Mondeokin oli jo kyllästynyt köröttelyyn asuntoauton takana, kun suora/ohituspaikka aukeni, iski kaasun pohjaan (niin kuin sinäkin samalla takana), mutta teidän kiihtyvyydessä oli vain eroa aika lailla...
    Jonossa ajellessa ohituspaikan auetessa on edellämenijällä ns. etuajo-oikeus.

Edit. höh, meni "juhlaviesti nro 2.000" spekulointiin

Lainaa (Köpi @ Touko. 10 2005,08:52) kirjoitti
    Mitäs siitä vilkun käytöstä sanotaan (?): että se joka vilkuttaa ekaks saa myös ohittaa ekana... Muistan lukeneeni autokoulukirjasta...

Hyvin usein näkee myös sitä, että joku lähtee imuun ohittamaan, vaikka vain yksi auto/ajoneuvo saisi ohittaa kerrallaan...
    Jotenkin tuntus järkevältä ennakoida niitä auton liikkeitä niin että jos vaikka lähtiskin ohittaan niin ei osuis pyörään, sillä siitä autoilijasta ei kuitenkaan koskaan voi olla varma, mitä saa seuraavaksi päähänsä.

Eli ohituksen alussa varoetäisyys ja huomiota nopeuseroihin?
    Dissauksenkalastelua, sano xjrrrrräyh kun örkkiin kirjoitti.
    Kyllä ohituksen jo aloittaneella on "etuajo-oikeus". Ei siihen enää eteen saa kiilata.

Toki on ihan kohteliasta antaa jonon ensimmäisen aloittaa ohitus ensin, jos on jo aiemmin hänen ohitus aikeensa huomannut. Tietysti jollei edellä menevä ilmaise ohitus aiettaan (VILKULLA!), voi jonon lähteä hyvin ohittamaan takaakin. Näitä idiootteja, joille tuo vilkun käyttäminen ja pään kunnolla kääntäminen ovat täysin ylivoimaisia suorituksia tosin meidän teillämme riittää...
    Mä vedän aina reilusti toiselle kaistalle ohitustilanteissa mahdollisimman kauaksi kotilon kyljestä. Silloin jää vähän enemmän aikaa väistää jos kotilo lähtee yllättäen myös ohittamaan juuri silloin kun olet vierellä.
    Lainaa (Wanderer @ Touko. 10 2005,19:41) kirjoitti
    Kyllä ohituksen jo aloittaneella on "etuajo-oikeus". Ei siihen enää eteen saa kiilata.
    Spekuloinnissani yritin kuvailla mahdollisuutta että molemmat päättivät yht'aikaa lähteä ohittamaan...mp hieman kiihkeämmin kenties kuin diesel-Mondeo...mut siis spekulointiahan se vain on...
    Lainaa (kippari @ Touko. 09 2005,17:50) kirjoitti
    Kävi tuossa eilisellä ajolenkillä aika pelottava tilanne.Ajelin kahden auton muodostaman jonon hännillä,etummaisena asuntoauto ja minun edessäni tavallinen henkilöauto.Vauhtia oli n.80km/h ja rajoitus ko.alueella on sata.Edessä oli pitkä suora eikä vastaantulijoita näkynyt,joten päätin ohittaa autot.Pistin vilkun päälle ja räpsäytin pitkiä.Pääsin melkein edelläajavan rinnalle kun tämäkin päätti lähteä ohitukseen,ilman vilkkua suhteellisen jyrkästi koukkasi eteeni.Ei siinä auttanut muu kuin väistää vastaantulevan kaistan pientareelle,koska muuten olisin jäänyt auton alle.Oli aika perkeleellistä taiteilla yli satasen vauhdissa sorakolla,jarruihin ei uskaltanut koskea.Sain onneksi pyörän pidettyä pystyssä ja takaisin kovalle alustalle.Autoilija taisi huomata että oli melkein teilannut minut lepikkoon sillä Mondeosta pölähti musta savu sen häipyessä horisonttiin.Pysähdyin seuraavalle p-paikalle vetämään henkeä ja tasaamaan pulssia kun asuntoauton kuski kurvasi paikalle ja tuumasi että taisi olla hengenlähtö lähellä.Harmitteli kun ei ollut saanut rekkaria ylös.
    Näin henkilökohtaisen debriefingin jälkeen olen mietiskellyt miten varmistaa että edellä ajava ja varsinkin ohitettava huomaa aikeesi.Paikka ajoradalla on varmasti tärkeä ettei ajaudu ns.kuolleeseen kulmaan.Onko muita hyviä vinkkejä?
    Jotenkin tuttua Muutama viikko sitten Raumalta tullessani kohti Espoota ja lähdin ohittamaan rekkaa ja sen perässä ajanutta vanhaa ruosteen raiskaamaa Diesel Jettaa 100km/h alueella. Koska kauempana oli tulossa vastaan auto lähdin ohittamaan molempia siinä uskossa ettei Jetta kuski varmasti lähde ohittamaan vastaantulijan takia, koska matka oli reilun riittävä pyörälle ohitukseen, mutta niin siinä sitten kuitenkin kävi että kun olin melkein Jetan vieressä, niin tämä lähti ohittamaan oikein nopeasti koukkaamalla eteen. Hondan etunen jopa kerkes pikkuisen parahtamaan jarruttaessa. Jettakuski huikkasi vain kädellä ja jatkoi ohitusta päästen loppujen lopuksi nipin napin vastaantulijan alta pois. Ja kuinka ollakkaan kun sitten pääsin rekan ja Jetan ohi niin ¤%#&¤# täti ihminen siellä vaan kaasutteli ja jutteli kännykkään sen kun kerkes.
    Honda CBR1100XX
    Niin siis minkä takia väläytit pitkiä valoja? Mä oon aina luullu, että se tarkoittaa sitä, että antaa toiselle tietä/luopuu etuajo oikeudestaan.
    Kawasaki ZX-10R 2008.
    Moottoripyörällä en välätytystä käytä, mutta autolla ajaessani hämärässä tai pimeällä kyllä. Pitkien väläyttäminen opetettiin jo autokoulussa ainakin 90-luvun alussa.
    BMW RnineT -17
    Koskas tällainen sääntö on tullut? Ja kauanko sen edellä ajavan takana sitten pitäisi odotella "vuoroaan" ja varmistella, ettei hän käytä "etuoikeuttaan"?
    Mielestäni ohitus alkaa siitä kun pistää vinkkarin vasemmalle, ja ohituksen onnistumiselle on ohitettavankin tehtävä voitavansa..
    Yamaha Diversion600 -00, Kawa ZR-7S -02, Honda CBR1100XX -00, Busa -03, Fireblade 1000RR -04, Honda CBR1100XX -99, Busa -07, Busa -12, Busa -05.
    ”Hovikuvaaja”. Kuvia Motorg ry.:n ratapäiviltä : https://www.flickr.com/photos/holtsu/albums
    Lainaa (&amp K. @ Touko. 20 2005,13:07) kirjoitti
    Niin siis minkä takia väläytit pitkiä valoja? Mä oon aina luullu, että se tarkoittaa sitä, että antaa toiselle tietä/luopuu etuajo oikeudestaan.
    Käsittääkseni valojen väläyttämiseen ainoa _laillinen_ syy on ilmoittaa kirkkaalla päivänvalolla edessäolevalle, että aikoo ohittaa hänet.

Näin minulle on ainakin opetettu - kumotkaa jos olen väärässä.
    *** Poliisi on parasta huumetta! ***
    [url="http://www.adressit.com/liikenne"]Adressi: Liikennettä tulisi kehittää tielläliikkujat huomioiden[/url]
    [url="http://www.tiet.fi/"]-= TIET.FI: Tielläliikkujien Etujärjestö ry =-[/url]
    Pitkien räpäyttäminen on ns. ohiluvan kysyminen. Opetetaan autokouluissa ainakin nykyään elikkäs takana tuleva vilauttaa valoja esim rekalle, ja rekka ilmoittaa vilkullaan että OK tie on suora ja vapaa... Näin ollen takana tulijan ei tarvitse pilkkiä ja kuikkia sieltä rekan takaa kokoajan.

Itse olen tänäkesänä jo 2 kertaa päässyt todistamaan autoilijoiden hulluuksia. Toinen oli tilanne jossa lähdettiin risteyksestä, ja melkein heti risteyksen jälkeen muija puski isolla maasturillaan kaistalla vierelle ja meinas ohittaessaan viedä vielä peilin mopostani mukanaan. Tiellä 60kmh rajoitus, ja ei sillä mihinkään ainakaan nopeuksiensa puolesta ollut kiirettä. Kai sitä vitutti kun mustakilpinen romu etenee edessä.
    Moottoripyöräilen vain mielihyväkseni en vauhdin takia... Johtuisikohan se mopostani? Honda CB350F vm.74..... "Uutta" mopoa alle Honda VFR750

Skype to me
    <a href="http://jyvesolutions.jyve.com/Qcard/ekip77.htm"></a>
    Lainaa (Holtsu @ Touko. 20 2005,14:53) kirjoitti
    Koskas tällainen sääntö on tullut? * Ja kauanko sen edellä ajavan takana sitten pitäisi odotella "vuoroaan" ja varmistella, ettei hän käytä "etuoikeuttaan"?
    Mielestäni ohitus alkaa siitä kun pistää vinkkarin vasemmalle, ja ohituksen onnistumiselle on ohitettavankin tehtävä voitavansa..
    no höh, siis tarkoitan että esim. Micra ja Corvette odottaa asunto-auton takana ohituspaikkaa, sitten kun vastaan ei enää tule ketään ja tie on vapaa, niin kyllä se Micra etummaisena saa lähteä ekaksi vaikka kuinka olisi nopeempi Corvette takana myös vilkku päällä...
    Koskas tällainen sääntö on tullut? * Ja kauanko sen edellä ajavan takana sitten pitäisi odotella "vuoroaan" ja varmistella, ettei hän käytä "etuoikeuttaan"?
    Kyseinen teksipätkä on enemmänkin ohjeistusta esim huomattavasti hitaamman ajoneuvon ohittamiselle. Eim traktorin. Normaalisti se ohittaa joka ensin antaa siitä muille vinkkiä "vilkullaan" ja ohitettava ei saa mitenkään haitata ohitusta, esim kiihdyttämällä.
    Moottoripyöräilen vain mielihyväkseni en vauhdin takia... Johtuisikohan se mopostani? Honda CB350F vm.74..... "Uutta" mopoa alle Honda VFR750

Skype to me
    <a href="http://jyvesolutions.jyve.com/Qcard/ekip77.htm"></a>
    Kyllä, risteyksissä.

Ohitettaessa sitä käytetään merkkinä, että nyt mä lähden ohi. Samaten pitkien vilkautusta voi käyttää motarilla, jos joku on jumittanut ohituskaistalle, eikä huomaa nopeammin takaa lähestyvää.

Mut alkuperäiseen asiaan liittyen: se ohitus kannattaa tosiaan tehdä mahdollisimman kaukaa, jotta jää mahdollisimman paljon pelivaraa vaaratilanteen sattuessa.
    -Mielipiteet ovat niinkuin perseenreijät - kaikki joilla on eri mielipide kuin mulla, ovat perseenreikiä-
    -If You Can't Be A Good Example, Be A Terrible Warning-
    Onkohan toi joku ihan "universaali" tapa? Siis en väitä etteikö näin olisi, mutta itse 2 vuotta sitten piikkikortin ja viime vuonna B kortin ajoin, eikä ainakaan mainittu mitään tuollaisesta tavasta(tai siis en ainakaan muista).

2. osasta jäi mieleen, että jos auto on pysähtynyt pimeällä tien varteen, niin ensiksi täyty näpäyttää pitkiä valoja, notta auton vieressä häärävä kuski ei hypi tielle/et aja päälle ja sen jälkeen tyylikkäästi vilkkuja käyttäen ohi.
    Kawasaki ZX-10R 2008.
    Ihan tähän pitkien vilauttamiseen... miksi pyörissä ja autoissa on "aikuisten oikeesti" tuo pitkien valojen vilautus namiska?

Mikä on sen oikea tarkoitus, että se on näihin vempeleisiin rakennettu? Onko se vain ohitustilanteita varten kulkuneuvoihin asennettu?
    Honda CBR1100XX
    Lainaa (CebariTonni @ Touko. 20 2005,16:24) kirjoitti
    Ihan tähän pitkien vilauttamiseen... miksi pyörissä ja autoissa on "aikuisten oikeesti" tuo pitkien valojen vilautus namiska?

Mikä on sen oikea tarkoitus, että se on näihin vempeleisiin rakennettu? Onko se vain ohitustilanteita varten kulkuneuvoihin asennettu?
    Joo, siihen se on tarkotettu.
    kiloGixxerillä alinopeutta!
    Lainaa (CebariTonni @ Touko. 20 2005,16:24) kirjoitti

niiin mulle ainakin opetettiin autokoulussa jotta pitkillä pyydetään ohittamiseen lupaa... ja ompa autoissa joskus ollut muistaakseni sellainen vihreä walo taa päin mikä sytytettiin kun oli huomannut toisen pyytäwän ohi... joten oliskos se joku muinais jäänne ajalta jolloin autoissa oli suunta wiitat wilkkujen sijaan...

kliks...

<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
    -Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
    -Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>

<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
    Ei kannata puhua mistään mopoilijan etuoikeuksista sillä mielestäni se häviää täysin kun ei ole suojaa ympärillä. Siitä etuoikeudesta terrierimäisesti kiinnpitäminen saattaa maksaa vaikka mitä ja nyt en puhu pelkästään rahasta. Paras vaan miettiä, että mitä kaikkea nuo autot voivatkaan tehdä - ja tekevät kuten olemme huomanneet.
    Kaunotar ja Kulkuri

Honda VFR800
    Eiköhän se ole juuri niin, että se "liipasin" on just sitä ohitusväläytystä varten. Pitkien valojen varsinainen käyttö on toki eri paikassa, kuten kaikki tietävät. Pieni vaiva väläyttää ennenkuin vetää sinkkiä kireelle. Ja tulee nopeesti tapa eli melkein automaatio.

Näyttää yleensä toimivan. Esim. tilanne, jossa edellämenijä ( kotilo ) heitti vilkun päälle ja lähti jo vasemmalle eteen, samaan aikaan heitin pitkän väläyksen peliin ( eli molemmat tasan samaan aikaan ). Kotilo veti takaisin kaistalleen, tosin en mäkään sitten lähtenyt, kun olin jo myös vetänyt takaisin. On joskus jopa kotilokuski kiittänyt ohituksen varoituksesta eli herrasmiesmeiningistä, satuttiin vähän myöhemmin samalle huoltsikalle.

Vaikka on jonkun vuoden ajanutkin näillä vempeleillä, joskus jää se taustapeili liian vähälle tilanteissa, jossa itse kyttää ohituspaikkaa. Se viime hetken vilkaisu ei aina riitä, kuollut kulma huomioiden, eli voi olla joku vielä hätäsempi takana. Tätä jotkut jo kommentoivatkin, ja tosi kuin vesi.
    Frankenstein Junior XX:llä
    Ajoin piikki kortin muutama vuosi sitten ja viime kesänä sitten tuon kotilo kortin ja ei kyllä jäänyt mieleen pitkien vilautus ohjetta ohitukseen lähdettäessä.

Mutta tuo vilkkuhan on aika hyvä keksintö. Sitähän ei laiteta päälle kun ruvetaan ohittamaan vaan se laitetaan päälle reilusti _ennen_ kun lähdetään ohittamaan. Jos edellä menevällä on aikaa huomata se, on ohitus varmasti turvallisempaa. Ja siihen viellä lisää noita muita edellä menneitä viksuja ohjeita ja havaintojen tekemisiä

Tähän samaan vilkku juttuun sopii myös tämä kun esim. siirrytään motarilta tälläsen erkanemis kaistan kautta vai mikä se nyt onkaan. Miksi jotkut laittaa vilkun päälle vasta kun ovat siirtyneet kaistalle?
    Jos ajattelee ihan järjen kanssa eikö vilkku tulisi laittaa päälle kun ollaan siirtymässä "erkanemiskaistalle" ja kaistalle mentäessähän sen voipi jo sammuttaa eihän ketään enää kiinnosta se että olet kääntymässä sinne koska kaistalta ei muualle enää pääse?

Jooh tavallaa vähän offtopicia mut minkäs teet kun pitää purkaa hermoja...
    Honda CBR 600 RR -07/Black
    ---
    http://www.bikepics.com/members/roxigin/
  30.  
    Lainaa (Köpi @ Touko. 20 2005,15:05) kirjoitti
    no höh, siis tarkoitan että esim. Micra ja Corvette odottaa asunto-auton takana ohituspaikkaa, sitten kun vastaan ei enää tule ketään ja tie on vapaa, niin kyllä se Micra etummaisena saa lähteä ekaksi vaikka kuinka olisi nopeempi Corvette takana myös vilkku päällä...
    Kyllä homma on lain mukaan tasan tarkkaan niin, että se, joka on ohituksestaan ilmoittanut laittamalla vilkun päälle, on oikeutettu ensin ohittamaan. Jos siis takanasi on ajoneuvo, joka laittaa vilkun vasemmalle, niin silloin on turha enää eteen kiilata. Oli vette tai volkkari.

Tästä oli vastikään eukollakin noissa mopokoulun teoriakokeen kuvissa monta esimerkkiä.
    Jovain sanoi näyli
Sivu: 1 / 2:sta 12 ViimeinenViimeinen