Tulokset 1:stä 16:een 16:sta
  1. #1
    Nämä raportit olisi pitänyt olla kaikkien nähtävissä jo ajat sitten ja aina kisojen yms. jälkeen, mutta unohdin hoitaa asian..

    Tässäpä kuitenkin tämänvuotisia raportteja TM-Racingin Tomilta, jonka kanssa tehtiin yhteistyötä viimevuonnakin.

    Aloitetaan aikajärjestyksessä.
    Ja onnea Tomille tämän vuotisesta menestyksestä!
    Toivotaan parasta seuraavaan kisaan!

    t. Pekka Lehtinen & kump. ReliaTec Oy .ORG!WebShop
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  2. #2
    Hei

    Moottoripyörämessut 2005 menivät, kävijöitä oli yhteensä 75 546! Pyörä ja kuski olivat koko viikonlopun Helsinki Racing Clubin osastolla näytillä ja kertomassa road racingista kiinnostuneille kuulijoille. Osastolla riitti kävijöitä ja kyselijöitä kiitettävästi. Messuista yksi kuva liitteenä ja muutama lisää löytyy tiimin nettisivuilta. Viikolla 7 ilmestyi myös uusin Vauhdin Maailma-lehti missä on mielenkiintoinen artikkeli: Tehovertailussa kuusi Supersport 600-huippupyörää. Pyörämme on yksi näistä vertailussa mukanaolleista ollen myös B600-luokan tehokkain pyörä tässä vertailussa. Joten pyöränkin suhteen on ensi kaudesta odotettavissa paljon. Kauden suunnittelua jatketaan ja työstetään pakettia kasaan, lisää uutisia kun on niiden aika. Hyvää talven jatkoa!

    terveisin,
    Tomi Möttönen
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  3. #3
    Hei!
    Kausi päästiin aloittamaan Alastarolla viime sunnuntaina. Keli oli aamusta aika viileä mutta lämpeni päivän mittaan. Päivän treeneille ei ollut muuta tarkoitusta kuin päästä ajamaan mahdollisimman paljon ja päästä taas sinuiksi pyörän kanssa. Se onnistui hyvin. Kierrosajat olivat sitä luokkaa että niitä oli parempi mitata kalenterilla kuin Lap Timerilla.

    Yhteensä tuli ajettua lähes 70 kierrosta päivän aikana ja tärkeimpänä tuli opeteltua nappi-sifterin käyttö. Mahtava laite, saa painaa menemään torvi auki ja painaa nappia ja pistää isompaa vaihdetta sisään ilman kaasun hölläämistä saati kytkimen käyttöä.

    Viime kaudelta tuttuja kavereita oli paikalla runsain mitoin, Uskola Bros. eli siis lähes koko JAM Racing team, Aki ei päässyt paikalle kun uusi Yamaha odottelee vielä katteita. Lisäksi paikalla olivat mm. Jani Partanen ja Joni Hannula.

    Seuraavaksi on tarkoitus suunnata Virtasalmelle Motoparkkiin ensi viikonloppuna jos vain kelit antavat myöden.

    Sieltä kuulumisia sitten seuraavan kerran!

    terveisin,
    Tomi Möttönen
    TM-Racing
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  4. #4
    Hei taas!

    Harjoittelut jatkuivat viime sunnuntaina Motoparkissa. Aamulla lähdettiin matkaan JAM Racing-wagonilla Matin ja Joukon kanssa. Jussi, Aki ja Tommi tavattiin Virtasalmella. JAM Racing oli liikkeellä vain yhdellä pyörällä kun toisesta Kawasakista meni takahaarukka Alastarossa viime viikonloppuna ja Akin pyörästä uupuu vieläkin katteet. Koko päivä oli aikaa treenata melko vapaasti, ajovuoroja ei ollut vaan ajamaan pääsi ihan omien halujen mukaan. Autoja ei ollut paikalla kuin yksi formula. Pyöriä oli melko mukavasti, myös tuttuja naamoja mm. Jari Aromaa, Jani Partanen ja Joni Hannula. Päivä kului vauhtia hakiessa ja kyllä se vielä hakemisen asteelle jäikin. Jussi, Aromaa ja Partanen näyttivät menevän jo melko mukavaa kyytiä, toki sekunteja omasta ennätyksestä mutta minun viime kesäiseen vauhtiini verrattuna hyvää kyytiä.

    Päivä meni melko mukavasti ajaessa, kylmä tuuli puhalsi varikolla joten tauolla tuli kylmä. Matti oli unohtanut Jussin nahkapuvun kotiin joten Jussin kanssa ajettiin vuorotellen minun puvulla. Joten jos puku haisee niin se on Jussin syy ;-) Jouko tekaisi meille mukavan lounaan kenttäkeittiöllä ja näyttää siltä että kesällä syödään varikolla jotain muutakin ruokaa kuin makkaraa ja perunasalaattia.

    Sain Aromaan Jarilta Power Commanderin lainaksi ja illalla vielä ruuvattiin se pyörään paikalleen ja maanantai-aamuna vein pyörän Ruusilan Mixulle BikeDoctorille säädettäväksi. Omassa Commanderissa on usb-linkki rikki ja osakaasujen säätö on mahdotonta kun ajon aikana Commander ei keskustele tietokoneen kanssa. Nyt saadaan mylly vihdoin ja viimein säätöihin, kiitos Mixun ja Jarin!

    Treenit jatkuu luultavamminkin vasta äitienpäiväviikonloppuna Kemorassa JMU:n leirillä. Seuraavan kerran kuulumisia sieltä.

    terveisin,
    Tomi Möttönen
    TM-Racing
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  5. #5
    Tervehdys!

    Sunnuntaina oli taas treenien vuoro. Aamusella Vito starttasi kohti Motoparkkia ja perillä oltiin taas hyvissä ajoin. Paikalla oli paljon ystäviä ja tuttuja, Petri Rämö oli testaamassa uutta Kawasakia, ensimmäistä kertaa kilpurin valmistuttua. Oli muuten hieno peli! Petri oli värvännyt mekaanikoksi Ville "Rainman" Sundbergin ja Petrin pyörä on suurimmaksi osin Villen rakentama. Paikalla oli myös Partasen Jani, Pekkasen Pauli ja Palmi Brothers, eli Toomas ja Joonas sekä suoraan Raisiosta; Teppo "Tedy" Siivonen
    ;-)

    Keli oli hyvä, yli 10 astetta jo aamusta alkaen. Hieman pilvinen mutta sadetta ei kuitenkaan tullut. Ajat alkoivat paranemaan heti ensimmäisestä setistä alkaen ja jo toisella setillä syntyi oma ennätys jo sitten saatiin vielä päivän myötä hieman paranneltua lisää. Parhaalla kierroksella lap timer näytti lukemaa 1.34.02 joten jäi pienestä kiinni etteikö päästy 1.33 alkuisiin lukemiin. Oma ennätys parani puolella sekunnilla ja tästä on hyvä jatkaa. Toki B600 kärki on vielä 3 sekunnin päässä mutta muutama keino kierrosajan parantamiseen on jo tiedostettu ja niitä treenataan sitten seuraavalla kerralla. Samoin alustan säätöihin haettiin muutosta loppupäivän aikana ja lopulta mentiin oikeaan suuntaan, mutta siitä jatketaan seuraavalla kerralla.

    Seuraavaksi on vuorossa FixTreme-motoristipäivät ensi viikonloppuna ja pyörä on siellä esillä perjantaipäivän ja kuski vierailee paikalla pe-iltapäivän ja illan aikana. Lauantai-aamusta startataan Jurvaan moottoriliiton ajoleirille jossa vietetään viikonloppu. Mielenkiintoista nähdä millaiseen vauhtiin päästään Jurvassa, uudella pyörällä en ole siellä ajanut metriäkään. Lisää raporttia tulossa Jurvan viikonlopun jälkeen.

    terveisin,
    Tomi Möttönen
    TM-Racing
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  6. #6
    Tervehdys!

    Viikonloppu Jurvassa. Viikonloppuna oli vuorossa Suomen Moottoriliiton leiri Jurvassa. Lähdin tälläkertaa matkaan yksin lauantaiaamuna. JAM Racing sekä muut oli puhe tavata paikanpäällä ja yhteisestä teltasta oli sovittu JAM:in kanssa.

    Lauantai oli aamusta asti aurinkoinen ja lämmin, ajamaan pääsin yhdentoista maissa ja heti alkoi meno maistumaan ja ajat paranivat. Kesken päivän Sundbergin Ville auttoi alustan säädöissä ja painumat (sag) laitettiin kuntoon ja seitten keskityttiin etupään säätöihin muuten ja näistä muutoksista tykkäsi kellokin. Parhaalla kierroksella kello pysähtyi aikaan 1.14.58 transponder-ajanoton mukaan ja jatkuvasti saatiin aikoja 1.15.0 tienoille. Illansuussa järjestettiin starttiharjoitus ja yhden kierroksen kisa, pääsin starttaamaan tuohon kisaan paalupaikalta! Tosin lähdön onnistuin tyrimään täydellisesti joten siinä on yksi osa-alue lisää treenattavaksi. Toivottavasti paalupaikkoja tulisi myös oikeissa kisoissa kauden mittaan!

    Päivän jälkeen olikin aika kuitti olo ja ei muuta kun syömään, saunaan ja nukkumaan Lintuharjun Ratsutilalle. Yöllä alkoi vesisade ja sitä jatkui aamulla seitsemään asti. Aamu valkeni erittäin kylmänä (+5 C) ja oli tiedossa että kestää aikansa ennen kuin rata on kuiva. Aamupalan jälkeen startattiin radalle palelemaan ja odottelemaan kuivumista. Ensimmäiset menivät kokeilemaan pitöa puoli kahdentoista maissa ja vielä silloin oli ajolinjoilla vesilätäköitä. Päätin olla riskeeraamatta ja pakata kamat kotiinlähtöä varten. Kuitenkin olisi kasvanut sarvet päähän ja kovalla yrittämisellä olisin yrittänyt parantaa edellisen päivän aikaa, se olisi voinut päättyä huonosti enkä halunnut että SML:n leirillä pyörän "täystuho"-romuttamisesta tulee traditio. Nyt voi hyvillä mielin keskittyä ensi viikonlopun HelRC:n ajoleiriin Jurvassa. Siellä ajetaan lauantaina HelRC:n kuskien välinen mini-kisa, johon lähdetään kovin tavoittein!

    Ai niin, nyt on saatu pyörä iskuun. Iso kiitos Ruusilan Mixulle sekä Aromaan Jarille. Jarin Power Commanderilla Mixun onnistui tehdä erittäin toimiva ruiskukartta. Nyt pyörä toimii ongelmattomasti eikä harmittavaa nykimistä tapahdu ollenkaan. Myös bensankulutus putosi erittäin paljon, aiemmin pyörä kulutti 5,5dl Motoparkin ratakierrokselle, nyt vain 4dl joten kyllä se selvästi on liian rikkaalla. Erityiskiitokset Mixulle venymisestä ja kärsivällisyydestä pyörän säätöjen kohdalleen laittamiseksi!

    Seuraavan kerran kuulumisia ensi viikonlopun jälkeen.

    terveisin,
    Tomi Möttönen
    TM-Racing
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  7. #7
    Hei!

    Tässä kuulumisia viime viikon ajalta. Kilometrejä on tullut paljon ja viikon sisään ollaan ajettu jokaisella Suomen moottoriradalla. Ensin viikonloppu HelRC:n leirillä Jurvassa, sitten tiistaina tutustumassa Kemoran radan uuteen asfalttiin ja torstaina Motoparkissa jousitustesteissä ja lopuksi lauantaina Alastarossa HelRC:n ajopäivällä.

    Jurvan harjoituskisassa taas paalulla. Edellisen viikonlopun jäljiltä Jurvaan lähdettiin hyvillä mielin ja kovin odotuksin. Jo ensimmäisellä setillä kello näytti parempia lukemia kuin edellisenä viikonloppuna, mutta ilo katkesikin aika lyhyeen. Ns. "kikkamutkassa" (Myöhemmin Pryylin Timo tosin nimesi tämän mutkan Tomin mutkaksi ;-) lähti keula alta ja mentiin nurin. No, sekä kuski että pyörä selvisivät kaatumisesta vähällä. Molemmat ovat ajokuntoisia, tosin pyörän oikea kylki ei ole enää edustuskelpoinen ja kytkinvaijeri meni poikki. No, pyörä varikolle ja hommiin. Suurinta tuskaa tuotti kytkinvaijerin löytäminen, onneksi Nurmen Ville Laitilan Kukko Racingista lupasi omasta ZX-10R Kawasakistaan vaijerin jos se vain käy ja kyllähän siitä saatiin Hondaan kytkinvaijeri, kiitos Ville taas kerran avusta! Seuraavalla sessiolla kävin lyhyesti kokeilemassa tuntumaa ja pyörän toimintaa ja pyörä tuntui pelaavan hyvin. Seuraavan sessioon lähdettiin uusilla renkailla ja vaikka meno ei tuntunut kovalta niin kello tykkäsi, 1,13,564 ja kerhon kuskien joukosta päivän paras noteeraus ja paalupaikka iltapäivän kisaan! Mainittakoon että paalupaikka tuli 3:n tuhannesosan erolla Petri "Vakio" Rämöön. On mainittava että Pekkasen Pauli ajoi samana päivänä 1.11-alkuisia ja Teppo Siivonen 1.12-alkuisia aikoja joten kyllä siellä lujempaakin mentiin. Mutta silti taakse jäi nippu A-kuskeja sekä Supersport että Superbike-luokista.

    Ennen harjoituskisaa radalla sattui onnettomuus jossa puolet pääsuorasta ja suoran jälkeinen mutka oli täynnä öljyä. Tämän putsaaminen kesti 2,5 tuntia ja kisa ajettiin vasta tämän jälkeen. Kisassa ryssin startin aivan totaalisesti taas ja ensimmäisessä mutkassa olin sijoilla 8-10, mutta sieltä alkoi nousu joka pysähtyi sijalle 5. Kärjessä ajoi A-kuskit joiden vauhtiin en pystynyt tälläkertaa vastaamaan, vaikka kisan kierrosajat olivat kauttaaltaan vaatimattomat johtuen varmaankin vielä öljyn aiheuttamasta liukkauden pelosta. Maalissa siis sijalla 5. ja vakaa päätös harjoitella startteja ennen ensimmäistä kisaa.

    Sunnuntaipäivä meni ilman suurempia saavutuksia, sekä liika yritys ja öljyn aiheuttama liukkauden pelko varmaankin aiheuttivat sen että ajat jäivät lauantaita huonommaksi, pari 1,14 alkuisia saatiin kelloon muttei kummempaa. Pakkaus ja kotiin, tiistainen Kemoran keikka mielessä. Tallilla pyörää purkamaan ja katsomaan tuliko muita mahdollisia vaurioita. Oikean puolen ilmaputki oli hieman kärsinyt mutta tuli kuntoon ilmastointiteipillä.

    Kemoran uusi asfaltti lupaavan nopea. Tiistaipäiväksi Vito suuntasi Tampereelta Veteliin Kemoraan kokeilemaan uutta asfalttia. Kemoran rataan uusittiin pinnoite vime syksynä ja nyt keväällä se pinnoitettiin uudelleen. Uusi pinta on erittäin sileä ja tasainen, hyvän kelin sattuessa heinäkuun kisoissa tullaan varmasti näkemään uusia rataennätyksiä eri luokissa.

    Koko päivän oli erittäin kova vastatuuli pääsuoralla joka vähensi huippunopeutta ~20km/h. Tämä näkyi myös kierrosajoissa. Silti paras kierrosaika oli 1,15,74 joka on 1,3 sekuntia parempi kuin viime vuoden paras joten hyvään vauhtiin näyttäneen pääsevän myös Kemoralla. Tosin arvelun varaan jää kuinka lujaa muut tulevat menemään tuolla uudella pinnalla. Tosin ilman vastatuulta luulen että ajasta olisi saanut helposti 0.5-1 sekuntia pois.

    Illalla purin keulan ja löytyi syy keulan toimimattomuuteen sekä mahdollisesti myös kaatumiseen. Torstaina on tiedossa alustan säätöä Motoparkissa sillä nyt tehdyillä keulamuutoksilla on vaikutusta koko ajettavuuteen ja joudutaan säätämään alusta uudelleen Motoparkissa.

    Alustan säätöä Ville Sundbergin johdolla Motoparkissa. Motoparkkiin suunnattiin alustan säätöön. Koko päivä meni eri asetuksia kokeillessa ja hakien hyvää balanssia jousitukseen. Päivä meni ilman kummempia saavutuksia, iltapäivästä alusta alkoi tuntumaan kohtuu hyvältä ajaa mutta keula menee viikonlopun jälkeen vielä uudelleen rakennettavaksi jotta saadaan säätömahdollisuuksia enemmän, nyt tuntui paluuvaimennuksesta loppuvan säätövara kesken, johtuen osaksi 5W öljyistä. Paras aika oli pari kymmenystä ennätystä huonompi mutta tyytyväinen täytyy olla että noilla säädöillä päästiin siihen aikaan ihmeemmin puristamatta. Kiitokset Ville taas korvaamattomasta avusta.

    Alastarossa rataa opettelemassa. Lauantaina oli vuorossa Alastaron ratapäivä HelRC:n ja Ducati Clubin järjestämänä. Jo etukäteen oli tiedossa että alustan kanssa joudutaan tekemään töitä aika lailla myös Alastarossa. Onneksi Jouko oli mukana joten Joukon hoitaessa pyörän laiton muulta osin itselle jäi aikaa keskittyä alustaan. Alussa oli suuria ongelmia kääntyvyyden kanssa, kaikki hitaat mutkat mentiin reilusti leveäksi, tähän ongelmaan apua löytyi perän nostosta. Pyörä oli myös aika levottoman tuntuinen mutta löydettiin jonkinlaiset lääkkeet tähänkin. Päivän paras aika oli 1.28.09 joka on oma ennätys mutta aika vaatimaton aika tälle radalle. Kahden viikon päässä olevaan kisaan mennessä pitää löytää lääkkeet miten ajasta saadaan noin 2 sekuntia pois.

    Seuraavana on vuorossa Kemora Open I-tapahtuma lauantaina 4.6 Kemoran radalla Vetelissä jossa olen näyttämässä ajolinjoja ja opastamassa katumotoristeja rata-ajoon. Toivottavasti ennätän samalla myös testata uusittua keulajousitusta. Sunnuntaina on sitten vuorossa MP-tuki ry:n ratavuoro Alastarolla.

    terveisin,
    Tomi Möttönen
    TM-Racing
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  8. #8
    Hei!

    Kemorassa ajo-opastusta ja Alastarossa sateenpitämistä.

    Viikonloppuna oli suunnitelmissa ajaa ensin lauantai Kemorassa ajo-opetuksen merkeissä sekä sunnuntaina treeniä Alastarossa. Kemorassa oli moottoriradan järjestämä Kemora Open-tapahtuma johon lupauduin opastamaan katumotoristeja sekä ajolinjoissa että pyörän tekniikassa. Radan henkilökunta järjesti minulle mahdollisuuden ajaa alustansäätötestiä sekä starttiharjoituksia ennen tapahtuman alkua muilta suljetulla radalla. Starttiharjoituksia pääsin tekemään starttivaloilla, tästä kiitos Jyrille! Keli oli hyvä ja päivä meni loistavasti, myös osallistujat olivat tyytyväisiä. Pryylin Timo toi rattaita lainaan ja kävi kokeilemassa pyörää, alusta sai Timolta kiitosta. Iltapäivästä pääsin sitten ajamaan vapaasti nopeaan ryhmään. Sain ajettua muutaman kierroksen Rune Kullan perässä katsomassa parempia ajolinjoja ja tämä tuotti tulosta, paras aika mikä kelloon jäi oli 1,14,32 joka on 0,3 sekuntia nopeampi kuin Jani Partasen ajama virallinen B600-luokan kierrosennätys. Tosin täytyy muistaa että Jani on ajanut tuon ajan viime kesänä ja nyt rata on uuden pinnoitteen ansiosta varmasti nopeampi kuin viime kesänä. Mutta tuokaan kierros ei ollut täydellinen vaan muutaman virhepaikan tiedostin ajossani sekä takarengas oli jo todella kulunut ja lipsui mutkien ulostulossa joten pelkästään nuo asiat korjaamalla uskoisin ajan tippuvan helposti 0,5-1 sekuntia. Vauhti on varsin lupaavaa!

    Sunnuntaina oli vuorossa Alastaron MP-tuki ry:n rataharjoittelupäivä. Päivä näytti ihan hyvältä Tampereelta lähtiessä mutta juuri ennen ensimmäistä ajovuoroa alkoi satamaan vettä. Veden tuloa jatkui sitten koko päivän ja en ollut edes varautunut sateeseen kunnollisilla sadekelin renkailla joten päätin ajoissa että sateen sattuessa en aja. Iltapäivällä neljän maissa tuli mitta täyteen ja pakattiin tavarat autoon ja lähdettiin viettämään loppupäivää kotiin. Pyörää ei tarvinnut edes käynnistää koko päivänä. Suunnitelmissa on mennä Alastaroon ajamaan vielä joko tiistaina tai keskiviikkona riippuen millaista keliä on luvassa sekä miten flunssa hellitää. Iski sunnuntain jälkeen kova flunssa ja hieman myös kuumetta. Ja viikonloppuna onkin sitten kisaviikonloppu Alastarossa. Viikonloppu alkaa perjantaina vapailla harjoituksilla ja lauantaina ajetaan aika-ajot alkaen klo12.30 sekä klo17.40. Sunnuntaina on warm-up klo9.00 ja kisastartti on edessä klo11.25. Koko viikonlopun ohjelma myös muiden luokkien osalta löytyy http://www.turunmoottorikerho.fi/soaikataulu.htm Tervetuloa jännittämään paikanpäälle!

    terveisin,
    Tomi Möttönen
    TM-Racing
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  9. #9
    Hei taas,
    lisäyksenä edelliseen, Perhonjokilaaksossa oli 2.6.2005 juttu minusta sekä Kemoran viime viikonlopun ratatapahtumasta. Jutun pääset lukemaan kotisivujen kautta kuulumiset-osiosta.

    terveisin,
    Tomi Möttönen
    TM-Racing
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  10. #10
    Menestystä Alastarosta.

    Kisaviikonloppuun Alastarossa aloitettiin valmistautuminen jo tiistaina jolloin käytiin ajamassa päivän verran ko. radalla. Meno alkoi jo maistua ja päivän aikana kirjattiin oma ennätys 1,27,46. Kuitenkin jäi vähän hampaankoloon ja kun vielä Topi Haaralan kanssa soiteltiin ja sovittiin menevämme ajamaan keskiviikoksi niin toivo paremmasta heräsi. Topin kanssa ajettiin keskiviikkona aamupäivä kahdestaan, muita ei radalla ollut. Topi antoi arvokkaita vinkkejä ja aamusta saatiin aika painumaan 1,27,0 alkuisiin lukemiin muttei 1,26 puolelle. Keskellä päivää radalle oli yksityisvaraus ja tämä aika käytettiin pyörän säätämiseen ja renkaidenvaihtoon. Tässä vaiheessa Topi oli ajanut 1,21 alkuisen ajan ja päätti lähteä. Jäin vielä illaksi ajamaan ja Erkan, Hietasen Tapsan ja Tipin imussa pääsin päivän parhaaseen 1,26,8. Olin päivään tyytyväinen ja päätin lähteä kotiin.

    Varsinainen kisaviikonloppu alkoi torstai-iltana jolloin menimme paikalle Uskolan Jussin kanssa pystyttämään telttoja. Yön aikana paikalle saapui myös Aki ja Tommi, itse olin jo päättänyt että perjantaina en aja koska ajoaikaa on niin vähän ja säästän paukkuja lauantain aika-ajoihin. Päivän aikana auttelin kavereita pyörien kanssa sekä laittelin oman pyörän katstuskuntoon. Iltapäivällä kävin katsastamassa pyörän ja lähdin Tampereelle hakemaan Joukoa sekä käymään työpaikan kesäjuhlilla Hotelli Rosendahlissa. Illalla taas takaisin Alastaroon mökille ja valmistautumaan lauantain aika-ajoihin. Jussi oli varannut meille koko kisaviikonlopuksi Alastaron UA:n mökin aivan radan vierestä. Mökillä meitä oli JAM Racing, TM Racing sekä Elo Racing, yhteensä 12 henkeä.

    Lauantai-aamu valkeni kirkkaana, sadetta oli luvattu vasta sunnuntaiksi. Ensimmäiset aika-ajot olivat 12.30 ja noissa sain parannettua ennätystäni ja ajamaan ajan 1,26,010. Ei aivan päästy 1,25 puolelle! Noh, aika-ajoissa käytin vanhoja renkaita jolla oli takana jo aika lailla kierroksia ja sen kyllä huomasi mutkien sisäänmenoissa ja avauksissa, sisäänmennessä etupää luisti ja avauksessa takapää. Tuolla ajalla oli tässä vaiheessa luvassa 6:s lähtöruutu. Toisiin aika-ajoihin vaihdoin uudet renkaat alle ja uskoin pääseväni lujempaa, toisin kävi. Aika ei parantunut, ei tosin muillakaan kärjestä ja lähtöruutu sunnuntain kisaan oli 6:s. Uran paras lähtöruutu radalla jossa olen ajanut erittäin vähän ja kisassa josta ei suurensuuria odotuksia tuloksen suhteen ollut. No, sen verran täytyy myöntää että perjantaina kun kävin maksamassa osallistumismaksua niin uskoa itseen löytyi sen verran että maksoin korkeamman osallistumismaksun joka oikeuttaa palkintorahoihin mikäli sijoitus on 10:n paremmalla puolella ;-) Lähtöruudukossa asetelmat: Parviainen, Aarnio, Saarinen, 2 ruotsalaista välissä ja minä. Seuraavaksi Partanen ja Maikola. Sunnuntai alkoi sateisena, warm-up oli 9.00 ja se ajettiin selkeästi märällä radalla. Warm-upissa haettiin moottorin säätöjä, paria eri ruiskukarttaa kokeiltiin ja löydettiin se oikea tälle kelille. Sadekeliin suunnittelin lähteväni käytetyillä sadekelin renkailla, joilla ajoin viime vuoden viimeisen kisan Motoparkissa.

    Kisaan mennessä sade oli tauonnut ja rata täysin kuiva ajolinjojen osalta. Kisaan siis kuivan kelin renkailla. Lämmittelykierroksella lähtöruudusta 5 startannut ruotsalainen hölmöili todenteolla ja kaatui jo kolmanteen mutkaan. Startti meni minulta kohtuu hyvin, muutama ylimääräinen pääsi kuittamaan mutta ensimmäisellä kierroksella palautin omat asetelmani ja jopa paransin. Ajoin neljäntenä edelläni kolmikko Parviainen, Aarnio ja Saarinen. Välillä näytti jo siltä että kolmikko pääsee karkaamaan mutta onnistuin nostamaan vauhtia siten että sain kolmikkoa kiinni. Sitten Aarnio alkoi pudota vauhdista selvästi, kun pääsin Markon konttiin kiinni niin syykin selvisi, sadekelin renkaat alla! Parin mutkan jälkeen pääsin kuittaamaan Markon, joka muuten ajoi hyvää kyytiä sadekelin renkailla kunnes ne sulivat alle. Nyt siis kolmantena ja takaa-ajoon kaksikkoa Japi ja Markku. Muutaman kierroksen ajettuani sain Markun kiinni, Markun kierrosajat olivat huonontuneet muutaman sekunnin kymmenyksen ja pääsin iskemään ohi. Parin kierroksen jälkeen oli pääsuoran päässä keltaiset liput, kolmosmutkassa oli joku kaatunut. Hidastin liikaa vauhtia ja Markku pääsi kuromaan eron kiinni. Samoin kadotin rytmin keltaisten lippujen jälkeen ja Markku kuittasi sijoituksen takaisin Las Palmasin jarruissa. Menetin mutkassa aikaa ja Markku pääsi hieman karkuun. Tästä alkoi takaa-ajo ja viimeisellä kierroksella pääsin jo Markusta iskuetäisyydelle mutta viimeisessä mutkassa oli keltaiset liput jotka estivät ohitusyrityksen ja tuloksena kolmas sija! Uran ensimmäinen palkintopallisijoitus, tuskin voitte uskoa kuinka onnellinen mies löytyi kypärän sisältä! Oli hymy herkässä! Nimiini tuli myös kisan nopein kierrosaika 1,25,529 joka on sekunnin kymmenyksen huonompi kuin Sami Pennan nimissä oleva B600-luokan rataennätys.

    Viikonloppuna kokeiltiin varikolla kumppanuustiimin JAM Racingin kanssa uutta konseptia jolloin yhdistetään voimavarat ja varikkoteltat siten että käytämme JAM:in 4x8m telttaa pyörätelttana ja minun uutta telttaa oleskelu ja sosiaalitelttana. Tämä oli onnistunut kokeilu jota tullaan jatkamaan myös muissa kisoissa. Myös JAM:in osalta kisaviikonloppu oli kohtuu onnistunut, onnistunein suoritus oli Matin 4:s sija B Superbike kisassa, Matti ajoi kisassa ajan 1,25,1 ja kuittasi sillä meidän keskinäisen vedonlyönnistä itselleen myslipaketin jonka luovutus tapahtuu ensi viikonloppuna Motoparkin kisan yhteydessä ;-) Jussilla oli hieman epäonnea vauhdikkaassa A Superbike-kisassaan ja tästä tuloksena kaatuminen Las Palmasin mutkassa. Jussi loukkasi hieman nilkkaansa ja näillä näkymin ei tule ajamaan Motoparkin kisassa. Aki ajoi B600-lähdössä sijalle 14.

    Sarja jatkuu seuraavana viikonloppuna Motoparkin radalla Virtasalmella. Tiimi matkaa radalle keskiviikkoiltana ja ajaa testit torstaina ja perjantaina. Nyt palataan tuttuun SM-osakilpailutyyliin jolloin B-luokkien kisat ovat jo lauantaina ja 5 parasta B-kuskia pääsee ajamaan sunnuntaina A-kisaan. Toivotaan että olisi kisalähtö sekä lauantaina että sunnuntaina
    ;-) Tosin tuohon suoritukseen pitää ajat parantua selvästi, nykyisellä ennätysajalla ei olla kärkiviisikossa. Kympin sakkiin tähdätään kuitenkin. Kisaviikonloppuna ajetaan seuraavasti: I aika-ajo 12.40 ja II aika-ajo 15.05. Kisa 16.50. Sunnuntaina SS600 kisa 15.15. Koko aikataulu linkistä http://www.srra.fi/docs/aikataulut/v..._aikataulu.pdf

    Tervetuloa paikanpäälle kannustamaan!

    terveisin,
    Tomi Möttönen
    TM-Racing
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  11. #11
    Kauden toinen road racing-kilpailu ajettiin Motoparkin radalla Virtasalmella viikonvaihteessa. Tiimi matkasi paikanpäälle jo keskiviikkoiltana tarkoituksena testata ja harjoitella torstai ja perjantai ennen lauantain kisapäivää. Keskiviikkona saavuimme paikanpäälle Juva Campingiin josta JAM Racing oli hoitanut meille majoituksen viikonlopuksi. Keskiviikko oli ollut Itä-Suomessa sateinen, mutta torstaiksi ja perjantaiksi luvattiin hyvää säätä. Torstai-aamu valkenikin loistavassa säässä ja aamusaunan jälkeen suuntasimme radalle pystyttämään leiriä. Päivän aikana ajoimme Huuhtasen Akin kanssa yhdessä vuorovedoin ja tämä tuotti tulosta. Ensin pääsimme 1,33 alkuisiin aikoihin ja pian Akin ollessa vetovuorossa kello pysähtyi parhaimmillaan aikaan 1,32,21. Oma ennätys parani siis 1,8 sekuntia. Keskipäivällä pyörän kaatumisen seurauksena radalle tuli öljyä joka aiheutti parin tunnin tauon ajamiseen. Aki lopetti ajamisen tähän ja minä jatkoin iltapäivällä mutta jäin aamupäivän ajoista n. sekunnin. Iltapäivän aikana tuli kokeiltua Petri Rämön Kawasaki ZX-6RR:ää sekä Uskolan Masan ZX-10R:ää. Illalla saunaan ja ajoissa nukkumaan.

    Perjantaina taas aamusaunan kautta ajamaan. Perjantaina tuli ajettua kohtuu paljon kierroksia mutta ajat jäivät torstaita vaisummaksi, normaali kierrosaika vakiintui siihen 1.34 tienoille, parhaan ollessa 1,33,5 tai sinnepäin. Illalla mietittiin vähän rengasvalintoja ja spekuloitiin lauantain säällä. Alle vaihdettiin Haaralan Topilta hankitut käytetyt renkaat ja toisille vanteille käytetyt sateiset. Taas illalla saunaan ja Campingin terassilla pari kaljaa ja nukkumaan.

    Lauantaina perinteisesti aamusaunaan ja radalle. Keli näytti vielä aamulla mitä loistavimmalta ja ensimmäisiin aika-ajoihin päästiin kuivalla. Yritimme taktikoida itsemme eturiviin odottamaan radalle pääsyä vieden pyörät hyvissä ajoin lämppäreiden kanssa seisomaan varikon portille mutta ratatoimitsijat eivät päästäneet pyöriä haluamiimme paikkoihin odottamaan ja näin taktiikkamme epäonnistui ja emme päässeet ensimmäisinä radalle. Ruuhkassa raivasin tilaa eteen mutta muutaman kierroksen jälkeen alkoi pyörä pitämään meteliä. Luulin pakosarjan jousen katkenneen ja putken pääsevän näin hieman vuotamaan ja jatkoin ajamista. Ääni koveni ja pääsin yhden lähes puhtaan kierroksen ajamaan mutta pyörä kärsi väännön puutteesta ja tulin varikolle. Analyysi oli tyly, pakoputki on irtipoikki! Ei muuta kun varikolle purkamaan pyörää ja selvittämään mahdollisuuksia hitsauttaa putki kasaan jossain. Parhaaksi vaihtoehdoksi muodostui Tuulen Jonnen paja kaivoksella josta löytyi TIG ja rosteripuikot. JAM Racingin Tommi osaa hitsauksen ja lähti hitsaamaan putkea kasaan. Tommi saikin putken ehjäksi ja päästiin ajamaan toinen aika-ajo vielä. Kiitos jälleen avusta, Tommi!

    Toisissa aika-ajoissa pääsin ajamaan muutaman hyvän kierroksen ja paras aika oli 1,33,112 johon olin ihan tyytyväinen. Sillä irtosi 8:s lähtöruutu. Paalulla jälleen Parviainen, Collin toinen, Partanen 3., Saarinen 4., Aarnio 5., Huuhtanen 6 ja Haantaus 7., tuttuja miehiä Alastaron kärkisijoilta paitsi Aki jonka vauhti Motoparkissa ei kuitenkaan ollut yllätys. Toiset aika-ajot ajoin jälleen Topin vanhoilla renkailla. Kisaan päätin laittaa alle uudet renkaat, K2-seoksiset Racetecit.

    Kisaa ennen taivaalle kasaantui pilviä ja kisan odotus oli stressaavaa, onko sade vai ei. Takavanne oli lainassa Palmin Toomakselta joten sadekelin kumit oli valmiina. Aivan ennen starttia taivaalta alkoi tippumaan pisaroita ja peli tuntui selvältä, sateista alle ja äkkiä. Kuitenkin kisan tuomaristo empi päätöstä julistaa wet race ja pisarointi taukosikin ja rata tuskin edes kastui. Kisaan siis kuivan kelin renkailla, kisahan tullaan keskeyttämään mikäli sade tulee olosuhteiden muututtua radikaalisti. Otin jälleen sikahuonon startin ja alkukisa oli raivoamista sijoituksissa ylöspäin, ensimmäisellä kierroksella takasuoralla oli 12. joten ei hyvältä näyttänyt. Mutta napsin sijoituksia tasaisesti ja nousin ohi Partasen. kuudenneksi. Takana oli myös Parviainen joka oli ajanut lähtösuoran shikaanissa ulos ja palannut radalle jälkeeni. Osasin odottaa Japin iskua ja tulihan se viimeisillä kierroksilla. Lähdin Japin perään Haantauksen Villen takaa-ajoon ja pääsimme molemmat ohi Villestä ja kuittasin vielä Japin takasuoralla tehojen ansiosta. Japin pyörä ei vakiona kipittänyt samaa vauhtia kuin minun. Japi kuitenkin kuittasi sijoituksen takaisin viimeisellä kierroksella toiseksi viimeisessä mutkassa ennen shikaania. Yritin vielä iskeä shikaanissa mutta meinasi käydä huonosti. Ajoin shikaanin liian sisältä ja pyörä ei taittunut enää shikaanin oikeaan ja ajoin kanttarin päältä ja pyörä meinasi heittää kuskin selästä, iskin kypärän pleksiin joka meni rikki. Pystyin kuitenkin pitämään Villen takana ja sijoitus maalissa kuudes. Kohtuu tyytyväinen täytyy olla. Jos hieman spekuloidaan niin vauhti olisi saattanut riittää kärjen mukana jos olisin päässyt ajamaan kärjen mukana alusta asti, nyt otin huonon startin ja tipahdin hitaampien taakse. Mutta ei jossitella enempää, itse tuli startti jälleen mokattua ja se siitä. Viisi parasta sai mahdollisuuden ajaa sunnuntain A-kisassa, ketään ei viivalla näkynyt sunnuntaina, itse olisin tarttunut tilaisuuteen ajaa ylimääräinen kisastartti ja mitata vauhtia A:ssa.

    Seuraavaksi on vuorossa testausta Juhannuksena Jurvassa jonne suuntaamme Palmin Toomaksen kanssa. Viikko juhannuksesta on vuorossa Jurvan kisaviikonloppu. Nykyisten aikataulujen mukaan B600 aikataulu Jurvassa lauantaina 2.7.2005 on seuraava: I aika-ajo 9.20 ja II aika-ajo 12.40. Kisa on 15.30. Tervetuloa paikanpäälle kannustamaan ja seuraamaan jännittäviä kisoja!

    terveisin,
    Tomi Möttönen
    TM-Racing
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  12. #12
    Hei,
    tälläkertaa kuulumiset tulevat vähän myöhässä kun en ole päässyt sähköpostin ääreen vähään aikaan.

    Botniaringin kisat takana.

    Jurvan Botniaringillä ajettiin viikonvaihteessa road racingin 3. osakilpailu. Tiimille viikonloppu toi 2 kisastarttia, lauantaina varsinaisen Supersport B-startin lisäksi päästiin ajamaan sunnuntaina Supersport A-startti.

    Kisaviikonloppuun valmistautuminen alkoi oikeastaa jo juhannuksena jolloin olimme Palmin ja Vehniäisen kanssa ajamassa Jurvassa Veteraanimoottoripyöräilijöiden leirillä. Varsinaisesti kisaviikonloppu alkoi osaltamme perjantaiaamuna jolloin suunnistimme Tampereelta Jurvaan, heti pääsyämme perille ja ajamaan alkoikin epäonni. Ensimmäisellä kierroksella nurin, tiesin kyllä että renkaat eivät välttämättä ennättäneet lämmetä lämppäreillä kunnolla ja ajoinkin aikalailla hiljaa, kierroksen viimeisessä mutkassa kuitenkin eturengas lipesi alta. Pyörä meni aikalailla huonoon kuntoon, vaurioina mm. katkennut takarunko, jäähdytin, katteet, pleksi, kytkinvaijeri, jalkatappi, stonga ja jarruvipu. Eli tyhmyydestä sakotetaan... Varikolla pyörä atomeiksi ja osia lainaamaan. Pekkasen Paulilta löytyi takarunko, Pryylin Timolta jäähdytin ja pleksi, Palmin Toomakselta katteet. Kiitos osien lainasta kaikille kavereille! Oma takarunko saatiin kyllä parsittua kasaan Jurvassa konepajalla ja paikalleen illalla, käytetään sanaa parsiminen kun työn jälki ei kyllä vastannut kallista hintaa... Jouko taas loihti illan ja yön aikana katteista yhtä hyvät kuin ennen. Perjantaina pääsin ajamaan pari settiä kun pyörä saatiin kuntoon.

    Lauantai valkeni jälleen lämpimänä ja päivästä oli tulossa erittäin paahtava. Ensimmäiset aika-ajot olivat onneksi jo 9.20 aamulla jolloin ei ilma vielä ollut lämmennyt aivan paahtavaksi. Aika-ajoissa sain ajaa kohtuu monta puhdasta kierrosta mutta aika-ajojen loppupuolella juuri kun olin parhaassa vauhdissa tuli hitaampia eteen. Paras kierros kohtuullinen 1,13,9 ja sijoitus 8. tällä erää. Toisissa aika-ajoissa en parantanut mutta kukaan ei toisaalta noussut edellekään. Kolmen kärki (Parviainen, Saarinen ja
    Aarnio) menee lujaa täälläkin. Yhteistiimimme telttaan tuli säpinää Aki Huuhtasen laitettua aika-ajojen loppupuolella Yamahansa yhtä säpäleiksi kuin minä perjantaina. JAM Racing sai kuitenkin Yamahan kuntoon kisastarttiin, näin ainakin luulimme...

    Kisastartti oli 16.30. Kisassa sain kohtuuhyvän lähdön ja ensimmäisten mutkien jälkeen olin sijalla 6 aivan Magnus Collinin kannassa. Kierroksella 2 Aki nosti käden pystyyn lähtösuoralla ja hidasti vauhtiaan, pyörä ei toiminutkaan! Mankka pääsi Akista ohi tällä suoralla mutta jäin Akin kantaan seuraavalle suoralle asti ja Mankka pääsi vähän karkaamaan. Aloitin raivoisan takaa-ajon Mankan kiinnisaamiseksi mutta kuumuus alkoi verottaa miestä, virheitä tuli joka kierroksella ja taakse en uskaltanut katsoa. Muutaman kierroksen ajan onnistuin kuromaan eroa kiinni mutta sitten Mankka alkoi kasvattaa eroa ja täytyi keskittyä parantamaan omaa ajoa siten että muut eivät tule edelle. Tässä onnistuinkin vaikka kuulin jälkikäteen että Ollikaisen Juha oli pariinkin otteeseen yrittänyt ohitusta. Onneksi kierroksella ohitettavat tulivat minun kannalta sopivasti sotkemaan pakkaa ja pystyin pitämään sijoitukseni. Maalissa siis viides ja mieltä alkoi jo kutkuttamaan mahdollisuus päästä ajamaan sunnuntaina Supersport A-lähtö. Marko Aarnio otti voiton ennen Saarista ja Parviaista. Meidän kisan jälkeen oli vuorossa Superbike B-lähtö jossa JAM Racingin Matti Uskola otti ensimmäisen voittonsa. Yhteistiimillemme oli siis tiedossa voitonjuhlat, toki meidän kuskien osalta vaisut koska minulla oli sunnuntaina kisa samoin kuin Uskolan veljekset tulisivat ajamaan sunnuntaina veljesten väliset Superbike A-startissa.

    Illalla Rämön Petrin ja kumppaneiden kanssa saunaan ja illemmalla parille oluelle rataravintolaan ja aikaisin nukkumaan. Sunnuntaina warm-up 10.30 ja kisastartti 13.25. Jätin samat renkaat alle mitä olin käytänyt jo lauantain kisassa. Startti sujui taas hyvin ja pääsuoralla kuittasinkin Saarisen Markun ja Maikolan Jessen mutta pari kierrosta myöhemmin molemmat menivät ohi. Jäin tasaisesti Jessen ja Markun vauhdista ja ajelin omaa kisaa viimeisenä. Maalissa sijoitus 14. ja samalla viimeinen maaliintulleista. En pystynyt edes samoihin aikoihin mitä omassa kisassa lauantaina, joten aika pettynyt voi olla. Kuitenkin eka A-startti takana ja kokemusta kertyi. Oma vauhti ei vielä riitä noihin kapinoihin mutta koko ajan mennään eteenpäin.

    Kisasta suunnattiin suoraan Perhoon ja Kemoralla on tarkoitus harjoitella viikolla riittävästi jotta menestys seuraavan viikonlopun kisassa on taattu.

    terveisin,
    Tomi Möttönen
    TM-Racing
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  13. #13
    Tässä taas kuulumisia Kemorasta, hieman jälkikäteen kun toipumislomaa pidettiin internetin ulottumattomissa...

    Kemoran kisaviikonloppu.
    Kemorassa aloitettiin treenaaminen tiistai-iltana. Maanantai ja tiistai meni pyörän laittamisen Jurvan kaatumisen jäljiltä. Tiistai-iltana ajettiin muutama setti todella kuumassa säässä, samoin keskiviikkona ajoin muutaman setin vasta illasta. Ajoissa päästiin siihen 1.14 alkuisiin mitä ajoin jo kesäkuussa Kemora Open-tapahtumassa, lujempaa olisi päästävä mutta vetoapua ei ollut. Olin luvannut muutamalle tiimille yösijan vanhempien mökiltä Perhosta kisaviikonlopun ajaksi ja Turtle Racingin Milla ja Petri tulivatkin keskiviikkona illasta. Odottelin heidät Kemoralla ja laittelin telttaa kuntoon ja illalla lähdettiin mökille saunomaan. Mukaan tuli myös Palmin Tomppa. Torstaina aloitettiin ajelu aamusta ja koko päivän aikana tuli ajettua aika hyvin kierroksia, illalla ajettiin Aarnion Markon kanssa setti yhdessä ja päästiin molemmat 1.13 puolelle. Itsellä paras oli 1.13.92. Torstaina paikalle tulivat myös Uskola Bros. JAM Racingista mukanaan Leila-mekaanikko. Matille sattui ikävä kaatuminen jo toisella ajosetillä ja Masa loukkasi samassa rytäkässä kättään, kunnon ajohaava ja perjantaiksi oli sitten luvassa röntgen. Tiimillä meni koko ilta Masan katteiden kuntoon laittamiseen. Aki ja Tommi olivat tulossa joskus yöllä, ja niinhän se menikin, 3.30 yöllä auto kaartoi pihaan.

    Perjantaina oli luvassa treeniä vain 4 settiä, käytin ne kaikki hyväksi samoin kun myös yhden ylimääräisen STD600-luokan ajovuoron. Samaan vuoroon lähti myös Superbike B ja Jussi lähti vetämään Mattia vauhtiin, tosin Jussi olikin sitten taas vuorostaan nurin. Ja illalla taas vuorossa katteiden korjausta. Omaa mekaanikko Jouko tuli myös illansuussa paikanpäälle rengassulkeisiin. Samoin paikalle tuli tukijoukot Paula ja Veera. Illalla taas grillailua ja saunomista.

    Lauantaina oli vuorossa aika-ajot. Ensimmäiseen aika-ajoihin lähdettiin vanhoilla renkailla. Ajoin viisaasti katsellen sopivan sauman jossa pääsin ajamaan monta puhdasta kierrosta. Vauhti alkoi löytymään ja viimeinen ja samalla paras kierros oli 1.13.8. Ajattelin tämän olevan ihan hyvä, se oikeuttikin viidenteen lähtöruutuun, mutta Magnus Collin oli mennyt jo 1.12 puolelle ajalla 1.12.8, huh! Toisiin aika-ajoihin laitettiin alle uudet kumit ja aika paranikin mutta niin parani myös muilla. Oma aika 1.13.6 ja seitsemäs lähtöruutu kisaan. Kisassa taas uskomattoman huono startti, pääsin kuitenkin kohtuu nopeasti hitaammista ohi ja Partasen taakse. Partasen kanssa käytiin kovaa taistoa ja monta kertaa yritin ohi pääsuoran päässä, siellä Jani jarrutti enemmän mutta röyhkeys ei riittänyt tunkea väkisin ohi. Loppukierroksilla vauhti olisi riittänyt reippaasti Janin ohitukseen mutta kierroksella ohitettavat tulivat eteen ja Jani pääsi vielä kuittamaan Aarnion Markon. Itse jäin Markon taakse vaikka yritinkin vielä viimeisellä kierroksella Markosta ohitusta paluusuoran jarruissa. Viimeisessä mutkassa vielä Virtasen Petri kaatui öljyyn edeltämme joten maalissa sijoitus 6. Jäi harmittamaan sillä paremmalla lähdöllä olisin pystynyt kyllä vastaamaan kärkijoukon vauhtiin, nimittäin Magnus kaatui ja muut menivät suunnilleen samaa vauhtia kuin itse. Minulle kirjattiin kilpailun neljänneksi nopein kierrosaika 1.12.522 eli parannusta tuli yli sekunnilla! Podiumilla tuttu mies Jarno-Petteri Parviainen, Markku Saarinen toinen ja Jesse Maikola kolmas Illalla tuli kutsu sunnuntain A-kisaan johon osallistuin mielelläni mittaamaan vauhtia A-luokkaan. Illalla taas saunomista ja grillailua ja aikaisin nukkumaan sunnuntain kisaa varten. Mekaanikkopuoli sekä kuskeista Masa tosin kunnostautuivat juhlimalla aamuun asti.

    Suunnittelimme aamun niin että söisimme aamiaisen vasta varikolla joten saimme tunnin ylimääräistä nukkuma-aikaa. Aamulla starttasimme Paulan sekä Petrin ja Millan kanssa varikolle laittamaan renkaita lämppäreihin. Jussi soittikin pian perään ja pyysi laittamaan myös hänen renkaat lämppäreille. Warm-upissa ajoin rennosti ja hain vain tuntumaa. Warm-upin jälkeen päätin kuitenkin vaihtaa kisaan uudet renkaat alle. Ei muuta kuin rengastalkoisiin ja hyvillä mielin A-kisaan.

    Kisassa sain hyvän startin ja pääsin hyvin A-kuskien joukkoon mukaan ja olin toisena B-kuskeista ja toisella kierroksella paluusuoralla lähdin hakemaan ohitusta Aarniosta joka oli B-kuskien johdossa sillähetkellä. Ajattelin jättää jarrut tosi myöhään koska tiedin Markon ajavan mutkan todella leveällä linjalla. Jarrut jäikin tosi myöhään sillä painaessani jarruja niitä ei ollut! Muutama lisäpumppauskaan ei tuonut tulosta joten ennätin vain ajatella että otetaan takajarrulla vauhtia pois niin paljon kuin saadaan ja sitten täytyy kaataa pyörä sillä kaiteeseen mennään ja lujaa. Hiekalla onnistuin jotenkin kaatamaan pyörän ja pääsemään pois kyydistä. Itse menin paalien läpi suoraan rengasvalliin ja pyörä meni vielä pidemmälle, rauta-aidan toiselle puolelle. Itse en muista mitään siitä välistä kun pyörä meni hiekalle ja kun keräilin itseäni rengasvallista. Muutama kuva kaatumisesta löytyy: http://heikkila.1g.fi/kuvat/kemora/RR-SM-05/ Kuin ihmeen kaupalla en loukannut itseäni, samassa paikassa pari vuotta sitten lävi samalla tavalla ja kuski halvaantui. Nyt ei edes katkennutta luuta, ainoastaan paikat todella kipeänä pari päivää ja tikki leukaan mutta ei edes mustelmia noussut. Pyörä sen sijaan menikin aika tavalla huonoksi. Nyt on vähän ennätetty tehdä vauriolistaa ja kunhan saadaan mitattua rungon suoruus aloitetaan tilaamaan osia jotta saadaan mopo kuntoon Räyskälän kisaan. Rikki ovat nyt ainakin kaikki katteet, pleksi, jarrulevyt ja letkut, mittaristo, etuhäkki ja takarunko, pakoputkisto sekä normaalit kaatumisosat eli jalkatapit ja clip-onit. Kallis unohdus tekniikkapuolella. No, loppukauden kisat ajetaan joka tapauksessa jos vain saadaan pyörä nippuun tai vuokrapyörä alle.

    Seuraava kisa on 13.8 Räyskälän lentokenttäradalla. Tervetuloa kannustamaan!

    terveisin,
    Tomi Möttönen
    TM-Racing
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  14. #14
    Tervehdys ennen Räyskälän SM-osakilpailua!

    Kemoran kaatumisesta on selvitty sekä henkisesti että pyörän osalta. Pyörä on nyt kunnossa ja viime viikolla keskiviikkona käytiin Virtasalmella testaamassa. Testit menivät ihan hyvin, alkuun oli totutteluvaikeuksia pyörään kuukauden tauon jälkeen ja jarrujen kanssa oli vielä hieman ongelmia, mutta näistä selvittiin ja loppupäivästä ajatkin olivat ihan kelvollisia, parhaan ollessa 1.32-alkuinen ja omasta ennätyksestä jäätiin vain 0,4 sekuntia, vaikkei nyt ollut jarruihin täyttä luottoa ja renkaatkin olivat vanhat. Nyt tälläviikolla on keskitytty laittamaan jarrut kuntoon ja pyörä muuten kisakuntoon. Katteet, sekä uudet että vanhat on tällähetkellä maalauksessa Kolarikorjaus ja Maalaus Anssi Virtasella Valkeakoskella ja Hart-Tapes on toimittanut uudet teipit pyörään. Myös uusia yhteistyökumppaneita on tullut mukaan Kemoran kisan jälkeen, Tulostekniikka Oy sekä Kolarikorjaus ja Maalaus Anssi Virtanen. Tervetuloa mukaan yhteistyöhön tiimimme kanssa!

    Räyskälän kisa on nyt viikonloppuna. Räyskälä on lentokenttä Lopen kunnassa ja kisa ajetaan siis lentokentästä tehdyllä "moottoriradalla". Rata on siis suoraa ja tiukkoja jarrutuksia sekä käännöksiä, ajettavia mutkia radassa ei ole. En ole aiemmin ajanut kyseisellä radalla, joten mielenkiintoista tulee olemaan miten uuden radan omaksuminen onnistuu. Radalle ei pääse edes harjoittelemaan ennenkuin perjantaina iltapäivästä. Aika-ajot ja kisa ajetaan lauantaina seuraavan ohjelman mukaisesti: I aika-ajo 10.00, II aika-ajo 14.00 ja kisa 16.15. Sunnuntaina Supersport 600 kisa on 14.30, joten jos lauantain kisassa tulee menestystä pääsen osallistumaan myös sunnuntain starttiin.

    Tervetuloa seuraamaan tiukkoja kamppailuja Räyskälään viikonloppuna! Ja muistakaa poiketa tiimimme teltalla!

    terveisin,
    Tomi Möttönen
    TM-Racing
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  15. #15
    Räyskälän viikonlopusta ei pisteitä.

    Räyskälän lentokentällä ajettiin kauden toiseksi viimeinen RR-osakilpailu viime viikonvaihteessa. Tiimillemme ei jäänyt sateisesta viikonlopusta pisteitä kotiinviemisiksi.

    Kisamatka alkoi tavanomaista myöhemmin johtuen Räyskälän "moottoriradan" arkikäytöstä, nimittäin siellä lennetään lentokoneilla! Ja lentotoiminta tällä lentokentästä tehdyllä radalla lakkaa vasta perjantaina puolenpäivän aikoihin jonka jälkeen aluetta aletaan laittaa moottorirataa muistuttavaan kuntoon ja ajamaan pääsee vasta perjantaina iltapäivästä. Starttasimme Joukon kanssa matkaan puoliltapäivin sateisissa olosuhteissa. Matti JAM Racingista oli matkassa hieman aiemmin varaamassa meille hyvää paikkaa viikonloppua varten. Olimme paikalla puoli kolmen maissa ja aloimme nopeasti purkamaan telttoja jotta saadaan pyörät ajokuntoon ensimmäisiin harjoituksiin jotka alkoivat puoli viideltä. Yhteensä meidän luokalle oli tarjolla 5x15min ajosessiota. Viime vuonna rataprofiilia muutettiin mutta koska jätin viime vuonna Räyskälän osakilpailun väliin oli rata uusi tuttavuus. Pikkuhiljaa perjantai-illan myötä rata alkoi käymään tutuksi ja ajettavaksi ja lauantai-aamuun lähdettiin hyvillä mielin. Ajoin perjantain harjoitukset aikalailla kuluneilla renkailla ja ajattelin ajaa koko viikonlopun samoilla renkailla koska rata ei kuluta renkaita kovinkaan johtuen siitä että Räyskälässä ei ole ajettavia mutkia lainkaan vaan kaikki mutkan on "vauhti-pois-ja-kääntö-ja-kiihdytys"-tyyppisiä. Jarrujen kanssa oli ongelmia koko perjantain, vaikka niitä kuinka ilmattiin alkoivat ne hiipua pidemmän ajosetin loppua kohti ja kahva kävi pehmeäksi. Illalla kokeiltiin monenlaisia ilmausmetodeja ja kahva saatiinkin paremmaksi, lauantaina nähtäisiin hiipuvatko ne vielä ajossa.

    Lauantai-aamu valkeni kuivana ja pilvisenä. Ensimmäiset aika-ajot saatiin ajaa hyvässä säässä. Aika oli 1,32,5 joka oikeutti 11. sijaan. Paalukiinnityksen otti Jarno-Petteri Parviainen, ajalla 1,28,1. Helpottavaa muuten tuskaiseen suoritukseen oli se että jarrut pelasivat mainiosti. Takarengas luisti avauksissa aika paljon ja aika-ajojen jälkeen päätettiin vaihtaa tuoreempaa kumia alle taakse. Toisiin aika-ajoihin lähdettiin pienen sateenuhan alla, mutta kuivankelin renkailla. Aika-ajot saatiin ajaa kuivassa säässä ja aika parani hieman, parhaan ollessa 1,31,8 mutta lähtöruutu pysyi samana. Positiivista oli se että ruuhkaa oli aikalailla ja paras kierros ajettiin hitaampia ohitellessa joten eväitä hieman parempaan suoritukseen oli. Hyvällä startilla kisasta tulisi vielä hyvä tulos.

    Kisaa ennen ennätti sataa jo pari tuntia mutta juuri ennen kisaa sade lakkasi ja aurinko tuli esiin pilvien takaa ja alkoi kuivattamaan rataa. Jokatapauksessa rata oli märkä ja kisaan lähdettiin sateisilla renkailla. Luvassa oli 3 kierrosta rataan tutustumista koska kisa oli "wet race", eli sadekelin kisa. Sateiset renkaat tuntuivat hyviltä ajaa ja luottoa renkaisiin löytyi. Starttiin siis luottavaisin mielin. Startissa sain melko huonon lähdön ja menetin pari sijaa mutta menin ensimmäiseen mutkaan aika rohkeasti ja sain monta sijaa takaisin ja jopa parannettua omaa sijoitusta ja seuraavaan mutkaan menin vieläkin aggressiivisemin ja menossa Ollikaisen Juhasta ohi ulkokautta ja avaamassa kaasua jotta ennättäisin Juhaa ennen seuraavan mutkan sisälle niin takarengas lähti hieman luistamaan ottaen pidon takaisin hetken kuluttua ja siitä seurasi näyttävä high-side kahvilan mutkaan, paikkan missä yleisöä on eniten ja lähinnä rataa. Taas siis tuli tarjottua yleisölle sitä mitä se halusi eli vauhtia ja vaarallisia tilanteita. Kisa jäi siihen vaikka pyörän vauriot eivät ensitarkastamalta kovin kummoiset olleet. Pleksi ja etuhäkki palasiksi ja jalkatapin runko sekä klipari mutkalle sekä uusiin katteisiin kosmeettisia jälkiä (luvassa töitä Kolarikorjaus ja Maalaus Anssi Virtaselle ;-). Voittoon kisassa ajoi Parviainen, Marko Aarnion ollessa toinen ja kolmannelle sijalle saatiin yllätysnimi Marko Dammert "Palmi Betalar"-tallista. Dammert täydensi tiimin päivää ajaessaan STD600-lähdössä toiseksi.

    Mikäli pyörästä ei löydy maanantain tarkemmassa tarkastelussa mitään hälyyttävää niin Motoparkkiin kauden viimeiseen koitokseen lähdetään torstai-aamuna. Tarkoitus on treenata torstai ja perjantai ennen kauden viimeistä kisakoitosta. Aikataulut Motoparkissa ovat tavanomaisesta poikkeavat, ensimmäiset aika-ajot ajetaan jo perjantaina. B600-aikataulut ovat seuraavat: I aika-ajo pe 15.00 ja II aika-ajo la 12.00. Kisa on lauantaina 15.10. SS600 eli A-luokan kisoja ajetaan viikonlopun aikana 2 lähtöä, ensimmäinen lauantaina 17.10 ja toinen sunnuntaina 15.50. Vielä on epäselvää pääseekö B600-luokan parhaat kuljettajat jo lauantain SS600-lähtöön vai vasta sunnuntain kisaan. Kisaviikonloppuna on tarjolla todellista herkkua kun saamme paikalle MM-sarjan kuljettajia, Ajo Motorsportista paikalla ovat GP125 kuljettajat Masbou ja Koyama sekä SS600-luokan kuljettaja Topi Haarala sekä Ajo Promotion tallin Sami Penna. Tervetuloa paikanpäälle seuraamaan kauden päätöstä!

    terveisin,
    Tomi Möttönen
    TM-Racing
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.
  16.  
  17. #16
    Kausi päätökseen Virtasalmella Motoparkissa MM-tähtien seurassa. Motoparkissa ajettiin kauden viimeiset SM-lähdöt viime viikonvaihteessa. TM-Racingille viikonloppu ei ollut menestyksekäs, vauhtia ei löytynyt viikonlopun aikana missään vaiheessa. Viikonloppu oli kuitenkin historiallinen, mukana oli 4 MM-sarjaa kiertävää kuljettajaa, unohtamatta kovatasoisia kotimaatamme kiertäviä kuskeja.

    Kisoihin valmistautuminen aloitettiin torstai-aamuna jolloin lähdettiin Joukon kanssa kohti Motoparkkia. Torstaina oli luvassa treeniä ja perjantaina oli iltapäivällä jo ensimmäiset aika-ajot. Torstai meni treenin merkeissä, pientä säätämistä pyörän perän korkeuden suhteen tehtiin pitkin päivää samoin kuin haettiin alustan säätöjä kohdalleen, jousitus kun oli käynyt täyshuollossa ennen Räyskälää. Iltapäivästä ajat vakiintuivat 1.33 alkuisiin. Perjantaiksi paremmat renkaat alle ja aikaa parantamaan. Illalla teltalla rauhallista oleskelua Palmin Toomaksen ja kumppaneiden kanssa.

    Perjantaina keli oli hyvä, kuten torstainakin. Treenivuoroja oli 15minuuttia tunnissa kello 11:sta kolmeen asti jolloin oli ensimmäiset aika-ajot. Katsastus meinasi tuottaa harmaita hiuksia, se kun piti hoitaa alta pois ennen ensimmäisiä aika-ajoja ja meillä kun oli treenikatteet pyörässä paikallaan. No, katsastus hoitui joustavasti kun katsastusmiehet kävivät katsomassa pyörän teltassa ja laittoivat katsastustarran molempiin katteisiin, näin saimme ajaa vielä perjantain loppuun treenikatteilla ja vaihtaa vasta lauantaiksi edustavammat katteet paikoilleen.

    Aika-ajoihin laitettiin Kemoran sunnuntai-kisassa alla käytetyt renkaat, joilla siis ajettiin epäonniset 2 kierrosta. Aika-ajoissa ei paljon ollut hurraamista, koko ajan ruuhkaa ja paras aika 1.33.5 joka oikeutti 12:sta lähtöruutuun. Ei hyvää päivää!!!! Illalla miettimään mikä pielessä ja taktiikkaa toisiin aika-ajoihin lauantaille.

    Lauantaina oli heti ensimmäisenä vuorossa meidän aika-ajot. Taas radalle aikamoiseen ruuhkaan, viimein sain puhtaan tilan eteeni ja pääsin yrittämään hyvää kierrosaikaa, ensimmäinen kierros ei tuottanut tulosta mutta toisella meno tuntui ihan hyvältä kunnes paluusuoran päässä alamäen mutkiin eteen ilmeistyi venäläinen tulppa, numero 28. Jouduin vetämään vauhdin kokonaan pois ja pääsin edelle vasta mutkien jälkeen. Näillä kavereilla on aivan ihme ajolinjat ja he poukkoilevat radalla menemään miten sattuu (ko. kuski ei muuten päässyt 115% säännön alle aika-ajoissa ja ei päässyt osallistumaan kisaan). Kuitenkin tältä kierrokselta paras aika 1.33.6 joten ehjällä kierroksella olisi lähtöruutu parantunut hieman. Tämän jälkeen tulikin pari pahaa kaatumista ja keltaisten lippujen takia oli viisain tulla pois radalta. Ville Kiviranta meni vielä toisissa aika-ajoissa edelle ja kisaan jäi lähtöruutu 13. Kyllä harmitti!

    Kisaan yritettiin keskittyä harmituksesta huolimatta parhaani mukaan. Kisastartti oli tavanomainen, kuskeja lappasi ohi molemmilta puolilta. Ekoihin mutkiin menin kuitenkin ennakkoluulottomasti ja yritin kuittailla päänahkoja takaisin. Aika pian vakiinnuin ajamaan Ville Haantauksen, Ossi Kolkkavan ja Janne Fröbergin kanssa samassa ryhmässä. Menohaluja olisi ollut mutta ohittaminen oli vaikeaa. Kuitenkin pääsin tämän ryhmän ensimmäiseksi muutaman kierroksen jälkeen ja edellä oli Matti Jääskeläinen. En kuitenkaan onnistunut saavuttamaan Mattia vaan välimatka vain karkasi. Muutamaan kierrosta ennen loppua huomasin Juha Ollikaisen kaatuneen hevosenkengäksi kutsuttuun mutkaan. Pikaisesti laskin pistetilannetta ja päätin varmistella tämän sijoituksen, edellä oli Partanen sekä Aki Huuhtanen jotka todennäköisesti menisivät ohitse pisteissä, mutta enempää pisteitä ei olisi tässävaiheessa enää mahdollista saada joten paras varmistaa nämä. Lopussa Jussi Uskola näytti näyttötaululla perään olevan +0 sekuntia eroa. Viimeiselle kierrokselle lähdin peittelemään minkä pystyin ja onnistuin siinä ja säilytin paikkani vaikka perässätuleviin ei suuri ero maalissa ollutkaan. Maalissa sijoitus 10. joka on tämän kesän huonoin suoritus!! Missään nimessä ei voi olla tyytyväinen kauden päätökseen, samalla tipuin kauden kokonaispisteissä sijalle 7. Jäämme odottamaan montako kuskia mahdetaan A-luokkaan nostaa ensi kaudeksi. Viime vuonna luokkanousijoita oli 5, edellisenä 7.

    Tässä vaiheessa näyttää siltä että ennakkoon suunniteltu Itä-Euroopan mestaruuskisa jää ajamatta koska kisa on siirretty suunnitellusta syyskuun alusta syyskuun loppuun ollen 24.-25.9. Tämä ei meille sovi sillä maanantaina 26.9 on edessä lento Intiaan New Delhiin jossa vietän seuraavan puoli vuotta työkomennuksella. Odotellaan SML:n kokouksen päätöstä luokkanousijoista ja tehdään sen jälkeen päätökset ensi kaudesta, joka tapauksessa samalla pyörällä jatketaan ja haluja olisi ajaa jälleen koko kausi. Tässä vaiheessa haluan kiittää tästä kaudesta kaikkia tukijoitani, ystäviä varikolta, kotijoukkoja Paulaa ja Veeraa sekä tietysti mekaanikkoani Joukoa! Kiitos, teitte tämän kauden mahdolliseksi!

    terveisin,
    Tomi Möttönen
    TM-Racing
    Moottoripyöräily nuorentaa ja parantaa suorituskykyä. Tämä on japanialaisten tiedemiesten tutkima tosiassia. Otas siis ilo irti kurvailusta.