Lähdin duunista vähän ennen viittä, silmäni osuivat tien toisella puolella olevaan pyörään.
Mustanharmaa Yamaha 1000 Thunderace, Keula paskana. Miliisit ja ambulanssi paikalla. Tiellä oli vielä pleksin kappaleita siellä täällä
Toivotaan ettei pahemmin käynyt.
Minäkin olen paasannut täällä turvallisuuspalstalla jo kohta sata kertaa. Emmekö rakkaat motoristit tajua yhtä asiaa. Meillä on alla kaksi pyörää. Ne vaativat paljon. Tosi paljon.
Jos Sulla on krapula, älä lähde liikenteeseen. Jos Sulla on kiire, älä lähde liikenteeseen. Jos Sulla on huolia, älä lähde liikenteeseen. Moottoripyörä ei anna anteeksi yhtään virhettä.
Jos et osaa ajaa moottoripyörällä, mene ajoharjoitteluun. Opettele, ennenkuin ajat. Moottoripyörä ei ole joka miehen tai naisen. Nyt on tänä vuonna tullut jo liian monta onnettomuutta. Kesä jatkuu ja syksy on edessä. Mitä ovat tilastot lokakuussa? En ole todellakaan ns. kukkahattuihminen, mutta synkältä näyttää. Jo 22 kuollutta tänä vuonna. Tämä ei nyt kerta kaikkiaan passaa.![]()
Lisätään nyt sitten tuohon Kava10:n listaan: Älä aja mutkaista asfalttitietä, jossa on mutkissa hiekkaa.
Mikä olisi mielestäsi sopiva määrä moottoripyörän päältä kuolleita vuodessa?(kava10 @ Elo. 15 2005,22:38) kirjoitti
Nolla, viisi, kymmenen, 15, 20, 25, 30, 35 vai 40?
Kyllä, neljäs vai viides? Sekoaa jo laskuissakirjoitti
Edelleen, toivotaan että oli onni matkassa tässäkin tapauksessa.
Tässä mallia allekirjotuksiin.
oli taas tosi järkevä kysymys(koris66 @ Elo. 16 2005,00:10) kirjoitti
sitä voit miettiä hiljaa mielessäsi
ei ole mitään sopivaa määrää kuolleita
Don't hate the player, Hate the game
Jos olet oikeasti tuota mieltä, niin homma on helppo: moottoripyöräily kielletään kokonaan. Autoille taajamissa elektroninen 20 km/h nopeusrajoitus. Maanteille elektroninen 40 km/h nopeusrajoitus.(excalibur22 @ Elo. 16 2005,00:27) kirjoitti
Tuosta miettimisestä: olen tehnyt sitä. Mites sinä, mikä on mielestäsi sopiva riskitaso?
Noin niin kuin vinkkinä: nolla (0) kuollutta tarkoittaa prätkäilyn kieltämistä.
moottoripyöräilyä on mahdoton kieltää, mutta ihmisten asenteille pitäisi tehdä jotain, mitä, sitä en tiedä.(koris66 @ Elo. 16 2005,00:34) kirjoitti
yksikin menetetty henki on liikaa
Don't hate the player, Hate the game
niin saataisiin nuo kotitapaturmat loppumaan kun kaikki moottoripyöräilisi kaiken aikaa.......!
Rapatessa roiskuu sano...
Edit: niin menipäs nyt oikeen öff töpik...
Toiwottawasti huomenna ei sitten tuu romuja ja ruumiita.
<span style='font-size:9pt;line-height:100%'><span style='font-family:raavi'><span style='color:#000F22'>Samu69<- Sellainen timpuri joka osaa pystyttää ihan omin käsin mirrille kiipeilypuun.
-Olemassa on vain kolme ihmistyyppiä, ne jotka osaavat laskea, ja ne jotka eivät osaa.
-Minkäs teet kun sanoo mitä ajattelee, muttei useinkaan ajattele mitä sanoo</span></span></span>
<span style='color:A8A8A8'>...Oma "Space" ...</span>
toivotaan(samu69 @ Elo. 16 2005,01:23) kirjoitti
Don't hate the player, Hate the game
Kaikella kunnioituksella sinua kohtaan, mutta tuo asenne on todellisessa elämässä mahdoton.(excalibur22 @ Elo. 16 2005,01:15) kirjoitti
Jos haluat estää ihmisten kuolemisen moottoripyörän päältä, niin moottoripyörät täytyy kieltää.
Ja miten niin moottoripyöräilyä on mahdoton kieltää? Onhan meillä valitsemamme eduskunta...
Joopa joo....sanonpahan etta ne jokka ajaa tietaa riskit ja elaa niitten kanssa. Jokanen taplaa tyylillaan ja mun mielesta siihen on muitten ihan turha puuttua. Suomi on sellanen holhousyhteiskunta ettei taalla kohta saa kayda paskalla yleisessa vessassa kun siitakin voi jollain ihmeen lailla kuolla. Miettikaa ny vahan ihmiset mita te oikein kirjottelette.
Juu juu, onhan se jokanen kuolema liikaa; pratka, liikenne, laskuvarjo, hullunlehmantauti, aids whatever mutta rajansa kaikella. Jos halutaan etta kaikki turvallisuus on maksimoitu ni kielletaan kaikki hauska, ei kait tota tartte miettia.
Emmaa tiada, jotenkin ***uttaa lukee naita narinoita varsinki ku tankaan/naidenkaan mallien syista ei oo kellaan tietoo etta mista on edes kyse. On tosi nerokasta olla viisas maalla ku merella tuulee.
Toivon parasta tsemppia ja onnea tan paivan "uhreille" ja parempaa tietoo/taitoo/onnee tulevaisuudessa.
Janiille jotka ei selvinny ja miljuuna kynttilaa ja aave maariaa niitten puolesta jokka selvis.
Jussi
http://www.touring-life.com
IBA# 21420
"...Ja miettii että kaippa sitä aikansa, jaksaa tätäkin viittiä" - Freud Marx Engels & Jung, Danny Show
Ajoin siitä ohi ennen kuin poliisit ja lanssi olivat kerenneet paikalle. Jalkakäytävällä oli auto ja toinen motoristi. Uhri makasi oman pyöränsä vieressä (pyörä nostettu jalalle dösärille) jalka repun päällä ja ilmeisesti autokuski siinä vieressä juttelemassa. Eli ei ilmeisesti kovin pahasti käynyt....
Lentsikoita ja helikoptereita putoo, ja junia törmäilee, Suomessa kuolee liikenteessä n.350 ihmistä vuosittain. Me hyväksymme tietyn riskitason. Moottoripyöräilylle pitää tehdä jotain jos siinä kuolee ajokilometreihin nähden selvästi enemmän ihmisiä kuin muissa liikennemuodoissa.(koris66 @ Elo. 16 2005,01:46) kirjoitti
Niin että sopiva luku kuolleita on samalla tasolla kuin muissakin välineissä. Ehkä vähän enemmän koska tää homma kerää enemmän reikäpäitä kuin muut liikennemuodot.
Mä en kylläkään tiedä suhteita. Käsittääkseni lentäminen on turvallisempaa kuin junailu tai autolla ajaminen.
Noista suhteista oli moto-lehdessä juttua. Vuonna 2003 kuoli Suomessa 23 motoristia. Kun rekisteröityjä pyöriä oli 129 870, niin suhdeluvuksi saadaan 5647. Autoille vastaavat luvut ovat 217 kuollutta, 2 274 277 kotiloa ja suhdeluku 10 482. Vielä kun muistetaan, että autolla keskimääräinen kilometrisuorite vuodessa on reilusti suurempi kuin prätkällä, eli ajettua kilometriä kohden auto on vielä noiden suhdelukujenkin kertomaan nähden reilusti turvallisempi. No eihän tuo tietty mikään kovin suuri yllätys ole.(R2-D2 @ Elo. 16 2005,10:28) kirjoitti
Vuodelta 2004 ko lehdessä löytyi ennakkotietoa vain pyörien osuudelta: 19 kuollutta (sateinen kesä??) ja 143 200 pyörää eli suhdeluvuksi saadaan 7537.
br, Mikko
KTM 1290 SAS. Suits You, Sir!
Kuten tuossa ylempänä joku jo hyvin päättelikin, 0 kuolonuhria on joka asiassa epärealistinen ja naivin lapsellinen tavoite. Täytyy etsiä sopiva keskitie, jossa kuolonuhrien määrä on vielä siedettävä suhteessa harrastajien vapauden ja yhteiskunnan toiminnan rajoittamiseen.(aksu @ Elo. 16 2005,08:53) kirjoitti
Sama logiikka toki pätee kaikkiin muihinkin asioihin: jos halutaan, että hiekkalaatikoilla ei kuole yhtään lasta, niin poistetaan hiekkalaatikot ja/tai lapset. Jos halutaan, että kylpyhuoneessa ei kukaan kuole saippuavaahtoon, niin poistetaan saippuat/kylpyhuoneet/kylpijät.
Henk.koht. olen sitä mieltä, että kuolonuhreja saisi tulla monessa ihmisen toiminnassa enemmänkin. Tämä viestii siitä, että ihmisillä on vielä vapaus valita ja ottaa valitsemiaan riskejä.
Ja kyllä, hyväksyn että se kuolonuhri voin olla minä tai joku läheiseni. On toki jo ollutkin, kuten varmasti jokaisella lapsuusiän ylittäneellä.
Vähän söhäisyä tähän hirmuisen vakavaan keskusteluun.(Talttapää @ Elo. 16 2005,11:12) kirjoitti
Olen sitä mieltä, että tavoite 0 kuollutta on periaatteessa täysin oikea ja samalla tietysti tiedetään, että vahinkoja tulee ja prutkun käyttäjiä niissä kuolee. Kun tilanteen oikein sisäistää, lisää se (sen pitäisi) kunkin henkilökohtaista oikeaa varovaisuutta.
Vähän sama tilanne kun juhannuksen alla joskus tulee mieleen, että muutamalla ihmisellä on enää vain muutama tunti elinaikaa eivätkä nämä sitä itse tiedä. Lisäisköhän tuo sovellettuna kunkin yksittäisen prutkuttelijan varovaisuutta.
Montako kuollutta sitten olis se hyväksyttävä luku ja millä perusteella ja ketä ne olisivat.
Ainut minulta tuleva kommentti.
"If a..holes could fly, this place would be an airport"
Toi oli yks mun tuttu. Kuulin tosta aamulla. Henki pihisee miehessä vielä.
"Yleensä auto-/prätkäkuume lähtee kun hieroo lompakolla otsaa"
....ja kaikki motoristit surffailee toki täällä tai yleensä netissä....![]()
Mielestäni ois kans todella inhimillistä et nepukoita ei syrjittäis niin paljo, jenkit ei tappais rättipäitä (paitsi mun 98 oktaanisen vuoksi) ja eläimiä ei syötäis vaikka ne onki tehty ruuasta.(aksu @ Elo. 16 2005,08:53) kirjoitti
Kaikkee ei vaan voi aina saada. Tietysti toi nolla kylmää mopoilijaa ois hyvä myös siinä mielessä et vakuutusmaksut varmasti puolittuisivat.
Heinäpään Härkä, zx-10r
Jokainen liikennekuolema on turha, niitä vain ei voi välttää. Pitäisikö mielestäsi asettaa vuosikiintiö motokalmoille? Entäs jos kiintiö ei ole vuoden lopulla täysi, valitaanko arvalla puuttuva määrä motoristeja teloitettaviksi?(koris66 @ Elo. 15 2005,23:10) kirjoitti
Haluatko elää sellaisessa maailmassa, jossa varmasti kukaan ei kuole liikenteessä?
Pysytään hengissä kesä kerrallaan
Mieluummin sellaisessa, jossa ymmärretään kirjoitettua tekstiä. Kuten esim.(Jutajammu @ Elo. 16 2005,22:31) kirjoitti
Tai jos voit osoittaa minulle tarpeellisen määrän liikennekuolemia, jotka eivät ole turhia, eli ts. ovat tarpeellisia, saatan pyörtää kantani.kirjoitti
Ei vahinko tule kello kaulassa.(kaasunalle @ Elo. 16 2005,23:48) kirjoitti
Monenmoista on itsellekin tapahtunut ja huonolla säkällä oli henki voinut lähteä ainakin muutaman kerran.
Mutta jos liikenteessä joskus taataan, että kukaan ei koskaan kuole liikenneonnettomuudessa, niin ollaan aika Orwell-maailmassa. Täysin turvallisessa maailmassa synnymme, seuraamme laadittuja ja opittuja sääntöjä. Pohjois-Korea voisi olla kuvaamani maa.Ei kivaa elämää, muutenkin rajoitetaan jo riittävästi.
Kuitenkin tosiasia on, että joskus on pakko kuolla. Ei ole turhia kuolemia, vaan aika vain on silloin tullut täyteen.
Pysytään hengissä kesä kerrallaan
Mistä olet saanut päähäsi, että peräänkuulutan yhteiskuntaa, jossa kukaan ei kuole liikenteessä? Väitän edelleenkin, että jokseenkin jokainen liikennekuolema on turha. Kello kaulassa ajelu ei auta, jos vuoristotien serpentiinissä sukeltaa rekka väärällä puolella vastaan, kuten kävi kolleegalleni. Tai vastaantuleva auto kääntyy yllättäen eteen, kuten kävi hiljattain hyvälle ystävälleni. Ja P-Koreassa kuoli satoja junaonnettomuudessa jokin aika sitten, eli ei sekään niin turvallinen taida olla.(Jutajammu @ Elo. 16 2005,23:12) kirjoitti
Se lähtö tulee, kun on käyttötunnit täynnä, se on selvä se, mutta en vieläkään osaa mieltää liikennekuolemia tarpeellisiksi tai hyödyllisiksi, sen enempää kuin hukkumisiakaan. Niitä sattuu ja sillä hyvä, mutta hyötyastetta en niissä näe.
Missäs päin tää muuten tapahtu... palatakseni alkuperäiseen...(Janlob @ Elo. 15 2005,21:44) kirjoitti
Edit: joop eipä mitään... otsikossahan se luki...
Yamaha FZ6-S -06
Kawasaki ZX-10R -06
Yamaha YZF 1000 R Thunderace -00
Suzuki GSF 600S Bandit -01
Suzuki GR650 -89
Haluan!(Jutajammu @ Elo. 16 2005,23:31) kirjoitti
Silloin tiedän, että kukaan muukaan ei pidä liikennettä leikkikenttänä.
Ducati 900 SS
No sellaisessa maailmassa ei sitten yksityisautoilua ole. Eikä ainakaan moottoripyöriä...(aksu @ Elo. 17 2005,10:22) kirjoitti