Tarkoituksena olisi hankkia mieluusti mahdollisimman monikäyttöinen tekstiili-ajotakki. Useissa goretex-takeissa kalvo on laminoitu heti pintakankaan alle, mutta näköjään saatavilla on myös muutamia malleja (MP-Asun Unit, Dainese Longford), joissa takki on kolmessa osassa: päällystakki, irroitettava goretex-vuori (MP-asussa jokin muu kalvo) ja lämpövuori. Hinnaltaan nuo taitavat olla valmistajiensa kalliimman pään tekstiilitakkimalleja, mutta onko niistä mihinkään?
Ainakin teoriatasoisena ajatuksena tuo irroitettava gore-vuori on aika hyvä: kesäkuumalla takki riittää hyvin yksinään ja ilma pääsee virtaamaan ainakin jossain määrin takin läpi, joten ei tule kiusausta ajella ilman takkia. Sateisella kelillä tai tuulenpitävyyttä haluttaessa sitten vaan gorevuori paikoilleen, ja kylmiin keleihin vielä se lämpöä eristävä toinen vuorikerros. Sateella päällystakki kastuu varmasti läpimäräksi (ja muuttuu painavaksi jne), mutta sateen loputtua se varmaan kuivuukin aika nopeasti. Parhaassa tapauksessa vuoritakit (gore + lämpö) ovat vielä sellaisia, että niitä voi tarvittaessa pitää päällä yksinäänkin esim. leiritakkina, jolloin takki on todella monikäyttöinen ja toimiva. Huonommassa tapauksessa homma ei toimi, eli märkä päällystakki päästää vettä gorevuoren ohi, kastuu läpimäräksi ja kuivuessaan jäähdyttää niin että vilu takuulla yllättää.
Oisko kellään omakohtaisia kokemuksia?
"What we sell is the ability for a 43-year-old accountant to dress in black leather, ride through
small towns and have people be afraid of him." — Harley-Davidson executive
Kesä Unit takilla. Ilman sitä "gore" sisustaa fiilis kuin t-paitasillaan. Voin suositella. Pitää kuivanakin jos kaatosateessa sattuu ajamaan. Tosiaan se päällystakki kastuu sit helvetisti kun sataa ja tulee painavaks. Mut kyllä se kuivuukin.
Jeppistä
Kiitokset kommenteista!
Tarkemmin tutkittuna näyttää siltä, että on noita vastaavia 3-kerrosviritelmiä muillakin valmistajilla: Rukka APR -takeissa ja IXS Marakesh -rotsissa on ihan sama idea kuin jo mainituilla MP-asulla ja Dainesellakin. Ilmeisesti systeemi on siis ihan toimiva.
"What we sell is the ability for a 43-year-old accountant to dress in black leather, ride through
small towns and have people be afraid of him." — Harley-Davidson executive
Oho, olenpas ollut tietämätön moisesta. Eli tuohan on ihan ehdoton jos toimii myös käytännössä. Oman puvun uusiminen on kohta ajankohtainen joten kiinnostaa kovastikin.
Eli jos kokemuksia löytyy niin pistäkää tiedoksi meille kiinnostuneille, kiitos![]()
Itselläni on Richa X-Tour. Kalvona siinä on muistaakseni jokin Reissan tusinatuote. Vedet se on kuitenkin pitänyt ulkopuolellaan, mutta kalvon hengiitävyys ei liene huippuluokkaa. Eli melko tukala muulloin kuin mopon päällä vauhdissa. Hieman helpotusta tuovat vetoketjulliset tuulestusaukot rintakehän ja lapojen kohdalla. Toimiva hyvin varsinkin silloin, kun kalvo on irti. Helteilläkin takki on mukava ajaessa.
Tänään tuo tuli pitkästä aikaa pistettyä päälle, kun taivas näytti arvoituksellisestia Ja kyllähän Esteri sitten muistikin. Muuten tulee käytettyä täksi kesäksi hankittua nahkatakkia, eikä tuo tixtex-viritelmä sille kauniilla ilmalla vedä veroja fiiliksen tai ilmanvastuksen suhteen. Vaikka takissa on kiristysneppareita ja -vöitä, on se aika väljä ilman vuorta ja kalvoa. Eli hieman purjemainen.
En yleensä varta vasten lähde sateeseen ajelemaan, enkä muutenkaan ole joutunut tuntikausia kestävän sateen kastelemaksi, joten en tiedä, kuinka märäksi pintakangas voi kastua.
Itselläni suurin kysymysmerkki on kalvon kestävyys, jos ja kun sitä kuljetellaan paljon irrallaan. Toistaiseksi en ole onnistunut sitä rei'ittämään.
Eli kyllä tuollaista voi suositella ainoaksi ajoasuksi, on kuitenkin paljon hengittävämpi kuumempina päivinä kuin kiinteäkalvoinen takki.![]()
Se, mikä ei vahvista, tappaa...
"soivat pelit": viulu -> trumpetti -> poskisolisti -> toinen ja kolmas trumpetti
Itselläni on Clover -merkkisessä kakkosasussani (lue: kurakelinasussani) tuommoinen kolmikerrosrakenne. Pätevän oloinen systeemi ehdottomasti. Ilmakin kiertää ko. mallin rotsissa hyvin vaikka se kalvokin olisi paikallaan.
RSV4