Ny joutuu ehkä lähteen vielä kerran Puolan läpi. En oo tänä kesänä siitä menny, joten...
Joku varoitti Latvian tietöistä (?!) Tuntuu oudolta. Kertokaa, ketkä on kesällä tietä tullu. Onko pitkiä osuuksia ilman asfalttia??
... jotain piti muistaa
Joo, Latviassa on Saulkrastin pohjoispuolella tietöitä jonkin matkaa, ehkä 20 km... Ei muista tarkasti. Ei juurikaan ollut kaikkea asvalttia revitty, mutta kavennettu tie ja muutamissa kohdin vain yksi kaista käytössä, eli valot ohjasivat liikennettä suunta kerrallaan.
Lisäksi eteläisemmässä Latviassa oli Bauskasta alkaen tietöitä, ne jatkuivat jonkin matkaa Liettuan puolelle. Siellä oli jonkin verran hiekka päällysteistä tietä, mutta kaiken kaikkiaan hiekkatietä vain parisataa metriä. Sielläkin ajoittain vain yksi kaista käytössä ja valoilla ohjailtiin liikennettä...
Riikan ohitustien tietyöt olivat jo valmiit, joten siltä osin tilanne parantunut viime vuodesta.
Nämä tiedot siis Kuukauden takaa ja menin Via Baltikaa vain Augustowiin saakka.
I put the butcher knife up to her neck and said if you wanna live to see tomorrow, you better start fryin' 'em eggs a little better'n what'chu been fryin' 'em. I'm tired of eatin' sloppy, slimy eggs!
-Jesco White
Pari viikkoa sitten tietöitä oli latviassa ja liettuassa jonkin verran mutta puolapa se vasta on yhtä tietyötä koko maa. Ja jos autojono ei seiso tietöiden vuoksi niin sitten on joku törppö mennyt menettämään henkensä törmäämällä rekkaan ja puolan virkeä poliisi ei tajua ohjata liikennettä vaan jonot seisoo. Neljä kilsaa oli pisin tällainen jono.
Keskiviikkona tultiin Puolan läpi Budapestistä suomeen ja Puolan itäinen reitti veti oikein hyvin läpi koko maan. Pahimmat tietyöt on varmasti Latviassa mutta enää ei juuri hiekalla tarvitse ajaa (vaikka me reilut 2 viikkoa sitten vielä ajettiin) eli paljon oli asvalttia vedetty jo.
Mystisistä jonoista kannattaa aina lähteä ajamaan ohi jos ei vastaan tule liikennettä. Me ohitettiin varmaan satoja ellei tuhansia autoja ja kilometrikaupalla jonoa noin. Aina sinne keulalle mahtuu pyörä tai pari.
Kiire kannattaa jättää sitten Virossa pois ettei saa sakkoja (t. NM kokemusta on)
t.
jari
Kannattaa toki mutta Puola-nimisessä maassa toiminta aiheutti syvästi paheksuntaa. Vastaantulijoista varsinkin mustilla bemareilla ajavat eivät oikein sulattaneet ohitustoimintaamme. Vaikka palas vastaantulijoiden ajaksi omalle kaistalle jonoon odottamaan niin bemarikuskit ohitti niin läheltä keskiviivan päältä että viestin sanoma ei jäänyt epäselväksi.(Jarvis @ Elo. 26 2005,11:41) kirjoitti
Puolassa nuo jonottavat tuppaavat ajamaan autonsa sikinsokin kaistalle. Pientareen puolelta pääsee joskus ajamaan hiljaa ohi mutta saattaakin löytää itsensä umpikujasta kun yhtäkkiä on rekka ajettu pientareelle tukkeeksi.
Yksi päällä tuo pujottelu on helpompaa mutta täyspakkaus kyydissä ja kaksi päällä ei oikein uskalla pujotella niin ahtaista rakosista kuin yksin matkalla ollessa.
Porukalla ajaessa tulee helpommin (lue: röyhkeemmin) ohiteltua koska jotenkin porukassa se järki (ja tyhmyyskin joskus) tiivistyy.
Kolmisen viikkoa siitten tuli autolla ajettua tuota Via Balticaa Riikaan asti.
Eivät ne tietyöt ole moottoripyörille mikään ongelma, ei tosiaan edes joudu hiekalla ajamaan. Alkavat muutaman kymmenen kilometriä Latvian rajan jälkeen Virosta tultaessa. Lähinnä matka-aika vain tuppaa venymään, kun joutuu liikennevaloissa keskellä metsää istuskelemaan (ainakin autolla) kun on vain yksi kaista käytössä.. Juuri ennen Riikaa on pieni kiertotienpätkä pois itse Via Balticalta. Sitäkään ei ole pitkälti ja myös tämä osuus on täysin ajettavassa kunnossa.
Tuosta vasten liikennevaloja ajamisesta sen verran, että ainakin virolaiset näyttivät harrastavan sitä, itse istuimme nätisti jonossa. Näytti aiheuttavan valojen vilkutteluja jne.. Lisäksi "aikasäästöä" ei näyttänyt syntyvän, sillä samat virolaisautot olivat seuraavissa valoissa odottamassa, kunnes taas lähtivät jne.. mielestäni ei oikein kannata.
Matkalla mitättömyydestä keskinkertaisuuteen.