Tästä ollaan samaa mieltä! Kiitos, kun vahvistit käsitystäni.(pasiman @ Elo. 09 2005,13:55) kirjoitti
Tästä taas emme ole, koska odottava jalankulkija on astumassa suojatielle ja sitä on väistettävä.(pasiman @ Elo. 09 2005,13:55) kirjoitti
Eli väistettävä on.(pasiman @ Elo. 09 2005,13:55) kirjoitti
Ai miksikö väitän vastaan? No kun autokoulussa näin sanoivat muutama päivä takaperin.Ei sillä, en tunne sinua enkä ammattiasi, mutta jostain syystä luotan liikenneopettajaan enemmän.
Ei millään pahalla - ei ollut epäluottamuslause.
Ehkä säännöt on sulla tiedossa mutta tässähän keskusteltiin siis joustavuudesta ja kuten joku sanoi niin autossa odottaminen sateella ei ole yhtä vittumaista kuin suojatiellä.(pasiman @ Elo. 09 2005,11:04) kirjoitti
Avainsana oli siis joustavuus joka valitettavasti puuttuu monelta suomalaiselta.
Uusien ohjesääntöjen mukaan poliisin on määrä pysäyttää epäilyttävän henkilön pakeneminen päähän tähdättävillä laukauksilla.
En sano itseäni liikenteen sujuvuuden asiantuntijaksi, mutta mielestäni omalla esmerkillä voi vähitellen vaikuttaa muihinkin - niin hyvässä kuin pahassa.
Eli jospa edes osa tämänkin foorumin, tai edes tämän threadin lukijoista, alkaisi antamaan tietä takaa tuleville, heilauttamaan kättä ohituksen jälkeen tietä antavalle (kiitokseksi) tai kunnoittamaan jalankulkijoita (jarrun ja kytkimen käyttö ei muuten oikeasti ole vaikeaa sen seepraraidan kohdalla). Tiedä vaikka viiden vuoden kuluessa kaverisikin tekisi samaa...
Noh, tämäkin keskustelu antaa aika hyvän kuvan suomalaisten norsulaumakulttuurista.
Itse olin iloisesti yllättynyt Viron puolen liikenteestä, vaikka siitä aikamoisia kauhukuvia maalailtiin etukäteen.
Tallinnassa on per*k*n paljon helpompi ajaa kuin Helsingissä.
Vaikka siellä pitäisi viimetingassa vaihtaa kaistaa, onnistuu kyllä.Takanatulija väistää...toisin kuin Helsingissä.
Suomalaiselle on niin tärkeää, ettei kukaan vain pääse astumaan varpaille tai tuntemaan itseään tärkeämmäksi kuin minä.
Viron maalla ajettiin usean pyörän letkassa...ja vierellä ajoi autojono.Liikenne oli kuitenkin sujuvaa, meni se jolla kiire oli.
kaikki antoivat tietä kaikille, mekin sen opimme.
Eipä pelota ensi kesänä lähteä sinne ajelemaan.
Ainoa ongelma on tuo Helsinki, miten sen pääsis mahdollisimman turvallisesti läpi!
Olin pari viikkoa sitten Saarijärvellä lomailemassa ja kävellessäni "Cityä" ympäri huomasin että KAIKKI väistivät siellä jalankulkijaa. Myös nuoret tuunatussa karvanoppabemarissa vaikka en ollut edes ehtinyt suojatien viereenkään.
Mikä lie luonnonoikku kyseinen kunta?
~SV1000N~
Ohhoh.(Kawasaki ZL @ Elo. 09 2005,16:17) kirjoitti
Että Helsingissä ajoa pitää stressata jo vuotta aikaisemmin?
Eihän se nyt mikään maailman hulluin kaupunki sentään ole. Takkusta voi liikenne olla, mutta eihän siellä päälle ajeta tavallista enempää. Kannattaa noudattaa liikennesääntöjä, niillä pärjää. Tsemppiä, kyllä sä vielä opit.
Aikamoista ruumiinkielen tulkintaa saa ruveta harrastamaan jos pitää miettiä onko suojatien kohdalla kadun reunassa ostokassien kanssa seisova ja kumpaankin suuntaan pelokkaana pälyilevä rouva tulossa suojatielle vai ei; josko hän sittenkin on vain muuten katselemassa ohiajavia autoja...(pasiman @ Elo. 09 2005,13:55) kirjoitti
Kaikella kunnioituksella: myös minua pelottaa ihmiset, jotka sanovat tietävänsä liikennesäännöt paremmin kuin muut. Pelkästään se, että ajaa paljon ( mahdollisesti isolla autolla ) ei tuo sitä tietämystä, kyllä siihen vaaditaan alan koulutusta ( liikenneopettaja yms. ).
Alkuperäiseen aiheeseen palatakseni, omien kokemusteni mukaan Ruotsin ja Suomen liikennekulttuurin suurin ero on täkäläisten ihmisten agressiivisuus; pinna piukalla ainakin työmatkalla ja käämit palaa pienestäkin "joustamattomuudesta". Samanlaista urheiluhenkisyyttä ei siellä myöskään näe, täällähän hitaamman ohitus tuo tekijälleen suunnatonta mielihyvää ( olen nopeampi, olen parempi ).
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
Se, on silleen selkärangassa, toi liikennekulttuuri. Itävallassa, pienessä kylässä nimeltä Gries im Pungau, olin tässä kuukausi sitten aamuvarhaisella palailemassa leipomosta. Leipomo aukee siellä 4:30.
Kylässä on 1 (yksi) suojatie, joka johtaa kylän rautatieaseman kohdalla olevan sillan ylitykseen. Nopeusrajoitusmerkki on 80! (eli ei siis taajamanopeus?!), siinä kylän keskustassa, sen ainoan suojatienkin kohdalla.
Tulin siis sämpylöiden kanssa ja suomalaisittain kattelin, koska ”autojen välistä” pääsisi yli. Autoja tuli 2 (kaksi). ´Lähimmän kaistan puolella oleva henkilöauto järkytyksekseni pysähtyi, mutta ei siinä kaikki. Toista kaistaa ajava TUKKIREKKA (50 tn), pysähtyi kanssa, suojatien eteen.
Juoksahdin nopeasti yli molemmille nyökytellen. Se on, jumalauta, kulttuuria!! En oo vielä ihan liikevammanen pappa, mutta kyllä teki vaikutuksen. Se on Itävallassa YKSISELITTEISTÄ. Jos jalankulkija näkyy lähelläkin suojatietä, ni pysähdyt. On se vaan vaarallista, kun itävaltalaiset tulee Suomeen. Toivottavasti ne käy ensin Moskovassa orientoitumassa.![]()
... jotain piti muistaa
niin suomessa. liian usein jalan tietä ylittäessä (vihreillä tai suojatiellä, sama se) pääsee osa autoista saman aikaisesti alueelle.. ja ainoastaan tämän kesän aikana on mulle kolmasti töötätty vaikka kuljin sääntöjen mukaan (en ole muuten koskaan huomannut motoristien niin typerästi toimivan). kylläpä siinä vaistomaisesti ensin hyppää metrin ja sitten vasta kaivaa keskarin taskusta.. ja siinä kohtaa autoilija on jo kaahinut seuraaviin valoihin joten sormimerkit eivät erotu edes taustapeilin kautta.
ulkomailla on toisin. mihin vaan menee niin leveälläkin tiellä uskaltaa kadulle astua, tilaa tulee heti ja jokainen kuski odottaa jalankulkijan ylityksen loppuun asti rauhassa. näin ainakin niissä maissa joihin olen ehtinyt tutustua (en ole käynyt kauko-idässä)
![]()
VT750C2 -2000
Tsadiin ei junttien tarvi tulla harjottelemaan. Pysykää poissa, täällä on ruuhkaa ihan tarpeeksi ilman lantasaappaiden arpajaisiakin. Päät pyörii kun etitään foorumia. Ja liikenne seisoo takana. Ja sitten lintsille ilakoimaan. Ja liikenne seisoo takana. Ja illalla setorriin syömmään viininleikettä ranskalaisilla... mjami mjami.(R2-D2 @ Elo. 09 2005,16:33) kirjoitti
Ja huom! Tässä mielipiteessä ei ollut hymiöitä...(Härski BaBlo @ Elo. 09 2005,22:20) kirjoitti
Onneksi en tuolle suunnalle mene kuin äärimmäisestä pakosta. Enkä ymmärrä miksi sieltä silti kaikki änkee viikonloppuisin "landelle"...![]()
www.motzcari.com
Sevenfifty -92, VFR800 -98, Suzuki V-Strom 650 -05
(Härski BaBlo @ Elo. 09 2005,21:20) kirjoitti
Ja tässä puhunee pääkaupunkiseudulla ammatikseen ajava rautainen liikenneammattilainen kaikella 17 ikävuoden kokemuksella..? Anna anteeksi, että kävin siellä kesälomallani liikennettä sotkemassa ja ulkomaalaisilla kilvillä parkkipirkkoja kiusaamassa... Kun en ole syntyperäinen, asuin siellä vain 17v... Muutin pois, kun en pärjännyt liikenteessä... Vaikka Bagdadissa ja Istanbulissa pärjäsin... On se kamalaa tuo Tsadin liikenne...
Ai jurkele, menee kakki housuun, kun tuollaista lukee...
![]()
Ihan Stadin vieressä on Tosilande. Sitä kutsutaan Sipooksi. Suuri osa ihmisistä mongertaa svedua. Ite kunta on rutiköyhä, kun se museoi maaseutua. Stadilaisilla on siinä ihmeteltävänä tosi bönde vielä silloinkin, kun Kainuu nousee –eli ikuisesti.
Siitä on se hyöty, että ihan lähellä voi harjoitella maaseutuajoa.![]()
... jotain piti muistaa
Sitten meille on kerrottu eri tavalla, sillehän ei voi mitään. Kysyhän (varmuuden vuoksi) kyseiseltä opettajalta oikein esimerkin valossa seuraavaa:(MoottoriTurpa @ Elo. 09 2005,14:03) kirjoitti
Jalankulkija odottaa suojatien edessä paikallaan seisten, lähestyvä auto ajaa ohi pysähtymättä. Tekeekö autoilija liikennerikkomuksen, eli ts. voidaanko häntä sakottaa?
Norjassa kyllä, minulle opetettujen liikennesääntöjen mukaan Suomessa ei.
Edelleen korostan ymmärtäväni, että törmäystilanteessa syyllinen on aina autoilija. Kysymys on siis pysähtymisvelvollisuudesta, jossa on maakohtaisia eroja.
"Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan, mä saan" - J. Karjalainen -
Nimenomaan joustavuutta minäkin peräänkuulutin sillä, että toivoisin pääsääntöisesti jalankulkijan antavan auton (varsinkin suoralla tiellä) mennä ensin, periaatteella pienempi, kevyempi, ketterämpi väistää, kuten esim. vesiliikenteessä on pääperiaatteena (tietyin poikkeuksin). Juuri tämä tuo sitä joustavuutta. Raskaamman ja nopeammin liikkuvan kulkijan pysähtymiseen ja uudelleen kiihdyttämiseen menee enemmän aikaa ja energiaa.(merix @ Elo. 09 2005,14:15) kirjoitti
Miten itse määrittelisit joustavuuden? Voidaanko sitä mitata? Yksi mittari voisi olla esim. väistämisestä aiheutuva kaikkien osapuolten yhteenlaskettu menetetty aika. Lienee selvää, kummalla sitä kuluu enemmän. Haluatko ehdottaa jotain parempaa määritelmää joustavuudelle?
Kohteliaisuussyyt, vesisateet yms tilannekohtaiset seikat ovat tietysti aina asia erikseen, mutta kaupunkiliikenne menisi varmasti paikoitellen tökkivämmäksi jos autoilijan pitäisi aina automaattisesti pysähtyä jokaisen tienylittäjän kohdalla (kuten tietääkseni Suomessa ei nyt tarvitse tehdä). Tämä oli suurinpiirtein alkuperäinen pointtini.
Kysymys ei ollut minulle, mutta vastaan kuitenkin. Itsekin annan jalankulkijana usein tietä, kun tiedän että se on helpompaa niin. Mutta se parempi määritelmä "joustavuudelle" olisi juuri se, mitä laki sanoo, eli että auto antaa tietä kun kerran jalankulkija meinaa suojatielle astua. Joka kerta kun jalankulkija joustavuuden tai pelon takia jättää tielle astumatta, hän tekee todella suuren jouston, sen sijaan autoilijalta/moottoripyöräilijältä tämä olisi vain oikeaoppista käytöstä.(pasiman @ Elo. 10 2005,11:21) kirjoitti
Juuri näin, joustavuus on omista oikeuksista luopumista. Suomalainen luonne on vaan sellainen, että ne vähät oikeudet käytetään tarkkaan hyväksi. Ekologisesti on täysin järjetöntä pysäyttää autojono yhden jalankulkijan takia ja kiihdyttää se sitten uudelleen vauhtiin. Se on energian törkeää tuhlausta ja planeetan turhaa saastuttamista, jota omassa "mulla on oikeus" tripissään olevat jalankulkijaterroristit eivät ajattele.(pasiman @ Elo. 10 2005,11:21) kirjoitti
Tenalady pelastaa kiusalliselta "karkailulta".(kaasunalle @ Elo. 10 2005,00:13) kirjoitti
Autoilu se vasta ekologisesti järjetöntä onkin... Kävely saastuttaa huomattavasti vähemmän...(Härski BaBlo @ Elo. 10 2005,11:50) kirjoitti
Mitäs jos kevyempi ajoneuvo (mp) onkin nopeampi, kuin raskas ajoneuvo? Saako rekka ajaa motoristin yli, koska se on raskaampi?kirjoitti
Ihme jankutusta...![]()
I put the butcher knife up to her neck and said if you wanna live to see tomorrow, you better start fryin' 'em eggs a little better'n what'chu been fryin' 'em. I'm tired of eatin' sloppy, slimy eggs!
-Jesco White
Käsittämättömiä perusteluja... Bensaa säästääkseen on autoilijan saatava mennä ensin ja jalankulkijan odotettava vuoroaan hamaan tulevaisuuteen?
Koska ajattelit seuraavan kerran luopua "isomman oikeudesta" ja päästää jalankulkijan ylittämään tien? Vai ajattelitko rikkoa lakia jatkossakin ja pakottaa jalankulkijan luopumaan omista oikeuksistaan? Mielestäni riittäisi se, että jalankulkijat luopuvat oikeuksistaan raskaan liikenteen osalta, mutta kyllä henkilöautoilijoiden tulisi noudattaa lakia.kirjoitti
Itse ymmärrän joustavuudella tarkoitettavan sitä, että tilantessa, jossa on kaksi samanarvoista (tai kokoista), osapuolta, ottavat kuskit toisensa huomioon ja ajavat siten, että kummankaan ajo ei kohtuuttomasti häiriinny. Esimerkkinä vaikka urheilutapahtuman jälkeen parkkipaikalta poistuminen ja vetoketju menetelmän käyttäminen - tulit sitten oikealta tai vasemmalta. Lisäksi joustavuudella ymmärän sitä, että kotilo kuski ei kimpaannu, jos joku käyttää moponsa ominaisuuksia hyväkseen ja painaa "keskikaistaa" ohi.
Luovun omista oikeuksistani kun olen ylittämässä tietä jalan. Päästän siis autot ensin, koska pidän sitä kokonaisuuden kannalta järkevämpänä. Kimpoile sinä minun puolestani autojen eteen omista oikeuksistasi kiinni pitäen niin paljon kuin huvittaa.(MoottoriTurpa @ Elo. 10 2005,13:09) kirjoitti
Ja mistä päättelit, että en päästäisi jalankulkijoita ensin tien yli? Sehän on vain itsesi keksimää. Minä esitin vain kantani siitä, etten haluaisi tuota Norjan lakia suomeen vaan pidän suomalaista "autot ensin" käytäntöä toimivampana ja järkevämpänä.
Turhaa saivartelua *kirjoitti
Mitä todennäköisemmin sen teenkin, koska luotan siihen, että jos kaikki noudattavat liikennesääntöjä, on liikkuminen turvallisempaa ja joustavampaa (muidenkin kuin autoilijoiden mielestä).(pasiman @ Elo. 10 2005,13:28) kirjoitti
Tuskin - näinhän sinä aiemmin väitit. Eli isoin saa mennä niinkuin lystää, muut väistäköön. Eli oikeastaan virheen Konninkankaalla tekikin linja-auton kuljettaja, kun ei tajunnut väistää poikittain vastaan tulevaa rekkaa?(pasiman @ Elo. 10 2005,13:28) kirjoitti
Aijai, tuo oli jo aika mautonta.(MoottoriTurpa @ Elo. 10 2005,13:36) kirjoitti
Huh, on mullakin töissä tylsää, kun tämmöiseen jappasuun osallistun.
kuulostaapa kivalta(seku @ Elo. 09 2005,17:01) kirjoitti
mitäs sä juoksemaan rupesit, olisit vaan keekoillu ylitse ja niiaillut molemmille puolille kiitoksia suosionosoituksista
eivaa, varmaan outo tunne moisessa tilanteessa..
Suomessa kuskit (paitsi minä, koin valaistumisen jo viime kesänä lähellä piti -tilanteessa) kuvittelevat, että kun ovat rattiin/tankoon tarttuneet, he ovat jotenkin ansainneet pätkänsä tietä, pinta-ala on omaisuutta, johon he ovat oikeutettuja...![]()
Tietä käyden tien on vanki
vapaa vain on umpihanki
Höp höp. Eipäs oo ne jalankulkijat usein sen kummempia. Monelta näyttäisi lisäksi puuttuvan fysiikan lakien tuntemus ja vielä terve itsesuojeluvaistokin kokonaan. Samanlaisia sarvikuonoja kaikki tyynni.kirjoitti
Ei jalankulkijalla ole suojatielläkään eteen/allekävelyoikeutta, eikä ajoneuvon kuskilla päälleajo-oikeutta.
Eteen/allekävely ei varmaankaan ole mahdollista, jos autoilija väistäisi jo "suojatielle astumista aikovaa" jalankulkijaa?(canepazzo @ Elo. 10 2005,14:26) kirjoitti
Miten lie .. muistaakseni tuo sanamuoto tuossa väistämissäännössä valittiin nimen omaan siksi, että autoilija (tjmv) syyllistetään aina. Silloin joskus nimen omaan keskusteltiin siten, että autoilijan pitäisi pystyä ajatustenlukuun. "On astumassa .." tai "on aikeissa .." . Siitä minulla ei ole tietoa, että miten tuota on oikeudessa aikojen saatossa alettu tulkita.(merix @ Elo. 09 2005,14:15) kirjoitti
Muistui mieleen yksi toinenkin sääntö, jossa kehoitettiin käyttämään syojatietä, jos sellainen oli kohtuullisen lähellä. Toimittajat menivät ruokiksella katsomaan mistä kohden ministeriön tyypit menivät itse kadun ylitse. Ukkoa lappas ihan mistä sattui. Niitä valokuvattiin ja etäisyyksiä suojatiestä mitattiin oikein mittanauhalla ja aika härskiä artikelia ilmaantui alan lehtiin. Tiedosta ei ainakaan ollut puutetta .. liekkö kyseessä ollut joustavuus ...
![]()
<span style='color:red'>..rock...rock...rock...rock...ro...........</span>
-"Onko maapallolla älyllistä elämää?"
-"Kyllä, mutta olen vain käymässä."
Mihin sillä jalankulkijalla niin kova kiire on, ettei hetkeä voi seisahtua ja vetää henkeä, antaen autojen mennä ensin. Jos suojatiellä on autoliikennettä, voi jalankulkija useimmiten valita vaihtoehtoisen (seuraavan / toisen) suojatien ajoradan ylitykseen, autoilijat eivät voi niin helposti soveltaa kulkureittiensä kanssa, joten "ketterämpi" väistäköön. Suurissa kaupungeissa on jalankulkijoilla useita mahdollisuuksia valita kulkureittinsä, autoilijoilla ainoastaa yksi (ajorata).(MoottoriTurpa @ Elo. 10 2005,15:15) kirjoitti
Miksi sen jalankulkijan kiire on sitten tärkeämpi kuin autoilijan? Ai niin, kysymys ei olekaan kiireestä, vaan oikeudesta. Mielestäni nämä suojatielle syöksyjät (jotka sitten laahustavat suojatiellä auton edessä ja mulkoilevat äkkijarrutuksen tehnyttä kuljettajaa) ovat niitä koulukiusattuja reppanoita, joita kaikki muut pompottaa ja kaltoinkohtelee. Ainoa paikka missä he tuntevat itsensä tärkeiksi on suojatie, jossa he saavat olla pienen hetken elämässään kuninkaita. Voi voi. *
Ja tyhmä täytyy olla sen, joka lonkkansa kestävyyttä auton kanssa haluaa kokeilla. Sellainen pässi ansaitseekin loukkaantua. Voi sitten sairaalassa jalat katossa maatessaan lohduttautua sillä, että oli juridisesti oikeassa.
Näkyy olevan keskustelua sekä ruåtsalaisista että kävelijöistä. Kommentoin molempia:
Ensin ruåtsalaiset:
Ulkomailla ajaessa (sekä siellä käydessä että siellä asuessa) olen seurannut erimaalaisten liikennekäyttäytymistä, ja yrittänyt syita ymmärtää. Itseni kanssa olen tullut tulokseen, että tärkeimpänä syynä on se millaiset tiet ko. maasssa on.
Ruåtsissa rakennettiin leveät pientareet, ja kaikki oppivat väistämään takaa tulevia - sen oppimatta jättäminen oli hankalaa, kun kerta aina oli yksi tyhjä kaista oikealla puolella. Suomessa ei koskaan ollut varaa rakentaa samalla tavalla leveitä teitä, ja sitä kautta ajokulttuuriin ei koskaan syntynyt tuollaista "väistetään takaatulevaa" -kulttuuria. Ja ne jotka ovat Ruåtsissa käyneet, tietävät etteivät ne ruåtsalaiset ystävällisiä ole. Päin vastoin, töykeitä ja röyhkeitä kaikkia ulkomaalaisia kohtaan. Mutta tuon väistämisen liikenteessä ne ovat oppineet siitä että niillä sotaa käymättöminä oli varaa rakentaa teihin leveät pientareet.
Italiassa väistetään pientareelle heti kun peiliin ilmestyy kaksipyöräinen. Ja jos sitten jäät siihen auton taakse roikkumaan, joutuu auton kuljettaja paniikkiin ja syntyy suuri kaaos ja ketjukolari ja kymmeniä kuolee. Ja kaikki on on sinun syytäsi, kun et kerta tajunnut mennä pyörälläsi ohi siitä pahaisesta autosta. Siellä kun on totuttu kaksipyöräisten pyrähtelevän jokaisesta suunnasta ja jokaiseen suuntaan. Ja siihen taas syynä on sää, teiden kunto ja ajoneuvojen saatavuus. Viimeisellä tarkoitan mm. että lapsetkin saavat ajaa skootterilla.
Ylivoimaisesti huonoimpia autoilijoita ovat hollantilaiset. Ne eivät osaa väistää koskaan mihinkään millään tavoin. Maantiellä ajetaan tasaista vauhtia aivan keskiviivan tuntumassa, riippumatta siitä onko takana tyhjää tai kymmenen kilometrin kiukkuinen jono. Minulla ei ole tiedossa syytä tähän, mutta käytös on aina (>> 99%) sama! Suomalaiset ovat huonoja väistäjiä (kun sellaiseen ei koskaan ole opittu), mutta silti monin verroin parempia kuin hollantilaiset.
Tanskassa poliisi kyttää ylinopeuksia ja ohituksia (suomalaisia enemmän!), ja siellä kaikki ovat oppineet kyttäämään toisiaan. Ja sen huomaa, kun maan läpi joutuu ajamaan. Kun yrität ohi alinopeutta ajavasta autosta, se väistää, mutta jos itse menet ylinopeuden puolelle, se yrittää ajaa eteen.
Peiliin katsomisessa Saksalaiset ovat keskivertoa parempia. Ja niiden pitääkin olla, sillä saksalaisella moottoritiellä ajaessa pitää peiliä kytätä koko ajan.
Sveitsiläisiä olen oppinut pitämään ystävällisimpinä autoilijoina. Saksalaisia paremmin ja italialaisia järjestelmällisemmin ne palaavat aina oikealle kaistalle heti edessä olevan ohitettuaan, Eli ne eivät jää vasemmalle kaistalle roikkumaan turhan päiten. En tiedä miten ne niin ovat oppineet, mutta ehkä se johtuu siitä ettei heillä ole ollenkaan kolmekaistaisia (per suunta) teitä?
Ja jalankulkijoista:
Ainakin Suomessa laki sekä (poliisin) käytäntö ovat yksiselitteisiä: jalankulkutielle tulevaa on väistettävä!
Minullakin oli mopokoulussa ihme opettaja joka tosissaan neuvoi olemaan pysähtymättä suojatien eteen. Siinä hän oli aivan väärässä, ja sellaisen opetuksen jakamisesta olisi häntä voinut jopa sakottaa.
Ajoneuvojen käyttäytyminen vaihtelee maittain ja alueittain. Suomessa on suuri eroja kaupungeittain, joten niin kai muissakin maissa. Musitan kuitenkin kiinnittäneeni huomiota Lontoossa ja Luxemburgissa (valtio), kuinka jalankulkijat olettavat ajoneuvojen väistävän. Lontoossa jalankulkijana liikkuminen on miellyttävää, kun siellä maailman ainoana suurkaupunkina (?) on autoilijoita jotka pysähtyvät suojatien eteen ja huitovat jalankulkijalle tietä. Toisesta äärestä esimerkkeinä toimivat kaikki ex-itäblokin maat, ex-neuvostoliiton maat ja (varsinkin) venäjä.
Miten sitten tietää onko joku jalkakäytävän edessä seisova tulossa tielle vai ei? Periaate on että jalankulkija saa tulla, ja yliajaja on vastuussa vaikka jalankulkija olisi "yllättäen lähtenyt juoksemaan". Eli ajoneuvo väistää _aina_.
Sitten tulee joku idiootti ja sanoo että "niin mutta järkevä jalankulkija väistää kun se aina pienempänä kärsii enemmän". Sitä periaatetta käyttäen pitää siis moottoripyörän aina väistää henkilöautoa kaikissa risteyksissä, ja henkilöauton väistää kaikkia rekkoja, jne. Eli jos ostat tankin, saat ajaa kaupungin läpi pysähtymättä kertaakaan *![]()
(R2-D2 @ Elo. 09 2005,16:33) kirjoitti
?
??
Mistä sinä tiedät milloin minun tarvitsee päästä Helsingin läpi ja millä?
Ei kannattais heittää otaksumia........
Ja voip olla, että mulla on kuitenkin pitempi kokemus noista liikennesäännöistäkin...