Täällä pohjoisessa kun liikkuu näitä kaukaisia lajitovereitamme Volvo-merkkisine a*utoineen tuolta Pohjanlahden huonommalta puolella niin huomaa usein kuinka erilaista heidän käyttäytyminen liikenteessä on suomalaisiin verrattuna.
Aiheesta varmaan juttua jo onkin jaariteltu, mutta enpäs nyt malta millään olla kertomatta muutamia esimerkkejä!
Ryöttälaiset antavat tietä reippaasti heti kun näkevät nopeampien lähestyvän. Johtuukohan nyt siitä että kyseessä on jokin automaattinen reaktio jonkun lähestyessä takaa?
Oli miten oli, tällaista joustavuutta tapaa valitettavan harvoin suomalaisten keskuudesta.
Eli kun lukutaidoton perhepäivähitsaaja Mauri-Inkeri Rahikainen Suomussalmen Näljängästä uskaltautuu yleiselle tielle hienolla Toyota Hiacellaan niin sillon ei tilaa jumankauta heru.
Eräskin vastaava koitti eilen kiilata tosissaan keskiviivan tuntumaan vaikka tie oli ns. leveäkaistainen. Liekkö oli vain utelias näkemään että josko tuo lähtisi oikealta ohi.
#§¤:n @½#£!
Tällaisiin tapauksiin törmää monesti varsinkin Pohjois-Suomessa. Toinen muoti-ilmiö on se, että kun mopolla ohitetaan, niin ohitettu jää perään roikkumaan oikeen antaumuksella. Mut tylsäähän täällä erämaissa onkin yksin ajaa...![]()
Tässä mallia allekirjotuksiin.
Aivan samanlainen positiivinen kuva on itsellekin jäänyt ruotsalaisten liikennekäyttäytymisestä, ja yksi esimerkki lisää on suhtautuminen jalankulkijoihin.
Suorastaan hämmästyneenä olen Tukholmassa seurannut autoilijoiden kohteliaisuutta: Kun jalankulkijana saapuu suojatien viereen, jossa ei ole mitään liikennevaloja, niin lähes jokaikinen auto pysähtyy ja antaa jalankulkijoiden mennä ensin - vaikka kyseessä olisi parikymppinen sälli hienolla Bemarilla. Näinhän sen pitäisi toimia meilläkin, mutta harvassa kylässä vastaavaa näkee.
Tuolta tarkistamaan nämä suomalaisten autoilijoiden käsimerkit (3. ylin otsikko).. Antaa verrattain osuvan kuvan liikennekuldyyristä..
Sentään yritän...
This looks suspicious... But delicious...
H. Simpson
On ne kummaa sakkia, kun niillä ei mene hermot liikenteessä siten kuin meillä. Itsekkin Tukholmassa joitain vuosia asuneena muistan että siellä ajettiin huomattavasti lujempaa kuin Helsingissä. Suomessa on niin tärkeetä että sääntöjä noudatetaan, Ruotsissa tullaan iloisesti kolmion takaa eteen jos ei muuten päästä. Se on ihan jees kun sen tietää, eipä tartte loputtomasti odotella vuoroa. Samoin liittymistä tullaan reippaasti.
Ylipäätään swedut ei yritä estää toisten menoa. Kiihdytellään ja kiilataan eteen, mutta kukin vuorollaan. Vilkkua ei paljoa ehdi käyttää. Mopot saa mennä jopa poliisin mielestä bussikaistoja pitkin.
Olkaa siis varovaisia siellä, meno on erilaista. Jos näyttää että joku aikoo tulla eteesi, on varmaa että se tulee. Jos yrität suomaiseen tapaan kiihdyttää ja estää, tulee kolari, ja sinä olet väärässä ja maksat koko lystin.
Toi jalankulkijan päästäminen ensin on hyvä huomio.
Nythän ne on pudottaneet Tukholman nopeusrajoitukseen 30 :een. Liekö vaikuttanut mitään.
Ei voi kuin ihailla, kuinka Ruotsissa annetaan tietä ohittavalle autolle/pyörälle. Tilaa Ruotsin teillä on toki enemmän, mutta Suomessakin voi antaa tietä jonkin verran, jolloin ohittava näkee paljon paremmin eteensä – toisin kuin ajamalla lähellä keskiviivaa.
Annatko itse tietä ajaessasi autolla/pyörällä, kun sinua aiotaan ohittaa!!??
Kyllä tuollainen on huomattu. Varsinkin Ruotsissa kun ajaa niin kuinka helppoa ohittaminen on helppoa. Suomessahan liikennesäännöt kieltävät joustamisen, koska pientareelle väistäminen on kiellettyä. Tätä sääntöä hyväksi käyttäen monet "urpot" myös pysyvät siinä keskellä, eivätkä väistä. Mutta kuten moneen niin tähänkin on helppo todeta, että näillä mennään ja ajetaan sen mukaan.
Pohjois-Suomesta sen verran, että kun tuossa noin kuukausi sitten siellä kurvailin niin Rovaniemen ympäristössä annettiin loistavasti tietä kun takapeileihin pyörä ilmaantui. Kyllä niissä autoissa oli suomalaiset kilvet. Oliko hetkellinen mielenhäiriö, sitä en tiedä, mutta hyvin liikenne sujui.
De gustibus non est disputandum.
Jep! Ruottalaiset on sisäistäni jotain liikennekulttuurista. Ei se siitä ainakaan huonommaksi muutu, ku ajelee Saksan-Itävalta-Pohjois-Italia-kuvion. Suomi, on liikennekulttuurin takapajula.![]()
... jotain piti muistaa
Itse olen tuosta eri mieltä. En näe viittäkymppiä ajavan auton tai mp:n tai jopa autojonon pysäyttämistä ja uudelleen kiihdyttämistä järkevänä jalankulkijan takia. Jalankulkijalle kun tuo pysähtyminen ja "kiihdyttäminen" käy aika paljon pienemmällä vaivalla, kulutuksella ja päästöillä.(Yömaha @ Elo. 09 2005,00:46) kirjoitti
En tiedä Ruotsista, mutta ainakin Norjassa on autoilijalla velvoite pysähtyä jos jalankulkija odottaa suojatien päässä. En haluaisi tuota samaa lakia Suomeen.
Jos itse olen menossa suojatielle ja joku auto alkaa himmailla päästääkseen ensin, näytän kyllä yleensä, että menehän vaan sinä ensin, ellei se oo jo kokonaan kerenny pysähtyä.
"Mä voin tehdä mitä vaan, mitä haluan, mä saan" - J. Karjalainen -
Niin juuri varovaisuutta sen erillaisen ajokulttuurin takia.
Saatiin kesällä huomata ettei se meno siellä ruotsissa todellakaan ole sitä samaa kuin suomessa.
Autoreissu meni alkuun hyvin, kunnes tuli aika palata vikinglinen terminaaliin...niin tukholmassa ajellessa pysähdyttiin punasiin valoihin aikeena kääntyä oikealle. valot vaihtui vihreeksi ja niin myöskin jalankulkijoille ja niitähän sieltä tulikin.hetken siinä odotettiin kunnes PAM! joku helvetti ajo perseeseen isolla mersullaan!! no siinä ajettiin vahän eteenpäin tien reunaan pois risteysalueelta luullen perään ajajan toimivan samoin. noustiin kuskin kanssa tarkastamaan vahinkoja. samalla huomattiin kun se mersu kaasutteli tiehensä! Huomasin vaan et mersu kuski oli puhelin kourassa ja helvetillisen kukkameren saartamana.. Herää kysymys mitä helvettii se perään ajaja oikeen ajatteli kun oli tunkenu autonsa täyteen kukkia ja ajaa puhelin korvassa ruuhkassa.Ei ilmeisesti yhtään mitään.
Niin joo kuski oli tottunut ruotsin liikenteeseen kun on ollu autolla paljon siellä. Nooh sattuu ja tapahtuu sitä suomessakin.
Missä olet korttisi suorittanut? Kyllä se sama laki on Suomessa.(pasiman @ Elo. 09 2005,09:17) kirjoitti
Älä muuten ikinä lähde isompaan Eurooppaan ajelemaan. Olisit siellä melkoinen tappaja.
... jotain piti muistaa
Yleensähän autoissa ja mopoissa on jarrut ja pienempiä vaihteita, joita voi käyttää. Jalankulkijoiden päästäminen on myös turvallisuuskysymys, Suomessa tien ylitys on usein turhan riskaabelia hommaa.(pasiman @ Elo. 09 2005,09:17) kirjoitti
Ja on se vesisateella autossa huomattavasti mukavampi odotella kuin jalkamiehenä.
AndersReisen
Reissuverkko
"Musiikki ei ole se, mikä soi, vaan musiikki on se, miksi se, mikä soi, soi niin kuin se soi, silloin kun se soi."
- Leif Segerstam, kapellimestari
Monta kertaa ruotsin läpi ajaneena, ei voi kuin kadehtia sitä liikennekulttuuria. Tietä annetaan lähes poikkeuksetta, jos joku ei tilaa anna, hän on yleensä suomalainen...
Rakastan Itseäni
Suomessa. Ei ole. En myöskään kysele sinulta, missä ajelen.(seku @ Elo. 09 2005,09:28) kirjoitti
Niinhän se on että jos kaikki maailman autot laitettais jonoon niin eiköhän joku s**tanan suomalainen lähtisi sitäkin ohittamaan![]()
Triumph Tiger XC 800
Suzuki Hayabusa + Aprilia Pegaso
Suzuki B-King
Suzuki Intruder 1400
Yamaha Virago535
Honda CB125
-Jaska Kuuskajaskari-
Jalankulkijat ovat itse syyllisiä siihen, että autoilijat eivät anna suojatiellä tietä. Jalankulkijat ovat "opettaneet" autoilijat siihen, että he odottavat kiltisti suojatien reunassa. Suojatiet voitaisiin poistaa tarpeettomina.(pasiman @ Elo. 09 2005,09:17) kirjoitti
Tuon suomiporo- vs. swedukuskin eron huomasi erittäin konkreettisesti ja reaaliajassa, kun tuossa viime viikko tuli ajeltua Ahvenanmaalla ja Turun saaristossa, missä eteen tuli sekaisin sekä Suomen että Ruotsin rekkareissa olevia autoja. Ja kyllä se ero mopoilijan huomioimisessa ja väistämiskäyttäytymisessä on selkeä.![]()
Tuurilla ja asenteella
Kyllä autokoulussa opetettiin, että jalankulkijaa ei tarvitse automaattisesti väistää. Väistämisvelvollisuus on silloin, kun jalankulkija on jo kerennyt aloittaa suojatien ylittämisen. Tosin sehän ei tarkoita sitä, etteikö jalankulkijalle tulisi toisinaan antaa tietä jo kohteliaisuussyistäkin! Käytetäänpä taas vaan sitä tervettä järkeä...(pasiman @ Elo. 09 2005,10:21) kirjoitti
![]()
An eye for an eye makes the whole world blind.
-Gandhi-
Samaa mieltä minäkin olen, ei kyse ollut siitä onko se aina järkevää vaan siitä, miten se kuuluisi tehdä. Ja tosiaan jos Suomessa on korttinsa ajanut, niin ei pitäisi olla epäselvää että auton kuuluu väistää (kun jalankulkija on aloittanut tai aikoo aloittaa ylittämisen)... Mutta senpä takia niitä onnettomuuksia sattuu, kun ei autokoulun käyneilläkään ole näköjään mitään kuvaa mistään... Tai sitten syynä on taas nämä opetusluvat jotka pitäisi lailla kieltää.(pasiman @ Elo. 09 2005,09:17) kirjoitti
Toisinaan ja sitten taas ei.(kesaheina @ Elo. 09 2005,10:46) kirjoitti
Musta on parempi että kaikki ajaa samalla tavalla. Pidetään vaan säännöistä kiinni, jos ollaan joskus kohteliaista, niin se toinen ei mene vaan ihmettelee mikä sulle tuli, ja siinä sitten seistään molemmat.
Ruotsissa on helppo arvata että jos näyttää että joku tulee sun eteen niin se tulee kans. Suomessa ei oikein tiedä, ajoneuvon liikkeillä ei osata kommunikoida.
Kun osattas ottaa ja antaa tietä.
Suora lainaus tieliikennelaista; kukin tulkitkoon haluamallaan tavalla:(kesaheina @ Elo. 09 2005,09:46) kirjoitti
" ...kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle; risteyksessä kääntyvän ajoneuvon kuljettajan on väistettävä myös risteävää tietä ylittävää polkupyöräilijää, mopoilijaa ja jalankulkijaa..."
Suojatielle menoa ODOTTAVAN jalankulkijan edessä ei tarvitse Suomessa pysähtyä. Piste.(Yömaha @ Elo. 09 2005,10:52) kirjoitti
Liikennesäännöt on kyllä tiedossa paremmin kuin monella täällä pullistelevalla (jos minua tuolla tarkoitit).
On se sitten hieno maa toi ruotti.
Muuttakaa sinne joukolla![]()
Hattussani ei ole kukkia.
[QUOTE= (pasiman @ Elo. 09 2005,11:04)]Kun minullekin on opetettu että henkilöä joka ylittää tai aikoo ylittää tien tulee väistää ja tieliikennelakikin niin kertoo, (kiitokset kaasunallelle lainauksesta...) niin miksi ei tarvitsisi väistää? Toki poikkeustilanteita aina on, mutta noin yleensä? Kaikki tosin hyvin liikennesäännöt tuntevat, pliis ilmoittautukaa tähän ryhmään....Yömaha,Elo. 09 2005,10:52 kirjoitti
- Rajatonta Voimaa! -
kyllähän toi tulkinta pitää olla aika selvä. Jos jalankulkija jää alle suojatiellä niin se tuli ja aikoi tulla joten sitä olisi pitänyt väistää. eihän laki puhu mistään ODOTTAJISTA.
pullistele mitä pullistele, minä uskon Eskoa:(pasiman @ Elo. 09 2005,11:04) kirjoitti
Lainsäädäntö on sama Suomessa kuin muuallakin Euroopassa, eli autoilijan on väistettävä suojatiellä olevaa tai sinne aikovaa jalankulkijaa, mutta tätä sääntöä ei juuri noudateta, eikä sitä juuri valvotakaan.
http://www.iltalehti.fi/osastot/auto...43929_au.shtml
ps. Norjassa siitä ihan oikeasti SAKOTETAAN. siksi autoilijat todellakin pysähtyvät.
Tietä käyden tien on vanki
vapaa vain on umpihanki
Laki autoilijan velvollisuudesta väistää suojatielle aikovaa jalankulkijaa tuli voimaan Ruotsissa runsaat viisi vuotta sitten.
Alussa tapaturmien määrä nousi reippaasti, mutta nyt menee todennäköisesti paremmin. Oppiminen selkäytimeen vie aikansa.
Suomessa ei suojatien eteen uskalla pysähtyä, kun on varmaa, että joku puhaltaa pysähtymättä ohi.
Asialliset hommat hoidetaan, muuten ollaan kuin ellun kanat. (Luutnantti Koskela)
Myö ei olla tultu tänne kuolemaan, vaan tappamaan ( A. Rokka)
Suojatien edessä odottava jalankulkija tulkitaan suojatielle astumista aikovaksi, joten häntä tulee suomenkin tieliikennelain mukaan väistää - siitäkin huolimatta, että näin ei yleensä menetellä.
Itselläni alkaa autossa takapuskuri antaa anteeksi, joten taidanpa jatkossa noudattaa kyseistä lakia tarkasti...saa autoon uuden peräpään ja jonkun "kyllä nää lait osataan" -pullistelijan laskuun.
Mopolla joutuneekin katsomaan peleihin hieman tarkemmin...
Niinpä. Siinä saa pullistella tosiaan ihan rauhassa ja laittaa vaikka kuinka monta pistettä, mutta laki on mikä on. Ja sitä paitsi "Liikennesäännöt on kyllä tiedossa paremmin kuin monella täällä" ei paikkaansapitämättömyyden lisäksi ole järkevä argumentti senkään takia, että ne säännöt pitää olla täydellisesti hallussa joka ikisellä tai sitten ei pidä tielle mennä.(Tommy @ Elo. 09 2005,11:15) kirjoitti
Mitä tulee tuon lain noudattamiseen Suomessa, niin kyllä siinä ainakin joskus tuntui hieman olevan paikkakuntakohtaisia eroja. Joissakin kaupungeissa näkee joskus näin toimittavan, toisissa ei juuri koskaan. *
Vaan kun toinen jalka nousee suojatien edessä, niin sitten ollaankin jo astumassa suojatielle ja sitten varmaan väistät. *(pasiman @ Elo. 09 2005,11:04) kirjoitti
Talvella kuljen pääasiassa jalkaisin ja kyllä se on huomattu, että autoilija väistää ja odottaa kunhan vaan tunkee (hullun)rohkeasti ruhonsa suojatielle. Noin joka kuudes kyllä pysähtyy antamaan tietä ilman paniikkijarrutustakin. Heille kiitos.
GSX 1100F › Honda CBR 1100XX
"Kaikki jotka ajavat sinua lujempaa ovat raivohulluja
ja kaikki jotka ajavat hitaammin ovat taukkeja tientukkoja!"
Ei tässä mitään tulkintoja tarvita. Laki on yksiselitteinen jos vaan lukea osataan ja luettu ymmärretään. Jos jalankulkija jää suojatiellä auton alle, on syyllinen aina autoilija. Jos jalankulkija seisoo tien reunalla suojatien kohdalla, ei autoilijan kuitenkaan tarvitse pysähtyä suojatien eteen, toisin kuin Norjassa. Tavallaan autoilija ottaa siinä tietoisen riskin joutua syylliseksi, jos jalankulkija yllättäen päättääkin lähteä ylittämään tietä. Mutta pysähtyä ei tarvitse jos jalankulkija odottaa.(MoottoriTurpa @ Elo. 09 2005,13:35) kirjoitti
"...kuljettajan on annettava esteetön kulku jalankulkijalle, joka asianmukaisessa järjestyksessä on astunut tai astumassa suojatielle."