Tulokset 1:stä 9:een 9:sta
  1. #1
    Kolme kuukautta viime kesänä ehdin Hornalla kurvailla. (eka moppe) Tällä kokemuksella ei muuta valittamista löydy kuin etujousitus. Tuntuu että sais olla aavistuksen jäykempi. Kun vähän reilummin jarruttaessa sattuu vielä joku pikku kolo, niin saa kyllä pohjaamaankin. (En oo mitään endoja uskaltanu edes kokeilla, vielä) **
    Toki tuomosessa katupyörässä pitää aika pehmeä keula ollakin. Mutta tuntuu että vois ihan aavistuksen jäykempää kokeilla.
    Eli asiaan: Tässä tapauksessa ainoa mahdollisuus öljyn lisäys / jäykempää öljyä vai kumpaakin? On kuulemma kohtuu tarkka öljyn määrästä...! *
    Kertokaa kokemuksia keulan säädöstä / öljymäärän muuttamisesta ko. mopon kanssa. Vihjeitä, ohjeita, mitä pitää ottaa huomioon, muistaa ym.
    Ja yleensäkin tarinoita ym, tuliko hyvä, huono vai helvetin huono!
    -99 Mustarastas
    Aina sattuu ja tapahtuu, ja kun tarpeeksi sattuu niin siihen tottuu!
  2. #2
    Vaihtamalla jouset vaikka Öhlärin progressiivisiin varmaan auttais ja vähä mutu tietotona uskoisin, et vanhempien cebarien sisäkalut menee heittämällä sisälle ja sit onkin vähä säätö mahdollisuuksia
    Suomessa sokeat tekevät pärekoreja, Italiassa moottoripyöriä.


    "Ei sun kannata
    ei kai kannata
    pitää päällä vilkkua
    jos oot jo ojassa"
  3. #3
    Lainaa (Siipiveikko @ Joulu. 11 2005,22:24) kirjoitti
    Vaihtamalla jouset vaikka Öhlärin progressiivisiin varmaan auttais ja vähä mutu tietotona uskoisin, et vanhempien cebarien sisäkalut menee heittämällä sisälle ja sit onkin vähä säätö mahdollisuuksia *
    Lineaariset mielummin....
  4. #4
    mul oli omas samoja ongelmia kelan löysyyden kans
    korjaantu pelkällä öljyjen vaihdolla joskin ens kerral en kaikkein jäykimpii laita....
    zzr600-vm90
  5. #5
    Toinen vaihtoehto on laittaa hieman enempi öljyä. Mutta jos tosiaan alkaa pelaamaan jousien kanssa niin ehdottomasti lineaariset
  6. #6
    Pitäskö kuiten eka kokeilla sitä öljyn lisäystä/vaihtoa? Tohon mopottimeen on mun mielestä josku vaihdettu etuputkiin öljyt ja nippu stefoja/tiivisteitä.
    Eli ku pyörä on vm.98 ni onko mieltä alkaa purkaan sen enempää vai koitanko vaan pelata niitten öljyjen kans?
    Tietty vähän keväämmällä että on jonkunlaista kadunpätkää sulana, missä kokeilla mitä vaikuttaa.
    Onko jonkunlaisia ohjeita/kuvia tms. hommaan?
    Jotain suuntia määristä? Ei aivan summissa tarttis...
    Miten öljyn määrä todetaan? Jotain merkkejä varmaan löytyy sisäpuolelta? *

    Kiitos neuvoista!
    -99 Mustarastas
    Aina sattuu ja tapahtuu, ja kun tarpeeksi sattuu niin siihen tottuu!
  7. #7
    Kirjoitinkin jo tänne ketjuun asiaa jousien tilaamisesta täältä.

    Anyway tuolta löytyy hyvä laskuri jousien jäykkyyden valitsemiseen.
    Sekä pari hyvää artikkelia esim jousien vaihdosta ja öljypinnan asettamisesta.



    Hesitation kills and the speed is cure.
    Suzuki -> Kawasaki -> KTM -> Husaberg -> what's next....
  8. #8
    Lainaa (Nokivasara @ Joulu. 11 2005,20:56) kirjoitti
    Eli asiaan: Tässä tapauksessa ainoa mahdollisuus öljyn lisäys / jäykempää öljyä vai kumpaakin? On kuulemma kohtuu tarkka öljyn määrästä...! *
    Tuo öljyn lisäys vaikuttaa jousituksen progressiivisuuteen (siis vaikka jouset olisivatkin lineaariset). Putkessa oleva ilma toimii lisäjousivoimana puristuessaan kasaan ja kun öljyä lisätään niin ilmatila pienenee ja ilman puristumisen aiheuttama jousivoima lisääntyy nopeammin.

    Öljyn jäykkyys vaikuttaa vaimennukseen, eli käytännössä siihen miten nopeasti öljy virtaa aukon läpi, sekä jousituksen puristuessa että palautuessa.
    Hesitation kills and the speed is cure.
    Suzuki -> Kawasaki -> KTM -> Husaberg -> what's next....
  9.  
  10. #9
    Lainaa (Asteriksi @ Joulu. 16 2005,15:50) kirjoitti
    Lainaa (Nokivasara @ Joulu. 11 2005,20:56) kirjoitti
    Eli asiaan: Tässä tapauksessa ainoa mahdollisuus öljyn lisäys / jäykempää öljyä vai kumpaakin? On kuulemma kohtuu tarkka öljyn määrästä...!
    Tuo öljyn lisäys vaikuttaa jousituksen progressiivisuuteen (siis vaikka jouset olisivatkin lineaariset). Putkessa oleva ilma toimii lisäjousivoimana puristuessaan kasaan ja kun öljyä lisätään niin ilmatila pienenee ja ilman puristumisen aiheuttama jousivoima lisääntyy nopeammin.

    Öljyn jäykkyys vaikuttaa vaimennukseen, eli käytännössä siihen miten nopeasti öljy virtaa aukon läpi, sekä jousituksen puristuessa että palautuessa.
    Itse asiassa ilmaa voidaan pitää noissa olosuhteissa "ideaalikaasuna" ja se toimii silloin lineaarisena eikä progressiivisena jousena. Oli ilmaa sitten enemmän tai vähemmän.

    Ilman aiheuttaman lisäjousivoiman voi laskea ideaalikaasun perusyhtälöstä pV=NRT. p=F/A. N, R ja T ovat vakioita eli paine on kääntäen verrannolinen tilavuuteen, joka taas riippuu painumasta. Lisäjousivoima on taas suoraan verrannolinen paineeseen...
    Joopa joo...



    TL1000R